NVIDIA Geforce 5 en ATI RadeonG3 specs!!

Pagina: 1
Acties:

• Dextourius
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-03-2025
Ik weet niet of het super betrouwbaar is maar ik wou jullie de specificaties van deze nieuwe Paradepaardjes niet onthouden!!

Allereerst de "geforce5" codename NV30

Omen Card
AGP 4x and 8x
Copper Core Gpu Processor 0.13 m default clock 450 MHz
73 million transistors
8 pipes
Quad Vertex Shaders
Dual Pixel Shaders
85 bone capable
Lightspeed Memory Architecture III
Quad Cache memory caching subsystem
Dual Z-buffers for greater compression without losses
visibility subsystem
NvAuto advanced pre-charge
Hardware bumpmapping
Advanced Hardware Anisotropic Filtering
A new '12nvx’ mode anisotropic filtering delivers improved sub-pixel coverage, texture placement and quality. 12nvx mode should deliver 80% better sub-pixel coverage and placement than previous modes.

The NV30 improves its textures per pixel by applying four instead of two textures in a single clock cycle. A "loop back" arrangement allows an additional 4 textures per rendering pass. This improves performance and image quality by almost negating the chips need for multi-pass rendering!

A separate second copper processor running at 450Mhz on 0.13fab will handle all T&L — now called TT&L (True Time and lighting). This will also handle NVAutoShaper a new pre-cacheable system that has precached shapes like circles, squares, triangles and other shapes. Programmers can also add shapes to be temporally stored in its precache. This should speed things up and make standard shapes more accurate.

128 MB DDR-SDRAM @ 375 MHz x2 = 750Mhz and 256 bit!
370Mhz RAMDAC
Direct X 9.X compatible
Latest OpenGL
Backward GLIDE capable thanks to NvBlur — a new version of GLIDE
NView Multi-display Technology
Built in re-programmable DVD and TV decoder chip

There maybe a new form of cooling where the GPU has a hole in the middle and through the board. So the hottest area of the GPU gets more efficient cooling.

En niet te vergeten de RadeonG3 codename R300

8 pipelines
3 textures per pipeline
4 vertexshaders
3 Truformunits
350 mhz 256 bit GPU (0,15 micron) later komt er een 400 mhz variant op gebakken op 0,13 micron met 100 miljoen transistors.
DirectX 9.1
OpenGL 2.0
HyperZ III memory management
400 mhz ddr geheugen (800 mhz 128 bit 2.5 ns geheugen)
12.8 GB/sec bandbreedte
400 miljoen polygonen per second T&l speed
AGP 8x
2 Ramdacs van 400 mhz
triview (drie monitoren of 2 monitoren en tv tegelijk onafhankelijk aansturen)

Persoonlijk wacht ik op de All in wonder RadeonG3 lijn met even snelle prestaties als de normale RadeonG3 (net als de 128mb all in wonder radeon8500 nu)
Qua mogelijkheden op de All in wonder kaarten hebben ze bijna perfectie bereikt, maar ik zou graag op de volgende generatie AIW zien:

1. Hardwarematige MPEG 1/2/4 (DivX) decoder (nou is dat alleen Mpeg 1/2)
2. Hardwaremaetige MPEG 1/2/4 (DivX) encoder
3. Codec chips (net als de Matrox RT2500 voor realtime foto en videobewerken zonder tussenkomst van CPU om te renderen voor in b.v. Adobe Premiere)
4. Digitale TVchip (nou is dat wel bij de 64mb maar bij de 128mb een analoge) met 2 (of meer!!) tuners om tegelijk 2 dingen op te nemen.

Persoonlijk denk ik dat dat allemaal wel te realiseren valt bij ATI alleen punt 3 (codecchips) want dat word misschien te duur en neemt pc-board ruimte in beslag (om dat te beperken en dus de chips te verkleinen kost nog meer geld ) maar misschien wel een idee met als doelgroep de High-end consumenten markt.
Die zien vast ook graag een geintegreerde codecchip op een bloedsnelle 2d/3d videokaart.

greetz: B cool B free

Master
Hardware.info Hardware forum
edit: wat bij persoonlijk staat is niet van mij he.. ik heb dat tekst van die forum :P

Hey Corc, versene borc olmaz Maykil bendede yok!

Verwijderd

Wanneer komen die dingen op de markt dan.

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Op woensdag 08 mei 2002 04:31 schreef sjaak250 het volgende:
Wanneer komen die dingen op de markt dan.
+1 interressant

Ik wil dat ook wel eens weten, ik zit er net aan te denken om een GF 4 te kopen, en dan nu dit :{

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Verwijderd

huh? Ik ben vooral geintreseerd in de ati maar de geruchten die ik zo van matrox heb opgevangen is dat de geheugen bandbreedte van de matrox op 20 GB/sec lag...

Kortom ik w8 het lekker ff allemaal =]

Verwijderd

volgens mij komt de "geforce5" rond aug maar zal wel wat later zijn dus september/october ofzo?

de ati komt eind van het jaar uit.

Verwijderd

Ik heb toch echt gelezen dat de NV30 geen geforce 5 gaat heten want nvidia wilde overstappen op een andere naam...

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
There maybe a new form of cooling where the GPU has a hole in the middle and through the board. So the hottest area of the GPU gets more efficient cooling.
Weet je wel hou duur dat zou zijn? Wafers worden dan slecht gebruikt, als je uit elke die een stuk haalt.
Tenzij daar de MX versie zit ;)
Op woensdag 08 mei 2002 09:50 schreef Soulmasher het volgende:
Ik heb toch echt gelezen dat de NV30 geen geforce 5 gaat heten want nvidia wilde overstappen op een andere naam...
What's in a name, je begrijpt het toch?

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:44

Wildfire

Joy to the world!

Op woensdag 08 mei 2002 04:56 schreef BzrK het volgende:
volgens mij komt de "geforce5" rond aug maar zal wel wat later zijn dus september/october ofzo?

de ati komt eind van het jaar uit.
Jij kunt beter nooit een kaart kopen. Want als je de GF5 koopt dan zit de GF6 er alweer aan te komen. En als je besluit te wachten en uiteindelijk de GF6 koopt, dan zit de GF7 er weer aan te komen... ad infinitum.

Koop maar gewoon een GF4 Ti4600, dan heb je een erg goede kaart die echt nog wel een flinke tijd meekan.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Op woensdag 08 mei 2002 09:50 schreef Soulmasher het volgende:
Volgens mij wilde ze Omega gebruiken of zo, als blijk van een nieuwe, verse benadering van 3D.

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Op woensdag 08 mei 2002 11:05 schreef Wildfire het volgende:

[..]

Jij kunt beter nooit een kaart kopen. Want als je de GF5 koopt dan zit de GF6 er alweer aan te komen. En als je besluit te wachten en uiteindelijk de GF6 koopt, dan zit de GF7 er weer aan te komen... ad infinitum.

Koop maar gewoon een GF4 Ti4600, dan heb je een erg goede kaart die echt nog wel een flinke tijd meekan.
Ja, zo denk ik er ook over. Wil je niet de allerduurste/snelste, dan is de Ti4200 voor jou misschien een goede optie, die is bijna net zo snel te klokken als de 4600, alleen een stuk goedkoper. Als je je 4600 weer gaat overklokken kom je uiteraard nog verder :)

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Op woensdag 08 mei 2002 11:05 schreef Wildfire het volgende:
Voor dat geld kan je beter nu een 'redelijke' kaart kopen en dat straks weer doen (zeg over 1 jaar). Dan is je uiteindelijke kaart (veel) sneller/beter dan een GF4 Ti 4600, maar ook goedkoper.

Als je (gewoon) een video-kaart koopt, moet je IMO nooit de beste kopen. Die koop je alleen als je per se het beste wilt hebben (om wat voor reden dan ook).

• pancake82
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-02-2025

pancake82

Groter is beter!

Klopt het dat ze de GeForce5 kaart gaan basseren op 3dfx technologie, en dat glide terug komt... of heb ik het mis.

Lijkt me alleen wel een beetje tegenstrijdig, eerst 3dfx op kopen en dan na 2 jaar weer verder gaan met 3dfx technologie.

• dennis808
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 15:18
WAT??? HARDWAREmatige MPEG1/2/4 En-coding???
dus je kunt dan bijvoorbeeld digitale TV beelden direct in DivX opnemen?

die kaart gaat vast een vermogen kosten...:'(

"The things you own end up owning you." - C. Palahniuk

• danplo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:57

danplo

The Force is strong with me

de naam geforce 5 zal er nooit komen .
ze willen gaan stoppen met deze geforce naam.
en de nieuwe kaarten van de nv30 worden in augustus verwacht.
dus ben benieuwd naar de nieuwe naam van nvidia kaarten en naar de prestaties van deze aankomende kaart.

Xbox Series X - NL DarthVader // Playstation 5 - Pijja82 // Twitter - MSFT_Daan // Ipad Pro // Iphone 17 Pro Max 256GB / LG OLED G5 65”

• The PyroPath
  • Laatst online: 17-08 09:29

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Ik neem niet aan dat die Radeon specs kloppen, het lijkt er namelijk op dat dat lijstje echt alle roddels heeft samengevoegd.

Er zijn namelijk al veel dingen geroddeld, en vooral 128 bit geheugen bus zou een drama wezen, en volgens inside info vanaf het Rage3D forum is dat ook "gewoon" 256

Breek je nek voorzichtig

Verwijderd

Volgens mij wilde ze Omega gebruiken of zo, als blijk van een nieuwe, verse benadering van 3D.
De opvolger van de Geforce 4 gaat Omen heten dacht ik.

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-05 14:08
Maar hoe zit het nou met die DirectX???

M$ wou het samen releasesen met Windows XP Se.. of Longhorn. Die kaarten komen dan toch nog niet uit voor Q1 2003? Want dan komt Se uit.

w00t

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:36

justifire

Shut up and squat !!

Ati beweerd dat de nieuwe Ati serie de "gf5/Omen" serie wegvaagt :) Enigste probleempje: Als Ati zijn kaart uitbrengt komt nvidia alweer met zijn "gf6/Omen2" word spannend allemaal. En van die specs zou ik maar niks geloven, deze zag ik vorige maand al ergens staan en is puur om mensen om te halen/op te geilen :9~ en de concurent gek te maken :)

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

• The PyroPath
  • Laatst online: 17-08 09:29

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Nou nVidia komt in augustus misschien (!!!) met de Omen, en ATi "aan het eind van het jaar, die denken namelijk dat nVidia bluft, maar mochten ze eerder komen, dan kan ATi de release vervroegen hebben ze al meegedeeldt via bronnen

Breek je nek voorzichtig

Pagina: 1