Videobewerking met alleen firewire te doen ?

Pagina: 1
Acties:

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Ik wil dus in 1e instantie geen speciale kaart maar alleen met een firewire kaartje en natuurlijk een digitale cam met firewire de film gaan bewerken. Geen complete films maar een effectje hier en een tekstje daar, vervolgens weer terug naar de cam sturen.

Mijn systeem is een Athlon 750 met 384 Mb memory, de hdd draait op 5400 tmp en dat zou de bottleneck kunnen zijn is me verteld....

edit:

ff wat typo's eruit.

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
check of je camera ook dv-in ondersteunt, zodat je de video weer terug kan zetten

haal een kaartje van €75 en gaan met die banaan

als het niet soepel draait, misschien nog een 7200 rpm schijf €100

athlon750 is genoeg ( ik doe het hier met een duron)

• seq_uence
Op maandag 06 mei 2002 20:40 schreef monkel het volgende:
check of je camera ook dv-in ondersteunt, zodat je de video weer terug kan zetten

haal een kaartje van €75 en gaan met die banaan

als het niet soepel draait, misschien nog een 7200 rpm schijf €100

athlon750 is genoeg ( ik doe het hier met een duron)
thnx voor de snelle reply ! :)

Camera heeft inderdaad dv in/out dus dat gaat wel lukken.

Ik had gezocht naar software en daar kwam Adobe Premiere goed naar voren, misschien daar nog advies ?

edit:

Ik bedenk me net dat ik weinig schijfruimte heb, hoeveel zou gemiddeld nodig zijn ?

• monkel
  • Nu online
premiere 6 doet het prima, is wel prijzig ( ;) )
anders misschien ulead videostudio, heb ik nog niet geprobeerd, maar schijnt ook wel goed te zijn

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08-2023

gcb

Ik werk hier ook met enkel een FireWire kaartje en een digitale-videocamera. Dat werkt best goed. Ik doe ook alleen simpele dingen, soms een effect, maar vooral knippen en plakken. Met Sonic Foundry's Vegas Video 3.0. Adobe Premiere begreep ik niet :).

7200 RPM schijf is absoluut aan te raden! Eerst had ik een 5400 PRM en daarmee kreeg ik vaak skipped frames. Nu heb ik een 7200 RPM SCSI U160 (@UW contrl :Y)), werkt als een trein. En dat op een P2 450.

• seq_uence
Jaja, lekker hoor scsi maar dat ga ik er niet voor aanschaffen. Maar een 7200 tmp IDE moet ook wel kunnen denk ik.

Bij de camera is Digital Photo Navigator/Presto meegeleverd, wie kent dat en is dat wat ?

• monkel
  • Nu online
gewoon 7200 rpm ide is ook prima

bij de firewire-kaart wordt meestal wel software (en kabel) meegeleverd, waarmee je de effecten die jij wilt prima kan maken

• DJSmiley
  • Laatst online: 13:40
Op maandag 06 mei 2002 20:56 schreef seq_uence het volgende:
Jaja, lekker hoor scsi maar dat ga ik er niet voor aanschaffen. Maar een 7200 tmp IDE moet ook wel kunnen denk ik.

Bij de camera is Digital Photo Navigator/Presto meegeleverd, wie kent dat en is dat wat ?
Dat is zoals de naam al zegt voor FOTO's..
Voor video heb je er dus nix aan :)

Zoals genoemd een firewire kaartje erin zetten.
Software? Premiere is idd errug goed (en moeilijk)
Pinnacle Studio 7 is ook erg goed. Veel minder mogelijkheden, maar wel stukken makkeljiker (en goedkoper)

Zelf heb ik een Dynalink firewire kaartje. Kostte iets van EUR 35, en word ULead Videostudio 4 bij meegeleverd. Zelf dat proggie niet gebruikt, alleen met versie 6 gespeeld. Werkt ook erg eenvoudig.

5400rpm is idd niet echt snel, al moet dat wel te doen zijn. (mits goed gefragmenteerd). DV trekt toch aardig wat van je schijf, een fatsoenlijke datastroom moet je bakkie wel continue aankunnen.

Kwa grootte: Reken +/- 215 Mb per minuut DV kwaliteit film.
Tikt dus best leuk aan.... Voor 10min film, incl bewerken heb je dus zo'n 5 Gb nodig. (2.5Gb aan source, en zo'n 2 Gb als eindresultaat)

7200rpm is aan te raden, vooral als je windows (lees: swappen) ook op dezelfde schijf gebeurt.

Verder iig DMA aanzetten, scheelt een enorme hoop.

Ik bewerk zelf op een P3 kassie. 10k U160 SCSI als bootdisk / de rest, en een 80Gb 7200 U100 disk voor videobewerken.
Doordat de videodata op een aparte schijf staat, is de dv datastroom geen enkel probleem.

Zoals gezegt, bij 1 5400 schijffie wordt het krap, windows moet dan EN een continue datastroom wegschrijven, EN ook af en toe tussendoor windows filetjes laden/swappen (lees: zoektijden).

Oh ja, beetje mem is leuk, maar dat zit zo te zien wel goed.
CPU maakt eigenlijk geen fuck uit, behalve voor het renderen, dat is gewoon een 10jarenplan.
Zit hier zelf met een P3-866...
7min DV film, incl overgangen, vanaf DV avi, renderen naar MPG2 (DVD) met TMPGenc op allerhoogste kwaliteit duurde 4 uur......
Normale kwaliteit MPG2 (vanuit videostudio) duurde een minuut of 15 (voor 7 min film)

Verwijderd

Zelf maak ik gebruik van een Ulead videostudio 6, draaiend op op 800mhz systeem met 20GB 5400rpm HD, onder windows 98SE. Ik heb hiermee absoluut geen problemen met ook de grote van de HD.
Neem zelf de video op in avi DV kwaliteit, vervolgens bewerken met bovenstaand programma, voor 20 min film is hij dan ongeveer 15 min aan het rekenen voor het eind resultaat, wat ik daarna moeiteloos terug kan zetten naar de camera.
Videostudio rekent alleen maar uit, die beelden die jij bewerkt hebt, onbewerkte fragmenten of delen daarvan worden gewoon weer uit het originele bestand uitgelezen.
Bij scheelt dit in iedergeval heel veel ruimte.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Het capturen van DV gaat een stuk langzamer nog dan de snelheid van een 5400rpm harddisk dus dat is absoluut geen bottleneck!

Verwijderd

Op maandag 06 mei 2002 21:26 schreef DJSmiley het volgende:
[..]

5400rpm is idd niet echt snel, al moet dat wel te doen zijn. (mits goed gefragmenteerd).
Ik heb liever goed gedefragmenteerde schijven. Als ze gefragmenteerd zijn, dan wil het allemaal niet zo lekker meer :+

Verwijderd

5400 toeren mag geen probleem zijn aangezien DV een datarate heeft van 4 MB per seconde.
Je moet alleen wel "DMA" activeren.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op dinsdag 07 mei 2002 09:09 schreef RobinSas het volgende:
5400 toeren mag geen probleem zijn aangezien DV een datarate heeft van 4 MB per seconde.
Je moet alleen wel "DMA" activeren.
als het goed is doet windows automatisch "DMA" aanzetten, anders moet mijn hd nog 20x sneller gaan.
(ik MOET om winXP/win2000 op ste starten in mijn bios DMA uitzetten, maar windows moet em weer aanzetten - tja, kg7-raaid)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Op dinsdag 07 mei 2002 09:39 schreef gitaarwerk het volgende:

[..]

als het goed is doet windows automatisch "DMA" aanzetten, anders moet mijn hd nog 20x sneller gaan.
(ik MOET om winXP/win2000 op ste starten in mijn bios DMA uitzetten, maar windows moet em weer aanzetten - tja, kg7-raaid)
Het ligt aan de windows versie...
Volgens mij zetten win 95 / 98 / ME het standaard niet aan namelijk. Je moet het zelf aan zetten in je apparaatbeheer.
Windows 2000 zet je schijven standaard op DMA 33 welke je met een softwaretruc op volgens mij maximaal DMA 66 kan zetten.
Van Windows XP heb ik geen idee.
Pagina: 1