Encryptie in VB

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Ik wil encryptie toepassen in VB alleen ik kan nergens een goed voorbeeld vinden hoe ik dit moet doen. Kan iemand hier mij helpen?? Het is uiteindelijk de bedoeling dat er een heel zware encryptie toegepast gaat worden (ik zat zelf aan een parabolische encryptie te denken)...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Wat wil je gaan encrypten?

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:20

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Hetgeen je wil encrypten in een string laden, en daar je algoritme op los laten?

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Op woensdag 08 mei 2002 12:38 schreef dev het volgende:
Wat wil je gaan encrypten?
Een lijst met wachtwoorden van gebruikers
Op woensdag 08 mei 2002 12:41 schreef Duracell het volgende:
Hetgeen je wil encrypten in een string laden, en daar je algoritme op los laten?
Ja, ok, zover was ik ook al, ik krijg het alleen niet voor mekaar om een algoritme te laten werken...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Op woensdag 08 mei 2002 12:43 schreef apen-nootjes het volgende:
Een lijst met wachtwoorden van gebruikers
Wachtwoorden kun je meestal beter hashen, waarom wil je encrypten?

Who is John Galt?

Verwijderd

CapiCom is waarschijnlijk wat jij zoekt? zie msdn voor meer info.

• The Bad Seed

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Als de wachtwoorden niet terug gehaald moeten kunnen worden, alleen geverifieerd, dan volstaat een md5 sum wel, denk ik.
Daar heb je eigenlijk geen zware encryptie voor nodig :)

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Op woensdag 08 mei 2002 12:45 schreef justmental het volgende:

[..]

Wachtwoorden kun je meestal beter hashen, waarom wil je encrypten?
wasda???
Op woensdag 08 mei 2002 12:46 schreef Duracell het volgende:
Als de wachtwoorden niet terug gehaald moeten kunnen worden, alleen geverifieerd, dan volstaat een md5 sum wel, denk ik.
Daar heb je eigenlijk geen zware encryptie voor nodig :)
Da's het probleem, ik moet de wachtwoorden wel terug kunnen halen.. :(

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op woensdag 08 mei 2002 12:56 schreef apen-nootjes het volgende:

[..]

wasda???
Dat is een 1 richtings codering. Van string A kunt je heel makkelijk een hash B maken, maar om aan de hand van B op A te komen is niet (in redelijke tijd) mogelijk.

Voorbeeld hiervan is MD5
[..]

Da's het probleem, ik moet de wachtwoorden wel terug kunnen halen.. :(
Waarom dan? Ben erg benieuwd waarom wachtwoorden te achterhalen zouden moeten zijn.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

MD5 lijkt me de beste oplossing. Als iemand een wachtwoord verliest kun je gewoon een nieuwe toekennen.

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
MD5 kan ik vinden op MSDN liberies??

Verwijderd

encryptie is juist ter controle. . .wachtwoorden terug kunnen halen is DODELIJK |:( ..

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:14

Crazy D

I think we should take a look.

Exact expert nodig?

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Wat ik dus wil doen is dat gebruikers een wachtwoord in kunnen voeren. Deze wordt dan encrypted opgeslagen. De volgende keer dat de gebruiker het programma kan gebruiken moet hij het wachtwoord wat hij de vorige keer ingevuld heeft weer invullen. Dan moet ik dus aan de hand van het opgeslagen wachtwoord kunnen controleren of het wachtwoord juist was. Is dit het geval dan kan de gebruiker doorgaan, is dit niet het geval moet het wachtwoord nog een keer ingevuld worden. Dan weer fout?? Account wordt op non-actief gesteld totdat ik aangeef dat het account weer gebruikt kan worden...

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Op woensdag 08 mei 2002 13:54 schreef apen-nootjes het volgende:
Wat ik dus wil doen is dat gebruikers een wachtwoord in kunnen voeren. Deze wordt dan encrypted opgeslagen. De volgende keer dat de gebruiker het programma kan gebruiken moet hij het wachtwoord wat hij de vorige keer ingevuld heeft weer invullen. Dan moet ik dus aan de hand van het opgeslagen wachtwoord kunnen controleren of het wachtwoord juist was. Is dit het geval dan kan de gebruiker doorgaan, is dit niet het geval moet het wachtwoord nog een keer ingevuld worden. Dan weer fout?? Account wordt op non-actief gesteld totdat ik aangeef dat het account weer gebruikt kan worden...
Gewoon md5 hashen dus.
Je slaat de hash op in de db.
Bij het inloggen hash je het ingevoerde password en vergelijk je het met de hash in de db.

Who is John Galt?

• The Bad Seed

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Dat is dus net het doel van hashing :)
De MD5 sum (bijvoorbeeld) wordt opgeslagen, en niet het wachtwoord, de volgende keer dat je aanmeldt wordt het ingetypte wachtwoord door hetzelfde algoritme gehaald, en dat moet dezelfde hash opleveren, anders klopt het ww niet.
Dus je vergelijkt niet de wachtwoorden zelf maar de hashes die door deze wachtwoorden gecreeerd worden. (Zo goed als elk password systeem werkt volgens dit principe, wachtwoorden gecodeerd opslaan en terug decoderen om te vergelijken met een ingeklopt ww is NIET veilig)

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Ok, dan ga ik MD5 proberen te gebruiken! Jullie horen nog van me.. Bedankt voor de hulp!

Pagina: 1