Toon posts:

Wat sneller?DDR-Ram PC-333/2700 of Rimm PC-600/800

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij mijn volgende pc zit ik vreselijk te twijfelen over welk geheugen ik zou gaan kopen... :?

Er is nu net DDR-Ram PC-333 op de markt...
Op papier is nog steeds Rambus (Rimm) het snelste, maar hoe zit dat nu in de praktijk??

Ik houd me veel bezig met multimedia en games!
Welke is dan het beste van de twee?? DDR of Rimm>?

Prijs maakt niet uit.

Alvast bedankt voor je/jullie reactie :)

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

rimms :)
maar het ligt er ook aan wat voor processor je wil :)
amd.> ddr intel >rimm of ddr.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 07 mei 2002 19:30 schreef chucky666 het volgende:
rimms :)
maar het ligt er ook aan wat voor processor je wil :)
amd.> ddr intel >rimm of ddr.
Intel Pentium 2.0 Ghz

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
rimm is ietje sneller dan ddr, maar duurder
rimm (rdram) kan je enkel gebruiken als je een P4 hebt
amd maakt geen gebruik van rimm geheugen

March of the Eagles

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
onderaan zie je alle geheugentypes met hun gegeugenbandbreedte :
http://www.tomshardware.com/mainboard/02q2/020501/ddr400vsrambus-05.html

weet wel dat amd cpu's rimm geheugen niet nodig hebben omdat ze met een lage FSB zitten

het beste geheugen is hetgene dat dezelfde snelheid heeft als die van je FSB

dus voor een amd cpu's is PC2100 (ddr266) voldoende, met ddr333 en sneller zal je dus weinig snelheidswinst hebben omdat de FSB 266 mhz is

bij de P4 heb je dus best geheugen met 400 mhz of 533 mhz (voor de nieuwe cpu's), dus ddr400 (pc3200), rimm pc800 of pc1066 en later ddr533 (pc4200)

March of the Eagles

Verwijderd

Ik heb hier een p4 1.8@2.4 met 333 ddr. Als ik de cas setting een beetje tweak (2-2-2-6-1) en vervolgens de snelheid van het mem test met sisoft sandra 2002 prof, dan geeft hij mij aan dat mijn geheugen ong 2% sneller is als 800 mhz rambus.. Ik vind het wierd maar de test klopt echt. Ik heb m meerdere malen uitgevoerd, onder xp en onder 2k en onder 98.

btw, het is twinmos geheugen (niet dat nep twinmos, maar die chippies van kingston erop)

• Stalker
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-08 10:28

Stalker

Leon 20 VT Topsport

Ik heb ook zo,n p4 1,8 met samsung pc2700 ddr.
Bij mij is volgens sandrs m,n geheugen 480 mb/s sneller dan rimm.
Cpu op 136 en het geheugen op 202 cas 2,5-3-3

Specs

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 14:16
Was het niet zo dat Intel RD-RAM niet meer zou gaan ondersteunen over een jaar of zo?

Verwijderd

Waarom geen pc3200 geheugen?? Dat is een pak sneller als de rimmz ook doordat het net evensnel is als de bussnelheid hé!! Hier kan Rimm echt niet aan tippen hoor!!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zoveel duurder is rimm ook weer niet. En trouwens, rimm kan je ook weer overclocken. A
ls je je DDR max overclockt, zit je net boven de PC800 met bandbreedte, als je je rimm overclockt, zit je weer ver daarboven.

ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Op dinsdag 07 mei 2002 21:31 schreef RuuddieBoy het volgende:
Was het niet zo dat Intel RD-RAM niet meer zou gaan ondersteunen over een jaar of zo?
Ook DDR zal over een jaar achterhaald zijn door DDR-II/QDR etc..

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Intel is i.c.m. rimm het snelst
Amd is i.c.m. Ddr het snelst
Op dinsdag 07 mei 2002 19:33 schreef Thomas1985 het volgende:

[..]

Intel Pentium 2.0 Ghz

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 01:56

edward2

Schieten op de beesten

RIMM is nog steeds het snelst, ook starks als er 333 Mhz gebruikt gaat worden zal de combo met PC1066 het snelst zijn.

Hier wat testjes:

http://www.tomshardware.com/mainboard/02q2/020501/ddr400vsrambus-06.html

Ik kijk dus erg uit naar sneller RIMM met een 533 fsb mobo (en mem en fsb dat op 600 mhz wil ;) )

Niet op voorraad.

• NiGeLaToR
  • Nu online

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

(Neem DDR, Rimm is alweer op z'n retour :r )

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57
Op woensdag 08 mei 2002 15:30 schreef nigelator het volgende:
(Neem DDR, Rimm is alweer op z'n retour :r )
En wat is dit nou voor reactie :?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

Rimm heeft een grotere bandbreedte. Echter DDR is beter te overklokken dan Rimm, mijn crucial draaien met een divider van 4:5 met een FSB van 150 op 188. Dat scheelt echt een hoop in je benchmarks.

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Op woensdag 08 mei 2002 16:35 schreef Spice het volgende:
Rimm heeft een grotere bandbreedte. Echter DDR is beter te overklokken dan Rimm, mijn crucial draaien met een divider van 4:5 met een FSB van 150 op 188. Dat scheelt echt een hoop in je benchmarks.
Welk bord het je, ik wil nog wel eens een vergelijking testen.

Niet op voorraad.

• NiGeLaToR
  • Nu online

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op woensdag 08 mei 2002 15:53 schreef Abbadon het volgende:

[..]

En wat is dit nou voor reactie :?
Heel simpel mr mod. Rimm is al afgeschreven door Intel. Dus binnen no-time is Rimm strax net zo schaars als EDO ooit.. en dan dus nog onbetaalbaarder dan dat het nu al is.
Als je dan kijkt naar de verschillen in snelheid, de beschikbaarheid van DDR en de toekomst van beide typen geheugen, dan is de keuze daarop gebasseerd niet moeilijk.

MAgoed, ik mag dat natuurlijk niet in 1 zin uitdrukken, want dan snappen we het niet :+

Daarom zou ik dus DDR nemen, dat betekend dus niet dat je nu per se DDR moet nemen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Spice

Spice

benches in het volgende draadje
[topic=435460/14/25]

het is een epox 4SDA+ (+ staat voor raid)

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Verwijderd

Ik weet niet of dit help :?
Maar er is net een vergelijking gedaan op Tomshardware:

http://www.tomshardware.com/mainboard/02q2/020507/timing-01.html

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Thanx voor de links, die van Tom had ik al.

RIMM is nog lang niet afgeschreven, er komt eerst nog PC1066, bovendien zal Intel, voor zover ik gelezen heb, alleen voor de Xeon RIMM laten vallen.

Dus het duurt nog zo lang voordat RIMM vervalt, dat het bijna niet meeweegt om het om die reden niet te nemen, tegen die tijd zullen er allang weer andere sockets zijn en/of sneller DDR (QuadDDR) geheugen, dus beiden zijn op d'n duur al weer achterhaald)

Juist nu RIMM op DDR prijsniveau is valt het te overwegen, het blijft gewoon het snelste P4platform, al moet ik wel zeggen dat een P4 met DDR zoals al gezegd, vaak verder te klokken is, dus de overklokbaarheid kan bepalen welke het snelste is..

Niet op voorraad.

Verwijderd

Topicstarter
hmmm, ok thanks voor alle info :)

Ik ga nog hard denken wat het precies gaat worden, maar ik denk dat mijn uiteindelijke keuze RIMM zal gaan worden.
Ik wil ook het ASUS P4T533-C erbij gaan nemen en dat ondersteund ook het nieuwste Rimm (Snelheid weet ik niet uit mijn hoofd, maar staat hierboven al aangegeven. :)

Verwijderd

Je kan toch met rimm tegelijk uit 2 modules lezen met de intel 850 chip oid? Of gebruiken servers dat alleen.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 08 mei 2002 18:02 schreef Taco het volgende:
Je kan toch met rimm tegelijk uit 2 modules lezen met de intel 850 chip oid? Of gebruiken servers dat alleen.
Ik geloof het wel, je moet er ook minstens 2 in je mobo stoppen, anders werkt te boel niet ;)

• Abbadon
Op woensdag 08 mei 2002 16:41 schreef nigelator het volgende:

[..]

Heel simpel mr mod. Rimm is al afgeschreven door Intel. Dus binnen no-time is Rimm strax net zo schaars als EDO ooit.. en dan dus nog onbetaalbaarder dan dat het nu al is.
Als je dan kijkt naar de verschillen in snelheid, de beschikbaarheid van DDR en de toekomst van beide typen geheugen, dan is de keuze daarop gebasseerd niet moeilijk.

MAgoed, ik mag dat natuurlijk niet in 1 zin uitdrukken, want dan snappen we het niet :+

Daarom zou ik dus DDR nemen, dat betekend dus niet dat je nu per se DDR moet nemen.
Dit lijkt er meer op :+
Afgezien of je gelijk hebt ja of nee, je onderbouwt het nu tenminste, en dat zónder flamerige smiley (waarvan ik de betekenis in die korte zin van je niet begrijp) :)

Wat het onderwerp betreft, ik zie RDRAM nog niet zo snel geheel van het toneel verdwijnen. Vergeet ook niet dat DDR-II ook al staat te trappelen om PC2700 op te volgen; vooralsnog ziet het er naar uit dat de Jedec niet met de huidige DDR-SDRAM techniek snellere specificaties af gaat geven (lees PC3200 en up), dit omdat de grenzen van betrouwbaarheid met de huidige techniek al bereikt zijn. Het blijft gissen, maar als je gelijk al een beste hoeveelheid MB's in bak zet zit je voorlopig wel goed zou ik denken, ongeacht welk type RAM je kiest :)

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Rambus geheugen is bijna evenduur als ddr geheugen.

Waarom ik Rambus geheugen kies:
Een pentium 4 overklokt door tomshardware @3ghz & ddr is langzamer dan een p4 @2.6ghz & Rambus :).

Dit komt doordat Rambus geheugen overklokt alle andere soorten geheugen ver achter zich laat. Van langzaam tot snel:
ddr 266
ddr 333
pc 800
ddr 400 (scheelt erg weinig met pc800)
pc 1066 (scheelt erg veel met ddr 400 & pc800).

Bekijk de volgende link voor wat meer info:
http://www6.tomshardware.com/cpu/02q1/020128/octitans-11.html

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 10:39
Ik zag net dat iemand zij dat rimm enkel werkt met peintium 4, nou wil ik even iets uit de wereld helpen...

Rimm (rdram) werkt ook met pentium 3!!!

en het is fucking snel, en draait soepel. hierbij is iedereen die het niet geloof welkom bij mij.

het bewijs:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/kapteijn/rimm1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/kapteijn/rimm2.JPG

-vreemd is alleen wel dat sisisoft denkt dat er 1x 128 en 1x 64 inzit, terwijl er 2x 128 inzit (bios en windhoos zeggen ook 2x 128)

• Abbadon
Op woensdag 08 mei 2002 18:45 schreef Icey het volgende:
Ik zag net dat iemand zij dat rimm enkel werkt met peintium 4, nou wil ik even iets uit de wereld helpen...

Rimm (rdram) werkt ook met pentium 3!!!

en het is fucking snel, en draait soepel. hierbij is iedereen die het niet geloof welkom bij mij.

het bewijs:

[afbeelding]

[afbeelding]

-vreemd is alleen wel dat sisisoft denkt dat er 1x 128 en 1x 64 inzit, terwijl er 2x 128 inzit (bios en windhoos zeggen ook 2x 128)
Ja, de roemruchte Camino die een wat minder roemruchte dood gestorven is. Een BX @ 133MHz, met PC133 SDRAM, is zelfs sneller dan die PC700 combo die jij daar hebt.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op woensdag 08 mei 2002 18:57 schreef Abbadon het volgende:

[..]

Ja, de roemruchte Camino die een wat minder roemruchte dood gestorven is. Een BX @ 133MHz, met PC133 SDRAM, is zelfs sneller dan die PC700 combo die jij daar hebt.
SST, laat hem nouw in die waan joh >:) :+.

• Spice

Spice

Let nu wel op met Rimm!
Fortunately... maybe... if you buy an Intel D850EMV2 boxed motherboard, it supports both 400MHz and 533MHz FSBs. So it will work.

But if you're set on buying a Northwood Pentium 4, for god's sake make sure you get the one marked B, because that's the one with the little bit of code inside it which says it will operate on the 533MHz bus.

There's another problem too related to the 850E (Tehama-E) chipset Intel introduced this week.

533MHz motherboards need 40 nanosecond Rambus RDRAM instead of the old 45 nanosecond RDRAM.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 08 mei 2002 21:20 schreef Spice het volgende:
Let nu wel op met Rimm!
Fortunately... maybe... if you buy an Intel D850EMV2 boxed motherboard, it supports both 400MHz and 533MHz FSBs. So it will work.

But if you're set on buying a Northwood Pentium 4, for god's sake make sure you get the one marked B, because that's the one with the little bit of code inside it which says it will operate on the 533MHz bus.

There's another problem too related to the 850E (Tehama-E) chipset Intel introduced this week.

533MHz motherboards need 40 nanosecond Rambus RDRAM instead of the old 45 nanosecond RDRAM.
aha, ok, maar ik het snap het niet helemaal :?

Wil je even voor me kijken of ik bij MyCom
http://www.mycom.nl/
2x hun 256 mb Rimm Ram pc-600/800 zonder problemen kan pluggen bij ASUS P4T533-C mobo?? :)

• Spice

Spice

Wil je even voor me kijken of ik bij MyCom
http://www.mycom.nl/
2x hun 256 mb Rimm Ram pc-600/800 zonder problemen kan pluggen bij ASUS P4T533-C mobo??
Da's een goeie, dat zou ik even aan mycom vragen als ik jou was, vragen wat voor Rimm ze hebben, plak anders het stukje tekst er maar bij.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 08 mei 2002 22:32 schreef Spice het volgende:

[..]

Da's een goeie, dat zou ik even aan mycom vragen als ik jou was, vragen wat voor Rimm ze hebben, plak anders het stukje tekst er maar bij.
Zowieso vind ik het maar raar hoe ze dat doen bij MyCom. Helemaal wauw! Het nieuwe Asus bordje te koop, maar niet het snelste Rimm te koop (is nog te begrijpen). Kwa Processors zijn ze ook niet zo bij de tijd. Max 2.0 Ghz kan je daar kopen en die loopt niet 533, maar 400 mhz ;(

• Abbadon
Volgens de Intel specs (i850/850E MCH datasheet) moet er idd 40ns spul op:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/tehemae_rdram.gif

Wat mij verbaasd is dat op de hele Intel site nergens iets over PC1066 is te vinden, ook niet in de meest recente i850E specupdate (May 2002), maar dat hier op de Asus site vermeld wordt dat de P4T533-C (i850E) wél met PC1066 kan werken (zelfs een linkje naar het exacte type Samsung PC1066-35 RIMM) :?

Overigens hier nog een linkje naar door Intel goedgekeurde PC800-40 RIMM's

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 08 mei 2002 22:57 schreef Abbadon het volgende:
Volgens de Intel specs (i850/850E MCH datasheet) moet er idd 40ns spul op:

[afbeelding]

Wat mij verbaasd is dat op de hele Intel site nergens iets over PC1066 is te vinden, ook niet in de meest recente i850E specupdate (May 2002), maar dat hier op de Asus site vermeld wordt dat de P4T533-C (i850E) wél met PC1066 kan werken (zelfs een linkje naar het exacte type Samsung PC1066-35 RIMM) :?

Overigens hier nog een linkje naar door Intel goedgekeurde PC800-40 RIMM's
Zowieso zijn ze met info op internet altijd laat. Ook bij ASUS. Het P4T533-C mobo was allang op de markt, maar info stond kwam pas later op de site. Maar idd vreemd

• Spice

Spice

Abbadon, is dit geen FP-nieuws? (ik heb al gepost btw)

Pagina: 1