Toon posts:

Hoe ziet mobo 80polige ATA66 kabel??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe ziet mijn MSI KT7 pro mobo in godsnaam een 80 polige kabel terwijl er maar een 40 polige connector op zit.
Ik heb namelijk het volgende probleem, ik heb er een ATA66 HD bij ingebouwd (beide Maxtor ATA66) daarbij heb ik de kabel omgedraaid (korte stukje tussen de connectoren eerst, en het lange stukje tussen de connectoren naar de laatste schijf) Maar mijn bios verteld me nu tijdens het opstarten dat er geen 80 polige kabel geinstaleerd is, en dus terugschakeld naar ATA33.
Zitten er in de connectoren een soort terminatortjes ofzo? ze zijn namelijk dikker als de gewone 40aderige flatcable connectoren
mijn dank voor jullie reaktie

• Cowboy Henk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05-2024

Cowboy Henk

RUSTIG!! Kalmte kan u redden!

Dat komt door de stekkers die op de kabel zitten. De "onderste", meestal de blauwe bij ATA66, die op je moederbord hoort, maakt contact met alle draadjes, de "middelste" en de "laatste" stekkertjes zitten allebei op een selectie van die draadjes. Zodoende kun je met "kabelselect" laten bepalen welke master is en welke slave.
Ga jij nu die kabel omdraaien, maak je dus geen gebruik meer van die mogelijkheid. Je sluit maar een deel van de kabel aan op je moederbord. Alles werkt meestal nog wel, maar je levert dus behoorlijk in op de snelheid van je data-doorvoer.

Advies: herindeling van je kast zodat je de kabel kunt gebruiken zoals hij behoort te worden gebruikt.

Blaat

Verwijderd

Topicstarter
Thank's cowboy Henk, je hebt er blijkbaar verstand van dan nog even een vraagje. Ik heb een removable HD tray deze is geschikt voor ATA33. Kan ik deze ook gebruiken voor ATA66,als ik het zeer korte stukje 40 polige flatcable vevang door 80 polige flatcable?

Verwijderd

Een nieuw removable harddisk rack is goedkoper denk ik, dan zelf wat kabel te gaan vervangen (priegelwerk)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 28 september 2000 02:38 schreef Cowboy Henk het volgende:
Dat komt door de stekkers die op de kabel zitten. De "onderste", meestal de blauwe bij ATA66, die op je moederbord hoort, maakt contact met alle draadjes, de "middelste" en de "laatste" stekkertjes zitten allebei op een selectie van die draadjes. Zodoende kun je met "kabelselect" laten bepalen welke master is en welke slave.
Ga jij nu die kabel omdraaien, maak je dus geen gebruik meer van die mogelijkheid. Je sluit maar een deel van de kabel aan op je moederbord. Alles werkt meestal nog wel, maar je levert dus behoorlijk in op de snelheid van je data-doorvoer.[/quote]Is dit ook het geval bij 40 polige kabels?
Heb er nog nooit iets over gelezen.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-08 14:11

GaMeOvEr

Is een hork.

Boeiend.

Hoe kan het dan zo zijn dat je met de gewone huis-tuin-en-keuken 40 polige IDE-kabel ook al Cable Select kunt doen ? Neem ff alle Compaqs als voorbeeld.

Vind ik wel vaag dan. Ik had zelf het idee dat die verdubbeling van adertjes voor iets anders was, (data-consistency ?) en dat je idd wel een kant voor je MoBo hebt, (de blauwe idd) met alle stekkertjes aangesloten.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Grrr. niet goed opgelet..

cable select werk wel, weet allen niet precies hoe:?

kom het vaak tegen in HP machines

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat is dat cable select dan precies?
Je kunt zonder cs toch ook master/slave instellen?

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:13

Reinier

\o/

CS geeft vaak problemen, gewoon zelf master en slave kiezen...
Het kan trouwens wel met een 40 polige kabel, maar dat wil je niet!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-08 14:11

GaMeOvEr

Is een hork.

Bij Cable select laat je het aan de bekabeling over, welke Drive je Master is, en welke je Slave.

Dus de drive aan de eerste positie van de kabel, wordt dan Master, en aan de tweede positie wordt dan de Slave.

Het is een alternatief voor je disken op master of slave te jumperen, je jumpert je drives op Cable Select (CS positie), en prikt het gewoon aan je kabel, en je systeem zoekt wel uit welke drive wat wordt.

Wordt voornamelijk gebruikt bij merk PC's, zoals Compaq, HP, enz.

Niet echt handig in het gebruik voor de tweaker, want je kunt niet lekker met je IDE-kabel klooien door je kast, omdat je dan niet meer zelf in de hand hebt welke disc wat wordt.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Een uata 66/100 kabel moet inderdaad met de blauwe stekker aan de controller. Maar, anders dan bij "normale" IDE kabels, is de ene stekker voor de 0 schijf en de andere voor de 1 schijf. Let hier wel op.

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:30
maar de vraag was hoe ziet ie dat het een 80 polige is ipv 40 en dat is omdat ze nu niet meer afgeschermd zijn en er dus storing op treedt op de kabel en dan haalt ie die data transfer niet meer !

.

• Cowboy Henk

Cowboy Henk

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 28 september 2000 02:53 schreef IC1131 het volgende:
Thank's cowboy Henk, je hebt er blijkbaar verstand van dan nog even een vraagje. Ik heb een removable HD tray deze is geschikt voor ATA33. Kan ik deze ook gebruiken voor ATA66,als ik het zeer korte stukje 40 polige flatcable vevang door 80 polige flatcable?[/quote]Ja, als jij net zo precies kunt werken als die Jap in de nieuwsberichten (die z'n cache vervangen heeft) dan zou je daat kunnen doen. Echter, ik zou me die moeite besparen en, zoals BBL the 2nd al zei, deze bay vervangen door een ATA66 versie. Okee, is niet echt "tweakering" maar levert wel een storingsvrij resultaat op.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Is dit ook het geval bij 40 polige kabels? Heb er nog nooit iets over gelezen.

Hoe kan het dan zo zijn dat je met de gewone huis-tuin-en-keuken 40 polige IDE-kabel ook al Cable Select kunt doen ?[/quote]De oude 40 aderige kabels zijn van helemaal gelijk qua stekkers, het maakt niet uit hoe je hem erop/erin zet.

Als je zelf aangeeft of een HDD of CD, master of slave is, zegt je zelf tegen het betrefffende apparaat, gebruik die of die groep draadjes van de kabel. (probeer maar eens 2 masters of slave's op 1 kabel te zetten)
Zet je alles op CS dan bepaalt je pc zelf, aan de hand van de gegevens die hij terugkrijgt van de apparaten (of die je zelf in de bios hebt ingevoerd) en via welke draadjes welke master en welke slave is en zal dan ook via die draadjes met het betreffende onderdeel communiceren.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>maar de vraag was hoe ziet ie dat het een 80 polige is ipv 40 en dat is omdat ze nu niet meer afgeschermd zijn en er dus storing op treedt op de kabel en dan haalt ie die data transfer niet meer ![/quote]Inderdaad, elk draadje is door deze verdubbeling afgeschermd (heeft zijn eigen 'aarde') waardoor dus hogere data transfer mogelijk is. En als jij dus de kabel omdraait en dus een deel niet meer gebruik, haalt hij dus ook z'n doorvoer niet meer.

Blaat

Verwijderd

Topicstarter
OK een ATA33 bay gebruiken voor een ATA66 disk wil dus niet.
Maar wat dacht je van dit: de voeding van de slave drive dmv een dubbelpolige schakelaar (5 en 12 volt) spanningsloos maken. zodat deze niet meer meedoet na een nieuwe start. Werkt het geheel dan nog storing vrij?? Ik wil namelijk niet dat m'n kindertjes Papa's spannende softwaren te zien krijgt

• Cowboy Henk

Cowboy Henk

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 29 september 2000 01:55 schreef IC1131 het volgende:
OK een ATA33 bay gebruiken voor een ATA66 disk wil dus niet.
Maar wat dacht je van dit: de voeding van de slave drive dmv een dubbelpolige schakelaar (5 en 12 volt) spanningsloos maken. zodat deze niet meer meedoet na een nieuwe start. Werkt het geheel dan nog storing vrij?? Ik wil namelijk niet dat m'n kindertjes Papa's spannende softwaren te zien krijgt[/quote]Nop, dit werkt meestal niet. Je komt dan vrijwel altijd in je bios terecht om de wijziging in je hardware te bevestigen. En als je kids daarin gaan lopen klikken, ben jij niet blij!

Het makkelijkst blijft gewoon die drive eruit trekken. Wat gebeurt er trouwens tijdens het opstarten van jou pc als je je slave eruit trekt en dan de pc opstart?

Het lijkt mij het makkelijkst om de toegang tot die slave te vorzien van een wachtwoord of doormiddel van aparte login's zodat je kids als zij onder hun eigen naam hebben ingelogd alleen om de voor hun bestemde delen kunnen komen.

Is trouwens niet alleen handig voor kids. Als m'n (ex)vriendin achter pc2 zat kon ze via het netwerk ook maar de helft van mijn pc zien, dus alleen partitie c en d.
Op pc2 hoefde ze bij wachtwoord alleen maar op enter te drukken, dus dat deed ze ook als ze achter (mijn) pc1 zat, en dus zag ze dan ook alleen maar deel c en d. Zij wist niet dat ik een 2 cijferig wachtwoord had om in te loggen.

Blaat

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geprobeerd de slave er uit te halen (voeding en flatkabel), en dit werkte prima (heb bios op auto detect staan). Daarna heb ik de flatkabel er weer in gedrukt en de voeding niet! Ook dit werkte prima. Dus aan het solderen gegaan (oude AT voeding voor male en female stekkertjes opgeoffert) en nu kan ik dus mijn schijf d.m.v. een schakelaartje enabelen of disabelen zonder dat m'n bios zeurt. Maar jouw oplossing d.m.v. een wachtwoord de toegang tot een drive enabelen werkt toch alleen met NT???

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb trouwens uit pure nieuwsgierigheid ook nog even mijn ATA66 drive in een ATA33 bay gestopt en deze paralel aan mijn andere ATA66 schijf gezet. Het volgende gebeurde: De schijf in de ATA33 bay werd keurig aangestuurd volgens het ATA66 protocol, maar m'n andere (c) schijf werd aangestuurd met PIO mode 0 M.a.w. dit werkte dus niet echt betrouwbaar.
M'n ATA33 bay heb ik nu bij de DVD drive opgezet en daar heb ik een oude PIO mode 4 schijf ingezet werkt heel mooi. Papa is tevreden ;-)
Pagina: 1