Toon posts:

Wat is er nog over van de samenleving?

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wat is er nog over van de samenleving? Die vraag stel ik mijzelf al een tijdje.
Als je over straat loopt, waar het een beetje druk is, wordt je al gauw "aangetikt". Het zogenaamde "Ik ga wel uit de weg voor je, zodat je erlangs kan, maar ik laat net niet genoeg ruimte voor je over." En diegene probeert dan tegen jouw schouder op te botsen. Ik probeer altijd als ik langs iemand loop zoveel mogelijk ruimte voor diegene over te laten en indien nodig met m'n bovenlijf te draaien. Maar soms heb ik het niet door en ja, dan is daar die "botsing". Meestal wordt je dan ook nog eens aangekeken op een manier van "Wat mot je?".
Of oversteken. Over Wat is er nog over van de samenleving?een zebrapad wel te verstaan. Ach, het is toch een voetgangertje, die kunnen we nog wel even snel meepakken, en "punten scoren". Er wordt vaak zo hard mogelijk gereden bij zebrapaden.
Ik denk in dit soort gevallen (En er zijn legio meer te verzinnen) "Mensen, waar zijn we nou mee bezig? We leven samen en als we elkaar gewoon wat meer respect tonen (Ga eens bij een goeie vriend(in) langs, gewoon voor de gezelligheid. Geef iemand een een schouder, niet om tegenaan te "botsen", maar om iemand te steunen) dan zou het een stuk prettiger zijn!"
Ik ben de laatste tijd (En dat is al van voor de aanslagen van 11 september en voordat wijlen P. Fortuyn in het nieuws kwam goed tot me doorgedrongen, maar het komt er nu ff uit, vanwege recente ontwikkelingen) een beetje boel melangolisch.
Wie kan me laten zien dat de samenleving ook z'n mooie kanten heeft? Want die ben ik volgens mij een beetje uit het oog verloren.

Verwijderd

Geloof je in een god?

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ok. Dus je vindt dat er geen sprake meer is van een goeie samenleving? Je komt met twee voorbeelden, nl. het tegen elkaar opbotsen op straat en het niet respecteren van de verkeersregels bij zebrapaden. Vervolgens denk je hardop:
"Mensen, waar zijn we nou mee bezig? We leven samen en als we elkaar gewoon wat meer respect tonen (Ga eens bij een goeie vriend(in) langs, gewoon voor de gezelligheid. Geef iemand een een schouder, niet om tegenaan te "botsen", maar om iemand te steunen) dan zou het een stuk prettiger zijn!"
Zijn die twee voorbeelden die je geeft een reden om te twijfelen aan de samenleving? Nuff said :z

I reject your reality, and substitute my own.

• Polichism
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Polichism

MOEHOE

(overleden)
Er is weinig goeie samen leving meer te bekennen hier in nederland.
Of er is GEEN tolerantie.
Of er is juist weer teveel van het goeie.
Laten we idd tolerant zijn.. maar ook niet TE tolerant.

Kijk bijv. op school.
Hoeveel vecht, duw partijen zijn daar wel niet tussen lesuren door bijv.

Waarom doen mensen dat dan?

Vinden ze het stoer?
Denken ze dat ze alles op de wereld zijn en dat ze de meeste rechten hebben?

{02:31:10} (splinkie): ik hoor net van iemand dat ze nu met een fietsband moest naaien omdat ze geen condooms meer kon betalen || {02:34:44} (Asjemenou): beter met een lange tijd met goodyear dan een korte tijd met firestone en in de problemen komen

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 08 mei 2002 01:55 schreef illem het volgende:
Geloof je in een god?
Nee, ik geloof niet in een god. Maar ik sluit niet uit dat daar ooit eens verandering in komt. Doordat ik een technische studie aan het volgen ben, begin je vaak over een heleboel dingen rationeel te denken. Het lijkt me heel moeilijk om daar een godsdienst in te passen. Maar ik benadruk, ik sluit niets uit. Ik heb het ook nog niet geprobeerd, dus misschien gaat het wel heel erg makkelijk. Wat ik me dan wel afvraag nu is hoe die god mij kan helpen.
Op woensdag 08 mei 2002 01:56 schreef _sNaRs_ het volgende:
Ok. Dus je vindt dat er geen sprake meer is van een goeie samenleving? Je komt met twee voorbeelden, nl. het tegen elkaar opbotsen op straat en het niet respecteren van de verkeersregels bij zebrapaden. Vervolgens denk je hardop:
[..]

Zijn die twee voorbeelden die je geeft een reden om te twijfelen aan de samenleving? Nuff said :z
Dit waren maar twee kleine voorbeelden die mij zo even te binnen waren geschoten. Er zijn legio voorbeelden met een andere strekking die meer zeggen over het aftakelen van de samenleving volgens mij. Ik hoef alleen maar eventjes naar het nieuws te kijken. Bijv alle moorden op mensen die een andere mening hebben (bomaanslagen, liquidaties). En daarmee is nog steeds niet alles gezegd, dus nuff said? nee, ik denk het niet.
Op woensdag 08 mei 2002 08:04 schreef SuperKoej het volgende:
Er is weinig goeie samen leving meer te bekennen hier in nederland.
Of er is GEEN tolerantie.
Of er is juist weer teveel van het goeie.
Laten we idd tolerant zijn.. maar ook niet TE tolerant.

Kijk bijv. op school.
Hoeveel vecht, duw partijen zijn daar wel niet tussen lesuren door bijv.

Waarom doen mensen dat dan?

Vinden ze het stoer?
Denken ze dat ze alles op de wereld zijn en dat ze de meeste rechten hebben?
Tolerantie. Ja, het is bijna een modewoord geworden, maar daar zit wel de essentie in. (Van Dale: Tolerantie: "verdraagzaamheid jegens andersdenkenden")
Maar ook inderdaad het competatieve karakter van mensen. Altijd jezelf boven iemand anders proberen te plaatsen. Stoer doen. Beter zijn.
En die sfeer ontwikkelt zich meer en meer. Eigenlijk word ik daar wel een beetje bang van. Ik weet niet, maar het voelt niet goed aan.

Verwijderd

"Dit waren maar twee kleine voorbeelden die mij zo even te binnen waren geschoten. Er zijn legio voorbeelden met een andere strekking die meer zeggen over het aftakelen van de samenleving volgens mij. Ik hoef alleen maar eventjes naar het nieuws te kijken. Bijv alle moorden op mensen die een andere mening hebben (bomaanslagen, liquidaties). En daarmee is nog steeds niet alles gezegd, dus nuff said? nee, ik denk het niet."

is altijd al zo geweest, twee verschillen met vroeger:
-het werd als normaal beschouwd
-het was dus geen goed nieuws (IE minder nieuws dekking).

[edit]ff wat rare gramatica verwijderd

• Aetje
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Ach, dit wereldje is in slaap gesukkeld. Wellicht maakt WO3 ons over een paar jaar weer wakker. De voortekenen zijn immers al daar. Verharding van samenlevingen wereldwijd. Agressie van de laatst overgebleven supermacht... En fanatisme bij de kanslozen.

EOF(World);

Maar ik zal wel overleven :)

Forget your fears...
...and want to know more...

• snars
  • Niet online
Op woensdag 08 mei 2002 10:19 schreef Loodeweickje het volgende:

Dit waren maar twee kleine voorbeelden die mij zo even te binnen waren geschoten. Er zijn legio voorbeelden met een andere strekking die meer zeggen over het aftakelen van de samenleving volgens mij. Ik hoef alleen maar eventjes naar het nieuws te kijken. Bijv alle moorden op mensen die een andere mening hebben (bomaanslagen, liquidaties).
Tegen elkaar aan lopen, zebrapaden, bomaanslagen en liquidaties. Sorrie, maar ik zie de lijn niet. Heb je het nou over de hele wereld? Of alleen Nederland?

I reject your reality, and substitute my own.

• udenjpg
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

udenjpg

C8H10N4O2

Het gaat niet zo slecht in NL, de laatste tijd is NL een groot getto, als je de Media mag geloven. Iedereen is hierover aan het zeiken maar niemand die er ook daadwerkelijk moeite in wil steken.

Als je dit echt wil veranderen ga dan bij jezelf te rade. Ken jij je buren? Wanneer is de laatste keer geweest dat je iemand hebt geholpen die je niet kent? Wie zet er zijn eigen ideen opzij voor die van de buurman?

Hetzelfde als met Pim, als je op TV kijkt zie je de grootste aso's roepen dat nederland naar de knoppen gaat, maar het zijn dezelfde mensen die daarvoor zorgen (wit&zwart). Zolang mensen niet praten maar schreeuwen zal er niets veranderen.

Coffee isn't a matter of life and death. It's far more important than that.

Verwijderd

de eerste drie levensbeginselen van de mens zijn nou eenmaal vechten eten en sex. deze basis is onder de intelectuelen in nederland niet zozeer meer aan de orde, omdat verstand een prominente plaats inneemt. in mijn jeugd heb ik eigenlijk weinig van de eerste drie beginselen meegemaakt. Ik at op vaste tijden zoals dat in een gezin gaat, ik ging naar een goede basisschool, daarna naar het vwo, en op het moment dat je de kroegen gaat verkennen merk je dat deze drie beginselen bij de slimste mensen weer naar boven komen. Inmiddels woon ik in het centrum van den Haag, vlak bij het binnenhof, en wat ik gezien heb van die ado gasten kan ik alleen maar denken....wat zijn die gasten ongelooflijk dom. Helaas planten deze mensen zich veel sneller voort dan de intellectuelen in dit land. we keijgen dus een overschot aan primitieven hier. en geweld en agressiviteit vormt daar nog een sterke basis. Dit ga je niet tegen door tolerant te zijn want een beter milieu begint niet bij jezelf, dat zou mooi zijn.

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik ben het volledig met de topicstarter eens. De oorzaak ligt volgens mij alleen in de sterke individualisering die echt doorgeschoten is.

In de trein praten mensen niet meer met elkaar. Doe je zelf een verwoede poging een gesprek te beginnen, dan kijken mensen je aan van 'wat moet je nou?'. Voor elkaar opstaan in de trein is er ook al lang niet meer bij. Ik kan me daar dus dood aan ergeren. Ook aan het drukken bij de trein. Ook al staan er 20 meisjes achter me, ik laat ze allemaal voor en dan ga ik wel een keertje naar binnen.

Onze maatschappij is een 'ieder voor zich' maatschappij aan het worden. Ik haat dat.

Afgelopen week ben ik in Taize geweest. Dat is een klooster met een camping in Frankrijk. Daar doe je mee met de kerkdiensten in dat klooster en daarnaast werk je 2/3 uur per dag en doe je klusjes om het terrein schoon te houden. Er waren zo'n 900 mensen, voornamelijk nederlanders (het was mei vakantie he). Wat me daar opviel is hoe makkelijk iedereen met elkaar omging. Je kon zo een ander aanspreken en een goed gesprek aanknopen. Iedereen mocht zichzelf zijn en als het ging regenen gingen er overal paraplus op. Mensen die geen paraplus konden meteen terecht bij anderen die dat wel hadden. Hier in Nederland gebeurd dat dus echt niet.

Toen ik weer terug kwam afgelopen zondag merkte ik hoe kil deze samenleving is geworden. We stonden met de groep bij de Mac en ik zei gewoon 'smakelijk eten' tegen wildvreemden. Die stonden mij toch ff raar aan te kijken zeg. Alsof ik iets van ze wilde ofzo. Het is *diep* triest dat je naar een plek als Taize moet om een dergelijk sociaal contact te kunnen ervaren.

Door onze individualistische maatschappij ontstaan mensen die door gebrek aan sociaal contact totaal geisoleerd raken en onzeker en angstig worden. Kijk maar eens op straat. Kijk een willekeurige voetganger even in de ogen en zie hoe het merendeel direct de ogen neerslaat. Dat is een teken van onzekerheid! Bovendien loopt het gros hier constant naar de tegels te staren of loopt met een nors gezicht door de stad heen.

Ik pleit niet voor een maatschappij waarin constant gehugged wordt en waar iedereen vrolijk kijkt, maar op de nederlandse maatschappij is zo sterk aan het individualiseren dat iedereen op zijn eigen eiland leeft. Mensen trekken elkaars lot niet meer aan.

Ik vind het diep triest.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik zie het punt, maar vind 't wel een erg negatief beeld. Pomp dat mediabeeld nou eens uit je hoofd en kijk om je heen. Bijna iedereen heeft vrienden, familie en bekenden, waar ze amicaal mee omgaan. Onderling contact, lidmaatschap bij de voetbalvereniging, noem het maar op. Samenleving is nog steeds samenleving. Dat deze samenleving verandert doet daar niets aan af.

De lompheid op straat valt in mijn ogen juist erg mee. Hoeveel mensen ik niet meemaak die bevrijdend tegen je aan beginnen te praten als je een minieme opening forceert. In mijn ogen zijn er voldoende mensen over die wel open staan voor contact en samen leven...

• udenjpg
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

udenjpg

C8H10N4O2

Op woensdag 08 mei 2002 12:27 schreef Wekkel het volgende:
Ik zie het punt, maar vind 't wel een erg negatief beeld.....
Juist, dat bedoel ik nou, al dat gezeur over samenleving. ik denk dat veel mensen die hierover klagen zelf een probleem hebben met contact leggen. Tuurlijk heb je wel eens ruzie, maar algemeen gesproken kun je de meeste mensen vriendelijk aanspreken en een vriendelijk antwoord terug verwachten.

Coffee isn't a matter of life and death. It's far more important than that.

Verwijderd

Wat een onzin...ik zou helemaal gek worden in zo'n kloostercamping...zit er constant iemand op je lip, doe je even niet gezellig mee ben je meteen een outsider, zit je rustig een hamburger te eten gaan anderen zich ermee bemoeien...ik respecteer het als je me eet smakelijk wenst, maar kun je anderen die geen behoefte hebben aan dit groepsgevoel ook respecteren??...

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[b]Op woensdag 08 mei 2002 11:58 schreef
Afgelopen week ben ik in Taize geweest. Dat is een klooster met een camping in Frankrijk. Daar doe je mee met de kerkdiensten in dat klooster en daarnaast werk je 2/3 uur per dag en doe je klusjes om het terrein schoon te houden. Er waren zo'n 900 mensen, voornamelijk nederlanders (het was mei vakantie he). Wat me daar opviel is hoe makkelijk iedereen met elkaar omging. Je kon zo een ander aanspreken en een goed gesprek aanknopen. Iedereen mocht zichzelf zijn en als het ging regenen gingen er overal paraplus op. Mensen die geen paraplus konden meteen terecht bij anderen die dat wel hadden. Hier in Nederland gebeurd dat dus echt niet.

Toen ik weer terug kwam afgelopen zondag merkte ik hoe kil deze samenleving is geworden. We stonden met de groep bij de Mac en ik zei gewoon 'smakelijk eten' tegen wildvreemden. Die stonden mij toch ff raar aan te kijken zeg. Alsof ik iets van ze wilde ofzo. Het is *diep* triest dat je naar een plek als Taize moet om een dergelijk sociaal contact te kunnen ervaren.
Wat jij beschrijft is een groepsgevoel door overeenkomsten. Heeft verder weinig met klooster of geloof te maken. Dezelfde sfeer vind je op sportverenigingen, computerbeurzen, houseparties, verjaardagen of concerten. Als een bepaald thema de oorzaak is van het samenzijn, is er bijna per definitie een goede sfeer.

Overigens wordt ikzelf -nooit- raar aangekeken als ik gesprekken met wildvreemden begin. Of mensen smakelijk eten wens die ik niet ken. Of welk gedrag dan ook vertoon tegenover onbekenden. Een kwestie van uitstraling? Of neem jij alleen de negatieve reacties waar?

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Op woensdag 08 mei 2002 13:17 schreef joepP het volgende:
Wat jij beschrijft is een groepsgevoel door overeenkomsten. Heeft verder weinig met klooster of geloof te maken. Dezelfde sfeer vind je op sportverenigingen, computerbeurzen, houseparties, verjaardagen of concerten. Als een bepaald thema de oorzaak is van het samenzijn, is er bijna per definitie een goede sfeer.
Ik suggereer nergens dat het juist door geloof komt hoor. Het is precies wat je zegt; het is het groepsgevoel. Een "wij" gevoel. En dat is wat hier ontbreekt. Het is wel grappig dat jij zelf meteen denkt dat ik vanuit het geloof redeneer - dat is niet zo. Je kunt het overal vandaan krijgen.
Overigens wordt ikzelf -nooit- raar aangekeken als ik gesprekken met wildvreemden begin. Of mensen smakelijk eten wens die ik niet ken. Of welk gedrag dan ook vertoon tegenover onbekenden. Een kwestie van uitstraling? Of neem jij alleen de negatieve reacties waar?
Ik ben in het dagelijks leven makkelijk zeg maar. Ik praat tegenwoordig makkelijk tegen jan en allemaal. Het is niet zo dat ik daar raar op aangekeken wordt, maar ik merk soms wel eens dat mensen zoiets hebben van "ga weg". Zelf heb ik dat ook wel eens als mensen mij zomaar aanspreken (een beetje paranoide misschien). Maar het is misschien ook wel dat ik alleen de negatieve reacties (of gebrek aan reactie eigenlijk) onthoudt.

Toch vind ik echt dat onze samenleving helemaal niet zo prachtig en gezellig is. Eerlijk gezegd denk ik dat mensen die daar stellig van overtuigd zijn zich niets aantrekken van de omgeving en teveel in zichszelf gekeerd zijn. Het ligt misschien wel helemaal aan de omgeving. In dorpen is de sfeer iig stukken beter, maar in bijvoorbeeld Arnhem (waar ik werk) vind ik het dus echt een stuk minder 'gezellig'.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor het lange verhaal wat hieronder komt...
is altijd al zo geweest, twee verschillen met vroeger:
-het werd als normaal beschouwd
-het was dus geen goed nieuws (IE minder nieuws dekking).
Het is inderdaad al altijd zo geweest, maar ik loop er nu tegenaan. Misschien ligt het aan m'n leeftijd.
Op woensdag 08 mei 2002 10:59 schreef Aetje het volgende:
Ach, dit wereldje is in slaap gesukkeld. Wellicht maakt WO3 ons over een paar jaar weer wakker. De voortekenen zijn immers al daar. Verharding van samenlevingen wereldwijd. Agressie van de laatst overgebleven supermacht... En fanatisme bij de kanslozen.
Zover wil ik nog niet gaan. Misschien heb ik toch nog hoop in de mensen...
Op woensdag 08 mei 2002 11:15 schreef _sNaRs_ het volgende:
Tegen elkaar aan lopen, zebrapaden, bomaanslagen en liquidaties. Sorrie, maar ik zie de lijn niet. Heb je het nou over de hele wereld? Of alleen Nederland?
Ik wilde eerst voorbeelden aanhalen die bij mij in m'n directe omgeving voorkomen. Toen er tussen neus en lippen door werd gezegd dat deze twee voorbeelden heel miniem waren, kwam ik met de andere twee voorbeelden. IMHO hebben die 2 maal 2 voorbeelden alles met elkaar te maken. Het gaat allebei over het intolerant zijn naar elkaar toe. En daar doel ik op in de eerste post.
Op woensdag 08 mei 2002 11:29 schreef udenjpg het volgende:
Het gaat niet zo slecht in NL, de laatste tijd is NL een groot getto, als je de Media mag geloven. Iedereen is hierover aan het zeiken maar niemand die er ook daadwerkelijk moeite in wil steken.

Als je dit echt wil veranderen ga dan bij jezelf te rade. Ken jij je buren? Wanneer is de laatste keer geweest dat je iemand hebt geholpen die je niet kent? Wie zet er zijn eigen ideen opzij voor die van de buurman?

Hetzelfde als met Pim, als je op TV kijkt zie je de grootste aso's roepen dat nederland naar de knoppen gaat, maar het zijn dezelfde mensen die daarvoor zorgen (wit&zwart). Zolang mensen niet praten maar schreeuwen zal er niets veranderen.
Ja, dat is een goede zelfanalyse. Zelf heb ik twee weken geleden nog een week vrijwilligerswerk gedaan. M'n buurman? Ik heb daar wel contact mee, maar ik ken ze niet echt. Als er iemand op straat problemen heeft, ben ik bereid om te helpen. Maar vaak heb ik daar de expertise niet voor (EHBO bijv.). Maar als ik denk dat ik iemand kan helpen, doe ik dat wel. Laatst nog werd er een vrouw in een rolstoel verrot gescholden. Dat zag ik en ik ben met die vrouw eventjes ergens rustig gaan zitten en heb erover gepraat. Maar dit soort dingen vallen toch onder "burgerplicht"?
Quote van wijlen P. Fortuyn: "Het woord is het machtigste wapen." Volgens mij zei hij dit twee dagen voor zijn dood.
Op woensdag 08 mei 2002 11:45 schreef scapies het volgende:
de eerste drie levensbeginselen van de mens zijn nou eenmaal vechten eten en sex. deze basis is onder de intelectuelen in nederland niet zozeer meer aan de orde, omdat verstand een prominente plaats inneemt. in mijn jeugd heb ik eigenlijk weinig van de eerste drie beginselen meegemaakt. Ik at op vaste tijden zoals dat in een gezin gaat, ik ging naar een goede basisschool, daarna naar het vwo, en op het moment dat je de kroegen gaat verkennen merk je dat deze drie beginselen bij de slimste mensen weer naar boven komen. Inmiddels woon ik in het centrum van den Haag, vlak bij het binnenhof, en wat ik gezien heb van die ado gasten kan ik alleen maar denken....wat zijn die gasten ongelooflijk dom. Helaas planten deze mensen zich veel sneller voort dan de intellectuelen in dit land. we keijgen dus een overschot aan primitieven hier. en geweld en agressiviteit vormt daar nog een sterke basis. Dit ga je niet tegen door tolerant te zijn want een beter milieu begint niet bij jezelf, dat zou mooi zijn.
En hoe kunnen we dit probleem dan oplossen? Dat is volgens mij het allermoeilijkste wat er is. (Maar ik vind bepaalde woordkeuzes hier wel heel erg zwart/wit.) (No offense)
Op woensdag 08 mei 2002 11:58 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:
Een heel verhaal
Ja, helemaal mee eens. En ik hoor ook hele goede verhalen over Taize. Een vriend van me is daar ook geweest (Misschien ken je hem, Brent Wouda). Ik heb met volle aandacht naar zijn verhalen geluisterd. Het enige probleem is dat als je terugkomt, de samenleving hier in Nederland drie keer zo hard aankomt. Alles ging goed in Taize, iedereen praat met elkaar en doet alles samen. Kom je weer hier terug en dan 'BAM', hallo nederlandse samneleving. (Inderdaad smakelijk eten zeggen tegen wildvreemden).
Maar op dat moment kan je dit dan ook beseffen. Dat er 'iets' verkeerd zit.
Op woensdag 08 mei 2002 12:27 schreef Wekkel het volgende:
Ik zie het punt, maar vind 't wel een erg negatief beeld. Pomp dat mediabeeld nou eens uit je hoofd en kijk om je heen. Bijna iedereen heeft vrienden, familie en bekenden, waar ze amicaal mee omgaan. Onderling contact, lidmaatschap bij de voetbalvereniging, noem het maar op. Samenleving is nog steeds samenleving. Dat deze samenleving verandert doet daar niets aan af.

De lompheid op straat valt in mijn ogen juist erg mee. Hoeveel mensen ik niet meemaak die bevrijdend tegen je aan beginnen te praten als je een minieme opening forceert. In mijn ogen zijn er voldoende mensen over die wel open staan voor contact en samen leven...
Gelukkig zijn er inderdaad nog zulke mensen, maar hoe vaak komt een ander op jou af om gewoon een gesprek te beginnen zonder dat jij daar aanleiding voor geeft(zwervers niet meegerekend)? Ik denk dat die mensen wel op een hand zijn te tellen.
Het gaat hier niet om familie (kan je die zelf uitzoeken), vrienden (ontstaat als je meestal geforceerd moet samenwerken (school, werk, studie) en de sportvereniging. Die mensen kies jezelf uit, omdat je een bepaald doel wil bereiken. Het gaat hier meer om wildvreemden en het botte karakter van de samenleving.
--------
Vannacht, toen ik dit topic startte was ik heel erg depressief. Ik heb de laatste tijd een aantal dingen (persoonlijke gebeurtenissen en nieuwsfeiten) meegemaakt, waardoor ik vannacht een moment van bezinning nodig had. Dat was te lezen de eerste post. Vanmorgen voelde ik mezelf alweer een stuk beter en ben fluitend op m'n fietsje gestapt en ben heel rustig naar college gegaan, zoveel mogelijk dingen in me opnemend. Wat een heerlijk gevoel gaf mij dat. Okee, ik kwam te laat bij college, maar dat maakte me niet zoveel uit. Wat kan jezelf even tot rust laten komen je toch goed doen. Dat is een hele goede remedie en ik kan het iedereen aanraden. Jammergenoeg draai je daarna weer evenhard terug in de samenleving. Maar ik ga nu gewoon proberen om steeds even afstand te nemen, als het me allemaal eventjes te veel wordt.
Daarmee zeg ik niet dat de problemen in mijn visie van de samenleving opgelost zijn.

edit:
oh, er hebben alweer meer mensen gereageerd, terwijl ik dit aan het schrijven was

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 08 mei 2002 13:17 schreef joepP het volgende:
Da's inderdaad waar. De negatieve reacties zijn er, maar daarboven staan de positieve reacties. Zolang je die maar niet uit het oog verliest. Misschien trek ik mij de negatieve reacties meer aan.

Verwijderd

Ik denk dat je het verkeerd begrijpt.
Hij zei dat dat groepsgevoel het gevolg was van een overeenkomstigheid tussen alle deelnemers en dat het dus totaal niet vergelijkbaar was met "openbare" sociaal gedrag.
Is ook logisch, als iedereen ernaartoe gaat met het ideevan lekker gezellig samenzijn met andere mensen, DUH dat ze zich dan ook zo gedragen.

In de echte wereld werkt dat natuurlijk niet zo, ik ga echt niet in de trein zitten van het idee "lekker mijn mede forenzen een goede morgen wensen".

BTW, onzekerheid praat je jezelf aan. Als mensen hun ogen dus neerslaan dan is dat hun eigen probleem, niet het probleem van hun medemens. Vind ik wel leuk trouwens, moet je gewoon eens rechtop lopen en mensen recht aankijken, je zult merken dat niemand tegen je aan loopt. Werkt voor mij :)

[edit] aargh geinstapost

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Op woensdag 08 mei 2002 13:57 schreef Loodeweickje het volgende:
Gelukkig zijn er inderdaad nog zulke mensen, maar hoe vaak komt een ander op jou af om gewoon een gesprek te beginnen zonder dat jij daar aanleiding voor geeft(zwervers niet meegerekend)? Ik denk dat die mensen wel op een hand zijn te tellen.
Het gaat hier niet om familie (kan je die zelf uitzoeken), vrienden (ontstaat als je meestal geforceerd moet samenwerken (school, werk, studie) en de sportvereniging. Die mensen kies jezelf uit, omdat je een bepaald doel wil bereiken. Het gaat hier meer om wildvreemden en het botte karakter van de samenleving.
Lees eens wat romannen over Nederland van 1500 tot nu. Het algemene beeld daaruit geeft ook niet echt een liefde voor vreemden weer. Als (verre) vreemdeling werd je nou ook niet echt fantastisch binnengehaald in een dorp of stad. Sterker nog, als er ellende uitbrak kreeg je 't als vreemdeling/bezoeker al snel lastig.

Niet op de schoot van iedere voorbijganger springen is niet echt iets van de laaste jaren, maar voor mij gewoon een gegeven.

Verwijderd

Op woensdag 08 mei 2002 13:57 schreef Loodeweickje het volgende:
Vannacht, toen ik dit topic startte was ik heel erg depressief. Maar ik ga nu gewoon proberen om steeds even afstand te nemen, als het me allemaal eventjes te veel wordt.
Verstandig Loodeweickje... ;)

Ikzelf reageer vanmiddag vanaf twaalf uur weer op diverse fora die ik 'eventjes' niet heb bezocht sinds maandagavond omdat ik uit ervaring weet dat er verschrikkelijk veel 'emoties' worden geuit en er geen plaats is voor 'bespiegeling' en analyse...

Op die eerste momenten na schokkend wereldnieuws, wil een ieder deelgenoot zijn aan het gebeuren en vooral 'delen' in woede, vreugde of verdriet.

Dat jij vannacht het gevoel had 'van-je-fundament-te-zijn-geslagen' kan ik mij levendig voorstellen en het verheugt me dat je je weer hebt hervonden vandaag... ;)

Wat jij in je topicopening deed was de samenleving beschouwen vanuit een eenzijdig perspectief, namenlijk de schaduwzijde en hoewel die er is, bestaat er natuurlijk een samenleving die in staat is deze schaduw te 'werpen'..

Persoonlijk ben ik met jou van mening dat wij met z'n allen, de samenleving dus, het best gebaat zou zijn bij een herformulering van zijn beginselen omdat het nu even lijkt en voelt alsof we de weg kwijt zijn en ronddolen in onze gedachten die hun eikpunt als veiligheid en rechtvaardigheid lijken te hebben verloren...

Het is goed, indien alles je even teveel wordt om te gaan mediteren, of indien je gelovig bent, te gaan bidden of anderszins want daarmee geef je jezelf weer een kans de vertwijfeling te boven te komen.

Het zou best eens kunnen zijn dat het 'vinden van de weg' voor ons allemaal wat langer gaat duren, dat moeten we er dan maar over hebben, per slot van rekening is vriend en vijand het erover eens dat 'ons allen' een daad van onrecht is aangedaan en die constatering alleen al biedt hoop... ;)

De aanslag op Fortuyn is in eerste instantie -en in persoonlijk opzicht- de moord op een publieke persoonlijkheid maar voor ons allemaal in nog belangrijker mate een aanslag op onze democratie en alles waarvoor we met z'n allen menen te staan.

Dat laatste nu is hetgeen mij persoonlijk zeer getroffen heeft
en 'van mijn voetstuk' heeft geslagen.

We zullen met z'n allen moeten vechten voor de democratie en alles in het werk moeten stellen om de vrijheid van tekst en woord te waarborgen, dan vinden wij de basis terug waarop we een toekomst kunnen bouwen waarin we niet bang hoeven zijn onze mening te verkondigen...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 08 mei 2002 14:54 schreef koekoeksjong onder andere het volgende:
Het zou best eens kunnen zijn dat het 'vinden van de weg' voor ons allemaal wat langer gaat duren, dat moeten we er dan maar over hebben, per slot van rekening is vriend en vijand het erover eens dat 'ons allen' een daad van onrecht is aangedaan en die constatering alleen al biedt hoop... ;)
Gelukkig biedt die constatering idd hoop, maar het gevaarlijke zit hem ook in het feit dat het lijkt alsof iedereen er steeds langer voor nodig heeft om die 'weg weer te vinden'. Op een gegeven ogenblik duurt dat te lang. En wat dan?
Voorderest kan ik me heel erg vinden in de woorden van jou.
---------
Ik biedt mijn excuses aan als mensen het idee hebben dat ik teveel naar de schaduwzijde van de samenleving kijk, en daarmee enige frustraties losweek. Maar soms valt dat gewoon even het meeste op. Gelukkig kunnen we hierover gewoon praten en mag iedereen zeggen wat hij of zij daarvan vindt.

Verwijderd

Op woensdag 08 mei 2002 15:59 schreef Loodeweickje het volgende:

...maar het gevaarlijke zit hem ook in het feit dat het lijkt alsof iedereen er steeds langer voor nodig heeft om die 'weg weer te vinden'. Op een gegeven ogenblik duurt dat te lang. Ik biedt mijn excuses aan als ...
Ik weet niet waar jij op baseert dat het lijkt alsof iedereen steeds langer tijd nodig heeft om weer tot zichzelf te komen, misschien 'lijkt' het inderdaad alleen maar zo.

Overigens is het van belang dat jij probeert weer wat licht te zoeken en dat kun je doen door 'je zinnen te verzetten' en even iets anders te gaan doen.

Wat 'iedereen' doet is niet zo belangrijk voor jou momenteel, zoek je éigen weg om zulke ingrijpende gebeurtenissen een plaats te geven.

Ik ben wat ouder, het gros van de tweakers is veel jonger en ik zie, lees en begrijp erg goed hoe zij -en jij- 'zoekend' vorm proberen te vinden hóe om te gaan met deze dode, dit onverwachte verlies en de al dan niet reële verwachting die op zo'n brute manier in de bodem werd geslagen.

Misschien moet je proberen een beetje meer zelfvertrouwen op te doen en zoals 'The_Fur' schreef: rechtop lopen -schouders naar achteren- en mensen in het gezicht kijken is inderdaad een goede oefening die je probleemloos kunt uitproberen en die je waarschijnlijk goed zal doen.

Jij bent belangrijk want je leeft, wees vooral niet bang dat uit te stralen en dat te laten zien.

'Laat de doden de doden begraven'* is een zinssnede uit de bijbel die zelfs ik me -als ongelovige- herinner en begeef je onder de levenden...

In deze dagen voor de verkiezingen worden de verschillen -ook tussen mensen- uitvergroot en de overeenkomsten juist verzwegen.

Richt jij je maar op de overeenkomsten en kijk 'es om je heen hoeveel mensen er 'even-niet-uitkomen'.

Geschreeuw in topics van iemand die zijn gelijk probeert te halen komt het vaakst van een persoon die juist zoekende is maar dat op een andere manier doet dan jij terwijl hij minstens net zo vertwijfeld is...

Elkaar daarin vinden dat is waar wij naar toe moeten met elkaar
maar dat dat niet zo eenvoudig is staat buiten kijf... ;)

Overigens hoef je natuurlijk nooit je excuses aan te bieden wanneer je met een gelegitimeerde vraag of opmerking komt!
Je bezorgd maken over de samenhang in onze samenleving is momenteel een méér dan gelegitimeerde vraag en door die vraag aan de orde te stellen toon je reeds je betrokkenheid... ;)

* Lucas: 9:57-62

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11-2025
De samenleving begint idd redelijk naar de klote te gaan! maar ik denk niet dat je er met bijbelspreuken uit gaat komen!

ik denk eerder dat justitie en aanverwanten wat harder op moeten gaan treden tegen dit (en ander)soort wan gedrag. en niet meer met een liefkozend wijzend vingertje foei staan zeggen! stop ze gewoon met 5 man in een te kleine koude gare cel! doodstraf weer invoeren enzo!

Metal to the bone

Verwijderd

Ja joh, doen ze in Amerika ook al en dat is toch zo'n fantastisch land om te wonen...

NOT!

Verwijderd

Het komt door het kapitalisme. Iedereen wel geld, succes macht enz. Niemand hecht nog waarden aan vriendschap, ontspanning, kunts enz. Leef ermee of verzet je ertegen.

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11-2025
hoezo leef er mee of verzet je?

en in amerika werkt het wel degelijk alleen sommige figuren hebben er schijt aan!

Metal to the bone

Verwijderd

Duh, als je verzet accepteer je het niet. Dat is de keus. Doe niks of doe wat.

Verwijderd

Topicstarter
Maar het heeft mij wel geholpen. Dank je wel!

Verwijderd

Wat er nog over is van de samenleving? ... Overdrijven .. dat is er nog over.

Verwijderd

Op vrijdag 10 mei 2002 18:20 schreef Gordijnstok het volgende:
Wat er nog over is van de samenleving? ... Overdrijven .. dat is er nog over.
Vind ik ook. In principe. Omdat één of andere gestoorde hippie Fortuyn vermoord is het opeens mis met de samenleving. Pars pro toto heet dat toch? Heel links is er plotseling de schuld van dat dit gebeurd...ach kom op...doordat één gekke veganist een politiek icoon van het leven berooft wordt links ineens als de schuldige aangewezen.

De vraag rijst steeds weer deze week van 'In watvoor samenleving leven wij?' Wel, in een gewone, net zoals voor de moord. In een samenleving met intellectuelen, tegenstanders, aanhangers en zwakzinnigen. ;(

Verwijderd

Op vrijdag 10 mei 2002 19:32 schreef GeFrenzy2 het volgende:
Vind ik ook. In principe. Omdat één of andere gestoorde hippie Fortuyn vermoord is het opeens mis met de samenleving. Pars pro toto heet dat toch? Heel links is er plotseling de schuld van dat dit gebeurd...ach kom op...doordat één gekke veganist een politiek icoon van het leven berooft wordt links ineens als de schuldige aangewezen.

De vraag rijst steeds weer deze week van 'In watvoor samenleving leven wij?' Wel, in een gewone, net zoals voor de moord. In een samenleving met intellectuelen, tegenstanders, aanhangers en zwakzinnigen. ;(
Mee eens.

• KreKkeR241
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-12-2025

KreKkeR241

11101001010

Op vrijdag 10 mei 2002 13:28 schreef BOCmetalhead het volgende:
hoezo leef er mee of verzet je?

en in amerika werkt het wel degelijk alleen sommige figuren hebben er schijt aan!
En als deze groep groter is dan men eigenlijk zou willen, dan werkt het dus niet. |:(

Wat jij zegt is ongeveer het zelfde als bijvoorbeeld praten met een vervelende leerling met als doel verbetering van zijn gedrag, om dan te zeggen

"praten tegen Pietje helpt echt hoor! Alleen luistert hij er nooit naar!"

Verwijderd

Ok de mensen missen steeds meer sociale vaardigheden. Toch geldt er nog altijd: wie goed doet, die goed ontmoet. Niet altijd, bij ieder persoon, maar wel in het algemeen.

Geloof is een hulpmiddel. Ik Bedank god elke dag en dat geeft automatisch een heel positieve kijk. Bij tegenslagen vertrouw ik erop dat God mij helpt, Daarmee draag ik de last over, voel je je gelijk een stuk beter.

Belangrijk is dat je jezelf positieve gedachten kan blijven voorhouden, want geluk en ongeluk zijn hele relatieve begrippen, voor het grootste deel bepaal je dat zelf.
Pagina: 1