Filesystem naar de kl*te

Pagina: 1
Acties:

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Debian nieuw kernel gecompiled om modem aan te sluiten ineens een stroom storing (net nadat ik commando lilo heb uitgevoerd)
Debian geeft dus tijdens de restart aan dat de schijf hda1 niet goed umounted is en doet een fsck, maar na de check geeft debian aan dat het filesysteem (ext2) fouten bevat en deze handmatig gerepareerd dienen te worden.
Ik moet dan of dmv ctrl-d restarten of ik kan doorgaan, maar dan moet ik rootpaswoord opgeven.
Restarten resulteerd natuurlijk in weer een check en de zelfde melding en als ik inlog als root dan kan ik gewoon alle directories zien.

De vraag is echter hoe kan ik een filesysteem handmatig herstellen met behoud van mijn settings of moet ik weer helemaal opnieuw beginnen en debian geheel opnieuw instaleren :?

Verwijderd

e2fsck /dev/hdaX ;)

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Op woensdag 08 mei 2002 09:02 schreef beelzebubu het volgende:
e2fsck /dev/hdaX ;)
Dus met e2fsck zal het moeten gaan als het met normale fsck niet lukt :?
Dan moet de schijf waar de fouten zich bevinden toch umounted zijn :?

Verwijderd

RO mounten is ook goed volgens mij :)

• ProZa|IA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06-2005
Je geeft zelf het antwoord al:
>Ik moet dan of dmv ctrl-d restarten of ik kan doorgaan, maar dan moet ik rootpaswoord opgeven.<

Lijkt me duidelijk, rootpassword opgeven en fsck runnen.

Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs

Verwijderd

Op woensdag 08 mei 2002 09:06 schreef Mataraty het volgende:

[..]

Dus met e2fsck zal het moeten gaan als het met normale fsck niet lukt :?
Dan moet de schijf waar de fouten zich bevinden toch umounted zijn :?
fsck check failt. Je moet dus nu de fsck repair doen. Het commando is hetzelfde maar het effect is anders. fsck zal nooit uit zichzelf veranderingen op je schijf aanbrengen tenzij dat mag van de superuser (jij dus).

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Thx het heeft gewerkt.

Stom misschien, maar ik dacht dat dmv fsck de fouten automatisch gerepareerd zouden worden. Fout gedacht dus.

Verwijderd

Op woensdag 08 mei 2002 21:46 schreef Mataraty het volgende:
Thx het heeft gewerkt.

Stom misschien, maar ik dacht dat dmv fsck de fouten automatisch gerepareerd zouden worden. Fout gedacht dus.
Dat is meer een unix-iets dan specifiek een linux-iets. Laat de controle aan de user...

Of dat nou wel of niet goed is is weer wat anders - voor mensen die niet zo bekend met unix zijn kan ik me voorstellen dat het nogal onhandig overkomt...

Maargoed, mooi dat 't weer werkt. ;).

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:56
Ik weet niet of je ervaring hebt met kernels bakken, zo ja: ga direct maar over op ext3fs, makkelijk om te zetten en nooit problemen bij stroomuitval.
Pagina: 1