Wat betekenen de in de topictitel genoemde netwerken eigelijk allemaal en wat doen ze? Kan iemand ook een voorbeeld geven? Een LAN weet ik nog wel enigzins....maar bijvoorbeeld een MAN
Wat moet ik me daar bij voorstellen?
Verwijderd
HmmZz, dat had je ook best wel met Google kunnen zoeken he
, maar goed.......even kijken wat ik er dus nog van weet.
• Voor te beginnen heb je dus een LAN (Local Area Network). De naam Local zegt het eigelijk al; een netwerk van Pc's binnen 1 locatie/bedrijfspand. Zoals bijvoorbeeld de systemen die je thuis op elkaar hebt aangesloten. Zolang het maar 'Local' blijft, dus de systemen binnen je huis bevinden (of voor een bedrijf; binnen dat pand), heet het dus een LAN.
• Een WAN (Wide Area Network) is een netwerk met een onbeperkt geografisch gebied. De grootste van de 3. Voorbeelden zijn het Internet en het wereldwijde telefoonnetwerk. Maar een WAN hoeft niet per se groot te zijn. In sommige gevallen kan een WAN zelfs kleiner zijn als een LAN. Als je bijvoorbeeld een Pc op huisnummer 1 verbind met de Pc op huisnummer 2 ben je in feite met meerdere locaties bezig en is het niet meer een LAN te noemen, maar een WAN.
• En als laatste heb je de MAN (Metropolitan Area Network). Een netwerk binnen een stad. Zoals bijvoorbeeld de CAI (Centrale Antenne Inrichting). Dus het netwerk waar @Home/Chello over verspreid word in je stad/dorp is een MAN.
Verder heb je ook nog een AAN (Aircraft Area Network). Het netwerk wat in vliegtuigen gebruikt word. En volgens mij kan je een WAN ook weer indelen in 2 verschillende soorten als ik me niet vergis, maar daar weet ik het fijne niet van dus zou je toch ff zelf moeten searchen
Wat bij al die soorten dus kenmerkend is, is het geografisch gebied waar het over verspreid word. Een handig hulpmiddel als je ff niet meer wat voor een netwerk het nou precies is. Oeff.....het is een hele lap tekst geworden. Beetje duidelijk?
• Voor te beginnen heb je dus een LAN (Local Area Network). De naam Local zegt het eigelijk al; een netwerk van Pc's binnen 1 locatie/bedrijfspand. Zoals bijvoorbeeld de systemen die je thuis op elkaar hebt aangesloten. Zolang het maar 'Local' blijft, dus de systemen binnen je huis bevinden (of voor een bedrijf; binnen dat pand), heet het dus een LAN.
• Een WAN (Wide Area Network) is een netwerk met een onbeperkt geografisch gebied. De grootste van de 3. Voorbeelden zijn het Internet en het wereldwijde telefoonnetwerk. Maar een WAN hoeft niet per se groot te zijn. In sommige gevallen kan een WAN zelfs kleiner zijn als een LAN. Als je bijvoorbeeld een Pc op huisnummer 1 verbind met de Pc op huisnummer 2 ben je in feite met meerdere locaties bezig en is het niet meer een LAN te noemen, maar een WAN.
• En als laatste heb je de MAN (Metropolitan Area Network). Een netwerk binnen een stad. Zoals bijvoorbeeld de CAI (Centrale Antenne Inrichting). Dus het netwerk waar @Home/Chello over verspreid word in je stad/dorp is een MAN.
Verder heb je ook nog een AAN (Aircraft Area Network). Het netwerk wat in vliegtuigen gebruikt word. En volgens mij kan je een WAN ook weer indelen in 2 verschillende soorten als ik me niet vergis, maar daar weet ik het fijne niet van dus zou je toch ff zelf moeten searchen
Verwijderd
LAN = Local area network
MAN = Metroplean area network of i.d. (stad - stad)
WAN = Wide area network internet dus
PAN = Personal area network, je lichaam dus...
k*t te laat....
zie hier dan maar een korte samenvatting van hierboven...
MAN = Metroplean area network of i.d. (stad - stad)
WAN = Wide area network internet dus
PAN = Personal area network, je lichaam dus...
k*t te laat....
zie hier dan maar een korte samenvatting van hierboven...
Uhm.....jah. Ik snap het nu wel een beetje.Op maandag 06 mei 2002 17:36 schreef Clyde het volgende:
Beetje duidelijk?
Maar alleen bij de MAN heb ik nog wat vraagtekens. Je zegt dus erover dat dat netwerken moeten zijn binnen een stad. Dus bijvoorbeeld 4 vestigen van 'de Regenboog' in 1 stad die op elkaar aangesloten zijn kunnen een MAN zijn?
Maar tegelijkertijd zijn die 4 locaties ook een Wide Area; dus geografisch niet beperkt. Net zoals die 2 buurjongens die elkaars Pc's aansluiten. Das ook een WAN.
Dus die regenboog vestigingen kunnen MAN en WAN zijn.....toch
Verwijderd
Ik denk dat je er een klein beetje te moeilijk over nadenkt. Als we die 3 typen netwerken pakken is de LAN de kleinste. Daarna komt MAN, gevolgd door WAN. Dat is dus eigelijk de volgorde die je moet onthouden. Wat ik dus net ook al zei over die 2 buurjongens die naast elkaar wonen en 2 systemen op elkaar aansluiten waardoor het een WAN word, is gewoon een hoge uitzondering. Dat kan je door een beetje inzicht eigelijk wel zien. Daar is niet echt een regel voor dat het in dat geval opeens een WAN is. Probeer in ieder geval niet te moeilijk te denken en houd de volgorde van grootte aanOp maandag 06 mei 2002 18:32 schreef acd het volgende:
[..]
Uhm.....jah. Ik snap het nu wel een beetje.![]()
Maar alleen bij de MAN heb ik nog wat vraagtekens. Je zegt dus erover dat dat netwerken moeten zijn binnen een stad. Dus bijvoorbeeld 4 vestigen van 'de Regenboog' in 1 stad die op elkaar aangesloten zijn kunnen een MAN zijn?
Maar tegelijkertijd zijn die 4 locaties ook een Wide Area; dus geografisch niet beperkt. Net zoals die 2 buurjongens die elkaars Pc's aansluiten. Das ook een WAN.
Dus die regenboog vestigingen kunnen MAN en WAN zijn.....tochMaar wat is het dan nou van de 2
Die regenboogvestingen zijn sowieso geen LAN, das duidelijk. Een WAN is het ook niet omdat het simpelweg gewoon te klein is daarvoor. Het is dus een MAN. Sim-pel
Verwijderd
Ik heb het toch ff zelf opgezochtOp maandag 06 mei 2002 17:36 schreef Clyde het volgende:
En volgens mij kan je een WAN ook weer indelen in 2 verschillende soorten als ik me niet vergis, maar daar weet ik het fijne niet van dus zou je toch ff zelf moeten searchen
Wereldwijd-WAN (oftewel Global WAN):
Hier worden vaak nationale openbare datanetwerken met elkaar gekoppeld. Bijvoorbeeld.....het telefoonnetwerk, Datanet-I, het Internet. Opzicht zijn ze dus wel klein maar gezien het feit dat ze met zo velen gekoppeld worden maakt het toch vrij groot.
Bedrijfs-WAN (oftewel Enterprise WAN):
Dat zijn dus wereldwijd verspreidde computernetwerken van bedrijven die aan elkaar gekoppeld worden. Hierdoor ontstaat een bedrijfsnetwerk. Dit vinden we bij bijvoorbeeld multinationale ondernemingen.
bij een LAN mist iedereen hier een stuk, een lan is als het een netwerk aangaat binnen een bedrijf of school. staat de ene vestiging in amsterdam en de anderen in new york, en die zijn dmv intetnet met elkaar verbonden is dat nog steeds een lan omdat het van 1 bedrijf is.
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
Verwijderd
HmmZz.....volgens mij heb je dan toch te maken met een WAN. Een Enterprise-WAN om precies te zijn. Het is weliswaar 1 bedrijf maar het is geen 1 locatie en dan is het niet meer 'Local', dus ook niet een Local Area Network meer te noemen.Op maandag 06 mei 2002 19:36 schreef kevinp het volgende:
bij een LAN mist iedereen hier een stuk, een lan is als het een netwerk aangaat binnen een bedrijf of school. staat de ene vestiging in amsterdam en de anderen in new york, en die zijn dmv intetnet met elkaar verbonden is dat nog steeds een lan omdat het van 1 bedrijf is.
Verwijderd
Daar doen wij het ook voor heOp maandag 06 mei 2002 20:54 schreef bopitje het volgende:
cool weet ik dat ook meteen
Je kan het ook tegen de techniek afzetten :
Een LAN maakt in principe gebruik van eigen infrastructuur binnen een eigen terrein.
Een MAN maakt gebruikt van eigen infrastructuur, maar over openbaar terrein. Zo heeft de ABN AMRO tussen de beide computer-centra in Amstelveen eigen dikke bundels glasvezel-kabels liggen.
Een WAN maakt gebruik van openbare infrastructuur, dus dialup-, DSL- of huur-lijnen.
Waar je prive-radio-verbindingen (de SEP, Samenwerkende Electriciteits Maatschappijen hebben een eigen draadloos netwerk dat Nederland bestrijkt) moet plaatsen is dan wat minder duidelijk, dit zou MAN of WAN kunnen worden beschouwd.
Een LAN maakt in principe gebruik van eigen infrastructuur binnen een eigen terrein.
Een MAN maakt gebruikt van eigen infrastructuur, maar over openbaar terrein. Zo heeft de ABN AMRO tussen de beide computer-centra in Amstelveen eigen dikke bundels glasvezel-kabels liggen.
Een WAN maakt gebruik van openbare infrastructuur, dus dialup-, DSL- of huur-lijnen.
Waar je prive-radio-verbindingen (de SEP, Samenwerkende Electriciteits Maatschappijen hebben een eigen draadloos netwerk dat Nederland bestrijkt) moet plaatsen is dan wat minder duidelijk, dit zou MAN of WAN kunnen worden beschouwd.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
Als we dan toch bezig zijn:
Wat is een SAN ???
Wat is een SAN ???
Verwijderd
Storage Area NetworkOp dinsdag 07 mei 2002 17:08 schreef nOLoGIc het volgende:
Wat is een SAN ???
Is een high speed netwerk 'achter' de server dat storage devices en servers met elkaar verbindt. Die zijn dus daardoor niet langer gebonden aan één specifieke server en aan die fysieke locatie. Storage devices kunnen tot op 10 kilometer afstand van de server(s) bevinden.
Storage Atechts (Op dinsdag 07 mei 2002 17:08 schreef nOLoGIc het volgende:
Wat is een SAN ???
ik was te laat en in de war met NAS Network Atechts (
Nee, een PAN wordt nu nog nauwelijks gebruikt, maar gaat echt over een netwerk rond 1 persoon.Op dinsdag 07 mei 2002 17:19 schreef DeX het volgende:
Ff verduuidelijking PAN = personal area network.. Alles op je Mobo..
[onzinnig voorbeeld]
Een voorbeeld zou zijn als je schoenen jouw GPS-locatie doorgeeft aan je horloge, en die genereert er een wereldklok bij en projecteert dat op je bril. Op dat moment maak je gebruik van een PAN.
[/onzinnig voorbeeld]
Network Attached Storage.Op dinsdag 07 mei 2002 17:18 schreef yeadder het volgende:
[..]
Storage Atechts () Network (fout)
ik was te laat en in de war met NAS Network Atechts () Storage
Dit is min of meer het omgekeerde van een SAN.
Bij NAS wordt een box met schijven (of bijv. tapes) aan een (eventueel bestaand) netwerk gehangen. Via "normale" protocollen (bijv. TCP/IP) kunnen servers bij gealloceerde stukken storage. Dit verschilt van een file-server in het ontbreken van elke kennis in de NAS-box van bestanden en directories, het is puur opslag-capaciteit wat er wordt geserveerd.
Een SAN gebruikt i.p.v. een "algemeen" netwerk-protocol gewoonlijk het FibreChannel-protocol, sterk gebaseerd op SCSI. Het is wel mogelijk om over een SAN toch TCP/IP ofzo te doen, dat vergemakkelijkt het managen, hoef je daar niet weer apart een (Ethernet-)netwerk naar de SAN-dozen te trekken.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
Je kan et ook een beetje opsplitsen in het protocol wat wordt gebrukt. Zo zijn er protocollen die eigenlijk alleen voor WAN's worden gebruikt en voor LAN
WAN protocollen. ISDN Frame-Relay X25 HDLC ATM (kan ook lokaal worden gebruikt dacht ik)
LAN Ethernet TokenRing ATM
MAN hangt er een beetje tussen in Ik denk dat een cityring onder MAN valt. Ik kom het niet echt vaak tegen moet ik zeggen
WAN protocollen. ISDN Frame-Relay X25 HDLC ATM (kan ook lokaal worden gebruikt dacht ik)
LAN Ethernet TokenRing ATM
MAN hangt er een beetje tussen in Ik denk dat een cityring onder MAN valt. Ik kom het niet echt vaak tegen moet ik zeggen
Pagina: 1