Toon posts:

netwerkje met buurjongen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb een vraagje. Ik wil de computer van mn buurjongen aansluiten om mijn eigen thuis netwerkje. Ik heb hier thuis een desktop met adsl verbinding. Deze verbinding wordt gedeeld. De desktop en de twee laptops communiceren met elkaar via een 8 ports switch.

Mn buurjongen kan zijn computer natuurlijk ook gewoon inpluggen in mijn switch. Maar ik vraag mij af of het geen problemen gaat geven, want hij heeft ook een adsl verbinding die gedeeld wordt via dezelfde ip 192.168.0.1...

Weet iemand hoe ik dit het beste kan aanpakken zonder al te veel problemen?

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Je moet de IP's dus even veranderen zodat er geen dubbele ip's in je netwerk zijn, verder zou het gewoon moeten werken.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:41
Op dinsdag 07 mei 2002 16:31 schreef Pizzaman het volgende:
Je moet de IP's dus even veranderen zodat er geen dubbele ip's in je netwerk zijn, verder zou het gewoon moeten werken.
En dan niet vergeten om de default gw op de pc's aan te passen want anders loopt al het verkeer via een van jullie aansluitingen ;)

Overigens moet je ook opletten dat jullie niet allebei DHCP gebruiken om jullie interne netwerk te voorzien van allerlei handige gegeven ;)

• Heli0s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-03 13:01
Een van jullie 2 moet zijn ip veranderen (ook van de comp die de adsl deelt) anders krijg je een conflict. dus naar bv 192.168.0.11 ofsow. Je moet echter wel zorgen dat je de in het zelfde subnet blijft (192.168.0.*) anders kan je elkaar niet meer zien/vinden

edit:
Net te laat ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dus dat bij de ene (mijn) ics-gateway het vaste ip adres 192.168.0.1 is en dat bij de andere (buurjongen) het vaste ip adres 192.168.0.2 is. Maar ik vraag mij nu af, hoe weten de clients nu bij welke "ics-gateway" ze hun internet verbinding vandaan moeten halen?

• Heli0s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-03 13:01
Door je default gatway aan te passen

Verwijderd

gateway instellen op je clients

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat klinkt goed, maar hoe? Want momenteel heb ik bij de clients helemaal niks ingesteld. Daar bedoel ik mee dat alles op automatisch ingesteld staat. (ip adres toekenning enzo)

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:50

Tjark

DON'T PANIC

of die leuke router die op t.net gister stond kopen die loadbalancing ondersteund: kun je jullie ADSL lijnen tegelijk gebruiken >:)

wel een iets duurdere optie ;)

*insert signature here

Verwijderd

Op dinsdag 07 mei 2002 16:38 schreef rvanderzijde het volgende:
Ok, dat klinkt goed, maar hoe? Want momenteel heb ik bij de clients helemaal niks ingesteld. Daar bedoel ik mee dat alles op automatisch ingesteld staat. (ip adres toekenning enzo)
statisch ipv dynamisch

Verwijderd

Topicstarter
Klinkt ook wel leuk :7, maar laat ik eerst ff een goed werkend netwerkje maken voordat ik aan dat soort zaken ga denken... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 07 mei 2002 16:42 schreef rscp1 het volgende:

[..]

statisch ipv dynamisch
OK, ik zit nu ff te kijken bij de tcp/ip instellingen. Ik moet dan nu een vast ip instellen (?) bij de clients en het ip adres van de ics gateway invullen. En dezelfde subnet mask als bij de gateway. Moet ik bij DNS iets invullen?

Verwijderd

ja dat moet,
maar je kunt gewoon random dns servers gebruiken hoor. Die je van je ISP hebt gekregen, of bv
195.121.1.33
195.121.1.64

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog nooit dns van mn isp gekregen. Ik heb adsl comfort trouwens (mxstream-planet internet)

• Loran
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-07 16:38
De dns server-ipadressen kan je zien als je "ipconfig /all" intypt in een dos-box als je nog je dynamische ip-adres hebt.
Die vul je dan in als je een statisch ip-invult

Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...

Verwijderd

Topicstarter
Hmm bij de client staat bij de DNS mshome.net Ik ga zo nog ff kijken bij de desktop met de daadwerkelijke internet verbinding. Maar die DNS veranderd die niet steeds?

Verwijderd

DNS veranderd niet...
tenzij je provider gaat kloten, maar dat lijkt me een sterk verhaal..

en idd je moet je dns wel opzoeken op de comp die direct aan internet hang anders krijg je verkeerde dingen te zien

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan, zo moet het wel lukken denk ik.
Pagina: 1