Digital vax

Pagina: 1
Acties:
  • 84 views sinds 30-01-2008

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Hallo,

Ik kan aan een stel Digital Vax systemen komen, 3300 en 4000. Maar ik heb een beetje rond gekeken op inet en kwam er achter dat ze nogal oud zijn. Ik kan ze goedkoop krijgen, en vraag me af wat je er nog mee kan doen?

Zijn er tweakers die zo'n ding hebben en wat doe je er mee?

Draait er een unix variant op?

En voor de rest kon ik nergens vinden wat van cpu ze hebben.

Alvast bedankt!

Verwijderd

http://www.compaq.com/alphaserver/vax/archive/mv3300.html en http://www.compaq.com/alphaserver/vax/archive/vax4000_500.html (onder andere, de 4000 is er in meerdere variaties) voor meer info.

Op een VAX draait normaal gesproken OpenVMS, ik d8 een door Digital zelf geschreven/onderhouden OS. Digital is dood door de overname door Compaq en is de productie e.d. gestopt en overgegaan in de Alpha servers..
Wellicht leuk voor wat geknutsel of in een museum, maar ik denk dat je er thuis heel weinig aan hebt.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Op deze dingen, met een proprietary CPU, draaien verschillende OS-en.
- VMS/OpenVMS (eigen OS van DEC)
- een eigen UNIX-versie van DEC
- BSD Unix
- en volgens mij zijn er ook Linux-versie voor.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Wees erop voorbereid dat ze dure kostgangers zijn aan elektriciteit. Je kan er wel 200 euro per maand aan kwijt zijn.

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08-2023

gcb

Als ik me niet vergis zijn het voornamelijk database servers. Heb je enig idee wat voor specificaties die machines hebben die jij kan krijgen?

• level1
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-11-2022
Ik werk nog iedere dag met die dingen. Wij draaien er OpenVMS op. Mocht je er een of 2 willen verkopen???
Dan houdt ik me aanbevolen.
kan ik thuis ook nog wat hobbyen.

voor meer antwoorden kijk op http://askq.compaq.com/askopenvms/

• Robert Pape
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Hmm... kun je me updated houden hierover? Kwil al heel lang zo'n ding hebben... :9~

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Die dingen zijn oud, maar kijk naar de specs dan zie ik dat ze aan schijfruimte tot 10TB ondersteunen :9~

Maar er zijn wel linux versie's voor te krijgen?

Als ik meer hoor dan zal ik het hier posten.

• level1
Waarom hier nou direkt weer linux op knallen. :'(
gooi er gewoon OpenVMS op met compaqsecure webserver (apache based) en je hebt een stabiele en een bijna unhackable server thuis staan. En je leert meteen weer een ander operating system kennen. :)

unhackable kijk op de volgende site http://www.vmsone.com/~opcom/defcon9.htm

waar ze tijdens defcon9 geprobeerd hebben een Open VMS systeem te hacken.

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Ok das waar maar 200 euro per maand aan stroom voor servertje vind ik beetje veel :D

Maar ik kan nergens iets vinden over de CPU wat voor 1 zit er in en hoeveel Mhz?

• Mark_Steverink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-12-2007
Hoe ziet zo'n ding er nou eigenlijk uit? Ik heb er jaren op gewerkt, maar er nog nooit een gezien.

• level1
200 euro in de maand voor een webserver is idd wel erg duur.
maar het is op zich wel een leuk project om te doen. *D

Nogmaals als je ze niet wil hebben dan houdt ik mij aanbevolen. (voor een zachtprijsje >:) )

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Als ik de goeie plaatjes heb :P :
Afbeeldingslocatie: http://www.montagar.com/dfwcug/VMS_HTML/timeline/photos/vaxstation4000.jpg
De vaxstation 4000-60

Kan oa aan die komen, en wel aan meerdere.

Dus jullie horen nog wel van mij denk ik :)

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Als het workstations zijn (zoals op de foto) zal de stroomconsumptie niet veel hoger zijn dan van PC's. Ik dacht aan mainframes. Ik herriner me nog een stel studenten dat een oude VAX750 had bemachtigd. Het ding werd aan het gemeenschappelijk elektriciteitsnet van hun studentenflat gehangen en vrolijk weer in gebruik genomen. Tot de studentenhuisvesting er lucht van kreeg en eiste dat ze voor de stroom zouden betalen. Hij ging meteen weer uit, want het kostte wel 600 gulden per maand...

• killah
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 01:14
Deze machine hebben we net met 10 tallen in de containers gestort samen met allerlei andere oude dec spullen. Wist niet eens dat er mensen nog geld voor gaven.

• level1
ze zijn niet veel geld waard. maar er zijn altijd wel gekken. Die het leuk vinden om thuis met oude compu's te stoeien. Zonde dat die dingen zo maar worden weggegooid |:(
je kan er altijd wel iemand blij mee maken (mij bijvoorbeeld) Ik ben namelijk al een tijdje op zoek naar 2 VAXen om een Open VMS cluster te bouwen.

• killah
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 01:14
Als je snel iets antwoord want we gooien zometeen 20 vaxstatiions 3100 weg en een aantal vax 4100 bakken

• level1
Nou dan wil ik er wel 2. Wat zijn de specs van die dingen?
zitten er terminals bij?? En wat wil je er voor hebben. En waar kan ik ze op halen?

• TheManinBlack
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Aaarghhh!! Zonde! Kan ik er ook eentje ergens ophalen? Lijkt me leuk om een beetje mee te spelen.

Verwijderd

ik heb ook interesse !!!

iemand er 1 met dssi ?

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:41

ptjuh

New day, same old shit

Jaa Gaaf man die VAXEN!!!

Ik werk er nog elke dag mee!!

Wij hebben er een emulatie prog voor!!

Its all in the little things that people do..

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Jaa Gaaf man die slotjes!!!

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.