Het is wel waar !
ff voor de duidelijkheid, de polen wisselen niet 50 keer per seconde.. De polariteit van de fase draad (bruin, of vroeger groen)wisselt 50 keer per seconde.. De 0 draad (blauw, vroeger rood) voert het slechts af. Als ze echt zouden wisselen waarom kun je dan zonder problemen de 0 draad beetpakken en de fase niet ! en waarom gaat het lampje van een spanningstesterschroevedraaierding dan niet branden bij de 0 en wel bij de fase ! Waarom zouden ze uberhaupt onderscheid maken tussen die draden als ze toch hetzelfde waren
Waar het om gaat is dat de manier waarop je stekker in het stopcontact zit invloed heeft op de restspanning die op je kast staat, heb je verschillende componenten die dus verschillend aangesloten zitten dan krijg je kleine spanningsverschillen tussen je componenten en dus gaan er kleine stroompjes lopen door de massaverbindingen van je audio kabels. Wat weer ruis en kleine bromsignalen ten gevolge heeft.
Deze spanning heeft niets te maken met de interne voeding van je versterker zelf maar komt door kleine inductie en lekspanningen.
Wat je dus moet doen is de stekkers zodanig aansluiten dat de verschillen tussen je componenten zo klein mogelijk zijn. o.a. de elektuur heeft wel eens een simpele schakeling gemaakt waarmee je dat snel kon testen..
En wat betreft die gast die zijn bedrading heeft laten vervangen, als hij veel vermogen verbruikt met zijn set kan ik me er iets bij voorstellen dat het effect heeft op zware bas pieken, net zoals dat een dikkere speakerkabel hier effect op heeft. (met name de afremming van je speaker na de bas piek is erg belangrijk en daar heeft die kabel veel invloed op)
maar of je dat kunt horen.. geen idee.. ik weet wel dat ik duidelijk verschil hoor tussen een dun speakerkabeltje en een goede speakerkabel, maar verder
En dan nog het fenomeen Bi-Wiring wat net genoemd is..
Wat ik er uit begrepen heb is dat het biwring invloed kan hebben op de kwaliteit van het geluid dat je speakers produceren. Doordat je bass speaker behoorlijk grote vermogens pieken heeft heb je ook grote stroompieken over de kabel die een behoorlijke spanningsval kunnen veroorzaken over je kabels (zeker bij slechte kabels) door nu de lage tonen en de rest over aparte kabels te sturen zouden de midden en hoge tonen hier minder last van hebben en kun je eventueel je kabel voor de bas dikker uitvoeren.
Dan heb je ook nog Bi-Amping waarbij je niet alleen de kabels voor hoog en laag scheid maar ook nog de eindversterker de bass heeft dus zijn eigen eindtrap. Als je echt geld te veel hebt
Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar mijn installatie ondersteund biwiring geheel en ik heb het verschil zelf niet kunnen horen.