Toon posts:

Raid/WinXP/IBM120GXP Slechte Prestaties

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me nieuwe computer binnen (zie sig)

Alles functioneerd prima en ben er ontzettend tevreden mee:)

Maar toch wil je even kijken hoe je systeem presteert dus hier volgen een paar benchmarks :

3dmark 2001 se : 11268 3dmarks

*Atto

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1589744474

Sisoft Sandra 2001 SE : 37-39.000+

Drivers/Patches: Det 28.32, PCI latency v019, VIA PFD Driver 1.05, Nieuwste Promise Fastrak lite drivers.

Bios: A7V333 RAID/Sound bios version 1004

Dit alles na een schone win instalatie.

Nu weer terug ontopic mijn raid presteert beneden gemiddeld als ik zo me benches zie. Of heb ik het verkeerd?

De hdisks zitten beide op een aparte ide poort.

Auto instalatie gedaan in softrack setup, dit staat er als die boot :

ID Mode Size Track-Mapping status
1 2+0 Stripe 164696M 20023/255/63 fuctional

edit : heb ff gesearched en de scores zijn echt van te schrikken.

bios settings :

cpu speed: manual
cpu freq mult: 12x
cpu/pci freq: 140 (XP 2000 gelockt) is max.
cpu/mem: auto
system perf: optimal
cpu vc core: 1,85v
SDRAM: user define
2T
2T
2T
5T
1T command: enabled
interleave: 4 bank
graphic ap: 128 mb
agp drive strength: auto
agp perf. contr: enabled
agp fast write control: enabled
video mem cache mode: uswc
mem hole: disabled
pci 2.1 lat: enabled
dram burst length: auto

3dmark lijkt me hoog genoeg :9, maar me raid is van te huilen :'(

Graag wat hulp

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 07:14
Als eerste: zo slecht is dit niet!!!!!!!!!!!!

Als tweede: update effe naar beta bios 1007.01 en je zult zien dat je performance verbetert.

Als derde: let op de cache instellingen van windows, dit heeft invloed op de performance van de hd's. (installeer bijvoorbeeld cacheman, kun je tweaken met de cacheinstellingen).

Als vierde: heb jij usb 2.0 gedisabled? De onboard raid en de usb 2.0 gebruiken dezelfde bus. Bij mij ging de performance vlink omhoog door de usb 2.0 te disablen.

Als vijfde: her en der lees ik dat stipe size 16 het beste is... maar niet iedereen is hiermee eens.

Als zesde: zomaar een vraagje, welke hd's heb jij?

• Brakius
Als zevende: zet quiet uit of zet de hd in fast mode met bijvoorbeeld amset van maxtor of gebruik de ibm tool (werkt ook op maxtor hd's).

Verwijderd

Topicstarter
USB 2.0 jumper uitgezet op mobo. Windows geformateerd.

Ik weet dus niet of die nog in windows aan staat.

Het zijn zeker wel slechte scores, als je ze vergelijkt met de andere IBM 120GXP drives in andere topics.

Search maar is op IBM 120GXP.

Die quiet mode enzo uitzetten is dit gevaarlijk? Beide drivers zitten in coolermaster design cooler bays.

Ik heb IBM 80GB 120GXP drives (Zie sig).

Ik ga me bios updaten, en die util dl voor me disk om quiet mode uit te zetten.

En die stripe? Die heb ik zelf aan laten maken in de bios van Fasttrack. Moet ik ze opnieuw aan maken met andere settings

Verwijderd

Topicstarter
*schop*

Iemand?

Ik heb gesearched, geupdate en maar geinstaleerd. Hoe krijg ik me raid nou optimaal? Moet je me atto bench zien :( das toch niet normaal :(

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 11:43
ZO slecht zijn je scores nou echt niet...
Ik denk dat er op het moment ook niet veel aan te doen is daar je slechts een lite bios hebt van de raid controller.
Dit houdt in dat je de blocksize niet kunt wijzigen.
standaard staat deze op 64KB, dit is niet optimaal, 16kb of 8kb zorgen voor veel betere resultaten.
Zover ik weet is het a7v333 bios nog niet gekraakt zodat er een full raid hack mogelijk mee is, asus probeert dit blijkbaar tegen te gaan, waarom weet ik niet, want het kost ze nu al klanten... tja..

Zie hier voor meer info:
http://www.braziliantech.com

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 04-04 11:38
*blaat blaat blaat*...

* GarBaGe blaat in mezelf...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 11:43
Op dinsdag 07 mei 2002 21:22 schreef GarBaGe het volgende:
*blaat blaat blaat*...

* GarBaGe blaat in mezelf...
Blaat blaat ?
Ah, blaat blaat blaat !! *D

LOL, whatever :+

Verwijderd

Topicstarter
Dus hoger kan ik niet halen? :'(

• Brakius
Je wilt sneller? Volgensmij moet je dan opnieuw beginnen door een nieuw array aan te maken met een stripesize van bijvoorbeeld 8kb of 16 kb.

Verder kun je je windows instellingen optimaliseren, wanneer je dit nog niet gedaan hebt.

• Trek Y11
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-03 11:23

Trek Y11

Eat my shorts

Probeer eens wat het verschil is als je de latency patch uninstalled, of de raid performace patch.

ik haal in ieder geval een hogere schore, Max write 67mb en max read 76mb in Atto.

Ik denk dat die ibm's van jou een stuk sneller moeten kunnen.

What if this weren't a hypothetical question?

Verwijderd

Topicstarter
Idd, dat weet ik wel zeker. Ik heb andere mensen gezien met ook lite fast trac en deze mobo met hogere results.

Me stripe kan ik neit veranderen, niet todat er een full raid hack uit komt voor me board.

Ik heb latency patch en via 4-1 en raid patch.

Zou iemand mij de urls kunnen geven, dan instaleer ik zo even opnieuw. Nog wat anders kwa software/instellingen wat ik kan veranderen/instaleren?

Frisian heeft 2x wd disks en die haalt ook veel hoger, dus ik moet ook veel hoger kunnen halen. (hij heeft bijna zelfde configuratie als ik)

• Brakius
Als je een array opzet kun je kiezen tussen a/v, desktop en server. Wat heb jij gekozen?

Installeer bijvoorbeeld Cacheman om cacheinstellingen van windows voor de hd te veranderen (desktop/server,etc).

• Trek Y11
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-03 11:23

Trek Y11

Eat my shorts

Heb je al gekeken of er verandering in de scores is als je de latency patch er weer er af haalt ?

Bij mij ging toen onverklaarbaar de performance omhoog.

Heb je ook 4 in 1 drivers lopen ? Zo nee installeer die eens (laatste versie volgens mij 4.38)

What if this weren't a hypothetical question?

Verwijderd

Topicstarter
Heb desktop gekozen, zal zo ff die latency patch er af dumpen kijken wat ik dan haal.

• Vincent Meijer
  • Laatst online: 23:44

Vincent Meijer

You better believe it!

Ik heb hetzelfde probleem gehad, lees maar in dit topic [topic=478799/1/50] Maar wat dus bij mij enorm hielp is de blocksize naar 8K of 16K te zetten. Maar als ik het goed begrijp kan jij dit niet wijzigen. De enige oplossing is wachten op een gehackt bios of een nieuwe raid controller kopen, maar dat is $$$.
Volgens mij heb je de rest goed ingesteld. Succes

Systeem specs

• Brakius
Ik weet niet hoe het zit met server, maar zal server niet een kleiner stripe size zijn? Lijkt mij namelijk logisch, of niet?

Verwijderd

Bij dit BIOS niet. De stripesize zit vast op 64 kb. De instelling AV, Desktop en Server zorgt er alleen voor dat de controller de array iets anders gebruikt. (iig, dat maak ik op uit de handleiding van mijn moederbord.)

Verwijderd

edit:

Hier stond onzin..

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Waar is btw ATTO te downloaden?

Verwijderd

Ik heb dus ongeveer hetzelfde probleem met een MSI KT3 ARU met een 2x 40 Gig IBM 60 GXP.
De performance verschilt behoorlijk per partitie, waarbij de C: het slechtste presteert (Sisoft 25000) en D: het beste (38000-40000), met een enkele schijf haalde ik ongeveer 24000-25000.
Het aanpassen van de blocksize kan volgens mij niet bij de standaard onboard Lite Promise controller :'(, weet iemand hier een oplossing voor?

Verwijderd

Gebruik de search eens.
Het is mogelijk om de Lite biossen te flashen met een Full Raid Bios, en dan de Full Raid drivers te installeren. Dan heb je meer mogelijkheden, maar dan is echter wel je garantie naar de knoppen. :+

Verwijderd

Ik heb de search al gebruikt, maar ik heb nog geen gehackte RAID bios gevonden voor de Promise PDC20276 (ATA133) RAID controler. Ik vermoedt dat de relatief slechte performance ligt aan de blocksize van 64 kb. Ik lees vooral van veel mensen die een blocksize hebben genomen van 8 kb, maarja, die hebben dan ook een losse/gehackte RAID controler.

Verwijderd

Topicstarter
*schop* Ik weet dat de topic al 2 maanden oud is maar het is een beetje onzin om er nog een topic over te maken.

Ik heb even het volgende gedaan :

Beide disks geformateerd, stripe verwijderd en opnieuw aangemaakt. Schone winxp en toen gelijk gebenched.

Sisoft : 21000 :(|
Atto : Average 40mb/sec top 49mb/sec

USB 2.0 uitgeschakeld
A7V333 Bios 1006
Heb de disks nu op Cable select gezet geen verschil in perfomance.

Heb nu via 4-1 drivers (4.40) er op gezet kom nu op de 2300 met sisoft en 44 average en 51 max.

Daarna de latency patch van via, toen zakte me scores naar de : 2000 met sisoft en 39average en 46max.

Heb de latency patch er nu maar weer af.

Dit zijn echt slechte scores voor 2 IBM 120GXP disks in raid 0.

Iemand enige idee hoe ik nou betere scores kan halen?
Ik heb een onboard raid bios en daar staat de stripesize vast op 64. Zal het hier aan liggen?

Ik heb nog ibm tools gedraaid en alles op fast gezet (stond hij al).

Graag wat hulp, me disks lopen nu erg langzaam

Verwijderd

Op zondag 07 juli 2002 13:23 schreef [Elite]Hippie het volgende:
*schop* Ik weet dat de topic al 2 maanden oud is maar het is een beetje onzin om er nog een topic over te maken.

Ik heb even het volgende gedaan :

Beide disks geformateerd, stripe verwijderd en opnieuw aangemaakt. Schone winxp en toen gelijk gebenched.

Sisoft : 21000 :(|
Atto : Average 40mb/sec top 49mb/sec
Sisoft kan niet goed overweg gaan met RAID.

En als je perse performance wilt, neem dan een aparte RAID controller, de Promise Fasttrak TX4 Pro bijvoorbeeld ;)

Verwijderd

Topicstarter
Andere bench programma's geven ook slechte results :'(
Pagina: 1