Mozilla 1 onder Suse 8.0

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

• VonFoX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-07 09:00

VonFoX

Las noches de Diciembre

Topicstarter
Suse 8.0 installereren gaat perfekt :) Maar daarna even Mozilla 1 gedowned, en proberen te installen. Lukt niet, omdat ik de standaard directory bij het installen niet mag createn (een andere dir ook niet). Als root inloggen en dan installeren lukt wel ..., maar als normale user dus niet.

Wat doe ik fout ?

Yo.

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Op woensdag 08 mei 2002 08:35 schreef VonFoX het volgende:
Suse 8.0 installereren gaat perfekt :) Maar daarna even Mozilla 1 gedowned, en proberen te installen. Lukt niet, omdat ik de standaard directory bij het installen niet mag createn (een andere dir ook niet). Als root inloggen en dan installeren lukt wel ..., maar als normale user dus niet.

Wat doe ik fout ?
Niets
Dit is normaal.

Verwijderd

Op woensdag 08 mei 2002 08:35 schreef VonFoX het volgende:
Wat doe ik fout ?
Je kan gewoon als user inloggen, "su" intypen (en dan het rootwachtwoord als daarom gevraagd wordt) en dan ben je ook als quasi-root ingelogd en dan kun je ook software installeren. Dat scheelt weer een logout/login procedure. ;).

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Op woensdag 08 mei 2002 09:06 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Je kan gewoon als user inloggen, "su" intypen (en dan het rootwachtwoord als daarom gevraagd wordt) en dan ben je ook als quasi-root ingelogd en dan kun je ook software installeren. Dat scheelt weer een logout/login procedure. ;).
Oke manier waarop hij het doet is mischien wat onhandig, maar niet fout ;)

• Theguide
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06-2025
Het gaat er in ieder geval om dat je als root Mozilla installeert, maar dat je als iedere user mozzilla kan GEBRUIKEN. Als root installeer je (meestal) je proggies system wide, dus voor iedere user te gebruiken.
Kort gezegd:

Root: proggies installeren
User: proggies gebruiken

En als je een bepaald proggie voor 1 user slechts wilt hebben, dan kun je het wel compileren als die user, maar dan zul je een installeer path op moeten geven dat binnen de home dir. ligt van die gebruiker. Of in ieder geval ergens waar die gebruiker voldoende rechten heeft om alles weg te kunnen schrijven.
Met compileren van proggies geef je zo'n install path meestal op met de optie --prefix=/where/ever/you/want/it/installed maar ik neem aan dat je met suse iets van rpm gebruikt of zo en dan heb ik geen idee hoe je het install path kan beinvloeden, want dat gebruik ik nooit ;)
Maar als je dat wilt weten is er natuurlijk altijd nog het commando: man rpm :Y)

Fuck me if I'm wrong, but isn't your name Gretchen?

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Mja, dat je als user dingen niet mag installeren in /usr/local is niet zo gek hoor ;)
Maare, dit is vrij basic... dit kun je wel opzoeken.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.