Toon posts:

Het Grote N00B vragen over linux-topic

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
N00bs: post hier je vragen over linux

om zelf maar te beginnen:

Waar kun je in RedHat 7.2 het progje vinden waarmee je .rpm en .tar.gz files mee kunt installen?

Verwijderd

.rpm files installeer je met het programma rpm. "man rpm" voor meer info.

tar.gz files zijn ingepakte 'source' bestanden. Dit houdt in dat je ze nog moet compilen. Meestal na 't uitpakken "tar -zxvf bestand.tar.gz" zie je in de source dir een INSTALL of README file staan. Als je die doorleest zal je merken dat in de meeste gevallen het installatieproces zoiets is als "./configure" "make" "make install" (als root dat laatste).

hopelijk kom je hier een stuk verder mee.. voor de rest zal je echt flink moeten lezen en zoeken.. success :)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:16

Cyphax

Moderator LNX/AI
Op dinsdag 07 mei 2002 16:33 schreef fdamasta het volgende:
Waar kun je in RedHat 7.2 het progje vinden waarmee je .rpm en .tar.gz files mee kunt installen?
tar en gzip? :)
Om ze te vinden kan je locate tar gzip doen maar ze zullen in /bin staan waarschijnlijk (bij mij wel iig).

man tar, man gzip ook voor meer informatie :)

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Ik weet niet of dit er zo'n goed topic voor is. Als je ff twee minuten op google had gezocht had je gezien dat rpm een package management systeem van redhat is. Met het programma rpm kun je rpm's installeren / deinstallaren / upgraden etc...

tar.gz zijn bestanden die zijn ge-g-zipped (gz) en getarred (tar). Tar staat voor TApe-aRchive. Het zet verschillende bestanden achter elkaar in 1 bestand... Wat gzip doet zul je wel geraden hebben!

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Ehm, ik wil niet vervelend zijn, maar het is nog altijd aan ons om te bepalen welke 'grote bla' topics er komen. En frankly... op n00b topics zitten we niet echt te wachten zeg maar. Er bestaat ook nog iets als search/handleiding/FAQ/howto. Veel plezier ermee ;)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Dit topic is gesloten.