Aopen 300w voeding te zwak voor ECS K7S5A systeem?

Pagina: 1
Acties:

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 15:17
Hoi allemaal,

Ik heb gisteren mijn nieuwe (nouja...ding is eigenlijk al achterhaald maar werkt tenminste met mijn SDRAM) mobo met cpu gekregen. Het gaat dus om het roemruchte K7S5A (LAN versie) mobo met een Duron 1,2Ghz.

Ik heb het geheel in mijn Aopen HX08 bigtower met originele Aopen 300watt voeding (geen id welk type exact maar met noise killer) geschroeft, pci en agp kaart erin gepropt en windows geprobeerd te installeren.

Daar begon de ellende...continu bleef windows tijdens de installatie op steeds verschillende punten hangen met onverklaarbare foutmeldingen! Eindelijk is het wel gelukt nu, maar ik vind het systeem niet bepaald snel...althans niet met opstarten; daarna redelijk. Wanneer hij opstart en wanneer de HD intensief wordt aangesproken in Windows XP hoor ik keihard vaker achter elkaar taktaktak klikklakklikklak :?
Het lijkt alsof mijn HD continu reset en de stroom dus eraf en weer erop gaat en dat een paar keer achter elkaar. Klinkt erg ongezond en zal het ook wel zijn vrees ik.

Nu heb ik eerst een BX bord met PIII 550mhz in die kast gehad met dezelfde voeding en dezelfde HD (5400rpm ATA33 IBM). Toen heb ik geen problemen gehad, hoewel ik hetzelfde geklikklak wel kreeg bij het afsluiten van windows xp toen ik deze schijf op een pci Promise ATA66 controller had gehangen. Eenmaal terug op de onboard ata33 controller deed ie niet meer vreemd.

De onboard controller op dit ECS mobo is standaard ATA33/66/100 compatible en hier gaat ie dus weer op klikklakken. Nu dacht ik eerst dat mijn HD niet met een controller overweg kon die hoger dan ata33 aankon en heb dus ook de ata100 kabel vervangen door een oude ata33 IDE kabel maar zonder succes :(

Er zit niet de nieuwste bios in, maar die wil ik het liefst niet flashen omdat door een misflash van mijn gigabyte bx2000 bord ik net in de positie terecht ben gekomen dat ik met spoed een low budget alternatief moest hebben...heb dus weinig zin het weer te verkloten (hoewel het bij mijn oude Asus P2B mobo altijd goed ging).

Wat denken jullie? Ligt deze instabiliteit en het geklikklak aan de voeding of is er iets met de HD??

Mij lijkt zelf dat deze 300w voeding het volgende toch wel moet kunnen aansturen:

ECS K7S5A LAN mobo
AMD Duron 1,2Ghz
Artic Cooling 2500 koeler
1x infeneon 256mb dimm SDRAM pc133
1x noname 128mb dimm SDRAM pc133
1x HD (IBM DTTA 16gb 5400rpm ata33)
2x CDROM (Lite-On 12x brander en Teac 32x cdrom)
1x floppy
1x pci kaart (SB Live Player 1024)
1x AGP kaart (GeForce 2mx)

Ik heb op de site van SIS gekeken voor updates van drivers, maar daar stond alleen wat voor de grafische kaart.

Verwijderd

300 watt lijkt me idd genoeg, ik heb zelf ook een 300w en alles (zie sig) draait goed.
dat 'geklikklak' heb ik ook gehad met een maxtor hd, ik terug naar de winkel, nieuwe meegekregen, nog steeds hetzelfde probleem. bleek een molex-connector van mijn voeding verrot te zijn. misschien is het een idee om je hd ff aan een andere connector te hangen.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoe heb je de jumpers ingesteld?

• MinddiggerNL
Op woensdag 08 mei 2002 09:20 schreef daan123 het volgende:
300 watt lijkt me idd genoeg, ik heb zelf ook een 300w en alles (zie sig) draait goed.
Ja dat leek mij dus ook...maar zoals ik lees zou het mobo vrij kieskeurig zijn daarmee...zou ik wel schandalig vinden dat een originele Aopen voeding uit zo'n dure kast dit niet trekt.
dat 'geklikklak' heb ik ook gehad met een maxtor hd, ik terug naar de winkel, nieuwe meegekregen, nog steeds hetzelfde probleem. bleek een molex-connector van mijn voeding verrot te zijn. misschien is het een idee om je hd ff aan een andere connector te hangen.
Ik heb hem volgens mij aan een andere connector hangen als voorheen (toen ik ook die pci controller heb getest). Schijf kan ik niet terugbrengen want zit geen garantie meer op...wat is een molex connector? Krijg het idee dat de voeding gewoon gaar is en systematisch mijn hardware aan het slopen is (is nl. niet de eerste keer dat een HD o.i.d. de geest geeft...dacht voorheen dat het mijn BX bord was dat verrot zou zijn maar lijkt niet zo te zijn).

• MinddiggerNL
Op woensdag 08 mei 2002 09:26 schreef BalusC het volgende:
Hoe heb je de jumpers ingesteld?
Zoals op het plaatje linksboven dus master 16 head (staat nl. op de schijf dat ie 16 heads heeft). Dit kan niet verkeerd staan want dan zou ie ook klikklakken op een onboard ata33 controller op het oude bx mobo lijkt me.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer op de ATA66/100 controller eens 'Cable Select', dus E-F en A-B jumperen :)

• Doogie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
molex connectors zijn die aansluitingen van je voeding met vier pinnetjes, om HD's en fans op aan te sluiten

• MinddiggerNL
Op woensdag 08 mei 2002 09:33 schreef BalusC het volgende:
Probeer op de ATA66/100 controller eens 'Cable Select', dus E-F en A-B jumperen :)
Hmm...shit zit nu op het werk dus moet ik geduldig wachten tot vanavond :( Hoezo denk je dat dit wat op zou kunnen lossen?

Meer suggesties zijn welkom!

Doogie: thanx voor de uitleg....in dat geval lijkt me stug dat daar een van kaduk is want dan zouden ze allemaal kaduk zijn :)

Ook vreemd dat wanneer ik de brander ontkoppel van IDE en stroom én uitzet in de bios, de pc niet doorstart :? Hij boot, HD begint keihard te klikklakken en er komt een boot failure!
Ik heb de HD als primary master aangesloten en de cdrom en brander respectievelijk als secondary master en secondary slave.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op woensdag 08 mei 2002 09:37 schreef timotheebastin het volgende:
Hmm...shit zit nu op het werk dus moet ik geduldig wachten tot vanavond :( Hoezo denk je dat dit wat op zou kunnen lossen?
Heb ik ook ooit meegemaakt met een ouwe Quantum ATA33 :)
Denk er wel aan dat van de ATA100 kabel de blauwe connector op de mobo moet, de zwarte op de master en de grijze op de slave :)
Ook vreemd dat wanneer ik de brander ontkoppel van IDE en stroom én uitzet in de bios, de pc niet doorstart :? Hij boot, HD begint keihard te klikklakken en er komt een boot failure!
Ik heb de HD als primary master aangesloten en de cdrom en brander respectievelijk als secondary master en secondary slave.
In dit geval, heb je de harddisk detectie manueel gefixt in de BIOS of laat je alle devices altijd autodetecten :?

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:50

Tjark

DON'T PANIC

Ik heb hetzelfde gehad.
AopenHX08 dus 300W aopen voeding en een oude maxtor 7200rpm die af en toe in W2K downspinde. Als je dan een klap(je) tegen de kast gaf, spinde hij weer 'up'. :D

Kabels aangedrukt etc: nog steeds. (HD zat trouwens op U33 van BX board).

Toen op een gegeven moment een andere stroomplug (molex) eraan gehangen: alle problemen voorbij. Blijkbaar dus ook een 'rotte' molexplug.

M'n kast en voeding is nu denk ik 3 jaar oud. Van wanneer is jouw kast/voeding?

*insert signature here

• MinddiggerNL
Op woensdag 08 mei 2002 09:42 schreef BalusC het volgende:

Heb ik ook ooit meegemaakt met een ouwe Quantum ATA33 :)
Denk er wel aan dat van de ATA100 kabel de blauwe connector op de mobo moet, de zwarte op de master en de grijze op de slave :)
Ah zo...dat zou het idd kunnen zijn. Ik heb de blauwe connector op het mobo aangesloten alleen twijfel ik nu of ik die anderen goed heb aangesloten. In elk geval heb ik er nu een oude ata33 compatible IDE kabel op aangesloten waar maar twee conncetors (ipv 3) aan zitten en het probleem blijft.
In dit geval, heb je de harddisk detectie manueel gefixt in de BIOS of laat je alle devices altijd autodetecten :?
Heb beide geprobeerd maar zet de HD normaal op user defined (na autodetect door de bios) en de cdroms op none of auto.

• MinddiggerNL
Op woensdag 08 mei 2002 09:43 schreef TjarkVerhoeven het volgende:
Ik heb hetzelfde gehad.
AopenHX08 dus 300W aopen voeding en een oude maxtor 7200rpm die af en toe in W2K downspinde. Als je dan een klap(je) tegen de kast gaf, spinde hij weer 'up'. :D
Klappen heb ik nog niet hoeven uitdelen :) (wel de neiging toe gehad :))...hij spint gelukkig weer up maar vertraagt het systeem daardoor wel :(
Kabels aangedrukt etc: nog steeds. (HD zat trouwens op U33 van BX board).
Heb de kabels ook nog eens aangedrukt en zelfs vervangen. Op U33 connector heb ik geen problemen gehad alleen op pci en nu dus onboard u66/100 controllers :? (die vreten toch niet meer stroom?)
Toen op een gegeven moment een andere stroomplug (molex) eraan gehangen: alle problemen voorbij. Blijkbaar dus ook een 'rotte' molexplug.
Hmm...toch nog maar eens switchen dan hoewel ik zoals gezegd volgens mij al een andere plug heb gebruikt...
M'n kast en voeding is nu denk ik 3 jaar oud. Van wanneer is jouw kast/voeding?
Weet het niet exact maar volgens mij ook iets van 2 tot 3 jaar...dus kan makkelijk dezelfde serie zijn. Dat zou dus betekenen dat ze er rotte voedingen in gezet hebben voor dat geld!

• MinddiggerNL
Ik bedenk me net overigens iets wat weer op de voeding wijst:

Toen ik mijn BX bordje nog had en ging upgraden van een 2x brander naar een 12x brander deed die brander het opeens niet meer fatsoenlijk. Toen heb ik die promise controller erin gezet en toen deed alles het weer goed (had toen ook nog een ata66 schijf); echter tijdelijk.

Volgens mij trekt de voeding het gewoon niet...vreemd genoeg. Denk dat ik maar een 300w enermax voeding voor 60 euro ga halen.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op woensdag 08 mei 2002 10:07 schreef timotheebastin het volgende:
Toen ik mijn BX bordje nog had en ging upgraden van een 2x brander naar een 12x brander deed die brander het opeens niet meer fatsoenlijk. Toen heb ik die promise controller erin gezet en toen deed alles het weer goed (had toen ook nog een ata66 schijf); echter tijdelijk.
Wat heeft dat met de voeding te maken :?
Dit geval lijkt me eerder een controllerprobleem :)

• MinddiggerNL
Op woensdag 08 mei 2002 10:17 schreef BalusC het volgende:

[..]

Wat heeft dat met de voeding te maken :?
Dit geval lijkt me eerder een controllerprobleem :)
Ja dat dacht ik toen ook, vandaar dat ik toen dacht dat mijn onboard controller kaduk was en ik die pci promise controller heb geprobeerd.
Nu dit voorval zich voordoet krijg ik het idee dat die brander meer stroom vraagt en dat al niet geleverd kon worden dus dat het geheel toch al langer samenhangt met de psu.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De controller levert geen stroom, dat doen de molex connectoren wel. Wat ik hieruit kan opmaken is dat je onboard controller brak is of dat het de CDROM niet correct herkent/ondersteunt :)

Heb je overigens een BIOS update geprobeerd :?
edit: niet dus, probeer het toch maar even.. :)

• MinddiggerNL
Op woensdag 08 mei 2002 10:29 schreef BalusC het volgende:
De controller levert geen stroom, dat doen de molex connectoren wel.
Dat weet ik.
Wat ik hieruit kan opmaken is dat je onboard controller brak is of dat het de CDROM niet correct herkent/ondersteunt :)
Zou kunnen...sinds kort doet mijn cdrom het niet meer in op UDMA...althans niet in XP. Alleen PIO mode :? (Maar dat was op het oude mobo ook al en nu weer maar voorheen klikklakte er niks wanneer het onboard was aangesloten.
Heb je overigens een BIOS update geprobeerd :?
edit: niet dus, probeer het toch maar even.. :)
Hmm...ik probeer eerst eens een andere voeding..heb nog een 230w exemplaar liggen. ALs dat niks helpt, dan flash ik wel.

Verwijderd

Voer eerst even de chipset fix uit (de dubbelzijdige tape vervangen door pasta + een drubbel lijm in 1 van de 2 hoekjes). Als dit niet werkt zou ik ff memtest86 draaien, als je dan errors kirjg in test #5 moet je eevn mrathlon's fix uitvoeren:

http://www.geocities.com/mrathlon2000/

• MinddiggerNL
Op woensdag 08 mei 2002 11:25 schreef Da_Kine het volgende:
Voer eerst even de chipset fix uit (de dubbelzijdige tape vervangen door pasta + een drubbel lijm in 1 van de 2 hoekjes). Als dit niet werkt zou ik ff memtest86 draaien, als je dan errors kirjg in test #5 moet je eevn mrathlon's fix uitvoeren:

http://www.geocities.com/mrathlon2000/
Daar begin ik dus echt niet aan! Dat bord is net 1 dag oud en ik wil niet nu al de garantie verklooien. Als ik zoiets ga doen lijkt me dat ik geen officiële garantie meer heb. Heb de garantie van mijn duron ook al verklooit door het stickertje eraf te pulken om de L1 bruggen alvast te verbinden met een potlood. Dat vond ik niet erg, maar aan het mobo ga ik in elk geval niet klungelen...het moet het maar af fabriek fatsoenlijk doen anders hoef ik het niet.

Verwijderd

Op woensdag 08 mei 2002 11:30 schreef timotheebastin het volgende:

[..]

Daar begin ik dus echt niet aan! Dat bord is net 1 dag oud en ik wil niet nu al de garantie verklooien. Als ik zoiets ga doen lijkt me dat ik geen officiële garantie meer heb. Heb de garantie van mijn duron ook al verklooit door het stickertje eraf te pulken om de L1 bruggen alvast te verbinden met een potlood. Dat vond ik niet erg, maar aan het mobo ga ik in elk geval niet klungelen...het moet het maar af fabriek fatsoenlijk doen anders hoef ik het niet.
tja dan zou ik h'm direct rma'en

• MinddiggerNL
Op woensdag 08 mei 2002 11:42 schreef Da_Kine het volgende:

[..]

tja dan zou ik h'm direct rma'en
Nu al? Ik heb nog niet eens bovenstaande suggesties en een andere voeding geprobeerd. Ik ga me straks een andere voeding halen en als ie het daarmee ook niet doet gaat ie terug.

Iemand nog andere suggesties om dingen te proberen om het probleem te isoleren of heeft iemand anders een idee welk onderdeel het kan zijn?
Denk zelf dus gewoon voeding omdat de HD continu aan/uit lijkt te gaan door stroomgebrek...HD lijkt me niet kaduk want deed het tot gisteren in een andere pc perfect.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Het is bekend dat de chipset-chip te warm kan worden met 2x Sdram. Probeer het eens met 1 reepje.

• MinddiggerNL
Op woensdag 08 mei 2002 11:48 schreef vassago het volgende:
Het is bekend dat de chipset-chip te warm kan worden met 2x Sdram. Probeer het eens met 1 reepje.
Hmm...wist ik niet...kan ik op zich proberen wanneer zich andere stabiliteitsproblemen voordoen maar momenteel gaat er iets mis met de HD en dat gekliklak kan mijn inziens niet veroorzaakt worden door een te hete chipset na een paar minuten.

Als ie eenmaal is opgestart loopt het best goed zover ik heb getest...geen vastlopers tot nu toe (alleen wat zitten surfen) maar wanneer ik bijv. msn opstart en de HD dus aangesproken wordt dan begint het te tiktak :?

• vassago
  • Nu online
Heb je al eens een andere stroomkabel geprobeerd voor de HDD?

• MinddiggerNL
Op woensdag 08 mei 2002 11:56 schreef vassago het volgende:
Heb je al eens een andere stroomkabel geprobeerd voor de HDD?
Euhm nee nu niet maar zover ik weet zit er nu een andere stroomkabel aan dan voorheen (toen ie ook af en toe dit geluid maakte aan die promise controller maar dat kwam volgens mij toen omdat ik alleen een ata33 schijf op een ata66 controller had hangen want toen ik hem weer onboard aansloot deed ie dat niet meer).

• vassago
  • Nu online
Even wat anders, je schrijft dat je door een misflash dat Gigabyte moederbord niet kan gebruiken.
Dat bord heeft toch 2 bios-chips?

Of worden die gelijktijdig geflashed?

• MinddiggerNL
Op woensdag 08 mei 2002 11:59 schreef vassago het volgende:
Even wat anders, je schrijft dat je door een misflash dat Gigabyte moederbord niet kan gebruiken.
Dat bord heeft toch 2 bios-chips?

Of worden die gelijktijdig geflashed?
Dat bord is definitief dood verklaart. Heeft inderdaad twee biossen maar zijn vastgesoldeerd en dus niet (goedkoop) vervangbaar. Hier kun je lezen wat ermee is gebeurd: [topic=423752/1/25]

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:27
Volgens mij gaat je HArdeschijf langzaam dood . [ ik heb het topic niet helemaal doorgelezen dus het kan wel zo zijn dat het al meer is gezegt ] :)

• MinddiggerNL
Op woensdag 08 mei 2002 12:14 schreef Galaxis het volgende:
Volgens mij gaat je HArdeschijf langzaam dood . [ ik heb het topic niet helemaal doorgelezen dus het kan wel zo zijn dat het al meer is gezegt ] :)
Nee dat is nog niet eerder gezegd, maar als je het hele topic had gelezen denk ik dat je ook tot de conclusie was gekomen dat dit onwaarschijnlijk is. De HD heeft het nl. tot gisteravond perfect gedaan. Daarna heb ik hem uit een andere pc gehaald en in de nieuwe pc gezet. Sindsdien doet ie dit. Lijkt me dus sterk dat het aan de HD zelf ligt...eerder aan een conflict met overige hardware of een brakke voeding die dit nieuwe systeem dus echt niet meer aan kan.

Verwijderd

lijkt me stug dat die voeding te klein is. Mijn k7s5a loopt vrolijk stabiel met athlon 1133@1.99V met een 300w (160 watt tco) codegen voeding.

Je zou het kunnen proberen om die no-name dimm eruit te gooien.

• MinddiggerNL
Op woensdag 08 mei 2002 13:40 schreef Da_Kine het volgende:
lijkt me stug dat die voeding te klein is. Mijn k7s5a loopt vrolijk stabiel met athlon 1133@1.99V met een 300w (160 watt tco) codegen voeding.

Je zou het kunnen proberen om die no-name dimm eruit te gooien.
Ik heb het idee dat het nu over stabiliteitsproblemen gaat, maar ik vind het klapperen/tikken van de HD niet echt een stabiliteitsprobleem en denk zelf dat het of aan de voeding of aan een incompatibiliteit tussen ata33 schijf en ata33/66/100 controller ligt.

Kan dat überhaupt dat een ata33 schijf, van IBM in dit geval, incompatible is met de IDE controller op dit mobo?

• MinddiggerNL
In dit (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/488950/2) wordt dit gezegd:
heb je toevallig een A-open Big-Tower HX-08, 300W?
Ik heb nl. het probleem dat mijn hd niet stabiel is, en mijn hd willekeurig van het stroom gehaald wordt.
Ook bij het instaleren van Win XP krijg ik een vast loper, maar daarintegen als ik eerst win98 en een upgarde van xp erover zet, is het weer opgelost, tot hij een dagje aanstaat en mijn hd weer van de stroom valt.....
Lijkt me dus dat ik nu zekers te weten voor een nieuwe voeding moet gaan!

Verwijderd

of ff je pinnen een beetje verbuigen op je harddisk dat de molex muurvast zit :) (onhandig als je vaak los moet halen :) )

• MinddiggerNL
Op woensdag 08 mei 2002 14:51 schreef Dannyke het volgende:
of ff je pinnen een beetje verbuigen op je harddisk dat de molex muurvast zit :) (onhandig als je vaak los moet halen :) )
Dat is idd nogal lastig...krijg ze zo al lastig los. Maar wat lost dit op? Denk dat ik beter voor 26 euro een nieuwe 300watt voeding kan kopen of voor 35 euro een 350 watt. Dan zou het probleem verholpen moeten zijn en hoef ik geen trucjes uit te halen.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op woensdag 08 mei 2002 14:54 schreef timotheebastin het volgende:
Dat is idd nogal lastig...krijg ze zo al lastig los. Maar wat lost dit op? Denk dat ik beter voor 26 euro een nieuwe 300watt voeding kan kopen of voor 35 euro een 350 watt. Dan zou het probleem verholpen moeten zijn en hoef ik geen trucjes uit te halen.
Als je thuis eerst de eerder gesuggereerde suggesties gaat uitwerken, waarbij je onverhoopt toch op hetzelfde probleem blijft stuiten, dan zou ik inderdaad ook voor een nieuwe voeding gaan. Maar ik zou je wel een wat ruimer bezeten voeding aanbevelen. Die dingen gaan namelijk relatief lang mee en met 350W of 400W heb je nog lekker headroom voor de toekomstige upgrades (P4 opvolger, Clawhammer, etc) :)

• MinddiggerNL
Ik heb effe een cheap-ass voeding gehaald (300w en behoorlijk luidruchtig :)) en nu is het zo goed als verholpen.

Kreeg weliswaar direct met installatie van windows xp weer een hanger, maar dat lag aan die noname dimm. Eruit geknikkerd en zonder problemen ging ie verder.

Nu hoor ik nog heel af en toe dat geklik van de HD maar echt maar heel af en toe. Oude voeding was dus duidelijk brak maar vraag me nu af of de HD het niet begint te begeven :? Wel vreemd zou ik dat vinden want 5 minuten voor inbouw in dit systeem diet ie het nog zonder problemen in een andere pc!

Heeft nog iemand een idee?

Verwijderd

bij mij zit een een 230watt voeding op

systeem is

ecs k7s5a"
duron 1300@1430
384mb sdr hyhundai
1x maxtor 7200toeren 40g ultra 133
1x seagate u5 serrie ultra 100 5400toeren 40g
1x brander creative 4-4-24x
1x dvd speler pioneer 104s
1x extra koeler voor de hardeschijfen
ati 8500 pro van club-3d

Verwijderd

MSI K7T Pro 2 vervangen door K7T266 pro 2. Kon geen BIOS instellingen e.d. doen omdat de BIOS schermen gedeeltelijk onzichtbaar waren bij de K7T266 pro 2. Het BIOS scherm bleef hangen op de plekken waar de voltages van het moederbord weergegeven zouden moeten worden. PC bleef op de meest gekke momenten hangen.
Voeding in ander PC geprobeerd. Deze wilde niet eens meer POSTEN!
De conclusie van mij is dat zo'n voeding van zo'n luxe AOPEN bigtower in no time brak wordt na een jaar of drie... In de AOPEN kast zit nu de 300 watt voeding uit een noname kast van 80 piek.

• MinddiggerNL
Het probleem van het tikken van mijn HD lijkt verholpen te zijn!

Klinkt misschien stom, maar volgens mij lag het aan een foutief gescande PIO/UDMA modus door het BIOS van mijn K7S5A mobo. Ik heb de HD nl. laten scannen en toen op user defined gezet. De PIO mode (neem aan dat zij hier UDMA mee bedoelen) stond toen op 4. 4 is zover ik weet UDMA66 en dat is dus incorrect aangezien het hier een UDMA 33 schijf betreft. De controller wilde het ding dus blijkbaar verkeerd aanspreken daardoor en dat uitte zich voornamelijk bij grotere belasting, wanneer de controller de HD dus harder wilde laten werken dan ie aan kon als UDMA33 schijfje, in vreemde tikken waarbij het leek dat de stroom eraf en weer erop ging.

Nu heb ik die PIO mode op auto gezet zodat ie hem zelf instelt en ik heb in de afgelopen anderhalve dag geen tik meer gehoord! Ik verwacht die dan ook niet meer.

Nu vraag ik me alleen af of ik mijn oude voeding er weer in kan hangen. Vind het nl. vreemd dat het tikken minder werd na plaatsing van een nieuwe voeding wanneer het alleen aan die PIO mode zou hebben gelegen. Uiteraard is dit een kwestie van uit proberen en dat ga ik dan ook denk ik morgen of overmorgen eens doen.

Volgens merk ik nu ook pas in dit nieuwe systeem hoe traag die HD is...zover ik weet ligt dat meer aan het feit dat ie maar 5400 rpm draait en maar 512kb (of zelfs maar in de 400kb) cache heeft dan aan het feit dat het een udma 33 schijffie is, of niet? Maar goed...zolang ie het doet vind ik het best...wanneer ik alles ga vervangen had ik net zo goed duurder materiaal kunnen nemen ipv zo'n cheap-ass mobo/cpu combinatie :)

• MinddiggerNL
Helaas...helaas...probleem lag dus niet alleen aan die verkeerde bios instelling. Heb zojuist mijn originele Aopen voeding weer terug gezet (wat een rust :)) maar na een half uur begint de HD weer af en toe te tikken :(

Nu moet ik dus noodgedwongen de andere voeding weer erin zetten maar dat ding maakt zo'n teringlawaai. Voordat ik een Enermax voor 60 euro ga halen, vroeg ik me af of ik die fan van de Aopen voeding niet kan omschroeven in die andere voeding. Probleem is alleen dat die fan niet met een stekkertje vastzit maar aan een printplaatje gesoldeerd...waarschijnlijk is dat de noise killer.

Weet iemand hoe ik die Aopen fan incl. noisekiller omgezet krijg in die goedkope voeding? Dan zou ik dus geen Enermax hoeven halen.

Dit zijn overigens de waardes die SpeedFan mij geeft m.b.t. de Aopen voeding:

+3,3v = 3,26v
+5v = 4,92v
+12v = 11,71v
-12v = 0,23v
-5v = -5,46v
+5v = 4,92v
vbat = 2,03v

Achter de = tekens zijn de waardes die ie voor de voeding geeft. Lijkt me niet echt gezond die waardes, toch? Ze blijven overigens wel stabiel zie ik zo...HD tikt af en toe maar dan zie ik geen schommeling in de spanningswaardes.

• MinddiggerNL
Zo...ik kan mijn topic weer eens boven tafel halen!

Ik heb een cheapass voeding gehaald zoals eerder gezegd. Die maakt een teringherrie maar de HD tikt niet meer.

Nu heb ik vandaag een Enermax 300watt erin gezet en hoe ik de PIO mode in de bios ook instel, hij tikt zo hard...nog nooit was het zo erg :? :? :( :'(

WTF is dit??? Herkent iemand dit?? Ik wordt hier echt ziek van doodziek, bijna geweldadig...geef je GVD zoveel geld uit wordt het alleen maar erger!

Het is de HD zelf niet, althans niet fysiek want IBM DFT ziet niks en zoals gezegd was het euvel met die cheap-ass voeding weg. Het kan toch niet dat die combi mobo/HD en dure voeding het niet doet?? Zou het mobo soms gaar zijn vanaf dat het uit de doos is?

Wie weet raad?? Ik wordt onderhand helemaal wild hiervan.
Pagina: 1