Toon posts:

2 Geluidskaarten op win2000

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik weet het er zijn al genoeg topics hierover (ik heb de search gebruikt), maar een oplossing voor mijn probleem heb ik nog niet gevonden. HELLUP!

Oke... dit is mijn bedoeling: mixen dus en dan m'n koptelefoon gebruiken om mp3'tjes voor te kunnen beluisteren (zou dus via een andere soundkaart moeten gebeuren :) ).

Ik gebruik Windows 2000 en heb er een Creative SB Live Value of zoiets in zitten. Op het moederbord (MSI VIA K7T266 PRO) zit als het goed is ook een onboard soundkaartje. In de BIOS heb ik al zitten zoeken en daar staat ergens AUDIO AC'97 op Enable (kan dat???)

Toch wordt alleen de Creative SB Live herkend door m'n pc en de onboard sound ziet ie nie. Ik heb al geprobeerd om nieuwe drivers te installeren (via de site van MSI), maar blijkbaar waren dit niet de goede, want bij het opstarten kreeg ik zo'n blauw schermpie met dat ik m'n pc moest herstarten, opnieuw blauw schermpie etc etc etc. Toen maar in de veilige modus die drivers weer verwijderd en nu doet m'n pc het weer.

Maar nog steeds geen 2 geluidskaarten... :(
En ondertussen weet ik dat het zou moeten kunnen werken :'(
WAT MOET IK DOEN? (wat doe ik verkeerd)

ps. Ik heb totaal geen verstand van pc's, dus wees alsjeblieft een beetje duidelijk (en geduldig met mij :P)

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-08 22:01
Die MOBO's zijn allemaal gemaakt om de onboard geluidskaart uit te zetten als er een tweede opgezet wordt. Als een gebruiker zelf een geluidskaart installeert is die blijkbaar beter en twee geluiskaarten tegelijk draaien kan een besturingsssyteem niet aan omdat je dan IRQ-fouten krijgt.

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

Om te beginnen moet je die kast van je open rukken (voorzichtig ;) ) en je Creative Live! er uithalen.

Zo moet alleen je OnBoard geluidskaart overblijven. Welligd(-t) je pc 2 keer rebooten om alle hardware veranderingen te laten merken in Windows (meestal maar 1x nodig in win2k, maar je weet maar nooit)

Zo moet je pc iig de geluidskaart (wisseling) herkennen.

Doet hij dat niet... dan is er iets mis met je onboard geluid. Of brakke bios-versie of ergens beschadigd. Of misschien met een jumpertje op je moederbord disable (in het bios aan, maar met een jumper toch weer uitgeschakeld) dat kan namelijk wel eens gebeuren, maar ken je Moederbordje niet zo precies qua lay-out (zie je boekie).

Als alles niet lukt na 1 week... koop dan voor pci een extra geluidskaartje voor 11 euro bij een computerhandel. Als het voor PFL only is dan maakt het toch weinig uit.

suc6

I've visited the Mothership @ Cupertino

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

Op woensdag 08 mei 2002 10:22 schreef HansMij het volgende:
Die MOBO's zijn allemaal gemaakt om de onboard geluidskaart uit te zetten als er een tweede opgezet wordt. Als een gebruiker zelf een geluidskaart installeert is die blijkbaar beter en twee geluiskaarten tegelijk draaien kan een besturingsssyteem niet aan omdat je dan IRQ-fouten krijgt.
Ik weet het niet met de win2k (nog niet geprobeert) maar in Windows zou je verschillende kaarten tegelijkertijd kunnen gebruiken, mits op verschillende IRQ's.
Volgens mij moet je dan wel weer aangeven voor welke app. je het moet bekijken. Dat is helaas Windows afhankelijk ;(

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Topicstarter
Dus het is echt de enige manier om alles eruit te halen? Dus niet eenvoudig op te lossen met drivertjes of zo?

Zit nml beetje met de garantie van m'n pc. Als ik 'm open moet halen dan moet ik een of andere zegel verbreken en dan houdt de garantie op... Tja... dan toch maar ff w88 en eerst contact op nemen met de leverancier

Bedankt voor de hulp alvast!

Verwijderd

'k Heb net hetzelfde probleem gehad. Na een uurtje knoeien met 4 in 1 drivers, AC97 drivers, bios,... heb ik het opgegeven en een supergoedkoop Aureal Vortex kaartje in een vrij PCI slot geramd. Probleem opgelost (Win2k werkt nu perfect met twee geluidskaarten, idd zeer handig om te mixen ;)). Maar 'k neem wel aan dat het wel lukt om je onboard sound te activeren.

Verwijderd

Topicstarter
Nou het is me anders nog steeds niet gelukt :(
Ik denk dat ik binnenkort toch maar eens op zoek ga naar een goedkoop kaartje... Jammer dat koninginnedag al voorbij geweest. Op de braderie was ik vast wel ergens een goedkoop gevalletje tegen gekomen ;)

Verwijderd

Als je een isa slot hebt heb ik nog wel een geluidskaartje voor je ( een Creative)

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:21

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Op woensdag 08 mei 2002 10:19 schreef slowdancing het volgende:
Ja ik weet het er zijn al genoeg topics hierover (ik heb de search gebruikt), maar een oplossing voor mijn probleem heb ik nog niet gevonden. HELLUP!

Oke... dit is mijn bedoeling: mixen dus en dan m'n koptelefoon gebruiken om mp3'tjes voor te kunnen beluisteren (zou dus via een andere soundkaart moeten gebeuren :) ).

Ik gebruik Windows 2000 en heb er een Creative SB Live Value of zoiets in zitten. Op het moederbord (MSI VIA K7T266 PRO) zit als het goed is ook een onboard soundkaartje. In de BIOS heb ik al zitten zoeken en daar staat ergens AUDIO AC'97 op Enable (kan dat???)

Toch wordt alleen de Creative SB Live herkend door m'n pc en de onboard sound ziet ie nie. Ik heb al geprobeerd om nieuwe drivers te installeren (via de site van MSI), maar blijkbaar waren dit niet de goede, want bij het opstarten kreeg ik zo'n blauw schermpie met dat ik m'n pc moest herstarten, opnieuw blauw schermpie etc etc etc. Toen maar in de veilige modus die drivers weer verwijderd en nu doet m'n pc het weer.

Maar nog steeds geen 2 geluidskaarten... :(
En ondertussen weet ik dat het zou moeten kunnen werken :'(
WAT MOET IK DOEN? (wat doe ik verkeerd)

ps. Ik heb totaal geen verstand van pc's, dus wees alsjeblieft een beetje duidelijk (en geduldig met mij :P)
Onboard sound enable in bios, dan de ac97 drivers van je mobo fabrikant installeren. Daarna zou het moeten kunnen werken...irq's zouden geen problemen moeten opleveren...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 08 mei 2002 14:20 schreef TweakMaster het volgende:
Als je een isa slot hebt heb ik nog wel een geluidskaartje voor je ( een Creative)
En dat is???
Geen idee of ik zoiets heb, waar kan ik dat ergens vinden dan?

Ik ben trouwens al weesten kijken voor een nieuwe (2e) geluidskaart, maar die dingen kosten me toch iets te veel hoor, zo hard heb ik het ook niet nodig... tis jammer dat ik die onboard niet aan de gang krijg.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 08 mei 2002 14:32 schreef likkie het volgende:

[..]

Onboard sound enable in bios, dan de ac97 drivers van je mobo fabrikant installeren. Daarna zou het moeten kunnen werken...irq's zouden geen problemen moeten opleveren...
Yep heb ik allemaal gedaan, maar als ik dat doe dan herstart ik dus m'n pc. Krijg ik zo'n blauw schermpie te zien met bovenaan zo'n fout melding en daaronder dingen die ik moet doen om het op te lossen. Het enige wat dan werkt is om opnieuw op te starten in de veilige modus en vervolgens de drivers wegmieteren...

• Havocnl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-08 12:06
Ik heb zelf ook dat probleem gehad, bij mij was het een echt irq conflict. Ik heb btw een MSI k7t Tubo en een creative soudblaster live! value. Heb mijn geluidskaart dus toen in een ander pci slot gefrot en nu doet ie het wel goed. Nouja meteen, heb 3 pci sloten langs gegaan voordat ie het deed. Ik draai dus nu in winxp met 2 geluidskaarten en kan als ik de andere ook boxen frot switchen tussen geluidskaarten.

Aan je drivers kan het denkik zo echt niet liggen, windows herkent die ac97 audio's normaal standaard. Als ze dan niet werken dan klopt er iets niet in je hardware configuratie. Misschien een keer proberen met alleen je onboard en daarna met alleen sb live en daarna met allebij.

Je kunt bij het opstarten van je pc ook zien op welk irq alle apparaten zitten. Wel ff op de pauze knop rammen anders gaat het zo snel. Als er daar 2 multimedia devices op 1 en hetzelfde irq staan is dat je probleem.

Wèh zedde gij??

Pagina: 1