Toon posts:

50 K ohm of 47K ohm groot verschil?

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende, ik heb hier voor me een 47K ohm potmetertje en hoor volgens dit artikel eigenlijk een 50K ohm potje te gebruiken. Kan het kwaad als ik nu 47K neem en wat is het gevolg?

http://www.teccentral.de/overclocking/index.php/zeige/tuning_vcore/asus_p4t-e/index/anzeigen/index.php

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:53
Op dinsdag 07 mei 2002 19:29 schreef a.p.versteeg het volgende:
Ik zit met het volgende, ik heb hier voor me een 47K ohm potmetertje en hoor volgens dit artikel eigenlijk een 50K ohm potje te gebruiken. Kan het kwaad als ik nu 47K neem en wat is het gevolg?
Er is volgens mij alleen verschil als je em "vol open" zet. Je kunt ze immers allebei op een waarde van bv 30k Ohm zetten.

Verwijderd

/lol mode

3K Ohm verschil :)

/lol mode off

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Die pot meter is om je schakeling te 'knijpen" als je het laatste beetje niet kan knijpen, heb je kans dat de schakling licht blijft werken

Verwijderd

ja als je hem vol DICHT hebt...geeft hij een weerstand van 47K Ohm...dan geeft hij het hoogste voltage. Iets minder hoog als bijvoorbeeld met een 50K Ohm weerstandje. Zal misschien 2.05V worden ofzo..
Maar blijf nou AUB onder de 2.1V met een northwood Versteeg. Ze vinden Vcores boven de 2V niet echt lekker. De 0,13micron houdt daar niet zo van.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Op dinsdag 07 mei 2002 19:55 schreef fleppuhstein het volgende:
Die pot meter is om je schakeling te 'knijpen" als je het laatste beetje niet kan knijpen, heb je kans dat de schakling licht blijft werken
Hallo :) 47K is zwaarder dan 50K hoor Afbeeldingslocatie: http://www.crazy4all.nl/troep/frusty.gif

Coole smilie :P

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-08 21:14

lytjepole

Schier?

Op dinsdag 07 mei 2002 19:58 schreef FerryHeibrink het volgende:

[..]

Hallo :) 47K is zwaarder dan 50K hoor [afbeelding]

Coole smilie :P
:?

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 07 mei 2002 19:57 schreef NoStra het volgende:
ja als je hem vol DICHT hebt...geeft hij een weerstand van 47K Ohm...dan geeft hij het hoogste voltage. Iets minder hoog als bijvoorbeeld met een 50K Ohm weerstandje. Zal misschien 2.05V worden ofzo..
Maar blijf nou AUB onder de 2.1V met een northwood Versteeg. Ze vinden Vcores boven de 2V niet echt lekker. De 0,13micron houdt daar niet zo van.
Ik heb met de TH7II al op 2.2v gedraait en ging niet altijd goed, niet door de temp maar het lijkt wel of hij boven een bepaald voltage blokt.

Verwijderd

47k, 50k, maakt geen fluit uit hoor, de meeste potmeters hebben een tolerantie van 10-20%, dit valt dus ruim daarbinnen.

• -FuBaR-
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01-2014

-FuBaR-

is it safe?

klopt precies, kan best zijn dat die van 47k een afwijking naar boven heeft en vise versa!
Adfundum was net sneller, proost *D

The consumption of alcohol may cause a disturbance in the time-space continuum, whereby gaps of time may seem to literally disappear.

• Borry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:56

Borry

prutsen is mijn leven

Potmeters hebben gewoonlijk een tolerantie van ±10%
Een 50K potmeter kan een waarde hebben van tussen de 45k en 55K, en een 47K potmeter kan een waarde hebben tussen de 42,3k en de 51,7K.
Dus het zal in de praktijk bijna niets uitmaken welke je gebruikt, 47K of 50K.

Ik was net iets te laat!

The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:09

Acid_Burn

uhuh

Op dinsdag 07 mei 2002 19:58 schreef FerryHeibrink het volgende:

[..]

Hallo :) 47K is zwaarder dan 50K hoor [afbeelding]
umm 47000 ohm is toch echt minder dan 50000 ohm hoor..dat het in de praktijk (met toleranties in acht neming) bijna geen hol uitmaakt is een ander punt :)

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Verwijderd

Op dinsdag 07 mei 2002 19:57 schreef NoStra het volgende:
Neee! 0.13 Micron vind dat juist heerlijk, zie mijn overkook onderaan.

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik neem aan dat ik voor de mod de loper en een buitenste pin moet gebruiken, Maar als ik de eerste keer opstart wil ik dat niet meteen max doen dus als ik hem voor het eerst opstart moet hij dan op o staan of op 47k ??

Verwijderd

Op dinsdag 07 mei 2002 20:29 schreef CocaCola het volgende:

[..]

Neee! 0.13 Micron vind dat juist heerlijk, zie mijn overkook onderaan.
ehm...
volgens je sig heb jij hebt een AthlonXP, en tenzij jij een engineering sample van de thoroughbred hebt, wat ik ten zeerste betwijfel, is die 0,18 micron.
En 0,18 micron kan hogere voltages hebben dan 0,13 micron.

Verwijderd

Nu zit er niets op de plaats van de weerstand (= dus gelijk aan een hele grote weerstand) dus je moet ook starten met een zo groot mogelijke weerstand (47k) en dan langzaam terugdraaien.

/edit
nog beter is om de overblijvende poot van de potmeter te verbinden met de loper, zodat er eigenlijk maar twee aansluitingen overblijven.
/edit

Verwijderd

Op dinsdag 07 mei 2002 20:52 schreef _laaf_ het volgende:

[..]

ehm...
volgens je sig heb jij hebt een AthlonXP, en tenzij jij een engineering sample van de thoroughbred hebt, wat ik ten zeerste betwijfel, is die 0,18 micron.
En 0,18 micron kan hogere voltages hebben dan 0,13 micron.
JUIST...de thoroughbred is pas 0,13 bij AMD..maar die is nog niet eens officieel uit!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

De tolerantie van weerstanden (dat is het eufemisme voor : we kunnen niet zo exact bepalen hoeveel weerstand een door ons geproduceerde weerstand heeft) is vrij fors, zeker voor potmeters moet je niet van een procent of 10 opkijken, exacter wordt heel snel heel veel duurder. Het verschil waarover we hier praten is 6 %, dus denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Op dinsdag 07 mei 2002 20:54 schreef NoStra het volgende:

[..]

JUIST...de thoroughbred is pas 0,13 bij AMD..maar die is nog niet eens officieel uit!
Ik dacht dat mijn processor al 0.13Micron was!?
Kijk eens naar dioe vette overklok.
Maargoed er zijn al 2 die het zeggen, ik ga nu maar even huilen denk ik,..snik snik..

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Op dinsdag 07 mei 2002 20:26 schreef Acid_Burn het volgende:

[..]

umm 47000 ohm is toch echt minder dan 50000 ohm hoor..dat het in de praktijk (met toleranties in acht neming) bijna geen hol uitmaakt is een ander punt :)
Don't get me wrong :) bij 47K is de weerstand lager dan bij 50K dus laat het MEER stroom door ;)

Verwijderd

Zorg trouwens wel dat je goed antistatisch werkt en vooral een kleine soldeerbout gebruikt (10 watt of zo). Het potmetertje moet parallel over een bestaande SMD-weerstand komen, die zit niet met pootjes in het board vast maar alleen met de soldeertin. Zorg dat je die tijdens het solderen goed op zijn plaats houdt, dus eerst de ene kant helemaal af laten koelen voordat je aan de andere kant begint terwijl je de SMD-weestand op zijn plaats houdt/koelt met een schroevendraaier of zo, vraag desnoods ff hulp, want je hebt 3 handen nodig. Succes

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 07 mei 2002 21:23 schreef adfundum het volgende:
Zorg trouwens wel dat je goed antistatisch werkt en vooral een kleine soldeerbout gebruikt (10 watt of zo). Het potmetertje moet parallel over een bestaande SMD-weerstand komen, die zit niet met pootjes in het board vast maar alleen met de soldeertin. Zorg dat je die tijdens het solderen goed op zijn plaats houdt, dus eerst de ene kant helemaal af laten koelen voordat je aan de andere kant begint terwijl je de SMD-weestand op zijn plaats houdt/koelt met een schroevendraaier of zo, vraag desnoods ff hulp, want je hebt 3 handen nodig. Succes
30w temp geregeld, 200 t/m 450c moet toch lukken ???
Ik maak wel even een massa, bout>mobo.

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:09

Acid_Burn

uhuh

Op dinsdag 07 mei 2002 21:20 schreef FerryHeibrink het volgende:

[..]

Don't get me wrong :) bij 47K is de weerstand lager dan bij 50K dus laat het MEER stroom door ;)
ja.. dus is de weerstand niet zwaarder ..
anders zou een 47ohm weerstandje wel een hele zware weerstand zijn in jouw redenering :)

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Verwijderd

Als je het over een zware weerstand hebt, heb je het over een weerstand die veel vermogen kan verwerken, en dat zegt niets over de waarde van dat ding.
Op dinsdag 07 mei 2002 19:29 schreef a.p.versteeg het volgende:
Jij hebt wel een mooi zooitje kennis van de materie waar je mee bezig bent.

Ik zou je er een heleboel over kunnen vertellen, maar ik doe het deze keer maar niet, gezien mijn kennis en eigenwijsheid.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 08 mei 2002 00:53 schreef exter het volgende:
Als je het over een zware weerstand hebt, heb je het over een weerstand die veel vermogen kan verwerken, en dat zegt niets over de waarde van dat ding.
[..]

Jij hebt wel een mooi zooitje kennis van de materie waar je mee bezig bent.

Ik zou je er een heleboel over kunnen vertellen, maar ik doe het deze keer maar niet, gezien mijn kennis en eigenwijsheid.
Ik vraag het hier niet omdat ik het zo goed weet.
Waarschijnlijk weet jij hier meer over, maar voor de rest moet je nog een hoop leren.
Oja, nog bedankt voor je positive reaktie.

Verwijderd

Op woensdag 08 mei 2002 01:38 schreef a.p.versteeg het volgende:

[..]

Ik vraag het hier niet omdat ik het zo goed weet.
Waarschijnlijk weet jij hier meer over, maar voor de rest moet je nog een hoop leren.
Daar weet jij net zoveel van als van weerstandjes.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 08 mei 2002 02:10 schreef exter het volgende:

[..]

Daar weet jij net zoveel van als van weerstandjes.
Dit zegt genoeg, nogmaals erg bedankt voor je graag gedeelde overdracht van je zeer grote kennis van weerstand.
(of was het nou, zeer grote weerstand van het delen van kennis)
Pagina: 1