Welke geluidskaart zou jij kiezen:

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
=======Creative Soundblaster live 5.1 €40,- =======
+ EAX 1.0/2.0 (Creative heeft de beste EAX)
+ Prijs
+ Digitale ingang + uitgang (voor Dolby surround)
+ 6 kanalen (5.1 mogelijk)
- Driver bugje in Windows Xp (elke keer weer 4 speakers selecteren.
- Geen A3d

=======Creative Audigy €90,-===================
+ EAX 1.0/2.0 (Creative heeft de beste EAX)
+ EAX HD
+ Firewire
+ Digitale uitgang
+ 6 kanalen (5.1 mogelijk)
- Geen digitale ingang
- Prijs
- Geen A3d

=======Hercules Fortisimo II €65,- =============
+ EAX 1.0/2.0
+ A3d 1.0
+ Digitale ingang + uitgang (voor Dolby surround)
- 4 kanalen (geen 5.1 mogelijk, wel 4.1)

=======Hercules Muse XL €35,-==================
+ EAX 1.0/2.0
+ A3d 1.0
+ Prijs
- Geen Polyfonie (hardware) (geen idee wat het is)
- Geen digitale uit- of ingang
- 4 kanalen (geen 5.1 mogelijk, wel 4.1)
- Schijnt te kraken en is bagger bij 4 kanaals geluid (volgens GoT search). Dus deze kaart valt af.

Welke moet ik nu kiezen in combinatie met een 4.1 set (Labtec Arena 530, of een Logitech Z-540)?

Optische in-/uitgang boeien me niet. Dolby surround is misschien leuk voor later bij een nieuw 5.1 set. Van de driver bug met de Soundblaster Live heb ik meer dan genoeg. Naar de prijs kijkend is de Hercules Muse XL dan een goede optie (lekker goedkoop :)).

Ps, speakers boven de €100,- heb ik weggelaten, zijn niet interessant ivm de prijs. De Terratec SoundSystem DMX X-Fire 1024 is bijna hetzelfde als de Hercules fortisimo II, echter, de Terratec kaart werkt niet onder Windows Xp met 4 speakers.
Extra info:
http://www.hardwareinfo.net/reviews.php?id=174&page=10 (staan 2 kleine foutjes bij de hercules fortisimo II)
http://www.hardwareinfo.net/reviews.php?id=182&page=6

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

wegblijven van hercules.
Een leuke kaart voor de toekomst :
Audotrak Maya 7.1
B-) vet 7.1 geluid

verder zou ik voor de audigy gaan..zeker met het oog op DVD-A en SACD :{ (sacd heb je trouwends op pc tog niets aan :P )

audigy heeft 24bit 96KHz DA convertoren. Is ook erg B-)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

live 5.1 die is het goed koopst en heeft ongeveer dezelfde stuff als de audigy ik heb zelf ook de 5.1 met 5.1 speakers. goede set.

• dr snuggles
  • Niet online
Op maandag 06 mei 2002 17:26 schreef gitaarwerk het volgende:
wegblijven van hercules.
Audotrak Maya 7.1
B-) vet 7.1 geluid
Waarom geen Hercules (beetje je mening onderbouwen...)
Die Audotrak staat nog niet in de pricewatch, dus die valt af (of jij moet een winkel weten waar ze die kaarten verkopen :)).

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:18

Wildfire

Joy to the world!

De Terratec werkt wel goed onder Windows XP, *mits* je de Hercules Fortissimo II drivers gebruikt... :)

Oh, en wat leuke features betreft: de Hercules GameTheater XP is een erg leuke kaart... of beter gezegd, de break-out box is errug handig...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:46
Hercules !

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

hehe..die 7,1 ben k nog niet achter. check de specs op www.audiotrak.de

ehmz..waarom geen hercules. Zoek en gij zult vinden op GOT.
Ik heb zelf de Maxi studio ISIS, dat is al een ebruchte kaart, maar dat niet alleen. De driverondersteuning voor die hercules kaarten stopt naar een tijdje, dus je bent niet garant ervan zou maar zeggen. Verder is het een kaart die zich voordoet "profi te zijn", (maakt neit uit welke) terwijl hij niet geod is gewoon. De convertoren vervormen teveel en de latency is ook klote (met name voor softsynths enzo, mocht je dat ooit willen gebruiken)

Daarom zou ik de Live, of audigy nemen. Ik heb n de Live, maar ik ga voor die andere pc een ESI - Waveterminal 2496 kopen. Het is hetzelfde idee als de audigy, alleen net iets beter (prijs is 350 euro) Audigy is verder ook zeer ok.

Ik zou dus kiezen wat ji belangrijk vind om te doen.
Stomweg spelen, 5.1 geluidje gewoon de live nemen.
Wil je echt goed geluid hebben (voor een computer) en beetje muziekmaken etc, kies dan voor een audigy

• dr snuggles
  • Niet online
WildFire:
€146,- voor de Hercules Game Theatre XP vind ik weer een beetje teveel van het goede. Ik speel spellen en draai muziek. Verder geen bijzondere dingen.

Gitaarwerk:
audigy heeft 24bit 96KHz DA convertoren
Das toch voor midi (iets wat ik niet gebruik), of niet?
Btw, die Maya 7.1 heeft geen eens EAX of A3d:
http://www.audiotrak.de/eng/index.html
Dan is die kaart die $69,- ook niet waard d8 ik zo :+.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op maandag 06 mei 2002 17:35 schreef wwillem het volgende:
WildFire:
€146,- voor de Hercules Game Theatre XP vind ik weer een beetje teveel van het goede. Ik speel spellen en draai muziek. Verder geen bijzondere dingen.

Gitaarwerk:
[..]

Das toch voor midi (iets wat ik niet gebruik), of niet?
Btw, die Maya 7.1 heeft geen eens EAX of A3d:
http://www.audiotrak.de/eng/index.html
Dan is die kaart die $69,- ook niet waard d8 ik zo :+.
Wat moet je met EAX als je geluidskwalieit en convertoren goed genoeg zijn op de kaart zelf,.. tis geen emu, maar een van egosys (docherbedrijf) et zijn behoorlijke profi kaarten. Ik vind dat eax maarniets. Maar als jij dat wilt, is het goed...

Betreft de convertoren.
DA > Digitaal > Analoog.
Dit is heel belangrijk. Dit is de chip die het digitale signaal omvormt naar analaoog, zodat je over de speakers je geluid kunt horen.

het is echter zo, dat 44.1KHz van de cd minder goed klinkt dan een oude plaat. (dynamische bereik van een cd is minder) De CD is 16 bit met een samplerate van 44.1KHz dus.
Aangezien de audigy 24bit en 96KHz samplerate is, bedenk dat eens dat je nu over meer dynamiek kan beschikken wat dus een veel zuiverder geluid geeft dan dat het er maar als het ware 'doorheen geperst word'

begrijp je het? (met midi heeft et dus niets te maken.)

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:59
Het ligt er een beetje aan wat je met de kaart wil gaan doen. Als je vooral spellen speelt, is een Creative kaart vaak wat beter omdat de EAX kwaliteit het beste is. A3D 1.0 en 2.0 (alleen reverb) worden op de Live! en Audigy softwarematig ondersteund. A3D 2.0 (occlussion) en 3.0 worden niet ondersteund. De Live! wordt veel beter met de nieuwe drivers die door Compaq gereleased zijn (en waarschijnlijk binnenkort ook door Creative): veel minder CPU belasting onder 2K en XP.

Voor muziek is een Fortissimo II een goeie. Geluidskwaliteit is erg goed, en hij is wat goedkoper. EAX ondersteuning is weer wat minder (de effecten zijn minder goed dan bij Creative). Ook zijn de multi-speaker 3D effecten wat minder. Twee speaker 3D effecten zijn daarentegen weer beter, maar dat is niet op jou van toepassing.

Terratec zou ik sowieso niet nemen. Driver support is zwaar klote bij Terratec, met weinig updates en (dus) oude drivers. Hercules brengt weliswaar ook niet vaak drivers uit (wel vaker dan Terratec), maar ze zijn wel goed.

Als je €90 niet te veel vindt zou ik de Audigy aanraden: goede multi-speaker support, prima geluidskwaliteit (beter dan Live!), en goede EAX.

Is €90 te veel, dan is de Fortissimo II een goede koop.

• dr snuggles
  • Niet online
Op maandag 06 mei 2002 17:42 schreef gitaarwerk het volgende:
Wat moet je met EAX als je geluidskwalieit en convertoren goed genoeg zijn op de kaart zelf,.. tis geen emu, maar een van egosys (docherbedrijf) et zijn behoorlijke profi kaarten. Ik vind dat eax maarniets. Maar als jij dat wilt, is het goed...
Tsjah.. Als jij zegt dat EAX niks is, wil ik je best geloven, maar dit is toch niet iets wat met geluidskwaliteit te maken heeft. EAX is voor het ruimtelijke gevoel (net als A3d). Misschien wil je dit ff uitleggen.
Betreft de convertoren.
DA > Digitaal > Analoog.
Dit is heel belangrijk. Dit is de chip die het digitale signaal omvormt naar analaoog, zodat je over de speakers je geluid kunt horen.

het is echter zo, dat 44.1KHz van de cd minder goed klinkt dan een oude plaat. (dynamische bereik van een cd is minder) De CD is 16 bit met een samplerate van 44.1KHz dus.
Aangezien de audigy 24bit en 96KHz samplerate is, bedenk dat eens dat je nu over meer dynamiek kan beschikken wat dus een veel zuiverder geluid geeft dan dat het er maar als het ware 'doorheen geperst word'

begrijp je het? (met midi heeft et dus niets te maken.)
Goed, das harstikke duidelijk (en het klopt idd (serieus) dat een nieuwe plaat mooier is dan een cd). Rest mij de vraag of ik dit hoor op een niet al te duur 4.1 setje (€80).

• Wirehead
  • Laatst online: 14-08 09:31
Hier een zeeer tevreden Fortissimo II gebruiker :)
vroeger gebruikte ik een 4.1 set erop (PERFECT geluid!)

En nu heb ik een 5.1 set gekocht, en optisch aangesloten op de Fortissimo II, gewoon za-lig 8-)

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• dr snuggles
  • Niet online
Op maandag 06 mei 2002 17:52 schreef JungleJim het volgende:
Als je €90 niet te veel vindt zou ik de Audigy aanraden: goede multi-speaker support, prima geluidskwaliteit (beter dan Live!), en goede EAX.

Is €90 te veel, dan is de Fortissimo II een goede koop.
Hmmz, als ik jouw en gitaarwerk zo hoor denk ik dat ik maar voor de Audigy ga. De 96khz, de goede EAX 2.0 en goede driver support trekken me wel aan. Die €15,- verschil (65+10 verzendkosten) tussen de fortisimo II en Audigy is dan ook te verwaarlozen.

Voor EvilHomer:
Heb je wel eens een Audigy gehoord, zodat je deze misschien kunt vergelijken? (zou mooi zijn, maar kans is klein)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op maandag 06 mei 2002 17:52 schreef wwillem het volgende:

[..]
Misschien wil je dit ff uitleggen.
[..]

Dit heeft met mijn kennis en ego te maken denk ik :9
Ik vind effecten die over "alles" heen word gegooid gewoon domweg lelijk. EAX is gemaakt (zover ik geinformeerd ben :) ) om de computer minder rekenwerk te alten doen bij de effecten. EAX doet met de emu (merk zelf is kwalitatief enorm, maar deze chip is brak op de live!). Ik ben daarnaast ook nog eens echte DSP chips gewend (lexicon balblablabl) Daarom huodt ik er niet van.
Maar zoals ik zei, kies jij ervoor, dan meot je daar op afgaan.
Goed, das harstikke duidelijk (en het klopt idd (serieus) dat een nieuwe plaat mooier is dan een cd). Rest mij de vraag of ik dit hoor op een niet al te duur 4.1 setje (€80).
Dat hoop ik dat je dat hoort. Het geluid is wat opener en minder plat. Omdat je 6 kanalen moet converteren op een 16 bit of een 24 bit lijkt me enorm uitmaken. Ik heb ze neit naast elkaar gehoord, maar ik denk dat et zometeen echt degelijk gaat uitmaken. De audigy word vergeleken met een
: hoontech dsp24 / waveterminal 2496.
Ze komen alledrie dichtin de buurt (ik zei net de prijs van de laatste) enigste wat de waveterminal meer heeft is wat beter covnertoren en word-clock (onmisbaar in geluidstudio)

nog wat duidelijker zo?

• dr snuggles
  • Niet online
Op maandag 06 mei 2002 18:04 schreef gitaarwerk het volgende:
Dat hoop ik dat je dat hoort. Het geluid is wat opener en minder plat. Omdat je 6 kanalen moet converteren op een 16 bit of een 24 bit lijkt me enorm uitmaken. Ik heb ze neit naast elkaar gehoord, maar ik denk dat et zometeen echt degelijk gaat uitmaken. De audigy word vergeleken met een
: hoontech dsp24 / waveterminal 2496.
Ze komen alledrie dichtin de buurt (ik zei net de prijs van de laatste) enigste wat de waveterminal meer heeft is wat beter covnertoren en word-clock (onmisbaar in geluidstudio)

nog wat duidelijker zo?
Ja, harstikke bedankt :).
Ik ga voor de Audigy. Tenzij iemand nog een extreme goede reden heeft om geen Audigy te kopen.

Iedereen bedankt voor het reageren, ik heb mijn keus weer kunnen maken.

• JungleJim
Allemaal leuk en aardig die 24bit/96kHz, maar de Audigy is niet echt 24bit/96kHz. De digitale uitgang kan een 96kHz signaal doorgeven, maar vziw wordt in de Audigy intern alles gedownsampled naar 16bit/44kHz, en eventueel weer geupsampled.

Ik betwijfel echter of je het verschil hoort voor spellen en 'muziek luisteren'. Ik denk dat het verschil alleen om de hoek komt kijken als je professioneel digitaal gaat opnemen etc.

De Audigy is hier geen mindere kaart om, overigens, wat mij betreft: ik gebruik 'm voor spellen en muziek luisteren :)

Overigens heb ik ook de Fortissimo II gehad. Kwa geluid zat er niet zo heel veel verschil tussen. EAX is wel veel beter met de Audigy.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op maandag 06 mei 2002 18:18 schreef JungleJim het volgende:
Allemaal leuk en aardig die 24bit/96kHz, maar de Audigy is niet echt 24bit/96kHz. De digitale uitgang kan een 96kHz signaal doorgeven, maar vziw wordt in de Audigy intern alles gedownsampled naar 16bit/44kHz, en eventueel weer geupsampled.
even wat anders dan pim fortuyn nu.

Als dat werkelijk zo is, (niets van gehoord eigenlijk) dan heeft et inderdaad geen nut. Maar hebben we het nu over dat het geluid van een cd zo gesampled word? want die moet wel op 44.1KHz 16 bit :)

• JungleJim
Op maandag 06 mei 2002 20:14 schreef gitaarwerk het volgende:

[..]

even wat anders dan pim fortuyn nu.

Als dat werkelijk zo is, (niets van gehoord eigenlijk) dan heeft et inderdaad geen nut. Maar hebben we het nu over dat het geluid van een cd zo gesampled word? want die moet wel op 44.1KHz 16 bit :)
Geheel duidelijk is het niet wat die Audigy nu precies doet.

Tom's Hardware zegt dat de Audigy niet op 24b/96kHz werkt, en dat de Audigy in de praktijk gelimiteerd is tot 16b/48kHz.

Een review van Digit-Life meldt dat de 6 line uitgangen op een 24bits DAC zitten. Die DAC kan sample frequencies aan tussen 5 en 100kHz. De drivers staan echter niet toe om in 24b/96kHz te werken.

Creative zelf zegt er natuurlijk weinig over...

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Vind je geluid één van de belangrijkste zaken op je multimedia PC, ga dan voor een Audigy

anders volstaat een 5.1 zeker en vast!

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
* LollieStick knalt vet geluid uit zijn audigy en 4-point-surround set van labtec :)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op maandag 06 mei 2002 21:43 schreef -FoX- het volgende:
Vind je geluid één van de belangrijkste zaken op je multimedia PC, ga dan voor een Audigy

fout.. ga dan voor de minder consument gerichte spullen :P mar dan betaal je ook wat :P ik ga zelf ook eens ff zoeken naar die lmitaties

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ah..ik zie de "link" die werkt op 24bit 96KHz
ok..daar heb je dus neits aan :P
ga dan voor de gewone live :)
de terratec doet et btw ook uitstekend hoor.

ok...nagelezen.
Tis hopen kutzooi voor die meerprijs. (zoals ik toen ie net uitkwam zei) de specs beloven veel goeds, maar met de goeie drivers issie bijna even goed :)

• PPanic
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-07 20:21
Hier een SB Live! 5.1

en moet zeggen dat deze zeer zeker niet minder is dan de nieuwe audigy serie heb ze allebij gehoord namenlijk.

draai hier op een DENON PMA-550 versterker en 2 Jamo E410's

kan je niet vertellen hoe het staat met de 5.1 kwaliteit omdat ik veel muziek draai, en stereo is nu eenmaal veel beter in muziek dan 5.1

in spellen roelt dit trouwens ook, trouwens nooit vervorming gehad met deze geluidskaart

INVENTARIS

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op maandag 06 mei 2002 22:15 schreef PPanic het volgende:
Hier een SB Live! 5.1

en moet zeggen dat deze zeer zeker niet minder is dan de nieuwe audigy serie heb ze allebij gehoord namenlijk.

draai hier op een DENON PMA-550 versterker en 2 Jamo E410's

kan je niet vertellen hoe het staat met de 5.1 kwaliteit omdat ik veel muziek draai, en stereo is nu eenmaal veel beter in muziek dan 5.1

in spellen roelt dit trouwens ook, trouwens nooit vervorming gehad met deze geluidskaart
PPanic, als het goed is ga ik met duck-twacy en nog iemand naar een demo over 5.1/6.1/7.1 muziek.
Wij moeten hier overtuigd worden dat DAT beter is :)
hehe

• dr snuggles
  • Niet online
Op maandag 06 mei 2002 21:59 schreef gitaarwerk het volgende:
Ah..ik zie de "link" die werkt op 24bit 96KHz
ok..daar heb je dus neits aan :P
ga dan voor de gewone live :)
de terratec doet et btw ook uitstekend hoor.

ok...nagelezen.
Tis hopen kutzooi voor die meerprijs. (zoals ik toen ie net uitkwam zei) de specs beloven veel goeds, maar met de goeie drivers issie bijna even goed :)
Hmmz... Dan toch maar een sblive. Tenminste, als er iemand is die de bug heeft opgelost:
-Elke keer weer bij het opstarten de speakers van 2.0 naar 4.1 zetten.

• PPanic
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-07 20:21
Op maandag 06 mei 2002 23:01 schreef gitaarwerk het volgende:

[..]

PPanic, als het goed is ga ik met duck-twacy en nog iemand naar een demo over 5.1/6.1/7.1 muziek.
Wij moeten hier overtuigd worden dat DAT beter is :)
hehe
Is ook persoonelijke mening :)

INVENTARIS

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 14:46
audigy werkt perfect heir! zeker tevreden over. heb je gelijk een firewire poort mocht je dat ooit nodig hebben..

Verwijderd

Ik zelf heb de hercules fortissimo 2 en daar ben ik toch zeer tevreden mee,heb hiervoor een creative 5.1 gehad, maar die was brak en ik ben dus vanaf nu echt wel fan van hercules.
Ze zijn goed up to date met drivers.

En als je perscee 5.1 wilt hebben, kan je ook de fortissimo 2 digital edition nemen, deze gebruikt namelijk 5.1 en nog wat andere stuff.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Het probleem met de SB Live is op te lossen met een Engelse Windows XP

• dr snuggles
  • Niet online
Op dinsdag 07 mei 2002 20:08 schreef LinuxUser het volgende:
Het probleem met de SB Live is op te lossen met een Engelse Windows XP
Ik draai alles engels, al vanaf mijn eerste pc.

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 08:27
Ben zelf van een live 5.1 naar audigy gegaan, en zou voor de audigy gaan..

| I've got permission to color outside the lines |

• dBA
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Gitaarwerk, jij schijnt wat meer in de non-commerciële geluidskaarten te zitten dan mij. Welke geluidskaart raadt jij me aan voor minder dan 65 euro? Volgens mij zijn er namelijk weinig "professionele" kaarten die voor zo'n bedrag beter zijn dan een Live! of Fortissimo II (<- persoonlijke voorkeur, al heb ik een Live |:(). Maar als je met een beter alternatief komt zit het er dik in dat het dat wordt.

Waar hij voor gebruikt gaat worden: Mp3's afspelen in een radiostudio.

Geen EAX/A3D of andere fancy surroundprocessing nodig, zelfs niet eens 5.1 geluid. Games worden er nooit op gespeeld. Een digitale uitgang (liefst optisch) is wel gewaardeerd en ingang zou misschien ook niet gek zijn.
Vooral een hoge signaal/ruisverhouding en zeeer weinig vervorming zoek ik naar. Equalizers in software :r heb ik niet nodig, de Behringer UltraDyne DSP9024 poetst dat wel wat op :P

Take your best shot, ik heb zelf ook hier en daar al gezocht, maar tot nu toe zijn ze allemaal toch echt veel duurder dan het geld wat ik er maximaal voor uit wil geven (gezien de FM specificaties)

Edit: Nederlands blijft moeilijk voor een stamboek Fries :P

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:21
Op maandag 06 mei 2002 17:52 schreef JungleJim het volgende:
De Live! wordt veel beter met de nieuwe drivers die door Compaq gereleased zijn (en waarschijnlijk binnenkort ook door Creative): veel minder CPU belasting onder 2K en XP.
Weet iemand waar je die drivers kan downloaden, k heb al gezocht maar nog niet gevonden, en is daarmee ook het probleem van de bug met via opgelost?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• JungleJim
Op woensdag 08 mei 2002 13:29 schreef MBrulez het volgende:

[..]

Weet iemand waar je die drivers kan downloaden, k heb al gezocht maar nog niet gevonden, en is daarmee ook het probleem van de bug met via opgelost?
Die driver en applicatie update (voor WinXP overigens) is te downloaden vanaf ftp://ftp.compaq.com/pub/softpaq/sp20501-21000/SP20920.exe. Dit is echter een download van 377MB, dus wees gewaarschuwd! Een kleinere versie met alleen drivers is niet bij Compaq beschikbaar, maar wel bij http://fernando.darocha.free.fr/liveware.htm.

De 'bug' met VIA wordt denk ik niet opgelost specifiek door deze drivers, omdat dat simpelweg niet kan. De bug is op te lossen door de meest recente 4-in-1 drivers te installeren, en de meest recente BIOS update voor je moederbord.

Een echte bug bestond overigens alleen met de 1ste generatie Live! kaarten. Die hadden nml een fout in de hardware zitten waardoor. Latere Live!s en de Live! 5.1 hebben deze fout niet meer.

Wat de VIA bug heet, is de slechte implementatie van de PCI specificatie door VIA in hun 686B southbridge chipset.

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-08 08:22
De Live! wordt veel beter met de nieuwe drivers die door Compaq gereleased zijn (en waarschijnlijk binnenkort ook door Creative): veel minder CPU belasting onder 2K en XP.

Waar kan ik die Drivers vinden? Zijn dit misschien de Drivers die Creative deze maand heeft gereleased?

• dr snuggles
  • Niet online
Als de Live beter drivers krijgt, is het ook wel aannemelijk dat de Audigy betere drivers krijgt.

Ik neem een Audigy, deze wordt denk ik ook wat langer ondersteund (met het oog op de toekomstige nieuwe windows versies).

• JungleJim
Op woensdag 08 mei 2002 14:20 schreef et36s het volgende:

Waar kan ik die Drivers vinden? Zijn dit misschien de Drivers die Creative deze maand heeft gereleased?
Zie mijn post net boven die van jou. Die drivers zijn voor zowel de Audigy als voor de Live! (een zogenaamde Unified Driver). Naar verluid geven die drivers op een Live! een mindere CPU belasting voor DirectSound en EAX.

Creative heeft overigens geen drivers gereleased deze maand. De Live! 5.1 drivers waarvan men dacht dat ze nieuw waren, waren al in februari uitgebracht. Een of andere website heeft de datum (5/2) aangezien voor 2 mei ipv 5 februari.

• BenJoep
  • Laatst online: 15-08 08:27
Op woensdag 08 mei 2002 14:07 schreef JungleJim het volgende:

[..]

Die driver en applicatie update (voor WinXP overigens) is te downloaden vanaf ftp://ftp.compaq.com/pub/softpaq/sp20501-21000/SP20920.exe. Dit is echter een download van 377MB, dus wees gewaarschuwd! Een kleinere versie met alleen drivers is niet bij Compaq beschikbaar, maar wel bij http://fernando.darocha.free.fr/liveware.htm.

De 'bug' met VIA wordt denk ik niet opgelost specifiek door deze drivers, omdat dat simpelweg niet kan. De bug is op te lossen door de meest recente 4-in-1 drivers te installeren, en de meest recente BIOS update voor je moederbord.

Een echte bug bestond overigens alleen met de 1ste generatie Live! kaarten. Die hadden nml een fout in de hardware zitten waardoor. Latere Live!s en de Live! 5.1 hebben deze fout niet meer.

Wat de VIA bug heet, is de slechte implementatie van de PCI specificatie door VIA in hun 686B southbridge chipset.
En dan nu de vraag 377mb voor een paar drivertjes?? :) Wromdah?? :? En is het alleen voor xp of ook voor win2k??

| I've got permission to color outside the lines |

Verwijderd

Ik heb voor € 28,- een Philips Seismic Edge gekocht. Volgens mij is het een goede kaart :).

Verwijderd

dat 24/96 gedoe van de audigy is toch nep? Het wordt niet voor de volle 100% ondersteund

Verwijderd

de bovenste :)

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-03 19:55

Apie!

Newer, better & confusinger

in eerste instantie ging ik voor de Audigy Platinum, maar daar wil ik vanaf en wil nu een Hercules Fortissimo II Digital Edition :)

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• Wallie
  • Laatst online: 21:04

Wallie

Herr

Ik heb van de week ook een Philips Seismic Edge gekocht, prima kaart, hikt niet, ruist niet, werkt gewoon goed :) Is een 5.1 kaart btw.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• Wallie
  • Laatst online: 21:04

Wallie

Herr

Op vrijdag 10 mei 2002 10:00 schreef Wallie het volgende:
Ik heb van de week ook een Philips Seismic Edge gekocht, prima kaart, hikt niet, ruist niet, werkt gewoon goed :) Is een 5.1 kaart btw.
Heb ook een Terratec X-fire 1024 gehad, vond ik een waardeloos ding, hikte vooral veel (ook op een Asus P2B BX-chipset).

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• Millennium
  • Laatst online: 12-08 14:31

Millennium

Bug free !!!

Wat ik persoonlijk een leuk kaartje vind is de Terratec DMX 6fire LT. Deze is gelijk aan de 6fire 24/96 maar de 5,25 drive is vervangen door een extra kaartje. Deze is dus ook goedkoper dan de 24/96. Enige nadeel is dat hij nog niet (of beperkt) leverbaar is.

Rampen bak 2004

• Apie!

Apie!

nja maar terratec schijnt een brakke driver support te hebben

Blown past falling sands

• Millennium
  • Laatst online: 12-08 14:31

Millennium

Bug free !!!

Op vrijdag 10 mei 2002 10:19 schreef Apie! het volgende:
nja maar terratec schijnt een brakke driver support te hebben
Heb persoonlijk nooit zo veel problemen gehad:

DOS: een EWS kaartje
Win9x: Xlerate pro (huidig)

Moet toegeven dat ik de Xfire driversupport kwestie gemist heb.... omdat mijn A3D2.0 kaartje voldoet. Maar als ik zokijk bij Terratec dateren de laatste drivers voor de Xfire 10-01-2002 (2000/XP) en 15-02-2002 (98/ME).

En kwalitatief zijn Terratec kaartjes zeer goed. Ik denk dat Terratec altijd mijn voorkeur zal blijven boven Creative.

Rampen bak 2004

• Apie!

Apie!

ik heb zelf geen ervaring met Terratec, wel sinds kort met Creative.
Op zich is het geluid heel errrug goed, maar toch net dat ene bugje icm de TV op de AIW 8500DV, beetje jammer...

anywayz, het is dus dat ik die 8500DV gekocht heb om oa als VCR te kunnen gebruiken, anders had ik die Audigy niet in de verkoop gezet ;(

Blown past falling sands

• mph_rbi
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

mph_rbi

dus ...

Hiero Terratec DMX/6Fire.. eindelijk ECHTE 96/24 support. Geweldig kaartje en lekkere ondersteuning onder 2000/XP

dus ...

Verwijderd

Voor Audiotrak kaartjes moet je bij feedback zijn: www.feedback.nl . Ze hebben ook nog een aanbieding lopen van de Maya momenteel. Goed geluid zonder poespas.

• arjandijk162
  • Laatst online: 14-08 13:39
Je wil geen 5.1 opstelling gebruiken, je hebt geen dvd en je het geen dolby digital instalatie.

Met het oog op de toekomst wil je iets van dolby surround. Elke stereof meerkanaalskaart kan dolby surround uitpoepen, dus daar hoef je geen rekening mee te houden. Met het oog op de toekomst is een digitale uitgang wel leuk.

Verder moet je er rekening mee houden dat Aureal al een tijdje failliet is en er geen of weinig spellen met A3d ondersteuning worden uitgebracht.

Kijk dus naar punten als driverondersteuning van de fabrikant en processorgebruik in spelletjes (hoe hard de framerate achteruit gaat)

Verwijderd

Op maandag 06 mei 2002 21:43 schreef -FoX- het volgende:

Wil je echt top-geluid, kan je gaan voor de terratec 6-fire met frontje... Is (écht) 24 bits / 96 KHz. Digitaal in/uit en - wat heel belangrijk is - ook analoog 6 kanaals uit! Aleen geen firewire, maar waar koop je een geluidskaart voor ?!? :?

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 16:28
Op maandag 06 mei 2002 17:26 schreef gitaarwerk het volgende:
wegblijven van hercules.
Audotrak Maya 7.1
B-) vet 7.1 geluid

verder zou ik voor de audigy gaan..zeker met het oog op DVD-A en SACD :{ (sacd heb je trouwends op pc tog niets aan :P )

audigy heeft 24bit 96KHz DA convertoren. Is ook erg B-)
Eej Gitaarwerk ff offtopic he, waar krijg ik steeds van die irritante mailings van jou? Echt ongevraagde SPAM is dit dus. Onderaan staat wel een link van unsubscriben maar als je hem goed volgt is het dus een SUBSCRIBE link. Doe ff normaal met die Spam van je. Ik heb me nergens aangemeld, doe ik nooit en ken je verder ook niet dus laat me ff met rust ja. Dit wilde ik niet onthouden aan de mede twekaers hier. Ik ben hier niet echt van gediend...... :(

..::System Specs::..

• JungleJim
Op donderdag 09 mei 2002 21:36 schreef Joep het volgende:

[..]

En dan nu de vraag 377mb voor een paar drivertjes?? :) Wromdah?? :? En is het alleen voor xp of ook voor win2k??
Die 377MB is voor de drivers en de Creative applicaties (audiohq, surround mixer, playcenter, remotecenter, minidisc center etc), en support voor 12 verschillende talen (waaronder engels en nederlands). Die 377MB is dus een complete install CD.

Die franse site die ik linkte heeft een drivers-only download van ongeveer 13MB. Daar zitten dus geen ge-update applicaties bij! Vooral AudioHQ en de Surround Mixer zijn applicaties die je wel wilt installeren naast de drivers, maar die zitten dus niet in die 13MB download.

Volgens de release notes is die compaq download alleen voor XP. De drivers zijn WDM drivers en zouden in principe dus ook op Win2K moeten werken. 'k heb 't echter niet geprobeerd. Die applicaties zouden denk ik op iedere windows moeten werken, maar ik weet niet of ze daadwerkelijk te installeren zijn op een ander OS dan XP.

Als je die drivers-only update download, kun je ze installeren met het ctzapxx.exe progje dat in de zipfile zit. Daar kun je ook je vorige drivers mee verwijderen.

Verwijderd

Op vrijdag 10 mei 2002 11:05 schreef mph_rbi het volgende:
Hiero Terratec DMX/6Fire.. eindelijk ECHTE 96/24 support. Geweldig kaartje en lekkere ondersteuning onder 2000/XP
Jah deze heb ik dus ook met ding voor in een 5 1/4 slot. Ben er erg tevreden mee geluid klinkt echt wel beter dan mijn sblive waarbij ik ook last had van kraken onder xp.

Chip op 6fire 24/96 is trouwens dezelfde als van de 88mt wat een semi profi geluidskaart is =]
Pagina: 1