Win98 SE netwerk-ip-probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Graaf_slis
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07 09:54
Ik heb 2 pctjes met elk een 10/100 base kaartjes met een crosskabel maar deze zien elkaar dus never nooit. Ik heb ip/netbui/ipx en noem maar op voor shit geprobeert.

Workgroups zijn dezelfde naam.
Ipnummer 192.168.10.1 en 192.168.10.2

Is dit ook op te lossen door een hubje ertussen te hangen? Werkt dit beter.
Ik wil geen 300 piek voor een 10/100 hub uitgeven als dat ook niet werkt.

Het liefst heb ik dat ik kan werken met een crosskable en die 2 kaartjes 10/100.
Gebruik de 2e pc alleen nu nog voor cd-branden en voor back-up.

Help me!!!!!! IP-Rob

www.digireflex.nl

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:39

Dark

who tweaked the light?

Heb je netmask ook op 255.255.255.0 staan?

• Graaf_slis
Ja heb ik ook. Bij alle 2 de pctjes.

Wat ik ook nog kan melden is dat mijn zeg maar server pc soms wel de ander ziet.

Als ik dan de clientpc probeer te benaderen dan geef tie aan dat hij niet toegankelijk is.

Allebij de pctjes zien zichzelf wel.

Ik werk met Windows98SE Engels.

www.digireflex.nl

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:48

bloody

0.000 KB!!

tcp/ip moet genoeg zijn voor een simpele connectie.
check ff of je de boel wel correct gedeeld hebt. weet je trouwens 100.1% zeker dat je een kruiskabel hebt? klinkt echt of je een gewone kabel hebt.

nope

• B.A. Baracus
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

B.A. Baracus

Fool!

Zelfde client geinstalleerd bij beide pc's?
Gedeelde dingen gemaakt op beide pc's?
Als je dan nog een ping krijgt, zou ik een andere kabel proberen.

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Als je een DOS box opent, kun je dan het ip adres van de andere PC pingen?

Verder vraag ik me af of je de pc's in dezelfde werkgroep hebt gestopt.

Als je weer geen andere namen in network neighbourhood ziet, kun je het volgende doen.
Type op de explorerbalk de naam van de computer, die je zoekt. Voorafgegaan met twee backslashes.
Bijv: \\Computernaam2
Of \\192.168.10.1

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• Graaf_slis
Kabel is goed en dat heb ik ook allemaal geprobeert.

Wat ik ook kan vertellen is dat ik een
Sitecom Gammersetje heb. 2 kaartjes plus kabel software. f 100 bij Dixons. not my favorite.

www.digireflex.nl

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 28 september 2000 13:24 schreef Graaf_slis het volgende:
Kabel is goed en dat heb ik ook allemaal geprobeert.

Wat ik ook kan vertellen is dat ik een
Sitecom Gammersetje heb. 2 kaartjes plus kabel software. f 100 bij Dixons. not my favorite.[/quote]Heb je Client voor Microsoft Netwerken en Bestands en printerdeling geinstalleerd?
Als je geen internet toegang op de tweede PC nodig hebt zou IPX volgens mij genoeg moeten zijn.
Heb je dezelfde werkgroep ingestelt op beide PCs?

• Dromer
  • Laatst online: 17:35
Heb je wel bestands en printerdelen aangezet?
Verder moet je in windows een beetje geduld hebben voor dat ze elkaar zien.
Gewoon alleen tcp/ip installeren en goed instellen.
Dan zoeken op computernaam of ip nummer..
dan even opnieuw opstarten dan ziet te ze meestal wel direct..

• Graaf_slis
Ipx/ netbui alle protocollen hebben de revue al gepasseert.

Alles staat onder 1 werkgroep.

Pingen in een dosbox. Zie hij wel zichzelf maar niet de ander.

Help help help. Hubje misschien. Heb geen Internet nodig op pc 2.

www.digireflex.nl

• MankE NeliZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 06:49

MankE NeliZ

Geen matches

In Kazachstan we say a woman with a book...is like a horse...with wings!

Verwijderd

bekend probleem ik heb er nog steeds last van! (win2000 & win98) ene kant op wil wel (van 2000 naar 98) maar andersom niet, maar ik wel wederzijds pingen echt supervaag dat tcpip onder windows! Misschien maar eens netbeui proberen...

• Rudoli
  • Laatst online: 28-04-2025
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 28 september 2000 14:01 schreef tineau het volgende:
bekend probleem ik heb er nog steeds last van! (win2000 & win98) ene kant op wil wel (van 2000 naar 98) maar andersom niet, maar ik wel wederzijds pingen echt supervaag dat tcpip onder windows! Misschien maar eens netbeui proberen...[/quote]Hoe komt het toch dat iedereen weet dat je voor Linux een stapel boeken, manpages en HOWTO's door moet nemen, maar tegelijkertijd bestaat het idee dat windows zonder enige voorkennis zomaar meteen alles moet doen?

TCP/IP is niet vaag onder windows, je moet alleen weten wat je aan het doen bent.
De klik en play mentaliteit ;) zit er veel te diep in tegenwoordig.:(

Verder zijn er een heleboel mensen die een kapitaal uit willen geven voor een videokaart maar bij een netwerkkaart met de melding komen: wat is nou 't verschil tussen een netwerkkaart van 3 tientjes en een van 100 piek, ze doen 't toch (meestal).

De dingen waar je rekening mee zult moeten houden bij een windows netwerk met alleen TCP/IP en zonder server (dhcp, wins, dns, etc.):

- Je hebt een master browser nodig om de pc's te zien en die heeft tijd nodig om te kunnen bepalen of hij de master is en daarna nog meer tijd om zijn lijst op te bouwen (ook al is er maar 1 andere PC, daarna moet die andere pc hem ook nog eens als master browser accepteren).
- Je moet minimaal begrijpen hoe TCP/IP werkt, anders krijg je hele vreemde instellingen (een klasse B netwerk heb je voor thuis echt niet nodig maar ik heb ze al vaak gezien hier)
- In sommige gevallen zijn HOSTS en LMHOSTS een uitkomst
- Je moet in bij de combinatie 9x en NT/2000 begrijpen wat het verschil is tussen een gamers-OS en een echt OS (accounts, policies etc. om wederzijdse communicatie op te kunnen bouwen)
-etc.

Ga maar eens op zoek op internet naar wat handleidingen.

• Graaf_slis
Slik.. ja maar...!!! euhh

Die pakketjes van Sitecom worden zelfs door gerenomeerde bedrijven zoals Dunnet in rotterdam verkocht. Ook op het internet zie ik ze vaak voorbijkomen. Nu is Dixons niet mij zaak maar toch zou het wel moeten werken voor een thuisnetwerkje... Anders kunnen ze het ook niet verkopen.

Maar goed ik ben nog niet uit de problemen.
Is het verstandig win2000 eens te installeren op 1 van de pc's.

Help me nou jongens!!!! please

www.digireflex.nl

• Rudoli
  • Laatst online: 28-04-2025
Het was ff stoom afblazen, no offence. Ik ken die setjes niet dus kan er niets over zeggen.

Heb je de kaarten al vast op 10mb half duplex gezet? Als ze beiden op "auto" staan dan kan het zijn dat de ene probeert om op 100 mb en de andere op 10 MB te communiceren, dat gaat niet werken.

Als dat werkt dan kun je gaan kijken of er wat meer uit te halen is.

Windows 2000 is niet nodig, al die andere protocollen zijn ook niet nodig, gewoon tcp/ip en kijken of je de andere kunt pingen, als dat lukt dan heb je verbinding en moet er hooguit nog gesleuteld worden aan werkgroepen, bestandsdeling etc.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Waarom is zo'n master browser nodig?
Is het voor een PC niet mogelijk een broadcast te sturen als "Wie is er op het netwerk?", waarop de andere PCs antwoorden "Naam/adres"?

• FoolZero
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 28 september 2000 16:36 schreef OlafvdSpek het volgende:
Waarom is zo'n master browser nodig?
Is het voor een PC niet mogelijk een broadcast te sturen als "Wie is er op het netwerk?", waarop de andere PCs antwoorden "Naam/adres"?[/quote]Hmmm, volgens mij heet dat NetBEUI :)

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• Graaf_slis
Ok oke leuk maar ik heb nog nix gevonden wat werkt. Heb inmiddels een nieuwe doos gekregen nieuwe kabel en 2 nieuwe kaartjes ook deze zijn precies hetzelfde als de vorige.

nix verbetert. mhhh wat nu heren en of dames!

www.digireflex.nl

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 15:34
foutje, niet toepasselijk

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

• Graaf_slis
Als je beter had gelezen had je gezien dat ik Windows98 SE heb.

Ik bedenk dat ik op alletwee dezelfde versie win98 heb staan is dat een probleem.

Moet ik niet met 2 serienummer werken.

hihi volgens de reklamespot wel. Ik neem ook wel een paperclips mee van me werk.. hihih

www.digireflex.nl

• Olaf van der Spek
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 28 september 2000 16:44 schreef FoolZero het volgende:
Hmmm, volgens mij heet dat NetBEUI :)[/quote]Zou het niet weten. Maar blijft de vraag, waarom heb je zo'n master browser nodig.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 28 september 2000 17:19 schreef Graaf_slis het volgende:
Als je beter had gelezen had je gezien dat ik Windows98 SE heb.

Ik bedenk dat ik op alletwee dezelfde versie win98 heb staan is dat een probleem.

Moet ik niet met 2 serienummer werken.

hihi volgens de reklamespot wel. Ik neem ook wel een paperclips mee van me werk.. hihih[/quote]Als wie beter had gelezen?
Dezelfde serienummers is geen probleem.
Heb je ICS uitgezet?

Verwijderd

Graaf_slis, ik heb precies dezelfde kaarten als jouw. Toen ik deze een paar maanden geleden kocht, had ik hetzelfde probleem. Ik had ook alles geïnstalleerd, tcp/ip, ipx, netbeui.
Maar hij deed het niet. Ik zag dat op een van mijn kaarten het lichtje niet brande. In de winkel gaven ze me een nieuwe doos met dezelfde kaarten. En ja hoor, hij deed het. Scheen dat de eerste keer er gewoon een DEFECTE kaart was meegeleverd.

Dus check je kaarten. Verwissel ze van pc, ook al slaat het nergens op. Probeer desnoods een andere crosskabel.

Aan je windows instellingen etc. zal het niet liggen

Verwijderd

TINEAU<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>bekend probleem ik heb er nog steeds last van! (win2000 & win98) ene kant op wil wel (van 2000 naar 98) maar andersom niet, maar ik wel wederzijds pingen echt supervaag dat tcpip onder windows! Misschien maar eens netbeui proberen...[/quote]Heb je in windows 2000 wel toegang gegeven aan gastgebruikers? Anders kan de windows 98 pc nooit op de windows 2000 pc komen, wel zo handig ;)

Doe het als volgt:
Klik met de rechter muisknop op Deze Computer (op de win2k bak), kies beheren, ga nu naar gebruikers (of hoe het ook precies heet) en nu ff de gast activeren.

Hoppa!

Verwijderd

Hallo graaf_slis,

ik heb hetzelfde probleem als jij. Ik heb precies dezelfde set van Sitecom en ook windows98se. Tot op heden is het ook mij nog niet gelukt om 2 computers met elkaar te laten communiceren, ik ben al dik 2 weken bezig. Tot gisterenavond, brande de lampje achter op de netwerkkaarten ook niet als ik ze verbond met de crosslink kabel die erbij zat. Ik heb de kabel gecheckt met een ohmmeter en hierbij waarschijnlijk een contactje van de stekker ontdaan van een laagje???, plotseling brandde de lampjes wel. Zodra ik wat meer weet, zal ik je een berichtje sturen, veel succes, je zal het nodig hebben en je computer ook, die van mij is op zijn minst al een paar honderd keer herstart, door al die wijzigingen in de instellingen.

• Graaf_slis
Hee Neo2000

Ik heb een nieuwe doos gekregen...
Bij de eerste doos brande allebij de lampjes van me kaartjes en dus is de kabel ook goed. Maar goed ik toch terug. tweede doos dus deze die ik nu heb... Hetzelfde allebij de lampjes branden en dus is deze kabel ook goed. Wie kan me helpen moet ik de doos terug brengen en me geld terug vragen.
En wat moet ik dan kopen realtek kaartjes en waar koop je die in de buurt van Rotterdam en wat kost het met een kruiskabel???

Help.....zie bericht 1 bovenaan

www.digireflex.nl

Verwijderd

Had hetzelfde. Had kaarten niet goed aangedrukt in PCI sloten (stom he). Heb er een een beetje recht moeten zetten door niet helemaal door te duwen. Wel belangrijk om nieuwe drivers van internet te halen, voor de realtek 8029as. Zie www.driverguide.com.
Na "found new hardware" nieuwe drivers kiezen. No problemo.

Zit nu met DNS probleem, krijg het niet aan de praat. Kan wel met ip adres pingen via kabel modem op server (waar ik sygate proxy heb draaien), maar niet via een logische naam. Erg vervelend om er zo dicht bij te zitten.

Verwijderd

Zijn je kaarten hardwarematig ook 100% in orde ? Want het kan zijn dat Windows de kaart op bijv. IRQ 10 zet, terwijl de kaart hardwarematig op een ander IRQ staat. Als er een diskette bijzet, moet je daar maar eens zoeken naar een utility waar je dit mee kunt veranderen, zou het kunnen zijn. Ik zou ook niks anders weten. Succes !

• Graaf_slis
Om een lang verhaal kort te maken.
Vandaag vrijdag ga ik die kolere Sitecom Gamernetwork doos terug brengen.

Jullie horen nog wat er gebeurt

www.digireflex.nl

• Graaf_slis
Oke doos is retour geld terug met de mededeling het zal wel aan je computer hebben gelegen ofzo iets..pffff!!!

Maar goed heb nu 2 x 10/100 kaartjes van het merk Unex voor ƒ 60 piek met een gloednieuwe kruiskabel.

Hebben een goed de support op de site met helder uitleg:
www.unex-tech.com/

Ga misschien vanavond of anders morgen ze ff inbouwen. Ik ben benieuwd. Heeft er iemand ervaring met Unex kaartjes?

www.digireflex.nl

• Graaf_slis
Tering het werkt nu nog niet....

Het moet een software instelling zijn help help.... Wie kan mij helpen????

www.digireflex.nl

• Robinski
  • Laatst online: 22-07 20:54

Robinski

A.K.A. RHarmsen

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Verder zijn er een heleboel mensen die een kapitaal uit willen geven voor een videokaart maar bij een netwerkkaart met de melding komen: wat is nou 't verschil tussen een netwerkkaart van 3 tientjes en een van 100 piek, ze doen 't toch (meestal).[/quote]ik heb alles gratis en het werkt!!! heb wel TCP + NETBEUI + IPX tegelijk, maar het werkt!!!!!!

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Verwijderd

Aangezien de ene pc de andere af en toe wel ziet ga ik ervan uit dat zowel beide kaartjes als het touwtje in orde zijn....

Oke, ik stel voor dat je alle protocolen weg haalt op tcp/ip na... (zó! dat ziet er ineens opgeruimd uit he? ;) )
Oke..... Nu zet je beiden kaartjes op 100Mbit half duplex (neem aan dat je wel CAT5 kabel hebt..?!)
Dan vink je bij bestands- en printerdeling ff minimaal bestanmdsdeling aan.
Dan gaan we nu weer terug naar de tcp/ip instellingen!

ik geef hieronder twee instellingen; iedere computer krijgt er eentje!

1
ip adres: 10.0.0.1 (es een keer wat anders dan 192.168.x.x :) )
subnetmask: 255.255.255.0
onder tabblad BINDINGEN zet je een vinkje voor BESTANDS- EN PRINTERDELING
*** Alle amdere mogelijkheden zoals de gateway, DNSinstellingen, WINS, etc. laten we allemaal UIT!***

2
Alles precies zoals bij '1' maar dan met het IP adres 10.0.0.2

--------------------------------------------
Zorg er wel even voor dat beide pcs ind e zelfde workgroup hangen, en probeer spaties in de computernamen te voorkomen! (vraag me niet waarom, maar vaak vind windows dit absoluut NIET leuk...)

als alles geïnstalleerd is en gereboot is ga je op '1' naar
start --> uitvoeren --> COMMAND <enter>

daar typ je in:
ping 127.0.0.1
Hierna doe je het zelfde op '2'!
als je replys krijgt werken je kaartje en je protocol goed.

In de zelfde dosprompt typ in op '1'
ping 10.0.0.2
(als het goed is krijg je reply)

hierna op '2'
ping 10.0.0.1
(ook hier reply als alles goed is)

Als het goed is heb je replys gekregen en kun je zeggen dat je netwerk hardwarematig werkt! Krijg je geen replys, hoef je niet verder te proberen in Windows, lukt een ping niet, zal het in windows al helemaal niet willen... :(

Mocht je wel replys krijgen, maar elkaar niet kunnen zien onder NETWORK NEIGHBORHOOD
(zorg er wel even voor dat op beide pcs iets geshared staat!!!) is het weer fijn dat k*twindows.. =) Puur softwarematig in dat geval....

Dan moet je mij maar even adden over ICQ (78345110)....

Want ik heb geen zin meer om hieronder nog te gaan typen wat dat dan nog evt. allemaal zou kunnen zijn... In dat geval help ik je graag verder over ICQ! :)

Succes erin ieder geval mee!

• Daneel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-02-2025
Een soortgelijk probleem heb ik ook gehad (met sitecom [met realtek chip 8039 geloof ik] & win98se voor beide machines)ondanks dat ik er wel een Hub tussen heb. Gewoon win98 (geen SE) eropgegooit en toen was mijn probleem opgelost (vraag me niet hoezo of waarom ... M$-magic denk ik)

Het zou voldoende moeten zijn op beide pc's TCP/IP te installeren en beide een ander IP# tegeven bijvoorbeeld 192.168.0.1 en de ander 192.168.0.2 (beide wel subnetmask 255.255.255.0)vervolgens op de "server" pc schijf- & printerdeling aan te zetten (en die ALLEEN aan je NIC verbinden voor je eigen netwerk!!!) Deel dan wat schijven (en printer?) over je netwerk.
Vul bij de client in bij DNS-configuratie bij Host: (naam van je "server") en bij de zoekvolgorde: (ip# van de "server" .. 192.168.0.1)en dan ADD of toevoegen.
Onder de TAB Gateway vul je het IP# in van je "server" en dan weer add of toevoegen.
(2e pc is dan evt ook meteen geschikt om te kunnen internetten)
Let ook op dat de settings van je NIC's voor beide pc's gelijk staan!!
Dit alles gedaan en dan nog geen signaal (ping) dan lijkt mij dat de kabel (als die niet al vervangen is) eens doorgemeten zou moeten worden ...

Suc6

Verwijderd

geen probleemjes onder win98 se gewoon
1e pc

ip 192.255.255.1
netmask 255.255.255.0

2e pc 192.255.255.10
netmask 192.255.255.0

alleen tcpip instaleren geen netbui geen ipx want dan gooi je je poorten wagenwijd open voor hackers
mooi alles onder de zelfde workgroupe
en ook even kijken met het progje wat je by je netwerk kaart hebt gekregen of ze alle 2 op full duplex staan ingesteld en dan moet het gewoon werken

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 28 september 2000 12:31 schreef Graaf_slis het volgende:
Ik heb 2 pctjes met elk een 10/100 base kaartjes met een crosskabel maar deze zien elkaar dus never nooit. Ik heb ip/netbui/ipx en noem maar op voor shit geprobeert.

Workgroups zijn dezelfde naam.
Ipnummer 192.168.10.1 en 192.168.10.2

Is dit ook op te lossen door een hubje ertussen te hangen? Werkt dit beter.
Ik wil geen 300 piek voor een 10/100 hub uitgeven als dat ook niet werkt.

Het liefst heb ik dat ik kan werken met een crosskable en die 2 kaartjes 10/100.
Gebruik de 2e pc alleen nu nog voor cd-branden en voor back-up.

Help me!!!!!! IP-Rob[/quote]HEB JE DIE CROSSKABEL WEL GOED IN MEKAAR GEFLANST !! EN HEB JE DE PC'S WEL ALLEBEI GEDEELD EN HET TCP/IP PROTOCOL OP STANDAARD PROTOCOL AANGEVINKT. EN ALS JE COMPUTER ZOEKEN DOET, ZIET IE HEM DAN OOK NIET ?

GREETINGZ CYBERBOB2CB

• Loesje
  • Laatst online: 02-07-2025
Je moet eigenlijk eens goed uitzoeken hoe tcp/ip, en je netwerkkaartjes werken, maar misschien heb je iets aan het programma winipcfg, wat in c:\windows\system staat. Op NT moet je ipconfig gebruiken. Misschien haal je daar wat fouten uit.

Leven is meervoud van lef

Verwijderd

192.255.255.xxx
Hoe kom je daar nu weer bij dan?!
gewoon
192.168.x.x
of 10.0.x.x
Lijkt mij persoonlijk een stukkie slimmer...:??

En van dat 'eiegnlijk zou je even uit moeten vinden hoe TCP/IP werkt' haha, weet waar je aan begint.... Je moest eens weten hoeveel mensen het gebruiken zonder echt te weten hoe het werkt.... en dat 'even leren' kun je ook wel vergeten! kijk maar eens op <a href="http://
http://www.itprc.com/tcpipfaq/default.htm " target="_blank">
http://www.itprc.com/tcpipfaq/default.htm </a> als je eens wil zien hoe complex het wel niet is....

/me is trouwens wel blij dat hij een tcp/ip cursus heeft gevolgd!

• Graaf_slis
Ja ja ja... het werkt.

Na me installatie van Windows ME Engels werkte mijn netwerkkaartjes meteen.

Ik heb Win Me over win98 heen gezet en tadaa het werkte. Kaartjes goed en kabel dus ook.

Iedereen bedankt voor zijn support!!!!

www.digireflex.nl

Pagina: 1