[Algemeen] Segmented Key

Pagina: 1
Acties:

• Uiligheid
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 15:21

Uiligheid

alle gekheid op een stokje

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier een grappige database. Hij heeft zeg maar projecten en activiteiten die aan een project gekoppeld worden. Nu is het grappige dat de activiteiten compleet geen referentie naar de projecten heeft. Meestal zou dit wel zo zijn, ivm met de een-op-meer relatie.

Wat hier nou het aparte aan is, is dat in de tabel projecten er een sub-id zit. Hierin staan de eerste 2 letters, waar de activiteitcode mee begint.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb er geen direct problemen mee, maar ben benieuwd hoe iedereen dat ervaart. Er zitten natuurlijk verschillende voor en nadelen aan.

Nadeel is sowieso dat je een beperkt aantal activiteiten kan hebben. Voordeel is volgens mij wel de selectietijd van activiteiten. Gewoon een soort filter op de eerste letters..

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:14

Crazy D

I think we should take a look.

Op woensdag 08 mei 2002 10:07 schreef Uiligheid het volgende:
Gewoon een soort filter op de eerste letters..
SELECT * FROM tabel WHERE eerste_2_letters_van(activiteitcode ) = project.subid
of
SELECT * FROM tabel WHERE veld = project.subid

Ik weet wel wat ik makkelijker vind ;)

Ik heb er trouwens mee moeten werken, en ach op zich (performance ed. weglatend) werkt het niet echt moeilijker of makkelijker (iig niet voor hetgeen wat ik er mee moest doen, gewoon kunnen zoeken op de 1e n tekens, of juist de laatste n), alleen vind ik het niet zo netjes, en ik denk (weet misschien wel zeker) dat het qua performance behoorlijk nadelig werkt.

Exact expert nodig?

• Uiligheid
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 15:21

Uiligheid

alle gekheid op een stokje

Topicstarter
anderzijds valt er natuurlijk ook wel wat te zeggen voor het feit dat de een-kant van de een-op-meer relatie een soort van reeks aangeeft wat bij hem hoort, ipv dat de kindertjes allemaal aangeven waar zij bij horen...

Ik kwam het voor het eerst tegen, wist niet eens dat het bestond...grmpf....:(

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam