Twee peltiers, één koeling

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hey medetweakers!

Een vriend van mij (die wateerkoeling heeft,zonder peltiers) zegt dat watercooling met twee (172watt) peltiers helemaal super gaat werken! :?

Uit [topic=143724/1/200] heb ik vernomen dat het eigenlijk totaal geen zin heeft. Maar hij wil het persé |:( en dus gaat hij er twee plaatsen. (Sorry voor het wazige verhaal)

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2932394562

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1988124988

Legenda:

Zwart = moederbord
Beige = socket
Groen = Cpu (AMD Athlon 1600+)
Rood = Coldplate (3mm, zilver)
Blauw = Peltier (172watt)
Geel = Koelblok

Welke vinden jullie de beste opstelling of gaat geen van bijde werken? :?

/edit

Betere plaatjes komen er zo aan :)

T.net gallery | V&A ads

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

de bovenste reageert trager, en de onderste heeft minder buffer als er iets mis gaat, de bovenste lijkt me iig dus veiliger

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Daar een peltier element zelf ook zeer veel hitte produceert... Enkele opstelling zal beter zijn. Dit ivm het gloeiend heet worden en mogelijk doorfikken van de bovenste peltier... Die moet dus (ff rekenen): 2x 175 + CPU heat afvoeren... Een goede 400W waarschijnlijk. Knap koelelement die dat kan.

En hoe gaat ie ze voeden?

Forget your fears...
...and want to know more...

• Zegato
  • Niet online
Enermax 550W Voeding... :P :9 Ik weet dat dit allemaal wat stom en n00by overkomt... :( (you're the only way to stop him ;) )

T.net gallery | V&A ads

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Op woensdag 08 mei 2002 07:49 schreef Juniorrules het volgende:
Enermax 550W Voeding... :P :9 Ik weet dat dit allemaal wat stom en n00by overkomt... :( (you're the only way to stop him ;) )
dat gaat dus niet lukken met zo'n enermax. hij heeft 2 aparte voedingen nodig die er speciaal voor gemaakt zijn en die 24 volt leveren (is vereist). kijk maar eens bij de OC-shop.

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

wordt ook een duur geintje als ik het zo bekijk. ik kom op zo'n 60+60+48+48+113+113=442 euro. dat is de onderste opstelling en prijzen van de OC-shop. en dan moet ie waarschijnlijk ook zijn waterkoeling nog gaan verbeteren.

• Mighty_Xa4
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 13:17
Stapelen heeft weinig zin bij peltier-koeling. Hij kan beter de peltiers naast elkaar leggen dit is een stuk efficienter dan stapelen (je hebt wel een groter koelblok nodig).

Verwijderd

En dan hebben we het nog geen eens over de enorme hoeveelheid stroom die dat trekt, misschien kun je beter internetten via een modem, dan ben je goedkoper uit :P. (Om effe een indicatie te geven :))

Verwijderd

er is zowiezo geen koelblok die een 2 172 watt peltiers kan koeler en met waterkoeling haal je dat ook niet
plus dat je enorm veel power nodig hebt om die dingen aan de gang te houden en als dr 1 uitvalt ben je de lul

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:13
Op woensdag 08 mei 2002 08:42 schreef LoverBoy het volgende:
Stapelen heeft weinig zin bij peltier-koeling. Hij kan beter de peltiers naast elkaar leggen dit is een stuk efficienter dan stapelen (je hebt wel een groter koelblok nodig).
idd... Een peltier element vervoert warmte van de koude kant naar de warme kant... Als je dan 2 peltiers op mekaar legt, vervoeren ze nog steeds evenveel, maar 5mm verder... Daar heb je dus helemaal niets aan...
Dan kan je beter de 2 elementen naast mekaar leggen... Per element vervoeren ze nl maar 175W... Door ze naast mekaar te leggen, kan je theoretisch de vermogens bij mekaar optellen... Maar ik weet niet of je dat wilt...
Hoeveel dissipeert tegenwoordig een athlon??? 40W??? Dan krijg je die met 1 element al heel erg koud... Vergeet niet dat je de warmte ook nog af moet voeren, anders wordt de koude kant niet koud, maar de warme kant heel heet!!! Mocht je de processor wel zo sterk willen koelen, moet je wel de temperatuur in de gaten houden... Als ie erg koud wordt, kan je last krijgen van condensatie... En vocht is niet zo best daar in de buurt van je moederbord!!!

Succes!!!

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Mighty_Xa4
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 13:17
Op woensdag 08 mei 2002 09:07 schreef laserboy3d het volgende:
er is zowiezo geen koelblok die een 2 172 watt peltiers kan koeler en met waterkoeling haal je dat ook niet
plus dat je enorm veel power nodig hebt om die dingen aan de gang te houden en als dr 1 uitvalt ben je de lul
Dit is niet waar, de dangerden maze 2 heeft hier plaats genoeg voor (is al gedaan, weet alleen het linkje niet meer). Hier is ook een extra coldplate voor te krijgen. Als er eentje uit zou vallen, dan heb je nog steeds eentje over van 172 Watt (die zal heus nog wel het vermogen van je proc weg kunnen trekken, het vermogen van je proc is kleiner dan 100 Watt d8 ik)

Verwijderd

Op woensdag 08 mei 2002 09:49 schreef LoverBoy het volgende:

[..]

Dit is niet waar, de dangerden maze 2 heeft hier plaats genoeg voor (is al gedaan, weet alleen het linkje niet meer). Hier is ook een extra coldplate voor te krijgen. Als er eentje uit zou vallen, dan heb je nog steeds eentje over van 172 Watt (die zal heus nog wel het vermogen van je proc weg kunnen trekken, het vermogen van je proc is kleiner dan 100 Watt d8 ik)
yea right mag jij proberen 2 peltiers van 172 watt daar op valle power op te laten lopen die krijg je niet fatsoenlijk gekoeld

• _Evert_
  • Laatst online: 22-02 12:06
Jongens, deze link zoeken jullie:
http://www.tweakers.net/reviews/258

2 keer een 172W peltier, met een maze 2-2 blokje, is WEL met waterkoeling te koelen. En als je echt met 2 peltiers aan de gang wilt gaan, zet ze dan naast erkaar (parallel) zoals in die link, want stapelen kan, maar dan moet je wel flink van te voren rekenen, en met de warmteproductie van de huidige cpu's kan je met een stacked peltier niet genoeg koelen.

Dus, lees die link, NIET stapelen (dus vergeet die 2 plaatjes van je maar), het is WEL water te koelen, pas op condens en lees in het algemeen eens wat over peltiers voordat gekke dingen gaat doen.

Dit is geen troll of zo, gewoon oppassen met dat spul, het werkt heel leuk, maar je moet wel precies weten wat je doet!

Succes ermee!

• Zegato
  • Niet online
Thnx! :)

T.net gallery | V&A ads

Pagina: 1