Volgens mij zijn er inderdaad meerdere dingen die wel allemaal onder 'ik' verstaan.
Mezelf observerend:
- Je hebt in ieder geval de ik zoals je die zelf beleeft, waar je vanuit gaat. Zeg maar de ik die steeds aan het denken/analyseren/observeren is.
- Daarna heb je een handelen ik: de ik die de macht grijpt wanneer ik ga typen, ga computeren, ga werken, ga dozen sjouwen etc.
- En daarnaast heb je bijvoorbeeld nog de ik die je gebruikt in een gesprek om jou als handelend mens te duiden. Als ik over die ik praat dan (maar zo zit ik in elkaar), dan heb ik het altijd over mezelf maar breng het op een iets mooiere manier. Als ik zeg "Ik ben daar tegen, want bladiebla" dan is dat nooit een 100% vertolking van al mijn ikken, maar is meer een soort gerationaliseerde "ik", terwijl ik weet dat de meeste van mijn "ik"-ken meer gevoelsmatig werken.
- misschien zijn er nog veel meer ikken. Bijvoorbeeld als mensen in de auto zitten zijn ze vaak een ander persoon. Een automobilist communiceert met andere automibilisten met een heel andere tekenset dan geschreven of gesproken woord: meer met gebarentaal. De communicatie bestaat uiteraard uit toeteren, lichtsignaal, en een bepaalde rijstijl. (Bijv. hard wegrijden na inhalen van een slak.). Als ik zelf in de auto zit weet ik dat ik me anders voel, niet altijd, dat hangt er van af. Als iemand anders mij op de weg benadeelt (voorrang neemt oid) dan word ik bijvoorbeeld boos en ga ik meteen toeteren, terwijl ik in het dagelijks leven meestal helemaal niet zo'n mannetje ben.
- ik denk dat je nog wel een ik (of zelf) hebt: bijvoorbeeld de ik in oorlogstijd. Of de ik die eigen huis en haard verdedigt.
etc.
best interessant eigenlijk
edit: typos
"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs