Verwijderd

Topicstarter
Op school ben ik bezig aan een project.
We moeten een robot bouwen die de planten in huis water kan geven tijdens afwezigheid van de bewoner. Dit systeem moet autonoom zijn.

Echter de robot moet wel weten waar de planten staan. Het idee is om een sensor in de aarde te steken die een signaal afgeeft als deze water nodig heeft.

Nu kan er op kleine schaal een soort gps systeem toegepast worden. Waarbij de zenders (satalieten) in de kamer hangen. Weet iemand wat voor een soort signaal er gebruikt wordt om de plaats te bepalen (welke frequentie)? En zou zo'n systeem toepasbaar zijn in de huiskamer??

• p@dd0
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-02 13:54

p@dd0

psychonaut

Amantes amentes
--
Be inspired!

Verwijderd

Bullit,

Je kunt zo'n systeem met heel veel verschillende systemen uitrusten. Ik heb zelf ooit aan zo'n dergelijk systeem gewerkt om een robot door een röntgenkamer te navigeren.
Robots kunnen namelijk heel wat meer straling verdragen als
mensen. Maar zulk navigatie is erg duur en complex.
Ik zou de satellieten in de planten zetten.
De planten staan immers op vaste locaties. Dan hoeft de robot nog alleen maar op de sterkte van het signaal af te komen. Maak de zenders slim, zorg ervoor dat er slechts 1 zender het loksignaal voor de robot kan afegeven. Als de plant haar water heeft gehad, mag een andere zender in actie komen. Maak het in eerste instantie acoustisch. dat kun je nog horen! Later als het werkt kun je nog overschakelen met zenders en ontvangers in ISM band. Deze band is namelijk vrij van licenties. Er zitten wel beperkingen in vermogens, maar 10 tot 100 mW is genoeg.

Succes,

Verwijderd

Toch meer gadget talk. ---> GT :)