Toon posts:

[OC] Processor overleeft thermische dood !

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had even mijn sproeier van de bong koeler schoon gemaakt omdat er allemaal troep op zat. Daarna sproeide hij weer rustig verder. Wel minder als normaal, dus zou ik dit weekend alles wel even schoon maken. Mijn temperatuur was dan ook al 10 graden gestegen, en kwam nu zelfs boven de 38C uit.

Ik had alles ff bijgewerkt zodat t water niet teveel plonste, samen met wat chloor om alles schoon te spoelen. Door het schuim hoor je de hele koeling niet meer.

Ikke weer lekker denodige uren op GOT surfen, TV kijken, en een hoop programma's draaien, geeft mn PC een BSOD, IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL. Ik had al maanden geen vastloper meer gehad. dus ik rebooten, krijg ik in een minuut dezelfde melding weer. na een reboot weer. Toen kwam mn scherm niet meer in beeld. Met de hardware kloten, en meteen weer proberen.

Toen kwam ik tegen mijn swiftech koelblok aan (het grote model) en ik brandde mijn hand eraan. Kwam ik erachter dat mijn pomp was vastgelopen door een of andere aanslag (geen alg). Het blok was bloedheet, alleen het aluminium al. Liep er dus geen water meer, en was het blok helemaal droog gelopen, zeker voor 15 min. Als je weet wat een AMD TB AXIA 1GHz @ 1,55GHz 1,85Vcore afgeeft weet je waarschijnlijk al genoeg.

Na meerdere reboots met een schone pomp wou hij nog niet booten. Na meerdere malen de voeding eraf en bios resetten (reanimeren) deed hij het weer. Meteen weer naar 1333MHz gegooit en hij werkte! Gelukkig maar want een nieuwe CPU kost me weer de nodige maanden sparen. En als je dan bedenkt dat ik er gewoonlijk per dag minimaal 6 uur achter zit....

Dus ik wou hierbij iedereen even waarschuwen dat je je pomp regelmatig schoon moet maken. Niet een leuk karweitje, zeker niet met dat gore water van mij, bruin water en een laag gloor wat ik aan mocht zuigen. Ik had er eigenlijk nooit aan gedacht, zeker omdat Eheim pompen zeer goede pompen zijn. Hopelijk heeft iemand hier iets aan en maakt hij niet dezelfde fout als mij.

Morgen even alles goed vastzetten, AS II er opnieuw aanbrengen en kijken hoe ver mijn lieve processortje nog wil halen.

Ik ga nog even al het water in de kamer opruimen, mn gezicht van de drap en chloor ontdoen en mn smaak proberen te zuiveren met een nieuw flesje bier.

Heeft iemand trouwens een idee waarom de processor na een bios reset ineens wel werkte? Wel vreemd want hij loopt al 1,5 jaar over de 1,5 GHz dus zou dat nu toch ook moeten lukken. De processor was al enkele minuten lang gekoeld zonder belasting en het blok (en processor) was alweer afgekoelt tot rond de 20C.

Verwijderd

mja its ook beter om een flow meter ofzo te kopen en als die niet meer draaid, je dan via bijv. mbm je pc laat piepen en na bijv. 30 sec van geen flow je comp uit gaat.

Beter een flow meter van een paar 10tjes (euro) dan een hele nieuwe CPU...toch?

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:31
Tja, had je op kunnen wachten met een bong-koeling. Als je gewoon een gesloten systeem had gebruikt had je waarschijnlijk jaren kunnen draaien zonder onderhoud.

Verwijderd

Topicstarter
Normaal heb ik de digidoc eraan hangen. Als die boven ene ingestelde waarde komt gaat hij piepen omdat er geen fan aan hangt. Helaas heb ik die vorige week net afgekoppeld omdat ik een Molex pluggie tekort kwam ivm een nieuwe HD. Het loopt verder al een 1,5 jaar zonder enig probleem.

MBM 5 gaf ook geen waarschuwing, terwijl die volgens mij op 50C staat ingesteld. Daar ga ik dus binnen kort wel ff naar kijken.

De processor kan heel wat hebben. Hij kon makkelijk 1,47MHz halen met standaard voltage met 65C zonder instabiliteit. Daarom baalde ik er ook zwaar van.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 07 mei 2002 00:29 schreef Hielko het volgende:
Tja, had je op kunnen wachten met een bong-koeling. Als je gewoon een gesloten systeem had gebruikt had je waarschijnlijk jaren kunnen draaien zonder onderhoud.
Mijn gesloten systeem had al af moeten zijn, maar helaas heb ik nog geen geschikte ATX kast gevonden (voor wat ik kan betalen). Ik ben zelf een kast aan het maken met gesloten systeem en 40x60x7CM radiator. Maar ik wou eerst een achterplaat zoeken. Anders was t nooit gebeurt, dan had ik toch alles schoon gemaakt.

De keuze voor een bong koeler was snel gemaakt. Ik zat in geldnood vooral door de Eheim pomp en het swiftec blok, en een bong koeler was spotgoedkoop te maken. Alleen 12 piek vooreen afsluitdop. Daarmee haalde ik 1GHz @ 1,55GHz 1,85Vcore op 17C idle en 35C full load !!! Doe dat maart eens na met een radiatortje.

Verwijderd

Op dinsdag 07 mei 2002 00:32 schreef CS-AlCoHoLiC het volgende:
Hij kon makkelijk 1,47MHz halen met standaard voltage met 65C zonder instabiliteit.
Da's best netjes voor een 1Ghz TB, die 1,47Mhz :+

Vinnik de temperatuur nog meevallen :D

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 07 mei 2002 00:36 schreef voh het volgende:

[..]

Da's best netjes voor een 1Ghz TB, die 1,47Mhz :+

Vinnik de temperatuur nog meevallen :D
Was met een Volcano II, geen systeemfans en zonder AS II of andere koelprut. De onderkant van de koeler heeft nogal veel groeven (nu niet meer, zit nu op mn celeron 466@566). Vandaar de bagger temp. MN WBK-38 met delta haalde er 48C mee.

Verwijderd

Tip: de volgende keer dat je een upgrade van plan bent, stap dan over op een Athlon XP (Palomino of Thoroughbred core, bij voorkeur die laatste) en een moederbord met COP beveiliging. Met zo'n combinatie heb je dan een hardwarematige beveiliging tegen overhitting. Wordt ie te heet? Dan slaat hij vanzelf af, net als de P4.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Op dinsdag 07 mei 2002 00:39 schreef CS-AlCoHoLiC het volgende:

[..]

Was met een Volcano II, geen systeemfans en zonder AS II of andere koelprut. De onderkant van de koeler heeft nogal veel groeven (nu niet meer, zit nu op mn celeron 466@566). Vandaar de bagger temp. MN WBK-38 met delta haalde er 48C mee.
het gaat hem om die M in Mhz:+

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 07 mei 2002 00:41 schreef motown het volgende:
Tip: de volgende keer dat je een upgrade van plan bent, stap dan over op een Athlon XP (Palomino of Thoroughbred core, bij voorkeur die laatste) en een moederbord met COP beveiliging. Met zo'n combinatie heb je dan een hardwarematige beveiliging tegen overhitting. Wordt ie te heet? Dan slaat hij vanzelf af, net als de P4.
Dat was ik dan ook wel van plan, maar na 1,5 jaar zonder problemen verwacht je dit gewoon iet zo gauw en ga je gauw denken dat alles wel meevalt en er eigenlijk niks mis kan gaan. De XP was er anders wel gekomen, alleen het mobo kan nog wel een jaartje duren ivm DDR geheugen wat erbij komt kijken.

• Mentalist
  • Laatst online: 11:47

Mentalist

[avdD]

Op dinsdag 07 mei 2002 00:41 schreef motown het volgende:
Zou ik een Thoroughbred nemen, die OCt best wel lekker (zie FP)... Of zo'n P4 Northwood, die halen ook brute overclocks >:). Wellicht heb ik het gemist, maar ik heb weinig echt brute overclocks met een palomino gezien...

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand trouwens bij hoeveel graden AS II zeer vloeibaar wordt? Volgens mij wordt t juist hard.

Er zat maar een minuscuul drupje op, maar die was voledig uitgelopen op het koelblok en processor. op de probessor zelf zat vrijwel niks meer. De AS II was heel vloeibaar, meer als water. Er zat ook wat spetters harde troep op de procesor, net een soort heel doorzichtige lijm doorzichtig als water. Er kon alleen geen water in de buurt komen, lag geen water verder, en er kon gewoon geen condensatie ontstaan.

De AS II zag eruit alsof het gekookt was. Nog nooit eerder ergens gezien, terwijl het er nog maar een paar maanden op zat. Op de kern zaten alleen nog heeele kleine bolle "drupjes".

Ik denk dat ik eerst nog maar geen nieuwe CPU koop. Een processor van (monmenteel) 89 euro die 1,55GHz haalt lijkt me geen slechte processor. (Ik kocht hem met een splinternieuwe PC toen hij net uit was. Ik moest er nog op w88 voor hij echt geleverd werdt :P, maar dit is dan wel al de 2e, de vorige is overleden door ene kaduke mobo) De volgende moet betaalbaar zijn en minimaal 2GHz halen. Daarbij wil ik hierna weer een AMD, ik ben er nu aan verslaafd geraakt.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 11:44
Toch goed voor je tweaker bestaan, zoiets als dit :)

bong rulezz

• Mentalist
  • Laatst online: 11:47

Mentalist

[avdD]

Op dinsdag 07 mei 2002 00:54 schreef CS-AlCoHoLiC het volgende:
Daarbij wil ik hierna weer een AMD, ik ben er nu aan verslaafd geraakt.
Ik zou anders ook zeker eens kijken naar een P4 northwood 1.6 :9

In ieder geval als alternatief in het achterhoofd houden ;)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Ben ik efe blij met mijn gesloten systeem. Ik weet waarschijnlijk wel waarom hij het weer deed. Bij mij heb ik het ook wel eens gehad, maar dat was omdat ik zelf was vergeten de pomp aan te zetten. Dan moet ie eerst afkoelen. En idd spanning eraf, versnelt de zaak. (niet het afkoelen, maar wel het resetten)
Pagina: 1