Hoe makkelijk Fan´s switchen tussen 12 en 5 Volt

Pagina: 1
Acties:

• Sandermvdb
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-01 19:52

Sandermvdb

Regret is a wasted emotion...

Topicstarter
Ik zou dus graag de fan van mijn CPU kunnen switchen tussen 12 en 5 Volt. Kan iemand mij aanraden wat voor schakelaartjes ik hier het beste voor kan gebruiken? of zijn er ook kant en klare oplossingen? ik heb al op www.fanbus.com gekeken, alleen de baybus schijnt niet meer (of nauwelijks) gemaakt te worden.

Waar hebben jullie zoŽn schakelaartje gekocht?

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

wil je zelf bouwen of kopen? ik kan het niet echt opmaken uit te verhaal.. (kzal wel weer niet goed lezen ;))

als je zelf wilt bouwen kan je bijvoorbeeld van die cockpit schakelaartjes nemen,
dat zijn die metalen die je in heel veel baybussen ziet...
verder heb je nog de platte zwarte, dat zijn die platte zwarte (ik weet niet hoe ik het uit kan leggen ;))

Kijk verder even rond naar schema's van baybussen... op sites zoals www.bit-tech.net en www.fanbus.com

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter
Als het niet al te duur is zou ik best wel iets kant en klaar willen kopen. Vaak zijn kant en klare oplossingen wel duur en denk ik dus dat ik zelf iets ga prutsen. ZoŽn cockpit schakelaartje werkt toch niet? Het moet toch een schakelaartje zijn met 3 aansluitingen, of heeft zoŽn schakelaartje 3 aansluitingen??

Ik zit nu bij Conrad te kijken, alleen die site is zo grooooot.

Verwijderd

daar zijn verschillende versie van heh..

ze zijn in alle soorten te verkrijgen..

1/2 pollig etc etc.

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21-02 10:33
Kzou niet voor 5v kiezen maar voor 7. Bij 5v wil ie wel eens ophouden met draaien.

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter
Op dinsdag 07 mei 2002 11:36 schreef ajampaniki het volgende:
Kzou niet voor 5v kiezen maar voor 7. Bij 5v wil ie wel eens ophouden met draaien.
Ik probeer eerst 5, als dat niet lukt, dan 7. Nadeel van 7 Volt is dat als je niet goed schakelt, je kortsluiting hebt(aarde wordt +5).

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op dinsdag 07 mei 2002 14:00 schreef Sandermvdb het volgende:

[..]

Ik probeer eerst 5, als dat niet lukt, dan 7. Nadeel van 7 Volt is dat als je niet goed schakelt, je kortsluiting hebt(aarde wordt +5).
Daarvoor heeft de echte modder een oude voeding liggen om het ff te testen voor het de PC in gaat :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Op dinsdag 07 mei 2002 14:08 schreef Demoniac het volgende:

Daarvoor heeft de echte modder een oude voeding liggen om het ff te testen voor het de PC in gaat :)
die was bij mij na een x al versleten :P dan maar meteen in je case proppen en hopen he :)

ps die cockpit schakelaartjes hebben 9 van de 10x 3 pinnetjes dus 2 stranden en je kan ze krijgen tot 4 x, dat wil zeggen dat je dan 12 pinnetjes hebt. ik gebruik er een met 9 pinnetjes om mijn 220V Fans serie-parallel te schakelen...

suc666

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-02 01:36

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

7 volt is inderdaad beter. Het kan best zijn dat hij blijft draaien op 5 volt (de meeste doen dat wel) maar vanuit stilstand kan hij gewoon stil blijven staan en dat zijn dure grappen... tenminste, als je vergeet hem eerst op 12v te zetten als je je pc weer aan zet.

Het verschil tussen 12v en 7v is erg groot, maar tussen 5v en 7v valt dat mee, dat merk je niet omdat je dan je voeding meer hoort en je HD's.

En als je een beetje verstand hebt, dan maak je geen kortsluiting :)

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Verwijderd

Je kan hem natuurlijk zelf bouwen, ik heb bv zo'n schuif schakelaartje die je in 3 standen kan zetten, uit, stand 1 en stand 2. Gewoon bij een elektronicaboer in de buurt gehaald

• Prulleman
  • Nu online
Ik zou ook voor 7 volt gaan (ik heb voor ik dit deed ook een groot aantal topics gelezen en ben geen problemen tegengekomen)

Je hebt helemaal niet veel nodig, gewoon bij de electroboer op de hoek vragen voor een aan/aan (voor 7(of 5)-12 volt), die heb je in verschillende vormen, van die staafjes of van die platje wipknopjes bijvoorbeeld.

verder heb ik het alleen met een molex connectortje en een stukje draad gered.

meer heb je niet nodig

(ofwel, gewoon ff bij de electroboer kijken, conrad is niet echt leuk om een paar dingen te bestellen)

Strava

Pagina: 1