Naar aanleiding van een discussie (pas op, groot
)in diverse newsgroups lijkt het me handig dat op GoT hieraan ook aandacht wordt besteed. Het gaat hierbij om het volgende deel van de FAQ:
) vaak externe plaatjes opnamen in hun profiel. Veel mensen waren daar niet blij mee omdat dat HUN dataverkeer kost en dat kan, bij sites als CU2 met vele bezoekers aardig oplopen. Ik denk dat eenzelfde situatie ook geldt bij GoT. Natuurlijk is het leuk om bijvoorbeeld overal maar vandaan te linken, maar de eigenaar (en dan heb ik het nog niet eens over copyright) kan wel eens voor verrassingen komen te staan als hij opeens een gigantische hoeveelheid dataverkeer voor z'n kiezen krijgt. Het lijkt me daarom, gezien de aantallen hits op GoT, verstandig om hierop te wijzen omdat de bovenstaande discussie heeft aangetoond dat er mer haken en ogen aan het opnemen van plaatjes zitten dan in eerste instantie meteen gedacht wordt.
CU2 heeft de volgende extra zinsnede opgenomen bij de uitleg over het opnemen van plaatjes:
In bovenstaande discussie ging het erom dat gebruikers van CU2 (tjaEnnuh... plaatjes / thumbnails Hoe kan ik die invoegen?
Ook met UBB-code:
Zorg er wel voor dat het plaatje ergens op een vrij bereikbare webserver staat! Een link als C:\Mijn Documenten\Directory\Plaatje.jpg zal niet werken.
Houdt er rekening mee dat onder andere Geocites en Angelfire rechtstreeks linken naar plaatjes NIET toestaan en we op GoT dus mooi rode kruisjes zien.
Mocht je geen webspace hebben kun je je plaatjes bijv. hier kwijt.
Daarnaast kun je plaatjes nog resizen door [img=400,200]blabla[/img] te gebruiken (waarbij 400,200 staat voor het aantal pixels in de breedte en hoogte). Mocht je echt je best willen doen kun je mbv vaneen thumbnail maken. Houd hierbij een klein beetje rekening met de modemgebruikers, en de grootte van de plaatsjes een klein beetje binnen de perken.
CU2 heeft de volgende extra zinsnede opgenomen bij de uitleg over het opnemen van plaatjes:
Een dergelijke constructie zou je ook kunnen gebruiken in de GoT-faq om gebruikers erop te wijzen dat het opnemen van plaatjes niet altijd gewenst is. Ik stel dan ook voor om de GoT faq als volgt te wijzigen (mijn toevoeging cursief weergegeven):Uiteraard kan je met bovenstaande methode ook plaatjes van andere websites in je cu2-profiel opvragen. Let op! Dit kost de eigenaar van die andere website extra dataverkeer. Soms moet daarvoor zelfs extra betaald worden. Ook kan het zo zijn dat op een foto die je op een andere website tegenkomt, auteursrechten rusten. De eigenaar van dat plaatje kan er dus bezwaar tegen hebben dat jij het plaatje op een andere plek (je cu2-profiel) gebruikt. Het gebruik van een plaatje dat op een andere website staat dan die van jouzelf, is daarom op Cu2 niet toegestaan, tenzij je vooraf toestemming hebt gekregen van de eigenaar ervan. Deze toestemming moet je dus zelf regelen met de eigenaar van het plaatje.
Ennuh... plaatjes / thumbnails Hoe kan ik die invoegen?
Ook met UBB-code:
Zorg er wel voor dat het plaatje ergens op een vrij bereikbare webserver staat! Een link als C:\Mijn Documenten\Directory\Plaatje.jpg zal niet werken.
Houdt er rekening mee dat onder andere Geocites en Angelfire rechtstreeks linken naar plaatjes NIET toestaan en we op GoT dus mooi rode kruisjes zien.
Mocht je geen webspace hebben kun je je plaatjes bijv. hier kwijt.
Uiteraard kun je op bovenstaande manier ook plaatjes van andere sites opnemen. Hier is echter een 'maar' aan verbonden: de eigenaar van die andere website kost dit extra dataverkeer en moet daarvoor zelfs extra betaald worden. Ook kan het zo zijn dat op een foto die je op een andere website tegenkomt, auteursrechten rusten. Het kan dus zijn dat de eigenaar van dat plaatje niet wil dat het plaatje op een andere plek wordt gebruikt en het opnemen van dat plaatje op andere sites (zoals GoT) dus verbied. Ga dus altijd eerst na of de eigenaar toestemming geeft om het plaatje op te nemen op andere sites. Je bent dus zelf verantwoordelijk voor het verkrijgen van toestemming voor het opnemen van een plaatje van een andere site in je eigen tekst!
Daarnaast kun je plaatjes nog resizen door [img=400,200]blabla[/img] te gebruiken (waarbij 400,200 staat voor het aantal pixels in de breedte en hoogte). Mocht je echt je best willen doen kun je mbv vaneen thumbnail maken. Houd hierbij een klein beetje rekening met de modemgebruikers, en de grootte van de plaatsjes een klein beetje binnen de perken.
De islam kan uw vrijheid schaden