Toon posts:

KT7pro/100Mhz FSB en toch 133Mhz FSB athlon??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers
Ik wil mijn PC'tje een beetje versnellen. Ik heb nu een 700 Mhz athlon met een 100Mhz FSB en de pech dat deze maar tot 735 Mhz te overklokken is. Nu is het probleem dat enn proc met een 100Mhz FSB niet meer (goed) verkrijgbaar is. En als ze er zijn, zijn ze veel te duur. Maar...ik kan de FSB van m'n MOBO tot 132Mhz opkrikken in het bios. Mijn vraag is dan ook kan ik niet gewoon een 1,2 Ghz/133Mhz FSB Athlon Thunderbird er in zetten op 132Mhz FSB?
BTW dit is mijn systeem: MSI k7tpro2, 700Mhz Thunderbird, 300nogwatMB pc133 SDram, enz

alvast bedankt voor jullie reacties

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je _kan_ het instellen ja, maar werkt het dan ook? Waarschijnlijk niet :)

Wat je moet doen om toch een beetje snelheid te winnen is een 133 MHz cpu (bv de 1200 = 9 x 133) op 12 x 100 te laten lopen, zelfde snelheid maar andere verhoudingen dus. Dan moet het wel gewoon werken :)

Verwijderd

Als jij je FSB BETROUWBAAR kan instellen op 132MHZ is het never een probleem om een 133mHZ Athlon te gebruiken.

Echter de meeste (>80-90%) van de KT133 chipsets van VIA; deze dus die officieel gespect zijn voor 100mhz FSB, kunnen maar max een FSB instellen van zo'n max 110mhz; soms 115mhz. Dan is het echt slush en uit... :( De reden hierbvan is dat bij hogere kloksnelheden de PLL (klokgenerator) niet meer zuiver de klokpulsen afgeeft en je systeem is instabiel geworden).

Het zegt helemaal niets of je in je BIOS hogere snelheden kan instellen. Deze werken gewoon niet.

Wat je altijd wel kan doen is een 133mhz proc kopen; bijv. AThlonXP op 2000mhz en dan deze HARDWAREMATIG aanpassen op de standaard multiplier settings. (bekende bruggen kleuren/doorkrassen). Dan houdt je de L1 bruggen (om te unlocken) juist open; oftwel de processor moet gelockt blijven... Stopt hem in een 100mhz plankje en dan draai je bijv. op multiplie 15x1200mhz = 1500 echte mhzen.

isse iets meer werk, maar werkt vrijwel altijd! :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op woensdag 08 mei 2002 07:55 schreef John_Hoek het volgende:
Stopt hem in een 100mhz plankje en dan draai je bijv. op multiplie 15x1200mhz = 1500 echte mhzen.
Wow :9 :+ :P

Verwijderd

Topicstarter
Hardstikke bedankt voor jullie adviezen. Ik had er zelf niet bij nagedacht dat m'n mobo instabiel zou kunnen worden met een fsb van 132 Mhz

Dus jullie zeggen als ik een Athlon Thunderbird 1,2Ghz met een 133Mhz FSB kopen en hiervan de L1 bruggen doorverbind kan ik hem op 12 keer 100Mhz laten lopen. ipv van de 9 keer 133Mhz zoals hij orgineel zou moeten lopen.

Groeten Marc Bleeker

Verwijderd

wel dan zal ik eerder een nieuwe duron nemen
deze is veel sneller en goedkoper dan de ouwe thunderbird

de duron 1300 is net zo snel als een amd thunderbird 1400
en soms sneller als de sse van intel word aan gesproken

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 13:31
Als je in de search effe zoekt vind je de naam van een internet winkel die geunlocked athlontjes verkoopt.

Verwijderd

Topicstarter
Is dit zo wat suijkerbuijk verteld? Ik dacht dat het met games niet zoveel uitmaakt of je een duron of een athlon neemt maar met zware rekenprogramma's is een Athlon toch veel sneller? Aangezien ik de zwaardere Athlon wil gebruiken om DVD naar SVCD te rippen lijkt mij rekenkracht wel belangrijk!

Verwijderd

Topicstarter
nog even een vraag aan John Hoek. Je schreef:
"Wat je altijd wel kan doen is een 133mhz proc kopen; bijv. AThlonXP op 2000mhz en dan deze HARDWAREMATIG aanpassen op de standaard multiplier settings. (bekende bruggen kleuren/doorkrassen). Dan houdt je de L1 bruggen (om te unlocken) juist open; oftwel de processor moet gelockt blijven... Stopt hem in een 100mhz plankje en dan draai je bijv. op multiplie 15x1200mhz = 1500 echte mhzen."
Is het niet handiger om gewoon WEL de L1 bruggen te verbinden dan kun je hem lijkt mij makkelijker verder proberen te overklokken.

Verwijderd

Op donderdag 09 mei 2002 22:18 schreef suijkerbuijk het volgende:
wel dan zal ik eerder een nieuwe duron nemen
deze is veel sneller en goedkoper dan de ouwe thunderbird

de duron 1300 is net zo snel als een amd thunderbird 1400
en soms sneller als de sse van intel word aan gesproken
thunderbird is toch sneller als athlon op zelfde mhz :?

Verwijderd

wel de verschil tussen amd thunderbird en de nieuwe amd duron is

thunderbird heeft
3d-now
3d-now+
3d-now atvense

duron heeft deze ook allemaal
maar heeft ook

sse van intel
en nog een ding wat de amd xp ook heeft
heeft te maken met de geheugen

omdat sse heel veel in spellen worden gebruikt heeft de duron hier meer baat bij

nog een vraag over de amd xp

het is zonden om een amd xp te kopen met combinatie met sdr geheugen en op een 100ddr bus te laten lopen

de prijs kwalitijd met een duron is te groot
als de amd duron en de nieuwe amd xp op een gelijke bus lopen dan is er ongeveer 5@7% verschil max

met een amd duron hoef je ook niet te kleuren je douwt heb er zo in en lopen dat ding

aangezien jij ook dvds wilt rippen
zal ik zeker de amd duron nemen omdat deze sse heeft en de amd thunderbird niet

amd xp is mooier maar ook een stuk duurder maar op jouw
100ddr met sdr geheugen is het gewoon zonden en is de verschil te klein

Verwijderd

Topicstarter
Maar Ik wil ook geen XP kopen! Deze past niet eens op mijn mobo. Nee ik wil gewoon de oudere maar nog wel verkrijgbare Athlon Thunderbird in mijn pc zetten Maar dan wel een met een 133 FSB. En deze lijken mij toch heel wat meer rekenkracht te hebben dan een Duron. Het voordeel voor mij van een Duron is dat deze WEL een FSB hebben van 100Mhz. Maar ik wil rekenkracht!! Of zit ik het mezelf moeilijk te maken met dit verhaal en kan ik net zo goed een 1,2 Ghz Duron kopen

Verwijderd

koop die duron nouw maar

zelf heb ik ook een amd thunderbird gehad

de 1000@1200
en mijn duron op 1300 loopt gewoon een stuk beter

en jouw moederbord kan geen 133 bus aan alleen 100bus

mijn duron 1300@1430 kan een amd 1600+ bij houden alleen met hele zwaren applicaties niet dan is het net een amd 1500+

en aan gezien jij met dvd wilt gaan rippen en dat de software beter is met sse van intel dan de 3d-now van amd

wel de thunderbird heeft geen sse
en de duron wel

zal deze software beter gaan draaien op de duron dan op de thunderbird

sse van intel is volwassen met de software

3d-now is niet volwassen met software
en dat is de reden waarom amd
sse in zijn duron en amd xp heeft gezet
zodat deze software beter gaat lopen en dat er meer mensen een amd willen gaan nemen

ik ben ook overtuigt dat als er geen sse is dat de amd xp niet de pentium4 kan bij houden
ook al zijn de pipe line van de amd korter dan die van de pentium4 waardoor er sneller date overdracht is

Verwijderd

Topicstarter
OK suikerbuik ik ben overtuigd. Ik maak het mezelf niet moeilijker dan het al is ik koop gewoon een Duron 1,2 Ghz met een 100Mhz FSB en misschien zijn die nieuwe 1,2 Ghz Durons wel lekker te overklokken :9~
Bedankt allemaal

Verwijderd

Je moet eraan denken dat je niet 132Mhz met een KT133 chipset kan draaien, meestal kan de PLL dat niet aan en je clock-divider is ook maar 1/3 en 2/3, dus PCI en AGP zal veel te hoog lopen; 132/3 en (132/3)*2. Maar een hogere FSB cpu kan gewoon op je mobo gepropt worden, mits de architectuur ervan niet is verandert( bijvoorbeeld Athlon XP zou problemen kunnen geven).
Pagina: 1