kan computervoeding storing op boxen veroorzaken?

Pagina: 1
Acties:
  • 261 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sailorman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 21:49
Dit weekend heb ik een nieuwe voeding gekocht voor in mijn pc. Ik heb hetzelfde merk gekocht dat er al in zat, namelijk Codegen (wegens goede ervaringen) maar dan 300 Watt ipv 200 Watt.

Sinds een jaar heb ik mijn computer verbonden met mijn stereotoren via een mengpaneeltje. Hierop zitten ook nog een draaitafel, een discman en een hoofdtelefoon op aangesloten. Sinds de nieuwe voeding er in zit hoor ik een storend geluid over de boxen van mijn stereotoren als deze op Aux staat (het kanaal waar het mengpaneel op zit). Hier had ik eerder geen last van.

Als ik de tulpstekkers die naar de pc gaan er uit trek blijft de zoemtoon hoorbaar. Deze verdwijnt pas als ik de pc uit zet of als ik het mengpaneel uit zet.

Kan een sterkere voeding storing veroorzaken op de geluidskabels? Bij de vorige voeding van hetzelfde merk maar dan 100 Watt zwakker had ik nooit problemen. En nog belangrijker, hoe kan ik dit oplossen? Ik gebruik gewone audiokabels met tulpstekkers. De geluidskaart is een Terratec DMX X-fire 1024.

Verwijderd

Heb je al eens gekeken naar je randaarde?

GoodLuck,

Re-chart

• Sailorman
Waar moet ik dan kijken?

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Neem aan dat de vraag is of je voeding geaard is... :)

en voor re-chart nog ff: [topic=309815/1/200] :)

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

En dan niet alleen bij de computer kijken of de aarde wel is aangesloten, maar ook even kijken of er wel een aarde zit in je wandcontactdoos. Dat wordt vaak vergeten. :7

Wanbeleid is ook beleid.

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
dan moet je kijken of je pc GOED gweaard hebt dus een geaard stopkontakt

http://home.hccnet.nl/e.van.der.weele/aarding.html

kijk hier voor aardings tips

http://home.hccnet.nl/e.van.der.weele/aardingslus.html

en dit is een beschrijfing van je probleem + de oplossing

verel succes

http://raptr.com/Doppert/about

• Sailorman
Ik heb ik mijn slaapkamer waar de hele mikmak (3 pc's, stereotoren en de nodige apparatuur :) ) slechts 2 stopcontacten en die zijn allebei niet geaard. Ik gebruik echter wel van die grote verdeeldozen met overspanningsbeveiliging e.d. Hoe kan ik zien of mijn voeding geaard is?

Bij de vorige voeding had ik totaal geen problemen van storing op de boxen. Helemaal in het begin toen ik pas begon met het linken van audioapparatuur in mijn kamer heb ik wel wazige problemen gehad zoals stroomuitval op het moment dat ik de stereotoren aanzette, maar dat is opgelost toen ik het mengpaneel kocht. Stereotoren en computer zitten niet op hetzelfde stopcontact. Het mengpaneel zit wel op hetzelfde stopcontact als de pc.

edit:
Ik deed zo lang over het typen van deze post dat bovenstaande post er al stond :)

• Sailorman
Ok na het doorlezen van bovenstaande pagina's kan ik met zekerheid zeggen dat dit niet mijn probleem is. De 50 Hz bromtoon is mij namelijk bekend maar daar heb ik hier geen last van. Het is meer een soort hogere zoemtoon. Zoemtoon is ook geen goede omschrijving, ik kan het moeilijk onder woorden brengen. Het is een soort electronische storing geluid. Het ligt btw niet aan mijn versterker denk ik, want als ik mijn discman direct op de aux aansluit heb ik een perfect geluid.

Als ik de antennekabel uit mijn stereo trek blijft het geluid. Het ligt dus niet aan het potentiaal verschil.

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
heb je op de bovenstaande links gelezen

daar staat aal know how

oja als je geen geaard stopkontact hebt dan is je voeding dus ook niet geaard

http://raptr.com/Doppert/about

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-08 20:24
ken het probleem heb het wel eens gehad, maar op diezelfde werkbank stonden nog 2 computers met dezelfde voeding en die 2 maakten geen probleem alleen die 3 deed dat. Deze nwaren overigens wel geaard. misschien ook even je voeding omruilenm en alles aarden lijkt me wel een goed idee

* juanp moet ook alles nog aarden

• Sailorman
Tja, de voeding zelf werkt verder perfect. Doorgemetenen zeer stabiel bevonden. Ik wil niet meer de oude terugzetten omdat ik een AMD systeem heb en iedereen mij aanraadde minimaal een 300 Watt voeding te gebruiken. Die ga ik dus niet meer omruilen.

Doppert: ik heb de links die je gaf nauwkeurig gelezen. Zoals je in bovenstaande post kan lezen betwijfel ik of ik daardwerkelijk last heb van potentiaalverschil omdat ik geen 50 Hz bromtoon heb.

Ik ga in ieder geval bekijken of ik een geaard stopcontact kan krijgen, het is in ieder geval hoe dan ook beter.

edit:

Zojuist heb ik een expirimentje uitgevoerd. Ik heb mijn versterker een heel eind opengedraaid waarbij het storende, hoge electronische geluid goed hoorbaar is. Daarna heb ik de computer uitgezet waarna het geluid van toonhoogte verandert. Vervolgens zette ik het mengpaneel uit en voila, een prachtige, daverende 50 Hz bromtoon!!

Wat verder opvalt is dat de kast waar mijn pc in zit resoneert. Het geluid dat ik over de boxen hoor lijkt op dezelfde frequentie te resoneren.

Zou het een oplossing zijn om dure, afgeschermde audiokabels te kopen of moet ik echt alles gaan aarden hier??

• Sailorman
Ik heb de oplossing inmiddels gevonden. Na het aansluiten van een andere kabel tussen mengpaneel en versterker is het rare geluid als sneeuw voor de zon verdwenen!

Case closed! (niet helemaal want ik ga voor de zekerheid toch maar nieuwe stopcontacten met randaarde regelen)
Pagina: 1