Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] VU meter, niet 100% uitslag, verschil in felheid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus zo'n vu meter bestelt en ben lekker wat aan het knutselen geweest.

Nu doet hij het wel maar:

-De laatste 2 leds slaan nooit aan.
De leds doen het opzich wel.
Ik denk dat ik dus ergens een weerstand moet vervangen door een kleinere of daar een regelbare weerstand neer moet zetten. Maar waar?
En hoeveel ohm ongeveer?

-De groene leds branden niet allemaal even fel.
Er zit een klein verschil in felheid. Terwijl als ik ze apart aanstuur ze wel fel zijn.
krijgen ze niet genoeg stroom ofzo?

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Een schema zou wel makkelijk zijn. Een maat van me heeft een hd-vu-meter gemaakt volgens dit schema. Ik heb em getest. Dit werkt perfect (ik ben intusse bezig met een eigen vu-meter, ook volgens dit schema). Je kunt em instellen met de 2 potmeters (regelbare weerstanden) P1 en P2.

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000080.gif

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/benniekooi/schema.jpg

Deze heb ik gebruikt.
Komt in principe op hetzelfde neer. Behalve dat jou schema 12 volt gebruikt.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zelf heb ik er 3 potmeters opzitten

1) voor de maximale uitslag
2) ontlaadtijd
3) gevoeligheid (=oplaadtijd)

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 06 mei 2002 22:47 schreef thedolf het volgende:
Zelf heb ik er 3 potmeters opzitten

1) voor de maximale uitslag
2) op/ontlaadtijd
3) gevoeligheid
\
En waar zit welke? ongeveer?

• The Dolf
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mvhum/vu-meter.JPG

Sorry voor de layout.

Gezocht!
Router

• fleppuhstein
  • Laatst online: 21-10 21:48
welk huis kan je hiermee bouwen ?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 06 mei 2002 22:56 schreef fleppuhstein het volgende:
welk huis kan je hiermee bouwen ?
lol :P

Maareeh bedankt. Ik kan er wel wat mee denk ik.

Iemand nog een idee over dat verschil in felheid?

Verwijderd

Wel een typische datum op die sheet...

Volgens mij moet topicstarter eens een paar weerstandjes in waarde verlagen...

• M14
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Op maandag 06 mei 2002 22:47 schreef Darkice het volgende:
[afbeelding]

Deze heb ik gebruikt.
Ik denk dat je R3 en R4 aan weerstand moet veranderen. Deze zitten op de zelfde plaats in beide schema's (als je goed kijkt klopt dit. Alleen R4 zit bij jou schema voor de til111, en bij mij na de cny17. Dit maakt niet uit, serie)
Ik denk dat het het makkelijkste is om die 2 weerstanden te vervangen met 2 potmeters (R3 rond de 350/400 ohm, en R4 500 Ohm. Ik weet niet of deze waardes zo te krijgen zijn, maar ongeveer in die buurt) en te testen.
En als je het niet goed werkend krijgt kun je je vu-meter als nog volgens mijn schema bouwen. Die heb ik zelf getest met mijn computer, en werkt perfect (die gast die em had gebouwd had een grote fout gemaakt. Hij vroeg aan mij om em te testen. Wat bleek, hij had 9 leds vergeten aan de ic te verbinden |:( , maar jah)

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Op maandag 06 mei 2002 22:47 schreef Darkice het volgende:
[afbeelding]

Deze heb ik gebruikt.
Hoeft niet, IC werkt vanaf 3V.

Weerstand tussen pen 7 en 8 bepaalt de helderheid van de LEDs.
Over deze weerstand staat 1,25V en bij 1 mA loopt er ca 10 x zoveel door de LEDs. Dit is ook zo ongeveer het maximum.
Als je deze weerstand gaat verlagen, moet de weerstand van pen 8 naar massa evenredig veranderd worden ivm de referentie-adjust.

Verwijderd

Dat is waar, alleen de Leds (misschien) niet.

Wel allemaal dezelfde Leds gebruikt voor de output - en niet een paar samengeraapt uit een rommelbakje ?

Verwijderd

LEDs branden bij 3V even fel als bij 12V omdat ze stroomgestuurd zijn, je ziet ook geen voorschakelweerstanden.

• The Dolf
  • Niet online
Op maandag 06 mei 2002 23:20 schreef exter het volgende:
LEDs branden bij 3V even fel als bij 12V omdat ze stroomgestuurd zijn, je ziet ook geen voorschakelweerstanden.
Zet je ledje ff op 12V. Ik weet zeker dat ie het niet langer dan 1 seconde uithoud

Gezocht!
Router

Verwijderd

Dat bedoelde hij niet, hij zegt dat het IC de stroomsturing voor zijn rekening neemt. (en er daardoor buiten het IC geen weerstand tussen IC en Led zit). [voorschakelweerstanden zitten waarschijnlijk ingebouwd in het IC - of er wordt een vaste output gegenereerd van bijv. 1,25V 10mA - 'keb even geen zin om PDFje te lezen]

Zonder IC heb je geen voorschakelweerstand, en zul je die dus wel tussen voeding en Led moeten zetten (anders gaat jouw stelling wel op - 1/10'de seconden en je Led is gebarbequed).

Wat ik mij afvraag is of alle Leds wel dezelfde specificaties hebben (en er niet toevallig 2 zwaardere tussen zitten). En anders is de Max uitslag verkeerd afgesteld met de gevoeligheidspotmeter tussen input en IC.

Verwijderd

Op maandag 06 mei 2002 23:29 schreef thedolf het volgende:

[..]

Zet je ledje ff op 12V. Ik weet zeker dat ie het niet langer dan 1 seconde uithoud
Ik bedoel de LEDs in de VUmeterschakeling, was misschien niet duidelijk.

Er zit wel eens wat verschil in helderheid tussen de LEDs, dan moet je die LEDs die minder fel branden vervangen.

• mr.loepie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-11 11:24

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

als ie niet helemaal uitslaat moet je de weerstand met deze kleuren ff vervangen voor een lichtere (oranje oranje rood) 3k3 zet er een 1k2 in bv dan doet ie het wel :z

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Verwijderd

Dat is nou het nadeel als je het schakelingetje zo goedkoop mogelijk gaat bouwen, je kan er niks aan afregelen.
Ook is bij ICs altijd het gebruik van IC-voetjes aan te raden, het kan je een hoop ellende en gepruts besparen.
Wat kost het nou helemaal, 2 voetjes en 2 trimpotjes.

• Virtox
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-11 10:28
Of je een led nou op 3v of 12v maakt echt niet uit, mits je de juiste voorschakelweerstand gebruikt.. een led aan de 3v zonder weerstand fikt ook door.

Anything goes !!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op dinsdag 07 mei 2002 18:22 schreef MoodSwing het volgende:
Of je een led nou op 3v of 12v maakt echt niet uit, mits je de juiste voorschakelweerstand gebruikt.. een led aan de 3v zonder weerstand fikt ook door.
Dat is wel afhankelijk van de LED's hoor. De 5V LED's van mijn VU meter fikken niet door :)

Verwijderd

help?
naja, ik snap helemaal niets van die schema's... dsu wou ik vragen of iemadn voor mij een vu meter voor mijn hdd en voor winamp zou kunnen maken?
mail me even, slipsnot@gamersnes.nl.
alvast bedankt de soldeer n00b SliPsNoT ;)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op dinsdag 07 mei 2002 18:50 schreef SliPsNoT het volgende:
help?
naja, ik snap helemaal niets van die schema's... dsu wou ik vragen of iemadn voor mij een vu meter voor mijn hdd en voor winamp zou kunnen maken?
mail me even, slipsnot@gamersnes.nl.
alvast bedankt de soldeer n00b SliPsNoT ;)
Op mijn huispagina staat op de pagina Tweaks - HDD LED Meter wel een min of meer duidelijke beschrijving van de te volgen methode, compleet met links naar Conrad, waar je de onderdelen online kan bestellen :)

• Virtox
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-11 10:28
Dat is wel afhankelijk van de LED's hoor. De 5V LED's van mijn VU meter fikken niet door :)
Tja er zijn meer dan genoeg led's die een ingebouwde weerstand hebben, maar in principe kunnen leds zonder (ingebouwde) weerstand vrij snel doorfikken.

En dat er stiekum toch wel tegen kunnen weet ik ook wel, vroeger maakte ik led's in meerdere kleuren door ze ff aan de 12 volt te hangen, rode werden dan oranje of geel >:)

Anything goes !!

• Quintus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-11 17:00

Quintus

Eg wel! Dus....

BalusC schreef op 07 mei 2002 @ 18:58:
[...]

Op mijn huispagina staat op de pagina Tweaks - HDD LED Meter wel een min of meer duidelijke beschrijving van de te volgen methode, compleet met links naar Conrad, waar je de onderdelen online kan bestellen :)
Een beetje gekickt dit topic.
Maar dit is precies wat ik zocht. Een schema dat niet te abstract is. Ook handig voor de andere tweakers, die bij de huidige led inkoopactie leds kopen, en een vu meter willen maken.

nb de links naar conrad werken niet.

Unknown

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:00
The Dolf schreef op 06 mei 2002 @ 23:29:
[...]

FOUT ! led's zijn stroom gestuurd al zet je er 60 V op met 15 mA dan branden ze ook niet door het ligt aan de stroom die erdoor vloeit

(ER IS EEN VERSCHIL TUSSEN SPANNING EN STROOM)

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 11:22

PCR

MaChOmIdGeT schreef op 14 oktober 2002 @ 09:00:
[...]

FOUT ! led's zijn stroom gestuurd al zet je er 60 V op met 15 mA dan branden ze ook niet door het ligt aan de stroom die erdoor vloeit

(ER IS EEN VERSCHIL TUSSEN SPANNING EN STROOM)
Heb jij wel eens gehoord van een sperspanning? en doorslagspanning? ;)

Codedivision | Freedom Internet

Verwijderd

ik heb um ook volgens dat schema gemaakt samen met mun buurman :) ben elektro n00b.. hehe hij deed het toen we um testte en kwam thuis deed ie het ook nog later op de avond zet ik winamp weer aan brand alleen het 2e ledje :S
hij is nu aan het kijken waar het aan ligt hehe..
20 x 3 mm leds blauw :P woei

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:44
Heb ff [EL] voor je topictitel geprutst, zie daarvoor de sticky topics.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Quintus schreef op 14 oktober 2002 @ 01:22:
nb de links naar conrad werken niet.
Thanx voor de feedback :) Helaas is de Conrad site zodanig gewijzigd dat het nu letterlijk een oerwoud is waar de bomen niet te vinden zijn.. De search is daar zwaar brak en ik heb momenteel even geen zin in om zoveel tijd in te steken om alle relevante componenten terug te vinden.. Komt nog wel een keer.

offtopic:
Phreak, aangaande de titelchange, bestond die sticky al destijds op 6 mei jl?

• AcouSE
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

BalusC, het enige lichtpuntje is dat zoeken op artikelnummer nog wel goed gaat. Heb je die nrs niet in een lijstje?

offtopic:
Lees dit eerst voordat je een topic opent! - Door Phreak (HGM Harde waren) - Sunday 23 December 2001 19:23

Verwijderd

PC-Reactive schreef op 14 oktober 2002 @ 09:06:
[...]

Heb jij wel eens gehoord van een sperspanning? en doorslagspanning? ;)
Sluit jij je LEDjes zonder voorschakelweerstand in sperrichtig aan dan?

• OliverBB
  • Laatst online: 23-11-2024
mijn vu meter werkte perfect,
alleen nu ik de kast van binnen een beetje opgeruimd heb, is ie anders gaan werken!
nu slaat ie wel uit alleen de ledjes er achter gaan dan weer uit, ik bedoel dus de staart blijft niet aan zolang er uitslag is.
er is dus 1a2 ledjes die branden terwijl eerst bij volle uitslag alle ledjes branden
iemand een idee hoe dat kan?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

AcouSE schreef op 14 oktober 2002 @ 13:46:
BalusC, het enige lichtpuntje is dat zoeken op artikelnummer nog wel goed gaat. Heb je die nrs niet in een lijstje?

offtopic:
Lees dit eerst voordat je een topic opent! - Door Phreak (HGM Harde waren) - Sunday 23 December 2001 19:23
Nee die nummers heb ik helaas niet in een lijstje.. Maar ik heb thuis wel zo'n duimdikke Conrad catalogus liggen, misschien dat het opzoeken makkelijker gaat :)

offtopic:
En dit dan? Phreak wijzigde dit bericht 01-10-2002 11:00

Verwijderd

OliverBB schreef op 14 oktober 2002 @ 14:41:
mijn vu meter werkte perfect,
alleen nu ik de kast van binnen een beetje opgeruimd heb, is ie anders gaan werken!
nu slaat ie wel uit alleen de ledjes er achter gaan dan weer uit, ik bedoel dus de staart blijft niet aan zolang er uitslag is.
er is dus 1a2 ledjes die branden terwijl eerst bij volle uitslag alle ledjes branden
iemand een idee hoe dat kan?
Misschien de bedrading die nu anders ligt?
Merkwaardig probleem, Chainsaw had dat ook, al vanaf het begin.
Die heeft nu eentje met versterking en gelijkrichtig, die heeft daar iig geen last van.
De linker VUmeter in het filmpje dat hij gemaakt heeft, heeft daar ook last van, de rechter is die met versterking en gelijkrichting.

• PCR

PCR

Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 14:32:
[...]

Sluit jij je LEDjes zonder voorschakelweerstand in sperrichtig aan dan?
Nee, maar dan houden we alsnog de doorslagspanning over... ;)

Verwijderd

Doorslagspanning is alleen van toepassing in sperrichting, in doorlaatrichting heb je alleen te maken met doorlaatspanning. ;)

• PCR

PCR

Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 18:54:
Doorslagspanning is alleen van toepassing in sperrichting, in doorlaatrichting heb je alleen te maken met doorlaatspanning. ;)
In de doorlaatrichting bestaat er zeer zeker een doorslagspanning, check een led-karakteristiek maar eens :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 mei 2002 @ 23:09:
[...]

He Exter even wat vragen ik wil een stereo Audio Uv Meter Maken.
Ik heb gehoord dat ik die bij jou kan kopen.
Wat is de prijs en hoe regelen we dat.
Alvast bedankt groetjes.

Weerstand tussen pen 7 en 8 bepaalt de helderheid van de LEDs.
Over deze weerstand staat 1,25V en bij 1 mA loopt er ca 10 x zoveel door de LEDs. Dit is ook zo ongeveer het maximum.
Als je deze weerstand gaat verlagen, moet de weerstand van pen 8 naar massa evenredig veranderd worden ivm de referentie-adjust.

• OliverBB
  • Laatst online: 23-11-2024
Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 14:55:
[...]

Misschien de bedrading die nu anders ligt?
Merkwaardig probleem, Chainsaw had dat ook, al vanaf het begin.
Die heeft nu eentje met versterking en gelijkrichtig, die heeft daar iig geen last van.
De linker VUmeter in het filmpje dat hij gemaakt heeft, heeft daar ook last van, de rechter is die met versterking en gelijkrichting.
is alweer verholpen,
er lag een solderingkje los
Pagina: 1