* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)
waarom koop je geen *hehe* voor *getweakt* achterlicht die op 20 verschillende manieren kunnen knipperen en flikker je daar hel blauwe laserleds in
(en fietst dan geduldig rond tot je van de weg word gehaald)
tweak je achterligt van normaal lampie naar ledjes (veel minder stroomverbruik)
en pleur er zo'n varicap condensator (lekker grote capaciteit) achter. (wel met een diode, je dynama is wisselspanning)
zoals genoemd staat er ook wel shit in de elektuur. (check de 101-schakelingen in de zomernummers). Is te simpel voor een normaal nummer
is ook een idee!Op woensdag 08 mei 2002 01:09 schreef -Utopist- het volgende:
eh.
waarom koop je geen *hehe* voor *getweakt* achterlicht die op 20 verschillende manieren kunnen knipperen en flikker je daar hel blauwe laserleds in
(en fietst dan geduldig rond tot je van de weg word gehaald)
Alleen die blauwe leds zijn niet goedkoop......
Daar maken we een schakelaartje voor om terug naar een rood ledje te schakelen!!!Op woensdag 08 mei 2002 01:23 schreef -Utopist- het volgende:
ehm, de boete ook niet.
Verwijderd
dat zou wel leuk zijn denk ik, mooi overzichtelijk etc, succes ermee!Op woensdag 08 mei 2002 01:27 schreef j_iscool het volgende:
Ik ga trouwens binnenkort denk ik ff een schema-database maken waar iedereen schema's toe kan voegen!
1 farad dat lijkt me interesant.....Dan moet je wel ff door trappen om die op te laden maar dan blijft wel je lampje de komende 1000 jaar branden. 1 farad is veeeel te groot 1 microfiets ( microfarad) zal beter werken. Zal eens kijken bij www.elektuur.nl of ff gaan zoeken bide bibliotheek Suc6Op woensdag 08 mei 2002 01:07 schreef j_iscool het volgende:
een hoop tekst
Ik heb al gevonden dat het met een condensator van 1 farad kan?
Verwijderd
Je kan inderdaad een 1 farad condensator gebruiken, die doet het ongeveer een minuut of 5 a 10. Let er dan wel op dat die condensatoren maar 5,5 volt aan kunnen!!Op woensdag 08 mei 2002 08:39 schreef Bec80 het volgende:
[..]
1 farad dat lijkt me interesant.....Dan moet je wel ff door trappen om die op te laden maar dan blijft wel je lampje de komende 1000 jaar branden. 1 farad is veeeel te groot 1 microfiets ( microfarad) zal beter werken. Zal eens kijken bij www.elektuur.nl of ff gaan zoeken bide bibliotheek Suc6
1 microfarad?? Dat is binnen een seconde weg.
Het schema?
Als je de spanning van je dynamo (wisselspanning waarschijnlijk) gelijkricht, kun je met een 78L05 de condensator opladen, (hierdoor komt de spanning niet boven de 5 volt).
Dan moet je er wel op letten dat je een weerstand gebruikt om de led te laten branden, anders gaat die snel stuk, als je de condensator oplaad(t????).
Gewoon een brugdiode pakken, + en - op condensator en met een diode van de + van de condensator naar het lampje
1
2
3
4
5
6
7
| ------[frame]------| |-[+ van brug]---------|>|--[naar draad]
| | |
------- ------
|Brug | |elco|
------- ------
| | |
------[draad]------| |-[- van brug]---------|<|--[naar frame] |
if broken it is, fix it you should
1 Farad lijkt me niet vestandig ??? die zijn wel erug groot in capaciteit en in omvang en niet te betallen. Ja toch of heb ik niet op zitten letten tijdens analoge techniek????Op woensdag 08 mei 2002 08:49 schreef User2001 het volgende:
[..]
Je kan inderdaad een 1 farad condensator gebruiken, die doet het ongeveer een minuut of 5 a 10. Let er dan wel op dat die condensatoren maar 5,5 volt aan kunnen!!
1 microfarad?? Dat is binnen een seconde weg.
Het schema?
Als je de spanning van je dynamo (wisselspanning waarschijnlijk) gelijkricht, kun je met een 78L05 de condensator opladen, (hierdoor komt de spanning niet boven de 5 volt).
Dan moet je er wel op letten dat je een weerstand gebruikt om de led te laten branden, anders gaat die snel stuk, als je de condensator oplaad(t????).
lijkt me niet echt gezond om er zo 1 tussen te hangen. afm 7,62x21,90 CM
Default blanke hetero
zelf heb ik 2x een 5mm gaatje in me reflector geboord en daar helder rood ingestopt, en vooraan de fiets heb ik 2 felle witte leds, dit zit samen aangesloten op een accupack die via een tamya stekker loskoppelbaar is.
ze branden gewoon constant en ik heb de accu nog niet weer opgeladen sinds ik het heb, (owkee zo super veel fiets ik ook weer niet
Wat de beste schakeling precies is, dat weet ik niet. Hangt er van af hoeveel spanning er gelijkgericht uit jouw dynamo komt en hoe je jouw LED's plaatst (serie of paralllel?).Op woensdag 08 mei 2002 08:51 schreef elgringo het volgende:
hoe groter hoe beter, je hoefd hem natuurlijk ook niet geheel op te laden.....
Gewoon een brugdiode pakken, + en - op condensator en met een diode van de + van de condensator naar het lampje
code:
1 2 3 4 5 6 7------[frame]------| |-[+ van brug]---------|>|--[naar draad] | | | ------- ------ |Brug | |elco| ------- ------ | | | ------[draad]------| |-[- van brug]---------|<|--[naar frame]
Maar inderdaad, hoe groter, hoe beter. En waar moet je die elco's kwijt?? Heel simpel, haal jouw zadel er af en pleurt die in het frame van jouw fiets!!
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| |--| |c1| | | |--| |--| |c2| | | |--| |--| |c3| | | |--| |--| |c4| | | |--| |
Je krijgt dan een soort van worst en stopt die in het frame! Let wel dat je die niet te lang mag maken! En die buis van jouw zadel mag ook niet te diep in het frame zitten! De aansluitdraden laat je dan gewoon boven uit de "zadelbuis" komen.
Veel succes!
E die led's kan ik die het beste serie of parallel zetten?
Verwijderd
een draaiend achterlicht?Op woensdag 08 mei 2002 09:05 schreef MisteryMan het volgende:
Dit wil ik op me scootMaar oom agent gaat dan weer klagen net zoals met dat blauwe voorlicht en draaiend achterlicht
de volledige lichtblok laten ronddraaien
of een aantal ledjes in een cirkel en ze 1 voor 1 in een cirkel laten branden ofzo
snap van beiden het nut niet of wat er zo cool aan zou kunnen zijn maarja...
Verwijderd
[edit] je kan ze bij conrad krijgen weerstanden *duh* varicap's
zegt prarallel en tekend serieel?Op woensdag 08 mei 2002 09:31 schreef Laagvliegerke het volgende:
[..]
Wat de beste schakeling precies is, dat weet ik niet. Hangt er van af hoeveel spanning er gelijkgericht uit jouw dynamo komt en hoe je jouw LED's plaatst (serie of paralllel?).
Maar inderdaad, hoe groter, hoe beter. En waar moet je die elco's kwijt?? Heel simpel, haal jouw zadel er af en pleurt die in het frame van jouw fiets!!Je neemt dan gewoon condensatoren die er qua grootte net in passen en je plaatst ze in parallel, zo heb je meer opslagcapaciteit. Gewoon ff solderen, die elco's boven op elkaar stapelen en tape er rond! Zoiets dus:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 |--| |c1| | | |--| |--| |c2| | | |--| |--| |c3| | | |--| |--| |c4| | | |--|
Je krijgt dan een soort van worst en stopt die in het frame! Let wel dat je die niet te lang mag maken! En die buis van jouw zadel mag ook niet te diep in het frame zitten! De aansluitdraden laat je dan gewoon boven uit de "zadelbuis" komen.
Veel succes!
maar i get the point....
maar een blauw voorlamp en draaiende achterlampen is pauper en slecht voor de veiligheidOp woensdag 08 mei 2002 09:05 schreef MisteryMan het volgende:
Dit wil ik op me scootMaar oom agent gaat dan weer klagen net zoals met dat blauwe voorlicht en draaiend achterlicht
1) trap een flinke slag in je voorwiel
2) plaats een dynamo op het voorwiel, (da's een dingetje dat stroom op wekt!!)
3) sluit de gewenste verlichting/kleur aan op de dynamo
4) trappen maar!!!
NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com
Ja gewoon een voor een oplichtende RODE ledjes! Dus wel gewoon goede kleur! Maar jah, een of andere grapjas vond het ook leuk en heeft gelijk maar mijn parelmoer glaasjes + flikkerend achterlicht meegejatOp woensdag 08 mei 2002 21:27 schreef Scalle-- het volgende:
[..]
een draaiend achterlicht?
de volledige lichtblok laten ronddraaien
of een aantal ledjes in een cirkel en ze 1 voor 1 in een cirkel laten branden ofzo
snap van beiden het nut niet of wat er zo cool aan zou kunnen zijn maarja...
Default blanke hetero
Waarom is een blauw voorlicht slechter? Het is gewoon zo'n "laser" lampje....die zijn een stuk feller dus veiliger!Op donderdag 09 mei 2002 08:57 schreef elgringo het volgende:
[..]
maar een blauw voorlamp en draaiende achterlampen is pauper en slecht voor de veiligheid
Default blanke hetero
Wel, het is geen schema. Ik wou gewoon ff de condensatoren "tekenen" op elkaar gestapeld, dus 4 condensatoren boven op elkaar. Maar ja, echt geslaagd is het nietOp donderdag 09 mei 2002 08:55 schreef elgringo het volgende:
[..]
zegt prarallel en tekend serieel?
maar i get the point....
Maar waarom pak je bv. niet een paar kleine NiCad celletjes met een laadcircuit eraan ?
Daar zat ik ook al aan te denken, om een paar oude oplaadbare batterijen te gebruiken, maar ik zou niet weten hoe die dingen op te laden!Op donderdag 09 mei 2002 10:01 schreef Sinclair het volgende:
Het gaat dus om betrekkelijk lage spanningen en stromen, dan kan je beter op zoek gaan naar een Condensator welke vaak in radio's en TV's voor komt om het geheugen vast te houden. Deze zijn ook vaal 1F maar veel kleiner.
Maar waarom pak je bv. niet een paar kleine NiCad celletjes met een laadcircuit eraan ?
En m'n opleiding electrotechniek begint volgend jaar pas!
Simpel:Op donderdag 09 mei 2002 19:48 schreef j_iscool het volgende:
[..]
Daar zat ik ook al aan te denken, om een paar oude oplaadbare batterijen te gebruiken, maar ik zou niet weten hoe die dingen op te laden!
En m'n opleiding electrotechniek begint volgend jaar pas!
1
2
3
4
5
6
7
8
| 2x DIODE
-------------------[>|---|
------ | _____ + |
----|~ +|----|---|__R__|---|----[>|---|---
DYNAMO | | ACCU LAMP
----|~ -|------------------|--------------
------ -
BRUGCEL |
Spanning van de dynamo is 6 volt. Na de gelijkrichtbrug is dit (1.41 x 6) - 1.2v (2x diode) = ongeveer 7.5 volt.
De spanning van de accu, stel je neemt 4 cellen (veilige kant) is 4x 1.2 volt = 4.8 volt.
Verschilspanning over de weerstand is dan 7.5 - 4.8 = 2.7 volt. Berken de met de benodigde laadstroom de weerstand R (=U/I)
De diodes zorgen ervoor dat de dynamo direct het lampje kan voeden maar niet de accu met een hoge stroom laadt.
Ik snap wat je bedoeld, ik denk dat ik dit maar eens ga maken maar dan aangepast voor ledjes!Op donderdag 09 mei 2002 20:32 schreef Sinclair het volgende:
[..]
Simpel:
code:
1 2 3 4 5 6 7 82x DIODE -------------------[>|---| ------ | _____ + | ----|~ +|----|---|__R__|---|----[>|---|--- DYNAMO | | ACCU LAMP ----|~ -|------------------|-------------- ------ - BRUGCEL
Spanning van de dynamo is 6 volt. Na de gelijkrichtbrug is dit (1.41 x 6) - 1.2v (2x diode) = ongeveer 7.5 volt.
De spanning van de accu, stel je neemt 4 cellen (veilige kant) is 4x 1.2 volt = 4.8 volt.
Verschilspanning over de weerstand is dan 7.5 - 4.8 = 2.7 volt. Berken de met de benodigde laadstroom de weerstand R (=U/I)
De diodes zorgen ervoor dat de dynamo direct het lampje kan voeden maar niet de accu met een hoge stroom laadt.
Verwijderd
Die zijn 5 Fahrad (!) en hoger, nadeel is dat ze max. 3v kunnen gebruiken.
Daar heb jij geen last van omdat een ledje 1.6v is.
Gezien je hoeveelheid postings adviseer ik je om iets serieuzer te zijn met je reacties......Op donderdag 09 mei 2002 21:33 schreef stringlover het volgende:
hehe zet er een hele grote fan op dan ga je nog iets harder
Je hebt ook al 5.5V goldcapsOp donderdag 09 mei 2002 20:58 schreef Toverstaf het volgende:
Je kunt ook Goldcaps gebruiken.
Die zijn 5 Fahrad (!) en hoger, nadeel is dat ze max. 3v kunnen gebruiken.
Daar heb jij geen last van omdat een ledje 1.6v is.