Toon posts:

sendmail en nieuw e-mailgebruiker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Allen,

Ik moet voor een klant een nieuwe gebruiker aanmaken op een linux machine.
Dit is me gelukt maar nou moet ik de gebruiker koppelen aan een nieuw e-mail adres.
Ze gebruiken sendmail als meel server en linux als OS ohja en ik bel in en moet het zaakje remote beheeren.
Wie kan me hiermee helpen????
Ik ben een behoorlijke newbe op het linux gebied.

Alvast bedankt voor de moeite.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 16:52

jep

username@standaarddomein.nl werkt waarschijnlijk al op dit moment. Verdere configuratie van sendmail kan ik je hier wel allemaal vertellen maar je doet er zeker goed aan hier wat over te gaan lezen :).

Moet je die hele machine beheren zonder Linux ervaring? Ik zou dan thuis ook zorgen voor een klooi-bakkie voor je die machine van je klant loopt te verklooien :+.

• ebas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-04-2017

ebas

Dan weet ik niet of die klant de goede keuze heeft gemaakt... no offence

Maar remote beheren gewoon met SSH (www.openssh.org). Dat zal er wel al op staan.

Als er maar 1 domein is, wordt het gewoon <username>@domein.tld
Als niet username maar iets anders ervoor wilt hebben, moet je de aliases file van sendmail aanpassen (/etc/mail/aliases)
daarna niet vergeten newaliases te draaien, en sendmail te resetten.

Als er meerdere domeinen gebruikt worden, moet je /etc/mail/virtusertable aanpassen
en daarna 'map hash /etc/mail/virtusertable < /etc/mail/virtusertable' draaien
en sendmail resetten.

Dit alles is enigzins gevaarlijk... ik weet niet of het een slim plan is om daar in te gaan rotzooien, het zou zomaar ineens niet meer kunnen werken...

Verwijderd

Topicstarter
maak je nou maar niet druk over wat ik wel en niet doe op die server.
Ik kan je vertellen dat ik echt niet zomaar ga liggen rotzooien op die server zonder eens grondig te onderzoeken wat er kan gebeuren.

Ze hebben nu: e-mail@bedrijf.nl en dat moet worden meel.naam@bedrijf.nl. Ik weet dat ik ergens een virtualuser moet maken in een virtualuserdatabase.db.
Mijn vraag is hoe kan ik die DB editten?? zodat ik de user aan zijn nieuwe e-mail adres kan koppelen?
GreetZ

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-08 13:51

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Op maandag 06 mei 2002 15:31 schreef Eek_the_cat iets vreemds:
maak je nou maar niet druk over wat ik wel en niet doe op die server.
Ik kan je vertellen dat ik echt niet zomaar ga liggen rotzooien op die server zonder eens grondig te onderzoeken wat er kan gebeuren.

Mijn vraag is hoe kan ik die DB editten?? zodat ik de user aan zijn nieuwe e-mail adres kan koppelen?
GreetZ
contradictie intermus :?

vi, joe, nano, pico en zo zijn er vast nog meer. Maar dit zijn de meest gebruikte edittors..
code:
1
# vi /path/to/file

wil je weten hoe vi werkt. Man vi..

wat er verder wordt bedoelt is dat het verkeerd edditen van zo'n config bestand er voor kan zorgen dat je email helemaal niet meer werkt.
Je moet het niet als een flaim zien, maar ik zou als bedrijf geen vent op mijn mailserver laten werken/beheren die niet weet hoe hij een file kan editten onder de CLI. |:(

Verwijderd

Allereerst maak je gewoon de user aan met adduser <usernaam>
Mag de gebruiker inloggen op dat systeem (telnet ssh, ...) Nee? dan ff login disabelen.
Makkelijkst is dan om in de /etc/passwd in de regel van de user '/bin/bash' te vervangen voor '/sbin/nologin'
Wil je een algemeen account opzetten zoals bijv.: info@... of verkoop@... etc.
Dan kan je ze automatisch laten doorsturen naar een ander account.
Zie daarvoor de file /etc/aliases
('man aliases' doet wonderen!)

• ebas

ebas

Nog iets, ga niet de .db files editen, dat gaat niet werken.

je moet de file zonder .db hebben, en dan met map een .db ervan maken.

Voor verdere info zie vorige posts, man pages, sendmail site..

Verwijderd

Topicstarter
ok ik kan hier wel mee vooruit!
bedankt alvast!

GreetZ

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Als niet username maar iets anders ervoor wilt hebben, moet je de aliases file van sendmail aanpassen (/etc/mail/aliases)
daarna niet vergeten newaliases te draaien, en sendmail te resetten.
/etc/aliases moet je zoveel mogelijk van afblijven, ze zijn namelijk globaal.

Alles kan vanuit de virtusertable, behalve een redir maar een programma (|/dit/is/een/appje)

virtusertable :

user@domein local_user
user@domein andereuser@anderdomein
user@domein error: 550 Oops
spam@domein /dev/null

maken door makemap hash virtusertable < virtusertable (in de goeie dir dus)

• ebas

ebas

Tuurlijk, maar als hij maar met 1 domein werkt, en dus virtusertable niet opgenomen heeft in zijn configuratie, dan moet je wel met aliases werken.
Pagina: 1