Ik ben van plan een SCSI harddisk (15000 toeren) te kopen, omdat ik de instabiliteit van IDE meer dan zat ben (vooral Maxtor kan er wat van). Welk type controller kan ik het beste pakken voor een 15000 t HD? Heeft iemand misschien goede ervaringen met een bepaalde controller? Ik dacht zelf UW160, maar ik kan ernaast zitten.
voor 1 schijfje, hoe snel ook, is u2w (80MB/s) voldoende.
plan je er later meer bij te hangen dan kan je misschien beter U160 nemen.
Schijfjes worden alleen maar u160 gemaakt eigenlijk. de nieuwste seagate's (gister op de frontpage aangekondigd) zijn u320. maakt niet uit, is allemaal compatible.
qua controller kan ik Tekram aanraden. heb er zelf 1 en doet het goed. hoor er ook veel positieve berichten over op dit forum.
qua schijfje raad ik Fujitsu aan. omdat ik er zelf 1 heb, en deze maakt weinig herrie en is lekker koel. verder heb ik vrij veel ervaring met hun IDE schijfjes en die zijn bij mij altijd erg betrouwbaar geweest.
man series = 10k
mam series = 15k
Schijfjes worden alleen maar u160 gemaakt eigenlijk. de nieuwste seagate's (gister op de frontpage aangekondigd) zijn u320. maakt niet uit, is allemaal compatible.
qua controller kan ik Tekram aanraden. heb er zelf 1 en doet het goed. hoor er ook veel positieve berichten over op dit forum.
qua schijfje raad ik Fujitsu aan. omdat ik er zelf 1 heb, en deze maakt weinig herrie en is lekker koel. verder heb ik vrij veel ervaring met hun IDE schijfjes en die zijn bij mij altijd erg betrouwbaar geweest.
man series = 10k
mam series = 15k
de nieuwste Cheetah 15.3 doet in de buitenste regionen van de schijf 79MB/s, dus ik denk dat je beter meteen een u160 controller kunt nemen, ook gekeken naar de toekomst. een scsi controller gaat makkelijk 3 jaar mee, als het niet langer is (economisch gezien)Op dinsdag 07 mei 2002 21:03 schreef smvs het volgende:
voor 1 schijfje, hoe snel ook, is u2w (80MB/s) voldoende.
tekram is inderdaad de beter keus wat betreft prijs, adaptec en tekram zijn allebei even snel.Schijfjes worden alleen maar u160 gemaakt eigenlijk. de nieuwste seagate's (gister op de frontpage aangekondigd) zijn u320. maakt niet uit, is allemaal compatible.
Fujitsu maxtor of seagate, ze zijn allemaal goed. op 15000rpm gebied is seagate gewoon de koploper op het moment.qua schijfje raad ik Fujitsu aan. omdat ik er zelf 1 heb, en deze maakt weinig herrie en is lekker koel. verder heb ik vrij veel ervaring met hun IDE schijfjes en die zijn bij mij altijd erg betrouwbaar geweest.
man series = 10k
mam series = 15k
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Voor als je harde schijven wilt vergelijken : de database van http://www.storagereview.com
Ik zou echt de seagate cheetah x15 en dan de 36lp versie nemen
Ik heb zelf ook al een beetje onderzoek naar die schijf gedaan en bij beat-it is ie het goedkoopst , 347 €uro voor de 18,4gb versie.
Ik zou echt de seagate cheetah x15 en dan de 36lp versie nemen
Ik heb zelf ook al een beetje onderzoek naar die schijf gedaan en bij beat-it is ie het goedkoopst , 347 €uro voor de 18,4gb versie.
Ik zou toch een Ultra160 controller nemen omdat je dan wat meer ruimte hebt voor de toekomst. Het voordeel van SCSI is de goede backwards compatibiliteit en de grote headroom (in het geval van U160), waardoor een controller probleemloos drie of meer jaar kan meelopen. Als je goed op de toekomst voorbereid wil zijn kun je het beste een controller nemen die 64-bit en 66MHz PCI ondersteunt (waarbij ik moet zeggen dat ik zo snel geen controller ken die ook 66MHz PCI ondersteunt)
64bit, 66MHz? Dan kun je wel lang zoeken naar een U160 SCSI controller, ik weet zelf ook zo gauw niet eentje te vinden. Je zou op dat vlak beter moeten uitkijken naar U320 en Fibre Channel SCSI controllers, maar die dingen zullen vast niet goedkoop zijn en vooral Server gericht zijn. Check de Adaptec site bij Server Storage 
Het is geen straf om een 'gewone' 32bit 33MHz U160 PCI SCSI controller te nemen
Het is geen straf om een 'gewone' 32bit 33MHz U160 PCI SCSI controller te nemen
Verwijderd
voor 1 scijfje is UW scsi meer dan zat, wil je in de toekomst er iets bij aan hangen , kies dan u160. wil je helemaaal hard gaan , kies dan u320 , dit is zeker 2-3x zo snel als u160. maar voor een systeem thuis , is RPM veel belangrijker, vooral in een NT omgeving. dus 15.000 .
Scsi-raid is ook nog wel wat, met wat kleinere disken ..
Scsi-raid is ook nog wel wat, met wat kleinere disken ..
Inderdaad, direkt gaan voor een U160 controller en minimaal U2W schijven (80mb). Anders kun je net zo goed een UW (40mb) controllertje kopen met 2ehands schijven erbij. Scheelt wel enorm in de aanschaf trouwens 
Op dit moment draai ik met een 29160 en twee U2W Fujitsu schijven en dit draait zeer stabiel.
Ik heb zelf altijd Adaptec controllers gehad en die bevallen mij zeer goed. Momenteel zit er nog 1tje in die al 6 jaar draait zonder problemen elke dag. Superspul maar kost ook wat.
Tekram ken ik niet persoonlijk maar uit verhalen en die zijn niet zo positief.
Op dit moment draai ik met een 29160 en twee U2W Fujitsu schijven en dit draait zeer stabiel.
Ik heb zelf altijd Adaptec controllers gehad en die bevallen mij zeer goed. Momenteel zit er nog 1tje in die al 6 jaar draait zonder problemen elke dag. Superspul maar kost ook wat.
tekram "verhalen" zijn van de fast/ultra scsi tijd. UW en sneller zijn altijd symbios chips geweest i.p.v. zelf ontwikkelde chips, die ze gebruikte voor hun kaarten. Dat tekram slechte kaarten maakt is op dit moment gewoon achterhaald.Op woensdag 08 mei 2002 13:11 schreef riesg het volgende:
Als je op dit moment een HD neemt neem dan sowieso een LVD schijf. D.w.z. u2w, ultra160 of zelfs ultra320.
Voor je controller heeft U160 en U320 alleen zin als je een 64bit en/of 66Mhz kaart koopt.
PCI 32bit/33MHz heeft een bandbreedte van 133MB/s.
Een Ultra 160 controller zou dit dus in zijn eentje al kunnen overrompelen met zijn 160mb/s. Heeft dus weinig zin.
Dan is U2W al ruim voldoende.
In snelheid zal je het niet merken. Die 15k rpm schijven die 79mb/s max halen die zijn toch amper te krijgen laat staan te betalen.
Pagina: 1