zelf een subwoofer maken

Pagina: 1
Acties:
  • 258 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:04
ik ben van plan een subwoofer te maken met een aparte
400 W voeding + versterker als dat nodig is want ik ben echt een n00b op dit gebied :+
dit is zijn de specs van de speaker het is een
caliber EVOLUTION
400 W max
200 W RMS
Sensitivity 87 dBW/m
en dan staat er heel groot CWE 12 op

ik was van plan een soort van box te maken als dit

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2499388660

graag tips want ik weet ook verder niet hoe ik dus een versterker in deze box moet maken en weet ook niet hoe ik het schema moet maken of wat graag links naar sites met kant en klare schemas of kant en klare versterkers ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Kijk hier eens http://www.conrad.nl

• Shunt
ik heb al een beetje gezocht maar ik weet bij god niet wat ik zoek :+
ja een versterker maar wat voor een en waar moet ik op letten

Game PC

• Shunt
zo iets als dit moet het dus zijn de versterker dan want dit is de een komplete subwoofer

Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/338/G1/338329G1.JPG

Game PC

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 16:20

MrDry

Desperados!

Je kan zelf wel een subwoofer bouwen hoor alleen is de inhoud van de kast erg afhankelijk van de speaker en de versterker welke er in hangt.

Heb zelf een sub met een 30 cm woofer in een kast van zo'n 100 liter. Daar komt echt een vette bass uit. De leverancier van de speaker zou moeten kunnen aangeven in wat voor een kast de speaker het beste tot zijn recht komt.

Quod licet lovi, non licet bovi

• Shunt
hmm ik heb hem van een vriend van mij gekregen dus ik zou bij god niet weten wie of wat de leverancier is en hij ook niet want hij heeft hem ook weer gekregen ;)
maar ik denk dat ik van het versterker in de subwoofer kast af stap want ik heb de prijzen van redlijke verstereks gezien dus ik denk dat ik gewoon ergens een oude versterker van 200 a 400 W van daan haal maar heeft iemand nog tips over de kast verder kan dit zo goed werken met bvb 100 l inhoud ??? :?

Game PC

• Vergeten
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01-2024

Vergeten

Chaos is complexe orde

Zoek inderdaad een op bovenstaande zelfbouw sites...
Want de ondergrens van de frequentie is afhankelijk van de luidspreker, het volume en de lengte en diameter van de basreflex pijp. En die wil je natuurlijk zo laag mogelijk hebben! Waarschijnlijk wil je ook een laagdoorlaatfilter er in stoppen omdat de luidspreker de hoge tonen vervormd. (Sommige versterkers hebben een subwoofer uitgang die alleen lage tonen doorgeeft < 300Hz, dan is dat weer niet nodig)
Wat vaak een mooi resultaat geeft is het plaatsen van twee woofers tegen elkaar en het aansluiten in tegenfase. |<>|
(De draden van een van de luidsprekers omdraaien)
Er zijn wel ontwerpen voor, Visaton heeft er bijvoorbeeld eentje, maar die speciaal voor Visaton luidsprekers.

Good luck

Add on:
In het algemeen geldt inderdaad dat hoe groter de kast is hoe lager de ondergrens. E.e.a. hangt ook af van de karakteristiek van de woofer. Probeer de impedantie karakteristiek eens te vinden en dan naar het -3dB punt te kijken.

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 16:20

MrDry

Desperados!

Zou moeten werken....

Zorg wel dat je een bassreflex poort in de kast maakt. Plaats deze maar aan de voorzijde, persoonlijk vind ik dat mooier kliken....ennu...hoe verder die van de woofer afzit hoe minder strak ie klinkt en dus hoe meer boem (kan je zelf kiezen).
De binnenkant van de kast kan je volgens mij het beste vullen met glaswol (ongeveer een derde van de kast vullen)
Succes.

Twee speakers in tegenfase plaatsen....dan hou je toch geen bass over of heb ik het mis? Ik dacht dat trillingen met dezelfde golflengte maar een tegengestelde amplitude elkaar opheffen....

Quod licet lovi, non licet bovi

• Flarrestein
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-08 08:08

Flarrestein

Superworm Jim

Zet er niet meer dan een versterker van 1x250Watt continu op. Alles daarboven is zonde van je geld en zal niet tot zijn recht komen. Je kan eventueel een oude versterker pakken en hier een low-pass filter opzetten. Maar de versterker die Shunt laat zien, is wel erg makkelijk in de kast te bouwen. Zitten gelijk alle goede aansluitingen op zijn plek.

de 12 staat waarschijnlijk voor 12 inch, dus 30cm. Hiervoor zal je toch zeker wel een kast van 25 tot misschien wel 55 liter nodig hebben, maar dit zou je eigenlijk van de fabrikant moeten weten.

Is de sub bij de weg voor in de auto, want dan kan je natuurlijk weer met andere versterkers gaan spelen.

HIER !!! PAK AAN

• Vergeten

Vergeten

Chaos is complexe orde

Op dinsdag 07 mei 2002 15:35 schreef MrDry het volgende:
Twee speakers in tegenfase plaatsen....dan hou je toch geen bass over of heb ik het mis? Ik dacht dat trillingen met dezelfde golflengte maar een tegengestelde amplitude elkaar opheffen....
Je sluit ze aan in tegenfase, maar plaatst ze ook 'tegengesteld' tegen elkaar. Dus dan verstreken ze elkaar weer... i.e. je plaatst dan de conussen egen elkaar.

• Flarrestein

Flarrestein

Superworm Jim

[b]Op dinsdag 07 mei 2002 15:35 schreef MrDry het

Ze duwen met elkaar mee dezelfde kant op, dus je hebt meer power in de beweging zitten. Alleen als je een speaker aan de ene kant van de kamer zet en aan de andere kant 1 en deze zitten in tegefase, dan wordt het geluid een stuk minder.

Te laat.... :'(

HIER !!! PAK AAN

• Shunt
Op dinsdag 07 mei 2002 15:40 schreef Flarrestein het volgende:
Zet er niet meer dan een versterker van 1x250Watt continu op. Alles daarboven is zonde van je geld en zal niet tot zijn recht komen. Je kan eventueel een oude versterker pakken en hier een low-pass filter opzetten. Maar de versterker die Shunt laat zien, is wel erg makkelijk in de kast te bouwen. Zitten gelijk alle goede aansluitingen op zijn plek.

de 12 staat waarschijnlijk voor 12 inch, dus 30cm. Hiervoor zal je toch zeker wel een kast van 25 tot misschien wel 55 liter nodig hebben, maar dit zou je eigenlijk van de fabrikant moeten weten.

Is de sub bij de weg voor in de auto, want dan kan je natuurlijk weer met andere versterkers gaan spelen.
en wat voor filter moet ik op een oude versterker zetten sorry maar een hoop termen zijn voor mijn gewoon chinees :+

ik heb ook wat dingen gelzen over subjes met se speaker gewoon helemaal in de kast en dan een gat er in is dat niet iets ??

Game PC

• Shunt
oja en hoe zorg ik er voor dat de woofer niet gewoon weg trit ???? want ik had dit probleem met mijn gewoone speakers al :+ daar zit dus nu een blok lood in maar dat zijn vergeleken deze speaker licht dingetjes :+

Game PC

• Vergeten

Vergeten

Chaos is complexe orde

Op dinsdag 07 mei 2002 15:56 schreef Shunt het volgende:
oja en hoe zorg ik er voor dat de woofer niet gewoon weg trit ???? want ik had dit probleem met mijn gewoone speakers al :+ daar zit dus nu een blok lood in maar dat zijn vergeleken deze speaker licht dingetjes :+
Even een paar antwoorden:

Het filter: cross-over frequency bijvoorbeeld 300Hz en een slope van 12dB/octaaf. Boven de 300 Hz zijn geen lage tonen meer en de 12 dB per octaaf heeft te maken met hoe 'snel' de tonen daarboven niet meer worden doorgelaten. Een andere vaak voorkomende waarde is 6dB/octaaf, maar dat is 'minder goed'. Filters zijn bij een goede elektronica/audio zaak te koop, maar je kunt ze ook zelf ontwerpen. De impedantie van de speaker is ook van belang, deze moet hetzelfde zijn als oor je filter: dit kan 4, 6 of 8 Ohm zijn.

De speaker in de kast kan inderdaad ook. Mijn verhaal van de twee tegen elkaar geplaatste speakers gaat daar ook van uit. Bij subwoofers voor surround sets wordt dit ook gedaan.

Als je hem bouwt van 19mm MDF is hij zwaar genoeg.
Heb zelf speakers van 19 mm MDF met een inhoud van 50liter. Ze wegen > 20kg, staan op spikes en verroeren geen vin.

• Shunt
is zon filter wel nodig als ik hem direct van uit de subwoofer aan sluiting van mijn soundkaart naar een versterker stuur en die dan naar de speaker ???

Game PC

• Vergeten

Vergeten

Chaos is complexe orde

Op dinsdag 07 mei 2002 16:09 schreef Shunt het volgende:
is zon filter wel nodig als ik hem direct van uit de subwoofer aan sluiting van mijn soundkaart naar een versterker stuur en die dan naar de speaker ???
Waarschijnlijk niet, maar je moet dan even bij de specificaties van je geluidskaart kijken of er een laag doorlaat (low pass) filter in zit.

• Shunt
hmm dat zit er dus op effe een oude versterker er aan gehangen en er zijn alleen nog maar hele lage toonen :o

Game PC

Verwijderd

Op dinsdag 07 mei 2002 16:05 schreef Vergeten het volgende:

[..]

Even een paar antwoorden:

Het filter: cross-over frequency bijvoorbeeld 300Hz en een slope van 12dB/octaaf. Boven de 300 Hz zijn geen lage tonen meer en de 12 dB per octaaf heeft te maken met hoe 'snel' de tonen daarboven niet meer worden doorgelaten. Een andere vaak voorkomende waarde is 6dB/octaaf, maar dat is 'minder goed'. Filters zijn bij een goede elektronica/audio zaak te koop, maar je kunt ze ook zelf ontwerpen. De impedantie van de speaker is ook van belang, deze moet hetzelfde zijn als oor je filter: dit kan 4, 6 of 8 Ohm zijn.

De speaker in de kast kan inderdaad ook. Mijn verhaal van de twee tegen elkaar geplaatste speakers gaat daar ook van uit. Bij subwoofers voor surround sets wordt dit ook gedaan.

Als je hem bouwt van 19mm MDF is hij zwaar genoeg.
Heb zelf speakers van 19 mm MDF met een inhoud van 50liter. Ze wegen > 20kg, staan op spikes en verroeren geen vin.
Een 6db filter is juist beter. Immers je hebt minder filteronderdelen wat de kwaliteit van het signaal ten goede komt.

Ligt ook helemaal aan de specificaties van het chassis.
Als een woofer uit zichzelf flink afvalt boven de zeg 400Hz, kun je een 6db filter gebruiken.

Indien een chassis slecht afvalt, (lees: laat veel hoge tonen door) dan kun je een 12 of 18db filter gebruiken. Dit vergt meer filteronderdelen, waardoor het filter ook weer ingewikkelder wordt.

Het is niet makkelijk om een goede sub te bouwen.
Bepaal eerst eens wat voor chassis je wilt kopen: De specificaties zijn vast te vinden op internet.

Met programmatjes zoals bijvoorbeeld "Lasip" kun je aardig uitrekenen wat voor kast je nodig hebt. Theoretisch, that is.

• Shunt
hmm de filter is dus al op mijn sound kaart in gebouwd dus dat is geen probleem ;) maar het gaat er mij nu nog om wat is het beste kast/box ontwerp voor een speaker

Game PC

• Flarrestein

Flarrestein

Superworm Jim

Op dinsdag 07 mei 2002 19:10 schreef Shunt het volgende:
hmm de filter is dus al op mijn sound kaart in gebouwd dus dat is geen probleem ;) maar het gaat er mij nu nog om wat is het beste kast/box ontwerp voor een speaker
Daar zijn de meningen uiteraard over verdeeld. Zoek internet eens af en bepaal voor jezelf wat je belangrijk vind, een super geluidskwaliteit of een eenvoudig ontwerp.

Maar nogmaals, zorg dat je te weten komt hoeveel liter de kastinhoud moet zijn..

HIER !!! PAK AAN

Pagina: 1