Pluggen van stekker versterker in stopcontact

Pagina: 1
Acties:
  • 4.852 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Een vriend van mij claimde laatst dat het uitmaakt hoe je je stekker van je stereo in de muur douwt. Dus of je hem omdraait of niet. Je kunt stekker op twee manieren in stopcontact douwen, daar heb ik het dus over.
Hij claimt dat je versterker gaat trillen en dat je slechter geluid kunt krijgen.Het gaat hierbij om niet geaarde stopcontacten. Het verschil zou komen omdat er een verschil zit tussen de polen van een stopcontact.
Ikzelf vind het de grootste onzin die er is, want het is toch wisselstroom die uit zo'n stopcontact komt. Dus lijkt mij het onzin om te zeggen dat het uitmaakt hoe je hem erin duwt.
Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Is idd onzin, die polen wisselen 50x keer per seconde, en daar zijn alle apparaten op gebouwd, dus het hoort zo.

Knappe jongen bovendien als je dat verschil kan horen :)

Misschien eens op hifi.nl kijken, daar had een gast de bedrading vanaf zn meterkast tot aan zn stereo vervangen, kostte een guldenje of 3000 en hij hoorde een mooier geluid...maar dat zou ik ook horen als ik net 3000 piek uit had gegeven aan kabels :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 21:19
Op woensdag 08 mei 2002 04:37 schreef MREn het volgende:
Is idd onzin, die polen wisselen 50x keer per seconde, en daar zijn alle apparaten op gebouwd, dus het hoort zo.

Knappe jongen bovendien als je dat verschil kan horen :)

Misschien eens op hifi.nl kijken, daar had een gast de bedrading vanaf zn meterkast tot aan zn stereo vervangen, kostte een guldenje of 3000 en hij hoorde een mooier geluid...maar dat zou ik ook horen als ik net 3000 piek uit had gegeven aan kabels :+
ik zou als instalateur me rot lachen als ik dat hoor :D:D:D damn, bedrading laten vervangen van je 220V omdat t het geluid van je versterker kan beinvloeden.....

waar gaat t heen met deze wereld, als je geld over heb, stort t maar op mijn rekening ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Eigenlijk heeft ie ergens wel gelijk. Er is een Fase en een Nul. Maar om het in de praktijk echt verschil te laten maken zou je aan het meten moeten gaan = alle apparatuur open. En dan alles op dezelfde manier aansluiten.
Vooral audiofreaks beweren het nog wel eens (net zoals bi-wiring wat een dure audio zaak mij niet eens kon uitleggen).

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-10 18:24
Het is WEL waar. Hoe de stekker erin zit heeft invloed op de spanning op de kast en dus op de nul (van de cinch pluggen). Als het ene apparaat (CD bv) verkeerd staat loopt er dus ongewild stroom tussen de amp en cd. Da's slecht voor het geluid. Daarom is het het beste de kastspanning na te meten (met een multimeter) en zo laag mogelijk te zetten.
Try it!

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:27

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Wat een ONZIN! Hier ga ik bijna van huilen :'(
Het maakt ECHT GEEN DROL uit hoe je stekker in het stopcontact zit.
Ja, je hebt een fase en een nul en een aarde...
Als er al een aarde aan de stekker van je versterker zit, zit ie altijd aan aarde, hoe de stekker ook in het stopcontact zit.
Voor die andere 2 polen, die worden dan verwisseld als je de stekker omdraait.

Dan even een klein lesje hoe een versterker in elkaar zit:
Daar waar de spanning binnenkomt zit een transformator, die transformeert de spanning naar beneden (hoe ver naar beneden hangt van je versterker af).
Daarachter zit een schakeling (zeg maar gelijkrichter) om er gelijkspanning van te maken. Vanaf hier is er dus gelijkspanning en op dit punt kun je dus niet meten of je stekker op z'n kop of rechtop zit en het maakt ook niet uit.
+12V = altijd +12V en -40V=-40V, hoe je stekker er ook in zit.

Er kan alleen nog een inductie spanning op je kast komen te staan. Die inductie spanningshoogte is WEL afhankelijk van hoe de stekker erin zit.
Maar die inductie spanning ZOU (let wel: ZOU) geen verschil in je audio moeten maken. Maakt het wel uit: weggooien die versterker. (8>

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Het is wel waar !

ff voor de duidelijkheid, de polen wisselen niet 50 keer per seconde.. De polariteit van de fase draad (bruin, of vroeger groen)wisselt 50 keer per seconde.. De 0 draad (blauw, vroeger rood) voert het slechts af. Als ze echt zouden wisselen waarom kun je dan zonder problemen de 0 draad beetpakken en de fase niet ! en waarom gaat het lampje van een spanningstesterschroevedraaierding dan niet branden bij de 0 en wel bij de fase ! Waarom zouden ze uberhaupt onderscheid maken tussen die draden als ze toch hetzelfde waren B-)

Waar het om gaat is dat de manier waarop je stekker in het stopcontact zit invloed heeft op de restspanning die op je kast staat, heb je verschillende componenten die dus verschillend aangesloten zitten dan krijg je kleine spanningsverschillen tussen je componenten en dus gaan er kleine stroompjes lopen door de massaverbindingen van je audio kabels. Wat weer ruis en kleine bromsignalen ten gevolge heeft.

Deze spanning heeft niets te maken met de interne voeding van je versterker zelf maar komt door kleine inductie en lekspanningen.

Wat je dus moet doen is de stekkers zodanig aansluiten dat de verschillen tussen je componenten zo klein mogelijk zijn. o.a. de elektuur heeft wel eens een simpele schakeling gemaakt waarmee je dat snel kon testen..

En wat betreft die gast die zijn bedrading heeft laten vervangen, als hij veel vermogen verbruikt met zijn set kan ik me er iets bij voorstellen dat het effect heeft op zware bas pieken, net zoals dat een dikkere speakerkabel hier effect op heeft. (met name de afremming van je speaker na de bas piek is erg belangrijk en daar heeft die kabel veel invloed op)

maar of je dat kunt horen.. geen idee.. ik weet wel dat ik duidelijk verschil hoor tussen een dun speakerkabeltje en een goede speakerkabel, maar verder :?

En dan nog het fenomeen Bi-Wiring wat net genoemd is..

Wat ik er uit begrepen heb is dat het biwring invloed kan hebben op de kwaliteit van het geluid dat je speakers produceren. Doordat je bass speaker behoorlijk grote vermogens pieken heeft heb je ook grote stroompieken over de kabel die een behoorlijke spanningsval kunnen veroorzaken over je kabels (zeker bij slechte kabels) door nu de lage tonen en de rest over aparte kabels te sturen zouden de midden en hoge tonen hier minder last van hebben en kun je eventueel je kabel voor de bas dikker uitvoeren.

Dan heb je ook nog Bi-Amping waarbij je niet alleen de kabels voor hoog en laag scheid maar ook nog de eindversterker de bass heeft dus zijn eigen eindtrap. Als je echt geld te veel hebt >:)

Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar mijn installatie ondersteund biwiring geheel en ik heb het verschil zelf niet kunnen horen.

IP Rocks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-09 06:34

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Bij mij maakt het wel degelijk verschil.
Als ik bijvoorbeeld mijn computer ompool,
dan gaat mijn versterker een lichte brom geven,
totdat ik mijn versterker OOK ompool.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me niet echt zinnig. De wisselspanning wordt gelijkgericht naar een gelijkspanning onafhankelijk van hoe je je stekker in het stopcontact stopt.

Wat ik me wel voor kan stellen is dat je ruis mee krijgt over je voedingslijnen vanuit de 220, maar of je dat ook hoort???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het maakt NIETS uit!

De kast van de versterker zit aan aarde, NIET aan nul of fase (zou erg gevaarlijk wezen) dus daar maakt de ompoling NIETS voor uit. In het metaal van de kast zal wel een inductiespanning opgewekt worden.
Deze spanning is afhankelijk van het MAGNETISCH VELD dat opgewekt wordt door het stroomverbruik van de transformator (want dit inductie-effect treedt alleen op bij wisselspanning en na de voeding heb je alleen nog maar gelijkspanning) en ook door het stroomverlies in de netvoedingskabel. Dit magnetisch veld trekt zich echt helemaal NIETS aan van ompoling! Het zal de ene of de andere kant op evenveel inductie geven en dus een even hoge inductiespanning op de kast! :D

En om nog even recht te zetten wat het verschil tussen fase en nul is: de fase 'trekt en duwt' de 220V naar en van de nul. De 'live wire' is dus de eigenlijke spanningsdrager, de 'nul' wordt gebruikt om de spanning af te voeren/aan te voeren. Als je een apparaat aansluit kan je het verschil niet meer merken want dan gaat er een stroom lopen die afwisselend van fase naar nul en omgekeerd loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Omwille van filtering en overspanning zitten er meestal wel een paar condensatortjes en varistoren aan de netspanningskant.
En die zitten ook weer aan de aarde, tenzij het een dubbel-geisoleerd apparaat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 08 mei 2002 08:56 schreef cjdijk het volgende:
Bij mij maakt het wel degelijk verschil.
Als ik bijvoorbeeld mijn computer ompool,
dan gaat mijn versterker een lichte brom geven,
totdat ik mijn versterker OOK ompool.
Klopt, het maakt op die manier inderdaad uit. Je hebt dan minder last van lekspanning. Ik heb ooit een een of andere "volt stick" gehad die lekstroom kon meten, je hield 'm bij je apparaten en het lichtte rood op als je last van lekspanning had.

Het grappige: bij mee dan 5 apparaten heb je altijd last van die lekspanning, kan je wisselen en draaien wat je wil :{. Wat trouwens ook luxe is, is dat sony vanaf de QS apparaten een faselijntje op de netsnoeren zet, dan kan je ook daadwerkelijk zien hoe je het aansluit.

Er is natuurlijk geen bezwaar tegen alles goed aansluiten :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

't kan verschil maken hoe je je aparatuur in het stop contact steekt.

Echter als dat verschil maakt dan heb je er minimaal 1 brak apparaat tussen zitten die zijn binnen werk ook aan het lichtnet hangt.

Als je 2 van zulke dingen hebt kun je als je ze beide andersom hebt zitten echt gek worden van een aardlus brom. Maar eigenlijk moet je ze dan beide wegbrengen voor reparatie... (onveilig spul)

Wat er ggebeurt is dat je dan een aardlus legt via het lichtnet, en dat wil wel brommen (50Hz brom) en is een teken dat minimaal een voeding gaar is.

Oh redguy voel je niet aangesproken maar je zei het zo mooi.
Op woensdag 08 mei 2002 08:44 schreef redguy het volgende:
Het is wel waar !

ff voor de duidelijkheid, de polen wisselen niet 50 keer per seconde.. De polariteit van de fase draad (bruin, of vroeger groen)wisselt 50 keer per seconde.. De 0 draad (blauw, vroeger rood) voert het slechts af. Als ze echt zouden wisselen waarom kun je dan zonder problemen de 0 draad beetpakken en de fase niet ! en waarom gaat het lampje van een spanningstesterschroevedraaierding dan niet branden bij de 0 en wel bij de fase ! Waarom zouden ze uberhaupt onderscheid maken tussen die draden als ze toch hetzelfde waren.
de polariteit, en daarmee de stroom en spannings richting wissellen 50x per seconde.

De nul draad is een bijzonder stroom draad, dat heeft oa. met 3fase stroom te maken. Maar alleen in het 230V deel is he van belang dat hij idd bij de laatste trafo aan aard gelegt wordt tegenwoordig. Dit betekent niet dat je hem vast kunt pakken, tussen het aardpunt en jou huis kan ie weer voldoende stroom opgepakt hebben door inductie, zodat ie een leuke schok kan geven en/of je aardlek af laten gaan.
Dat aan aard liggen van de nul is belangrijk voor de veiligheid. Anders zou je nl de situatie kunnen krijgen dat je tussen de 2 draden wel 230V kan hebben, maar tussen 1 draad en de aarde 1000V of meer... (dus zeer dodelijk)
't verschil tussen fase en nul is dus dat hetdezelfde straam is, echter de nul is voor veiligheid ook aan de aarde gelegt)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

conclusie:

Het KAN uitmaken en word alleen door inductie spanning veroorzaakt.
En is afhankelijk van het apparaat wat aan word gesloten.
Maar dan wil ik er wel bij zeggen: als het uitmaakt is het echt prut.
Bij een computer ligt dat trouwens anders want die hebben geschakelde voedingen en die zijn (doorgaans) geaard waardoor je wat sneller een aardlus kan krijgen als je een verbinding naar je niet geaarde versterker hebt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-10 19:56

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Er zijn zelfs apparaten die simpelweg níet werken als de stekker verkeerd om zit..
Dat is het geval bij onze CV ketel (ok, staat los van dit onderwerp, maargoed). Wanneer hier de stekker andersom in het stopcontact zit, geeft de computer die erin zit aan dat de boel niet werken gaat tot je de stekker omdraait. Reden hiervan weet ik bij dit ding niet, weet alleen dat t nodig is om dan de stekker om te draaien :)

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op woensdag 08 mei 2002 08:44 schreef redguy het volgende:
Het is wel waar !

ff voor de duidelijkheid, de polen wisselen niet 50 keer per seconde.. De polariteit van de fase draad (bruin, of vroeger groen)wisselt 50 keer per seconde.. De 0 draad (blauw, vroeger rood) voert het slechts af. Als ze echt zouden wisselen waarom kun je dan zonder problemen de 0 draad beetpakken en de fase niet ! en waarom gaat het lampje van een spanningstesterschroevedraaierding dan niet branden bij de 0 en wel bij de fase ! Waarom zouden ze uberhaupt onderscheid maken tussen die draden als ze toch hetzelfde waren B-)
Ik raad je nooit aan om gewoon de nul vast te pakken. In theorie is je nu ergens aan de aarde geschakeld als er echter een fout gemaakt is kan je problemen kijgen.

Netspanning bestaat van nature uit drie fases. Elke straat krijgt een fase. Het is de bedoeling dat elke fase evenzwaar belast wordt. Als dit niet gebeurt krijg je een ulpuntsverschuiving. Met las gevolg dat je nul geen nul meer is. en je gewoon een oplazer krijgt. Met elektro er nooit van uit gaan volgens de theorie staat hiet geen spanning op gewoon veilig werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De ongelovigen geloven in hun waarheid en blijf daar lekker bij. Ik geloof en blijf er in geloven en geniet net iets meer van de muziek.

FF ter verduidelijking ik hoor het verschil ook niet bij een standaart setje maar bij een high end (+10.000,- euro is het zeker te horen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 08 mei 2002 09:55 schreef Kaj. het volgende:
Omwille van filtering en overspanning zitten er meestal wel een paar condensatortjes en varistoren aan de netspanningskant.
En die zitten ook weer aan de aarde, tenzij het een dubbel-geisoleerd apparaat betreft.
Zitten die aan de 220V kant van de trafo dan? want NA de trafokant zit je weer op een door magnetische inductie opgewekte spanning en dus een spanning ONAFHANKELIJK van de 220V en stekkerorientatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op woensdag 08 mei 2002 10:02 schreef JvS het volgende:
Het grappige: bij mee dan 5 apparaten heb je altijd last van die lekspanning, kan je wisselen en draaien wat je wil :{. Wat trouwens ook luxe is, is dat sony vanaf de QS apparaten een faselijntje op de netsnoeren zet, dan kan je ook daadwerkelijk zien hoe je het aansluit.
hmm , ik heb ook een sony uit de QS serie, namelijk de ta-ve610. waar zou dat lijntje moeten staan, ik kan het niet vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonFoX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 13:05

VonFoX

Las noches de Diciembre

Op mijn oude MSX apparatuur stond ook zo'n lijntje, maar dat is al lang geleden :) Sony 4 kleuren plotter :7

Yo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Op woensdag 08 mei 2002 11:04 schreef JcaG het volgende:
De ongelovigen geloven in hun waarheid en blijf daar lekker bij. Ik geloof en blijf er in geloven en geniet net iets meer van de muziek.

FF ter verduidelijking ik hoor het verschil ook niet bij een standaart setje maar bij een high end (+10.000,- euro is het zeker te horen)
Ik denk persoonlijk dat dat tussen je oren zit >:)
-of- (en daar blijf ik bij) het is echt een prut setje.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10 21:16

Xanax959

relax...

quote:
Misschien eens op hifi.nl kijken, daar had een gast de bedrading vanaf zn meterkast tot aan zn stereo vervangen, kostte een guldenje of 3000 en hij hoorde een mooier geluid...maar dat zou ik ook horen als ik net 3000 piek uit had gegeven aan kabels

einde quote.

Ik snap niet hoe je verschil kan horen met een ander netsnoer, terwijl de stroom over vele kilometers wordt aangevoerd door ouwe hoogspanningskabels die praktisch onbeschermd in weer en wind buiten hangen...
Er is een leuk draadje over stroomkabels op http://forum.hifi.nl , ik geloof bij techniek en modificatie.

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kleine correctie, polariteit wisselt 100 x per seconde bij een netfrequentie van 50 Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze tweak schijnt waar te zijn!

het is het beste door de test te doen !
ook kan je de test doen met een voltmeter , maar hoe die test ineen zat weet ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RyanORyan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20-12-2023
Tja, uit ervaring weet ik, dat het wel degelijk kan uitmaken, hoe je de stekker in het stopcontact steekt.
Je kan het eventueel met een multimeter meten. Het gaat soms om een lage wisselspanning.
Als je die meet, wil het ook wel eens gebeuren, dat je het ook kan voelen.
Dat is vooral, als je met je vinger zacht over het metaal gaat. Je voert dan een soort van trilling.
Niet iedereen lukt dat overigens.

Ik praat geen onzin, ik heb jarenlang als onderhoudsmonteur gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Zullen we een topic uit 2002 laten rusten?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.