Toon posts:

abit kr7-a problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net afgelopen vrijdag een nieuw systeempje gekocht, zie sig. Echter had ik direct een probleem met het mobo, op het moment dat ik namelijk de raidcontroller installeer krijg ik de volgende fout(en):
- de computer blijft zichzelf opstarten totdat ik hem in veilige modus uitzet
- als ik hem niet installeer krijg ik nieuwe hardware gevonden, uiteraard wil ik hem wel installeren

Hoe kan ik dit probleem verhelpen zonder dat ik een bios-update hoef uit te voeren.

Nog enkele korten vragen:
1.hoe zet je in de bios de detectie van de ata-schijven uit?
2. moet je extra stekkers aansluiten als je HD ata-133 ondersteund?
3. moet je iets extraŽs installeren als je ata-133 wil gebruiken?

Nu wil het nog proberen op te lossen, ik heb namelijk nog 5 dagen om hem terug te brengen en dan een andere te kopen. Ik heb namelijk geen zin om telkens die hardware detectie uit te zetten.

• hives
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-04-2023
Ik ken de problemen:

1. Staat in advanced chipset geloof ik ergens onder de bootable disks. Dus welke hij het eerste boot.
Ik heb nu niet mijn eigen pc dus ik kan dat niet checken.
Maar volgens mij staat het daar.

2. Je hebt een nieuwere soort ide kabel nodig standaard wordt een 80-aderige kabel geleverd met ata/100 als je ata/133 wil moet je zo'n zelfde kabel kopen dan alleen voor ata/133

3. Je hoeft niets extra's te installeren.
Je hebt als het goed is een raid bios. Daar kan je je raid-controller configureren.

En de rest van je systeem zou ik gewoon formatteren en opnieuw effe je partipies indelen en windows correct installeren met moederbord drivers en via chipset drivers.

Dan krijg je dat gelazer niet dat hij dingen ziet wat geiintregeerd zit op je moederbord.

En bij welke winkel heb je het systeem gekocht???
Want ik heb mijn moederbord bij gistron vandaan was ook eerst een abit kr7a-raid maar dat liep echt kut. En heb een beetje woorden met die winkel gehad want ze zijn niet zo makkelijk. Alle collega's spreken elkaar tegen de ene zegt dit en de ander dat daar werd ik wel moe van. |:(

P.S Veel plezier met het verkrijgen van stabiliteit :D

AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch

Verwijderd

Topicstarter
ok dit is dus leuk, ik wou eerst bij gistron bestellen maar heb het afgekapt omdat ik niet zulke positieve reacties bij tweakers had gehoort en aangezien ik heel erg tevreden ben over Funprice heb ik het daar maar gekocht.

Het opdelen van partities zal niet werken, ik heb mijn pc namelijk al geformatteerd in opgedeeld in partities. De jongen bij Funprice zei dat het lag doordat ik misschien mijn sb 5.1 niet in het 2de pci-slot heb zitten. Dat ga ik eerst eens controleren. Kan het zijn de het moederbord kapot is (ik bedoel de Raid-controller dan). Ik heb trouwens 2 IDE kabels bij het moederbord geleverd gekregen, deze zullen toch wel ata 133 zijn, of leveren ze standaard ata 100 kabels?

Verwijderd

Op maandag 06 mei 2002 14:42 schreef hives het volgende:
Ik ken de problemen:

1. Staat in advanced chipset geloof ik ergens onder de bootable disks. Dus welke hij het eerste boot.
Ik heb nu niet mijn eigen pc dus ik kan dat niet checken.
Maar volgens mij staat het daar.
Uhmm.. Standard CMOS en daar de gewone op "none" zetten? Hij vraagt niet hoe je de bootsequence insteld.. Of bedoel je dat wel? In dat geval moet je bij advanced ata133raid kiezen
2. Je hebt een nieuwere soort ide kabel nodig standaard wordt een 80-aderige kabel geleverd met ata/100 als je ata/133 wil moet je zo'n zelfde kabel kopen dan alleen voor ata/133
Das niet waar. ATA66/100/133 is allemaal dezelfde kabel
3. Je hoeft niets extra's te installeren.
Je hebt als het goed is een raid bios. Daar kan je je raid-controller configureren.
En de drivers voor de raid controller dan? (zitten er bij en bij highpoint kun je de nieuwste downen)

Verwijderd

Topicstarter
wat zou een update van de bios eventueel kunnen verbeteren dan?

Verwijderd

Op maandag 06 mei 2002 14:59 schreef Wirret het volgende:
ok dit is dus leuk, ik wou eerst bij gistron bestellen maar heb het afgekapt omdat ik niet zulke positieve reacties bij tweakers had gehoort en aangezien ik heel erg tevreden ben over Funprice heb ik het daar maar gekocht.

Het opdelen van partities zal niet werken, ik heb mijn pc namelijk al geformatteerd in opgedeeld in partities. De jongen bij Funprice zei dat het lag doordat ik misschien mijn sb 5.1 niet in het 2de pci-slot heb zitten. Dat ga ik eerst eens controleren. Kan het zijn de het moederbord kapot is (ik bedoel de Raid-controller dan). Ik heb trouwens 2 IDE kabels bij het moederbord geleverd gekregen, deze zullen toch wel ata 133 zijn, of leveren ze standaard ata 100 kabels?
Wat wil je nu precies? Booten van de raid contoller? En wil je dan een raid config of gewoon losse schijven?

Het klopt van die SB. Er is een pci slot dat een irq deelt met de raid controller (lees de handleiding maar, daar staat in welke het is)

Ja, die kabels zijn ATA133 (zie post hierboven) en nee, je mobo is waarschijnlijk niet stuk.

Even voor de duidelijkheid:
Als je een raid config gaat maken MOET je windows opnieuw installen. Doe je dat niet dan krijg je allemaal leuke dingen. Lees anders een faq over raid.

Verwijderd

Op maandag 06 mei 2002 15:15 schreef Wirret het volgende:
wat zou een update van de bios eventueel kunnen verbeteren dan?
Ik had het over drivers.. Das dus geen bios.

Edit: Op dit moment heb je niet aan een andere bios. Ik gok dat het aan de instellingen ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 06 mei 2002 15:19 schreef Fewture het volgende:

Even voor de duidelijkheid:
Als je een raid config gaat maken MOET je windows opnieuw installen. Doe je dat niet dan krijg je allemaal leuke dingen. Lees anders een faq over raid.
Ik heb windows idd opnieuw geïnstalleerd. ik zal idd wel even de faq over raid lezen. Het lijkt me dat het maken van een raid config toch niet veel meer zal zijn dan het installeren van RAID.

Ik wil inderdaad wel van de raid booten.

Werkt hij bij jou van het begin af aan al perfect??

Je had het inderdaad over de drivers, ik wou even een nieuwe vraag starten, dit omdat de verkoper tegen mij zei dat veel mensen de bios updaten, dus ik wou aan jullie vragen wat dat voor een nut met zich mee zou brengen met deze mobo.

Verwijderd

Vertel ook nog even wat je precies wilt, want anders kan ik je niet helpen.

Wil je een raid array maken?
Wil je alleen je schijven aan de raidcontroller hangen?
Wil je booten van 1 van die schijven?
Wil je booten van een array?
Hoeveel schijven?

Edit: Sorry ik was iets te ongeduldig. Ok, booten van de controller. Met een raid config of losse schijven?

Heb je ook op F6 gedrukt bij het installen van windows en toen de drivers geinstalled die je erbij kreeg?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 06 mei 2002 15:26 schreef Fewture het volgende:
Vertel ook nog even wat je precies wilt, want anders kan ik je niet helpen.

Wil je een raid array maken?
Wil je alleen je schijven aan de raidcontroller hangen?
Wil je booten van 1 van die schijven?
Wil je booten van een array?
Hoeveel schijven?
ben al zo precies mogelijk bezig, echter ben ik niet supergoed in computerspecificaties. Ik wil geen hdd aan de raidcontroller hangen, wel cd-rom speler. Ook hoef ik niet te booten van de RAID. Ik weet niet wat een Raid array is, sorry ;(

In eerste instantie heb ik nu 2 harde schijven van maxtor allebij 7200 rpm, 1 van 20 (bootschijf) en 1 van 60 (download). Deze zitten aan 1 IDE kabel. Aan de andere zitten 1 cd-rom speler en 1 brander. Echter heb ik nog een cd-rom speler over. Misschien dat ik het beste deze aan de raid kan hangen.

Ik vind het gewoon apart dat de pc crashed als ik de RAID-controller installeer. Dit terwijl ik alleen apparaten aan IDE1 en IDE2 heb hangen.

Op F6 drukken bij het installeren van Windows :? daar heb ik nog nooit van gehoort ;(

Verwijderd

Op maandag 06 mei 2002 15:32 schreef Wirret het volgende:

[..]

ben al zo precies mogelijk bezig, echter ben ik niet supergoed in computerspecificaties. Ik wil geen hdd aan de raidcontroller hangen, wel cd-rom speler. Ook hoef ik niet te booten van de RAID. Ik weet niet wat een Raid array is, sorry ;(

In eerste instantie heb ik nu 2 harde schijven van maxtor allebij 7200 rpm, 1 van 20 (bootschijf) en 1 van 60 (download). Deze zitten aan 1 IDE kabel. Aan de andere zitten 1 cd-rom speler en 1 brander. Echter heb ik nog een cd-rom speler over. Misschien dat ik het beste deze aan de raid kan hangen.

Ik vind het gewoon apart dat de pc crashed als ik de RAID-controller installeer. Dit terwijl ik alleen apparaten aan IDE1 en IDE2 heb hangen.
Ok, CD-roms en raid controllers gaan niet samen (soms wel, maar beter van niet) Gebruik hiervoor dus je gewone IDE poorten.

Hang je bootschijf aan de raid controller op poort 1 en je grotere schijf op poort 2.

Druk ctrl+h tijdens het booten (dat zie je staan: press ctlr+h for raid bios of zoiets). En geef daar aan welke schijf bootschrijf is (staat achter de betreffende schijf met grote letters "BOOT")
Verder doe je niks is de raid bios (dus geen stripe maken ed.)

Ga nu je gewone bios in en zet daar bij bootsequence (staat geloof ik bij advanced) als bootschijf ATA133RAID. De controller bepaalt nu welke schijf boot is (heb je namelijk net ingesteld). Als je nu windows gaat installen moet je eerst de raid drivers installen. (dit doe je tijdens de setup aan het begin door F6 in te drukken. Dat ie je onder in het blauwe scherm van de setup: Press F6 now to install raid or scsi controllers (of iets wat daarop lijkt))

Edit: Als je on the fly wilt copieren is het ook verstandig om je brander en cd-rom speler op een verschillende poort te hangen. In jouw geval de snelste cdrom op een eigen poort en je brander samen met die andere cdrom ook op 1 poort.

Edit2: Het is idd vaag dat hij crasht bij het installen van de raid controller. Er is echter nog iets: je moet de raid controller wel aan zetten in je gewone bios. En dat kun je doen bij Integrated Peripherals (of zoiets). Als je dat al gedaan hebt dan is er iets niet goed en kun je een bios update overwegen.

Kijk ook hier eens, ik heb er wel wat aan gehad:
http://www.viahardware.com/faq/kg7kr7/kg7kr7faq.htm

Edit3: En ja, alles werkte bij mij in 1x. Ik had wel eerst even gekeken welk pci slot een irq deelt met de raid controller (volgens mij was het 3, maar weet het niet zeker. Het staat in de handleiding van je mobo)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 06 mei 2002 15:38 schreef Fewture het volgende:

[..]
thx, ik heb het uitgeprint en zal het vanavond proberen, moet ik Windows 98se weer opnieuw installeren :? :( Ik kan idd best begrijpen dat als je de RAID installeerd en er niet van boot dat hij misschien daarom vastloopt, ik zal het vanavond of morgen proberen en anders gaat hij donderdag gewoon weer terug naar de winkel. Moet ik wel eerst met kracht de cooler ervan af krijgen :(

Verwijderd

Op maandag 06 mei 2002 15:50 schreef Wirret het volgende:

[..]

thx, ik heb het uitgeprint en zal het vanavond proberen, moet ik Windows 98se weer opnieuw installeren :? :( Ik kan idd best begrijpen dat als je de RAID installeerd en er niet van boot dat hij misschien daarom vastloopt, ik zal het vanavond of morgen proberen en anders gaat hij donderdag gewoon weer terug naar de winkel. Moet ik wel eerst met kracht de cooler ervan af krijgen :(
Als je geen array maakt (en dat doe je niet) kan het ook zonder windows opnieuw te installen. Als je de controller instaleerd en er niks aan hangt moet hij geen fouten geven.

Kijk nog even of je alles hebt, want ik heb het stuk net nog aangepast.

Succes ermee en als je vast zit post je gewoon hier weer.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 06 mei 2002 15:53 schreef Fewture het volgende:

[..]

Als je geen array maakt (en dat doe je niet) kan het ook zonder windows opnieuw te installen. Als je de controller instaleerd en er niks aan hangt moet hij geen fouten geven.

Kijk nog even of je alles hebt, want ik heb het stuk net nog aangepast.

Succes ermee en als je vast zit post je gewoon hier weer.
Wat is een array dan?

Verwijderd

Op maandag 06 mei 2002 15:59 schreef Wirret het volgende:

[..]

Wat is een array dan?
Een array is een samenvoeging van meerdere schijven tot 1 schijf. Stel je hebt 2 schijven van 40GB. Dan kun je daar met de raid controller een array van 80GB mee maken. Windows ziet het dan als 1 schijf van 80GB. Voordeel is dat die ene schijf (in theorie) 2x zo snel is. Dit heet een Stripe array (of Raid 0)

Je kan ook mirroren. Dan heb je 40GB ipv 80, maar als er dan 1 schijf stuk gaat ben je niet alles kwijt (dit is Raid 1).

En dan kun je ook nog stripen en mirroren oftewel Raid 0+1. En je raadt het al..hier heb je dus 4 schijven voor nodig.
Pagina: 1