[samba]Browsen van samba shares langzaam

Pagina: 1
Acties:

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:24

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Ik draai RH 7.2 als router en fileserver. Echter wanneer ik de shares op de linux box via een w98 client wil bekijken duurt het zo'n 12 seconden voordat ik een map in kan. Ga ik daarna weer een map in mag ik weer 12 seconden wachten voordat er iets op mijn beeld verschijnt. Iemand enig idee hoe dit komt? (ik heb de smb.conf van een oude config genomen, RH6.2, alwaar het allemaal heel soepel liep).

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
post je conf file eens!!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-02 19:44
Even dit:
code:
1
encrypt passwords = yes

in je smb.conf zetten en het probleem is weg. Gok ik zomaar.

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Ik heb thuis nog geen internet dus mijn conf posten is nu even moeilijk :) Maar ik zal de encrypt=yes eens eventjes erin zetten. Hoe start ik trouwens samba zo elegant mogelijk weer op? Nu doe ik een ps -ef en kill ik de smbd en nmbd en start ze weer opnieuw. Ik kan me voorstellen dat dit eleganter kan.

[edit] oepsie...

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als je een share aanmaakt naar die samba , zodat het drive een letter heeft, gaat het dan al snelller? Dan heeft het iets met nmb te maken.

Maar verder zijn er bakken documentatie met samba meegeleverd. s6. rtfm

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Op dinsdag 07 mei 2002 17:36 schreef woutur het volgende:
weghalen. Hoe start ik trouwens samba zo elegant mogelijk
een kill 1 naar dat proces sturen. En ik geloof dat hij ergen een filetje met zijn pid wegschreef.

swat is ook verdomd makkelijk hiervoor.

[edit kill 1 ipv kill -1 == kill HUP]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 22-12-2025
Niet teveel overbodige replies plaatsen. Na 2x geloven we ook wel dat Windows XP niet legaal te downloaden valt en de user een OW hoort te krijgen... en nodeloos offtopic gaan is ook niet gewenst, alhoewel dat in de wat lossere draadjes (meeting anyone? ) niet echt een probleem is. Flamen en op de man spelen is helemaal uit den boze en diegene die dit toch leuk denkt te vinden, kan rekenen op een Officiële Waarschuwing. Replies als "RTFM" en "UTFS" willen we hier ook niet meer zien!
killall -HUP smbd nmbd is het handigst om je processen te laten herstarten (op voorwaarde dat ze wel naar HUP luisteren natuurlijk :)

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Swat werkt niet. Ik weet niet waarom maar swat heeft nooit op mijn Red Hat installaties gewerkt.
En over het rtfm: ik heb al redelijk wat dingen doorgespit maar ben niets tegengekomen wat hier eigenlijk over ging. De rest van de snelheid van samba is namelijk wel prima (schrijven en lezen) Het gaat alleen om het benaderen van de bestanden.

• Neptunus
Zal mijn conf file voor je posten
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
======================= Global Settings =====================================
[global]

workgroup = WORKGROUP
   server string = Server

hosts allow = 192.168.1. 127.

log file = /var/log/samba/%m.log
   max log size = 5000
   security = user
#  password level = 10
#  username level = 10
   encrypt passwords = yes
   smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd

username map = /etc/samba/smbusers

socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192

interfaces = eth1

os level = 65

#============================ Share Definitions ==============================

[Share]

comment = Share
      path = /home/share
      public = yes
      writeable = yes
      create mode = 0777

[blaat1-Private]
      comment = blaat1
      path = /home/private/
      valid users = blaat1
      public = no
      writeable = yes

[blaat2-Private]
      comment = blaat2
      path = /home/private/bjorn
      valid users = blaat2
      public = no
      writeable = yes

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Toppie! Ik ga je conf even kopieren (jaja, ik neem altijd mooie floppies mee naar mijn internet plek hier: de universiteits bieb) en kijken of ik met wat geklooi het wel snel kan laten werken!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Op dinsdag 07 mei 2002 17:41 schreef woutur het volgende:
En over het rtfm: ik heb al redelijk wat dingen doorgespit maar ben niets tegengekomen wat hier eigenlijk over ging.
Sorry (ik wist niet dat men boos werd over rtfm).

Maar kijk ook nog eens goed in de log. als hij blaat over timeouts of host not found ben je er waarschijnlijk zo. (De fine manual verteld ook dat je in de log moet kijken). Ook kun je loglevel eens omhoog zeten en zien waar hij in die verloren secondne me bezig is.

internet (google) verteld dat je niet alleen bent:
http://faqchest.dynhost.com/linux/samba-l/smb-01/smb-0104/smb01040612_17643.html (slow folder)

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Ik ga eens thuus kijken wat er allemaal te spelen valt :)
Ik kom morgen terug met het resultaat!

• Neptunus
Ik ben benieuwt. Zelf heb ik met hulp van de mensen hier mijn linux bak het internet gedeel , ook draai ik apache, php en mySQL. Door dit alles ben ik linux zeer cool gaan vinden en na mijn stage van een jaar ga ik me zeker meer verdiepen in linux en alles wat er bij hoort.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

elegant herstarten?

smb restart
of
samba restart

afhankelijk van de versie (ben ze al alletwee tegengekomen)

You don't need eyes to see, you need vision

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Helaas.. geen effect. De encrypt passwords stond al aan en als ik die met een # voorzie dan kan ik de shares niet meer bereiken. Ik zal binnenkort even mijn conf kopieren, meeslepen en hier neerzetten. Misschien biedt dat enig soelaas.

• not-known
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-02 17:15

not-known

[BI] Crewmember

misschien je local ip adressen + hostnames opnemen in de hosts file in windows en linux??

/edit: te vinden in resp. /etc/hosts en c:\windows\hosts

had ik nl ook, daarna was t verholpen :)

Officiëel bikkel'n in #bikkels
Campzone Veld C FieldAdmin
De Veld C site!

• Neptunus
Ik had even gekeken op mijn linux bak maar had de /etc/hosts niet gewijzigt. Ik denk dat je toch een ander probleem had.

Als je mijn conf file gebruikt en aanpast zoals jij het wilt gebruiken, had het dan ook geen effect?

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
De oplossing:
Ik dacht dat ik iedereen op mijn netwerk zich had laten registreren op mijn linux server. Helaas bleek dit dus niet zo te zijn. Toen ik de user die zich nog niet had geregistreerd had in mijn smb.conf had uitgeschakeld was ie weer op volle snelheid. Ik vermoed dat bij iedere poging de shares te benaderen, samba op zoek ging naar permissies en dergelijken en bleef hangen bij de directory zonder geregistreerde user.

Pagina: 1