printerpoort toewijzen onder DOS?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• navyseal44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 08:49
Ik wil graag onder DOS (eigenlijk command prompt) een netwerk printer toewijzen.

Kan iemand mij zo vertellen watt hiervoor het commando is dat ik in de autoexec.bat op moet nemen?

Gaat om de command prompt van windows 98, dus eigenlijk gewoon DOS, daarom ook niet in WOS geplaatst.

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

onder win98 kun je in de printer driver zeggen welke poort die moet capturen voor DOS.

Dan hoef je het dos programma alleen ter vertellen of if naar lpt1, lpt2 of lpt3 moet printen, afhankelijk van je keus.

Deze vraag wordt je ook gesteld als je de printer installeerd.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• navyseal44
Weet ik maar dat werkt dus niet en wil hem dus graag apart nog in de autoexec.bat opnemen...

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
net use lpt1 \\computer\printer, maar dan moet net start uitgevoerd zijn. Ik denk dat je beter (als je DOS programma's onder Windows draait) bij de eigenschappen van je printer de printer kan koppelen aan LPT1, en deze elke keer verbinding laten zoeken. Dan de programma's opstarten vanaf Windows.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

als je een programma hebt dat fisiek naar de poort schrijft, kun je het bijna zeker vergeten...

ik bedoel dus ipv lpt1-3 naar 378, 278 of 3BC, maar dan heb je of een heel oud DOS programma, of een gewoon vuil geprogrammeerd proggie...

om welk programma gaat het dan?

misschien kun je met een 'start net' commando nog iets... (als ie het wel deed onder win3.x)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• navyseal44
Op dinsdag 07 mei 2002 09:04 schreef blackd het volgende:
net use lpt1 \\computer\printer, maar dan moet net start uitgevoerd zijn. Ik denk dat je beter (als je DOS programma's onder Windows draait) bij de eigenschappen van je printer de printer kan koppelen aan LPT1, en deze elke keer verbinding laten zoeken. Dan de programma's opstarten vanaf Windows.
Het is geen gesharede printer maar een TCP/IP printer. Werkt net use ook voor IP poorten?

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op dinsdag 07 mei 2002 09:11 schreef navyseal44 het volgende:

[..]

Het is geen gesharede printer maar een TCP/IP printer. Werkt net use ook voor IP poorten?
Ik neem aan dat je een printer met een jetdirect oid bedoelt. In dat geval kun je het amkkelijkste naar een queue op een server moeten wijzen...

• navyseal44
Dus dan moet ik verwijzen naar de (in dit geval novell) wachtrij in de NDS? dus zoals hieronder?

net use LPT1 \\NDS\.printer01.OU.O ?????
Pagina: 1