Hardware.info Hardware forumIk weet niet of het super betrouwbaar is maar ik wou jullie de specificaties van deze nieuwe Paradepaardjes niet onthouden!!
Allereerst de "geforce5" codename NV30
Omen Card
AGP 4x and 8x
Copper Core Gpu Processor 0.13 m default clock 450 MHz
73 million transistors
8 pipes
Quad Vertex Shaders
Dual Pixel Shaders
85 bone capable
Lightspeed Memory Architecture III
Quad Cache memory caching subsystem
Dual Z-buffers for greater compression without losses
visibility subsystem
NvAuto advanced pre-charge
Hardware bumpmapping
Advanced Hardware Anisotropic Filtering
A new '12nvx’ mode anisotropic filtering delivers improved sub-pixel coverage, texture placement and quality. 12nvx mode should deliver 80% better sub-pixel coverage and placement than previous modes.
The NV30 improves its textures per pixel by applying four instead of two textures in a single clock cycle. A "loop back" arrangement allows an additional 4 textures per rendering pass. This improves performance and image quality by almost negating the chips need for multi-pass rendering!
A separate second copper processor running at 450Mhz on 0.13fab will handle all T&L — now called TT&L (True Time and lighting). This will also handle NVAutoShaper a new pre-cacheable system that has precached shapes like circles, squares, triangles and other shapes. Programmers can also add shapes to be temporally stored in its precache. This should speed things up and make standard shapes more accurate.
128 MB DDR-SDRAM @ 375 MHz x2 = 750Mhz and 256 bit!
370Mhz RAMDAC
Direct X 9.X compatible
Latest OpenGL
Backward GLIDE capable thanks to NvBlur — a new version of GLIDE
NView Multi-display Technology
Built in re-programmable DVD and TV decoder chip
There maybe a new form of cooling where the GPU has a hole in the middle and through the board. So the hottest area of the GPU gets more efficient cooling.
En niet te vergeten de RadeonG3 codename R300
8 pipelines
3 textures per pipeline
4 vertexshaders
3 Truformunits
350 mhz 256 bit GPU (0,15 micron) later komt er een 400 mhz variant op gebakken op 0,13 micron met 100 miljoen transistors.
DirectX 9.1
OpenGL 2.0
HyperZ III memory management
400 mhz ddr geheugen (800 mhz 128 bit 2.5 ns geheugen)
12.8 GB/sec bandbreedte
400 miljoen polygonen per second T&l speed
AGP 8x
2 Ramdacs van 400 mhz
triview (drie monitoren of 2 monitoren en tv tegelijk onafhankelijk aansturen)
Persoonlijk wacht ik op de All in wonder RadeonG3 lijn met even snelle prestaties als de normale RadeonG3 (net als de 128mb all in wonder radeon8500 nu)
Qua mogelijkheden op de All in wonder kaarten hebben ze bijna perfectie bereikt, maar ik zou graag op de volgende generatie AIW zien:
1. Hardwarematige MPEG 1/2/4 (DivX) decoder (nou is dat alleen Mpeg 1/2)
2. Hardwaremaetige MPEG 1/2/4 (DivX) encoder
3. Codec chips (net als de Matrox RT2500 voor realtime foto en videobewerken zonder tussenkomst van CPU om te renderen voor in b.v. Adobe Premiere)
4. Digitale TVchip (nou is dat wel bij de 64mb maar bij de 128mb een analoge) met 2 (of meer!!) tuners om tegelijk 2 dingen op te nemen.
Persoonlijk denk ik dat dat allemaal wel te realiseren valt bij ATI alleen punt 3 (codecchips) want dat word misschien te duur en neemt pc-board ruimte in beslag (om dat te beperken en dus de chips te verkleinen kost nog meer geld ) maar misschien wel een idee met als doelgroep de High-end consumenten markt.
Die zien vast ook graag een geintegreerde codecchip op een bloedsnelle 2d/3d videokaart.
greetz: B cool B free
Master
edit: wat bij persoonlijk staat is niet van mij he.. ik heb dat tekst van die forum
Hey Corc, versene borc olmaz Maykil bendede yok!