Temp reanimatie HD

Pagina: 1
Acties:

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:38
Is er iemand die een howto-tje heeft over hoe je een HD nog even kort tot leven kan brengen?

Zit nl. met een bijna 7 jr oude (22 juni 1996 prod. datum) WC Caviar (ca 2GB) die zonder iets te voorspellen alleen nog maar tik tik tik doet bij het opspinnen. Geen ramp, maar het was m'n FreeBSD machine, die ik net lekker aan het configureren was en waarop wat scriptjes en logging data stond die ik toch wel graag terugwil. Hij komt niet meer door de bios detectie heen en kan niet opspinnen.

Requirements: de schijf moet ff z'n initialisatie af kunnen maken zodat ik een paar files er van kan kopieren

Al geprobeerd:
- lichtjes schudden terwilj hij uit staat en terwijl hij op probeert te spinnen (mocht die kop in de platters zitten dan schudden we 'm er uit toch :P)
- met schroevendraaier erop tikken als ie uit staat en als ie pogingen doet om op te spinnen
- plat op bureau gemept
- met de zijkanten op het bureau gemept

To do:
- in andere pc proberen (afvangen voedingprobleem)
- HDD een nachtje in een plastic zak (zonder lucht) in de diepvries gooien
- Klap met hamer
- Het probject van Sinterklaas herhalen: [topic=387162/1/100]

Motto:
- Baadt het niet, schaadt het niet :+

Omdat ik denk dat hij na bovenstaande actie vermeld onder Todo wel aardig dood is vraag ik jullie de Todo lijst even aan te vullen :)

[edit] Toto lijst aangevuld

• Extremiel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01-2025
Tikken van HD kan betekenen dat ie te weinig stroom krijgt, meet je voeding eens na..
(heb hetzelfde probleem gehad en toen bleek het de voeding te zijn)

Hoewel ik je weinig hoop geef na het meppen op met het ding... zou het wel eens de oorzaak kunnen zijn.

Verwijderd

De HDD een nachtje in een plastic zak (zonder lucht) in de diepvries gooien. De volgende dag zo snel mogelijk ervan proberen te booten en je files er af halen.

Soms wil dit wel werken. Vaak niet helaas.
De reden dat er geen lucht in de zak mag is dat er anders condens / ijsvorming op de HDD voor kan komen.

Verwijderd

Op woensdag 08 mei 2002 09:20 schreef Extremiel het volgende:
Tikken van HD kan betekenen dat ie te weinig stroom krijgt, meet je voeding eens na..
(heb hetzelfde probleem gehad en toen bleek het de voeding te zijn)

Hoewel ik je weinig hoop geef na het meppen op met het ding... zou het wel eens de oorzaak kunnen zijn.
:? Dus die Ibm die ik hier op de zaak heb laten stuiteren en daarna tikte heeft ook te weinig stroom? Slecht voorbeeld, maar het gaat om het idee.
Denk niet dat dat er wat mee te maken heeft, eerder dat ie gewoon overleden is. Openmaken zou een laatste redmiddel kunnen zijn, even handmatig de koppen een 'zetje' geven ofzo :)

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04-2025
Als laatste red middel kun je inderdaat een harde klap bijv. met een hamer op de schijf geven. Je hebt kans dat de boel dan weer los schiet en de schijf nog 1x kan opstarten. Ik heb het een aantal keer zien werken hier, maar de kans dat het werkt is maar klein..

Maargoed nu heb je ook niks

• Extremiel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01-2025
Voeding checken kan minder kwaad dan slaan op HD dus zo'n gek idee lijkt het me niet...

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:38
Op woensdag 08 mei 2002 09:20 schreef Extremiel het volgende:
Ding deed het zonder problemen. En ineens hoorde ik terwijl hij draaide een forse tik. Dat was net voor een weekend voor ik wegging, dus hij heeft nog een weekend 'doorgedraaid'.

Ik dacht aan hetzelfde en heb daarom de CD-ROM speler even losgekoppeld en een warme start geprobeerd ipv een reset of aan/uit.

Ik probeer hem nog even in een andere pc (removable bracket).
Dat heb ik pas gedaan nadat hij het al niet meer deed hoor. De schijf is de afgelopen maand niet gevallen of ruw vervoerd.

• riesg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06-2024
Dit pik je toch niet? Zoek de bon en gewoon garantie claimen :9~ :9~
Pagina: 1