Toon posts:

Athlon XP 1800 met swiftech mcx462

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een swiftech mcx462 met een Y.S. Tech fan op mn athlon XP 1800 gezet. Hij wordt wel iets koeler dan met mn vorige koeler (zo'n standaard Spiro, rotding). Alleen niet echt veel. Wordt nu stressed zo'n 58 graden en idle 48 ofzo. Dit is toch veel te warm voor zo'n heatsink ... :?

Verder doet die fan ook aardig raar. Als ik mn pc net aanzet geeft de bios nog een normaal toerental aan, maar dit zakt behoorlijk snel en wordt zelfs nul. De fan draait wel overigens. Heb ik wel gecontroleerd. Zou het kunnen dat de fan te veel stroom trekt ofzo en dat ik alleen de sensor op mn mobo moet aansluiten en de rest op een voedingskabel?

Verwijderd

Zou stressed eigenlijk niet boven de 52 moeten uitkomen.
Kun je snel controleren door de fan rechtstreeks op de 12v lijn te hangen en indien mogelijk de sensor niet te gebruiken.
Ga er vanuit dat de spanning op CPU niet hoger dan 1,85v is en er een redelijke airflow in de kast is.

Verwijderd

Topicstarter
Spanning is idd normaal. Airflow begin ik nu eigenlijk een beetje over te twijfelen, aangezien de proc wel wat kouder wordt als ik de kast open laat (niet veel overigens). Zal er wat extra intake fans inzetten, heb het idee dat ik onderdruk veroorzaak.
Kan het misschien nog komen door slechte koelpasta? Weet niet of ie slecht is, maar is geen AS ofzo. Is die standaard die bij de spire koelers wordt geleverd.

Verwijderd

Arctic silver, flinterdun laagje, is nog altijd het beste.

Verwijderd

Topicstarter
Zal wel even wat bestellen. Eens eventjes zien of dat wat uitmaakt. Hoop het, want dan kan ik beginnen te OC'en. Heb iig mn geheugen al op de snelste settings gezet en dat levert geen problemen op.

Verwijderd

Een of meer outtake fans hebben minstens zoveel effect als intakefan(s)

Verwijderd

Topicstarter
Is het niet slecht om een onderduk in je kast te veroorzaken? Lijkt me wel eigenlijk.
Heb een AOpen bigtower. Voeding zit boven de proc en blaast naar buiten. Bovenin heb ik nog een outtake en onder-voor een intake. Als ik mn kast dichtdoe, hoor ik meer lawaai, dus ik denk dat ik onderduk veroorzaak en dat er door allerlei gaatjes en sleufjes lucht gezogen wordt.

Kan ik trouwens mn core schoonmaken met spiritus of ethanol?

Verwijderd

Over het algemeen in onderdruk zeker niet slecht. Het zorgt juist voor een temp. verlaging (mits de onderdruk niet te groot is). Wanneer je nu extra intakes gaat plaatsen krijg je overdruk, hete lucht kan niet weg --> hogere temp. Je moet dus proberen de airflow ongeveer "te laten kloppen", dus evenveel in als uit.......

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Op dinsdag 07 mei 2002 10:26 schreef JtB het volgende:
Is het niet slecht om een onderduk in je kast te veroorzaken? Lijkt me wel eigenlijk.
Heb een AOpen bigtower. Voeding zit boven de proc en blaast naar buiten. Bovenin heb ik nog een outtake en onder-voor een intake. Als ik mn kast dichtdoe, hoor ik meer lawaai, dus ik denk dat ik onderduk veroorzaak en dat er door allerlei gaatjes en sleufjes lucht gezogen wordt.

Kan ik trouwens mn core schoonmaken met spiritus of ethanol?
Je processor kun je gewoon met thinner, spiritus of ethanol schoonmaken.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

mijn amd duron 1300@1430 op 1,84volt

word strest 41@43graden
normaal 38graden

ik weet wel dat het geen xp is maar agezien mijn duron op een hogere voltage loopt als die van jouw
word die van mij een stuk warmer er door

niet overgeklokt word hij strest 38graden

ik doe dit met een nieuwe spire koeler die een zelf denken de fen heeft (met copere kern)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren nog even een extra outtake fan geplaatst, waarmee het totaal op 3 komt. Verder nog even goed gekeken wat de temperatuur wordt. Ik vind dat deze heel snel oploopt eigenlijk, wordt binnen 10 minuten al 42 graden. Stressed (heb even 3dStudio een uurtje laten renderen) komt ie op een max van 52. Het valt dus allemaal wel mee, maar ik vind het gewoon hoog voor een MCX462. Dit was toch niet echt waar ik m voor gekocht heb. Volgens mij ligt het aan die YS-Tech. Draait op 3500 toeren overigens en nu ik m rechtstreeks op de voeding heb, heb ik daar geen problemen meer mee.
Ik wacht nu op mn AS3 en een Delta fan en dan zal ik nog eens eventjes kijken.

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Op woensdag 08 mei 2002 10:50 schreef JtB het volgende:

Ik wacht nu op mn AS3 en een Delta fan en dan zal ik nog eens eventjes kijken.
Laat ons in ieder geval horen hoe het afloopt, GoT is er om porblemen op te lossen, zodat anderen hier weer iets aan hebben, dus post nog ff hoe het verder is gegaan :P

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Topicstarter
Is goed, dat zal ik zeker doen. Kan overigens wel even duren. Moet eerst even op mn loon wachten ... :(

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 11:36

Speedy-J

AMD Enthusiast

De kamer temperatuur speeld ook een belangrijke factor lijk mij.
Hoe hoog is dat gemiddeld bij jou ?

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Topicstarter
Maximaal 19 graden, anders stik ik. Dat lijkt me niet echt het probleem dus.
Is een Delta AFB80HP een goede keus trouwens? Of zijn er nog betere fans te krijgen? Op overclockers.com spraken ze over een bepaalde Delta die bij hen op de Swiftech geleverd werd. Heeft iemand enig idee welk type dit was? Dit was namelijk een hogedruk fan en ondanks het lawaai leek die me heel geschikt.

Verwijderd

Niet zoveel naar de temp kijken, klopt toch 9 van de 10 keer niets van. Vergelijken kan wel, maar dan wel op het zelfde mobo met dezelfde temp sensor en het zelfde bios.

als deze vier dingen maar kloppen hoef je je echt geen zorgen te maken:

1:heatsink goed bevestigt, en fan draait goed

2:Koelpasta goed gebruikt(niet te veel dus, maar wel iets)

3:Airflow voldoende(1 kast fan is voldoende voor een midi-tower, full-towers kunnen wel zonder) Dit klinkt weinig maar is echt voldoende om een proc onder normale omstandigheden op temperatuur te houden. Als je gaat overklokken wordt het natuurlijk anders.

4:Voltage goed ingestelt?( voor een xp toch iets van 1.6v, als je hem op 1.85 heb draaien is het niet zo vreemd dat hij wat heet wordt )

Verwijderd

Topicstarter
Voltage staat op de standaard waarde. Wat was het ook al weer? 1.75 ... ?
Verder heb je gelijk, maar t gaat natuurlijk allemaal om t overclocken >:)

Verwijderd

Nou zet in je bios dat je systeem uit gaat als je CPU 65 graden wordt.

Nu zet je je fan uit en raak je de heatsink aan en voel je of hij heet wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Daar hoef ik de fan niet voor uit te zetten, dat voel ik zo ook wel. Wordt redelijk warm, dus t contact is t niet.

Verwijderd

Op woensdag 08 mei 2002 20:58 schreef JtB het volgende:
Daar hoef ik de fan niet voor uit te zetten, dat voel ik zo ook wel. Wordt redelijk warm, dus t contact is t niet.
99.99% van de warmte wordt via de heatsink aan de lucht afgestaan. Het gedeelte dat direct via de core of via de rest van de proc en/of mobo is dus nifil.

m.a.w. of je contact nu heel goed of heel slecht is, je heatsink moet wel ongeveer even heet zijn. Echter als je contact heel slecht is, dan is je core weer veel heter dan de heatsink, en met een goed contact is de core niet veel warmer dan de heatsink.

Als je heatsink veels te heet is dan is er iets niet goed met je fan of de airflow van de kast. Een te koude heatsink kan niet, dan is er geen of nauwelijks contact, en dan heb ik het echt over een vette spleet tussen de core en de heatsink en is de proc al lang overleden.

Verwijderd

Topicstarter
Zo ben ik mn vorige proc. helaas verloren :'(
Maar ik heb m inmiddels even los gehad en ik kan aan de pasta zien dat het contact goed was.
Pagina: 1