[Redhat 7.2] Ping probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-08 17:22
Ik ben dus bezig met m'n server configureren, voor internet delen. Als ik ping naar me server vanuit me winXP machine dan gaat dat perfect, alleen als ik probeer te pingen vanaf m'n linux machine wil dat alleen als ik de kabel van het internet aangesloten heb op de goeie netwerkkaart van de server. (chello btw). En er staat ook dat als ie dat nummer pingt dat ie dan 212.187.***.*** gebruikt, het internet dus, terwijl ie 192.168.1.10 zou moeten gebruiken.
Als ik wil pingen naar het internet werkt dit niet, omdat ie 192.168.1.10 dan gebruikt, de netwerk verbinding dus.

Het beste is dus als ik dit zie om te draaien, zodat ie dus netjes voor netwerkping het netwerk adres gebruikt, en voor internet ping de internet kaart gebruikt. :)
Weet iemand hoe dit moet?

Is het misschien mogelijk dat het aan de instellingen van me internet netwerkkaart ligt? Ik ben namelijk niet zeker over de NETWORK en de BROADCAST instelling.
De instellingen zijn op dit moment:
NETWORK=212.187.**.0 (kruisjes staan er omdat ik daar de derde serie cijfers van m'n ip adres heb gebruikt, moet dat eigenlijk wel:?)
BROADCAST=212.187.**.255 (kruisjes zelfde verhaal als hierboven)

Zijn die instellingen goed?

Dit is trouwens mijn netwerk voor het geval dat belangrijk is:

Server ip: 192.168.1.10 eth0 (eth1 is dus internet)
Client#1 ip: 192.168.1.20
Client#2 ip: 192.168.1.30 (is offline)

Maar ik heb het gevoel dat alles op zich wel ok werkt, alleen pingt ie dus met de verkeerde netwerkkaart steeds, en dat wil ik graag veranderen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. :)

Ik heb de search ook al effe gechecked, maar erg lastig vinden en ook niet specifiek dit probleem gevonden.

Verwijderd

Hoe staat je netmask ingesteld ?

• spokje
255.255.255.0

Kan het zijn dat ik de netwerkkaarten moet benoemen naar welk ip hij moet luisteren of waarmee hij moet werken?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-08 09:10

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ignore fout gelezen

Verwijderd

Je windown XP machine heeft het IP-adres 192.168.1.10 (dacht ik). Als je gateway ingesteld staat op 255.255.255.0 moet dat betekenen dat je server een eigen adres moet hebben dat begint met 192.168.1.X

Is dat zo?

• spokje
Ip adres server is 192.168.1.10 en de subnet staat daar ook op 255.255.255.0 das niet goed? Bedoelde je ipv gateway msischien subnetmask of heb ik het fout?

• spokje
Klopt het dat dat commando voor het probleem dat ie de verkeerde verbinding kiest bij het pingen, iets te maken had met 'routeadd' ofzo, kan dat kloppen en zou iemand me dan aan het volledige commando kunnen helpen?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Geef eens precies de output het ping-commando (en het ping-commando zelf) dat je bedoelt... Ik snap namelijk niet precies wat je bedoelt.

• spokje
Ik typ in "ping -c4 <ip adres>

Als ik dan een internet adres wil pingen bijvoorbeeld een xs4all gameserver dan wil ie dat doen via het interne netwerk, en dus niet via internet (dus hij pakt 192.168.1.10 ipv 212.187.***.***), dat moet dus andersom.

Verwijderd

Klinkt meer als een routing probleem dus.
Geef de output eens van je route commando? (route -n)

• spokje
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~i.blaauw/routing.jpg

• spokje
Zou iemand me plz kunnen helpen, want ik zit hier met een half werkend systeem :'(

• spokje
Kick ;(

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:26

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik heb dit zelfde probleem ook gehad en na uren zeuren op het forum heb ik besloten een dns server te installeren ( BIND ).

Dit loste alles op. Ik heb al mijn clients hostnames gegeven op het netwerk. Een ping naar 'client01' komt terug als 192.168.0.3 bv. Ook is pingen nu mogelijk naar ip's met 192.x.x.x Ook ligt internet er af.

Bekijk anders mijn howto even op www.strengholt.tk. Daar heb ik uitgelegd hoe je snel een BIND server kan opzetten.

Als andere mensen een betere oplossing hebben hoor ik het graag, want ik was de vorige keer ook mee aan het stoeien!

http://www.xbmcfreak.nl/

• spokje
Ok bedankt! Ik zal meteen even een kijkje nemen :)

Verwijderd

Zou naar mijn mening zoiets moeten zijn minimaal.
code:
1
2
3
4
Destination   Gateway   Genmask   Flags Metric Ref Use Iface    
192.168.1.0   0.0.0.0   255.255.255.0  u     0  0   0    Eth0
127.0.0.0     0.0.0.0   255.0.0.0   u     0 0   0    LO
0.0.0.0  X.X.X.X   0.0.0.0    ug    0   0   0    Eth1

192.168.1.0 is je netwerk thuis dus die moet in de route tabellen.
192.168.0.0 hoeft er totaal niet in. Die slaat niet op jou thuissegment dus waarom vermelden? 192.168 adressen worden toch niet geroute op het internet, daarom zijn ze voor thuisgebruik populair.
Wat ik denk dat je probleem veroorzaakt is de ene entry voor jou lan die naar ETH0 verwijst, en een idem verwijzing naar eth1. Ook staat er nergens de flag Gateway (G) bij en geen IP van je door de provider toegewezen Gateway.(Die X.X.X.X)
Daarom kom je niet op het internet. Je PC weet niet wat hij moet met alle pakketen waar jij geen static route voor hebt geklopt. (Lees; heel het internet.)

• spokje
Wat ik denk dat je probleem veroorzaakt is de ene entry voor jou lan die naar ETH0 verwijst, en een idem verwijzing naar eth1. Ook staat er nergens de flag Gateway (G) bij en geen IP van je door de provider toegewezen Gateway.(Die X.X.X.X)
Daarom kom je niet op het internet. Je PC weet niet wat hij moet met alle pakketen waar jij geen static route voor hebt geklopt. (Lees; heel het internet.)
Dat die onnodige gegevens erbij staan snap ik niet want ik heb alles toch gewoon ingesteld zoals het op zo'n tutorial stond. Kan ik dit op de 1 of andere manier wijzigen, of welke regel moet ik verwijderen uit dat cfg-eth* bestand (naam weet ik niet precies meer).

Hoe zorg ik ervoor dat ie wel kijkt naar de gateway, en hoe krijg ik die dubbele entry weg? :)

• spokje
Ok de routing klopt nu als een bus :)
alleen moet ik nu als laatste een gateway toevoegen, zou iemand me aan het commando (+ hoe toe te passen) kunnen herinneren want ik ben het vergeten |:(

• spokje
Kick'm in the butt :)
Plz help me :? Zo moeilijk kan het toevoegen van een gateway toch niet zijn?

Verwijderd

/sbin/route add default gw ${GATEWAY} netmask 0.0.0.0 metric 1

• spokje
Hmm, dat werkt niet echt, als ik het intyp en daarna route bekijk staat er wel wat onder, maar dat klopt volgens mij niet helemaal.
Dit is m'n route tabel nu:
code:
1
2
3
4
5
Destination Gateway Genmask  Flags Metric Ref Use Iface
192.168.1.0  *  255.255.255.0 U     0   0   0   Eth0
212.187.62.0 *  255.255.255.0 U     0   0   0   Eth1
127.0.0.0    *  255.0.0.0     U     0   0   0   lo
default *   0.0.0.0  U     0    0   0   Eth1

En zoiets moet het worden toch?
code:
1
2
3
4
5
Destination Gateway Genmask  Flags Metric Ref Use Iface
192.168.1.0  *  255.255.255.0 U     0   0   0   Eth0
212.187.62.0 *  255.255.255.0 U     0   0   0   Eth1
127.0.0.0    *  255.0.0.0     U     0   0   0   lo
default <gw>   0.0.0.0   UG    0    0   0   Eth1

Dus ik moet die regel met default erin zien te editen?

Verwijderd

Je moet $(GATEWAY) vervangen door het ipnummer van je gateway lijkt me. Je output wordt dan (gateway dan) iets van:
code:
1
default naam-of-ip-van-je-gateway 0.0.0.0 UG 1 0 0 eth1

• spokje
Dat werkte niet 100% goed voor mij, maar heb het command iets aangepast en dat werkt prima! Het enige wat nu nog niet werkt is dat ik nog geen internet op m'n clients (windows xp) krijg, heb wel alles driedubbel gechecked qua instellingen, is er misschien iets belangrijks wat je in XP moet instellen wil het gaan werken:?

Verwijderd

Voor de beantwoording van je vraag lijkt het me handig antwoord te krijgen op de volgende vragen:
- heb je op je windows clients het interne ipnummer van de linuxrouter opgegeven als gateway?
- heb je op je windows clients een dns server ingesteld ?
- kun je internetten vanaf je linux bak?
- kun je pingen vanaf de windows clients naar interne ipnummers, externe ipnummers en externe dns-namen ?

Verwijderd

kun je wel een internet ip-nr pingen vanaf de XP PC?
Nee, je kon wel de server pingen schreef je.
In dat geval ligt het mogelijk toch aan de server. staat de routing wel aan (dus dat de server internet van eth0 naar eth1 dorgeeft)?

• spokje
Voor de beantwoording van je vraag lijkt het me handig antwoord te krijgen op de volgende vragen:
- heb je op je windows clients het interne ipnummer van de linuxrouter opgegeven als gateway?
- heb je op je windows clients een dns server ingesteld ?
- kun je internetten vanaf je linux bak?
- kun je pingen vanaf de windows clients naar interne ipnummers, externe ipnummers en externe dns-namen ?
-Yup, gateway staat correct ingevuld
-Ik heb op de clients idd de chello dns servers ingevuld
-Ja, ik kan internet ip's en url's pingen
-Ik kan alleen pingen binnen het interne netwerk, Externe DNS-namen of ip nummers werkt niet.
kun je wel een internet ip-nr pingen vanaf de XP PC?
Nee, je kon wel de server pingen schreef je.
In dat geval ligt het mogelijk toch aan de server. staat de routing wel aan (dus dat de server internet van eth0 naar eth1 dorgeeft)?
Hmm, dat weet ik niet, hoe kan ik dat checken?

Verwijderd

Toets een in als root op de console.
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
Zit er een firewall in de weg ?
iptables -L geeft de rules voor je firewall weer.

• spokje
Op vrijdag 10 mei 2002 13:18 schreef janjanjansen het volgende:
Toets een in als root op de console.
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
Zit er een firewall in de weg ?
iptables -L geeft de rules voor je firewall weer.
Als ik dat met echo 1 erbij intyp gebeurd er verder niets, krijg gewoon weer root voor me neus :), als ik zonder echo 1 intyp, dan krijg ik permission denied. Als ik iptables -L intyp, dan krijg ik een aardig verhaal. Moet je dat verhaal hebben? Dan moet ik er effe een foto van maken.

Verwijderd

Dat ie met ech0 1 etc geen reply geeft is goed. Het zou kunnen dat je standaard firewall van RH de verkeerde interne iprange voor NAT heeft ingesteld.
Dus voordat je een foto maakt , zoek eens naar een file rc.firewall of zo (ik gebruik geen RH, ik weet dus ook niet precies hoe het heet) naar de instellingen voor je netwerk en dan met name de netwerk voor NAT/Masquerading. Het zou 192.168.1.0 moeten zijn.

Het is maar een idee...

Een zoekaktie op Redhat en firewall kan ook heel verhelderend zijn als het inderdaad aan je firewall instellingen ligt.

• spokje
Ok, ik zal gaan zoeken, thx :) alleen je hoeft dus op zich niet een bepaald programma te draaien zoals in windows om NAT toe te passen....
Nog 1 dingetje, weet jij waar ik in kan vullen dat ie automatisch de gateway toevoegd in de route tabel bij het opnieuw opstarten van de computer of alleen het netwerk? :)

Verwijderd

het kan in een bestand genaamd rc.local of boot.local ergens in een subdir van /etc (init.d, rc.d). Dat kan netter maar daarvoor moet je even wachten op een reply van een RH kenner.
RedHat heeft overigens ook uitgebreide documentatie online staan. http://www.redhat.com/apps/support/ onder het kopje Quickhelp staan allerlei onderwerpen.

• spokje
Ok, tof dat je me wou helpen dank! :D
Ik zal effe een kijkje nemen op die site.

• spokje
HET WERKT!
Ik had ipchains nog niet aanstaan, heb mezelf net toegang gegeven :D echt tof!

Verwijderd

mooi... heb je de zaak op slot staan met ipchains? test bijv op www.grc.com
Nee? Zoek dan ipchains goed uit of plaats in ieder geval tijdelijk PMFirewall die ook gebaseerd is op ipchains (scriptje die je zo door de isntallatie heen helpt, in 3-15 min afh van je ervaring). Te vinden op www.pointman.org

• spokje
Ik moet de ipchains nog effe goed configureren, ik had toch nog effe 1 vraagje: Waar kan ik instellen dat ie tijdens het opstarten automatisch de goeie rules insteld voor de firewall? En hetzelfde geld voor het toevoegen van de gateway? Want als ik de server nu eens reboot, dan moet ik dat steeds opnieuw instellen enzo, das lastig, en ik heb ooit ergens gelezen dat het automatisch kan :)

• spokje
Iemand? :)

Verwijderd

je kunt in de rc.local dit invullen of een apart scriptje daar voor maken.
PMFirewall is ook zoiets, maar dan een voreel dat je zelf niet alle regels hoeft in te typen.
Of je combineert het, de gateway in rc.local en pmfirewall apart.
Maar.... bij RH 6.0 kun je de gateway gewoon via de netwerk configritie (in textmode of X) invullen met o.a. linuxconf (die zit standaard nog in RH7.2?) en dan heb je dat niet meer nodig.

• spokje
Ik configureer het liefst m'n eigen firewall door gewoon alle regels handmatig in te vullen. Zal wel wat langer duren enzo, maar dan weet ik tenminste waar alles staat enzo, das wel zo duidelijk. Volgens mij is dat bestand rc.local daar idd uitermate geschikt voor omdat het als 1 van de laatste bestanden ingeladen wordt (als ik het goed heb?) en dus alle eerdere rules overschrijf of heb ik het mis? :)

Verwijderd

bij RH 6.0 is rc.local daar prima geschikt voor (idd een vd laatste). Dus effe checken of dat nog steeds zo is. Succes met de regels!
Pagina: 1