Toon posts:

Wat kan ik aan deze bronnen van herrie doen ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dat mijn pc zo min mogelijk geluid maakt.
Op mijn p4-2ghz heb ik gewoon een intel cooler zitten,
mn voeding is een merkloze, maar die maakt ook nauwelijks geluid en verder heb ik niets aan fans in mijn pc.
Owja, de standaard cooler op een Asus v8200 deluxe.

Ik heb zo'n beetje elke van deze 3 fans los aangehad, en mn intel cooler maakt gek genoeg toch best wat geluid, mn voeding ongeveer niets, en mn vga coolertje maakt ook aardig wat geluid.
Ik heb verder nog 2 HD's erin, een Maxtor 540DX 60gb/5400rpm (4K060H3) en een Maxtor VL40 30gb/5400rpm (33073H3) en het gekke is, zodra ik die 540DX aanzet, komt er een onwijs geluid vanaf! Geen geluid dat ie kapot is ofzo, maar alsof er een megafan inzit die aan het draaien is. Al trek ik deze schijf los dan is het ineens een heel stuk stiller in mn kamer. Die 30gb heeft dit niet echt, die is wel lekker stil.
Alles zit in een Inwin fulltower, alles is goed vastgeschroefd, ik zet af en toe de stofzuiger op de fans dus vies zijn ze ook niet. (Hmm ik bedenk me ineens, normaal blazen ze, door een stofzuiger op de bovenkant te zetten draaien ze heel hard in de andere richting, kan ik ze hiermee kapot gemaakt hebben?)
Het is vooral de 60gb schijf en mn vga cooler die ik hoor.

Wat kan ik hieraan doen ?

Voor mn CPU cooler denk ik dat ik gewoon deze eraf haal en een 80mm fan ergens koop, zo eentje die maar 20dba geluid maakt ofzo.
Nieuwe fans/coolers ergens plaatsen is best, maar de kosten moeten (voor zover mogelijk natuurlijk) niet te hoog worden..

Verwijderd

Als je HD teveel herrie maakt kun je proberen resonanties tegen te gaan; dit doe je door rubberen ringetjes tussen je case en je HD te plaatsen. Als dat niet past, kun je proberen de ringetjes tussen je case en de schroeven te plaatsen, zodat trillingen van de HD zo min mogelijk worden doorgegeven aan je case. Let er wel op dat de meeste HD's geaard moeten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm zal ik even proberen dan, misschien helpt et een beetje.
Maar die 60gb HD, die had ik dus uit mn kast gehaald helemaal en gewoon los in mn handen (en toen aangezet)
Maar ook toen maakte hij veel geluid.
Als ik hem uitzet trouwens, dan hoor ik em eerst duidelijk langzamer draaien, en dan ineens een hoog geluidje dat lager wordt en dan weg is (duurt ongeveer 1.5sec.)
Vraag me af of dat wel normaal is...

Verwijderd

Bestaan er niet van die kassies waar je je HD in kan stoppen waardoor die ook minder herrie maakt?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op maandag 06 mei 2002 13:44 schreef ImaStar het volgende:
Let er wel op dat de meeste HD's geaard moeten zijn.
Volgens mij zijn ze zowiezo al ge-aard omdat ze aan de voeding hangen (ge-aard stopcontact gebruiken).
IMHO hoeven ze dan niet per se contact met de case te maken.

Om de herrie in mijn pc te verminderen ga ik binnekort de binenkant v/d kast isoleren met van dat gamma-spul. Daarnaast maak ik er 2 extra blowholes in om de temperatuursverhoging door de isolatie tegen te gaan. Quiet fans hoor je veel minder als resonantie v/d voeding en kast.

Verwijderd

Kijk een op http://www.maxtor.com Er is daar een progje beschikbaar waarmee je het geluidsniveau (en snelheid) van je HD kunt aanpassen.

Ahh ... hier is de link: AMSET Utility Is geschikt voor de 540DX:
Overview: The AMSET.EXE utility enables, disables, and sets levels for the Acoustic Management (operating sound levels) for the following hard drive families (and newer) ONLY:

DiamondMax Plus 40 UDMA/100

DiamondMax 60 UDMA/100

DiamondMax VL 30 UDMA/100

D540X

D740X

NOTE: All Maxtor hard drives conform to the appropriate agency requirements for operating sound levels.

Acoustic Management adjusts the speed of the head seeks, reducing the ambient sound level during the normal operation of Maxtor hard drives. This does not affect sound levels for power on operations. The performance of the drive is affected when Acoustic Management is enabled.

Verwijderd

Op maandag 06 mei 2002 14:14 schreef KillerAce_NL het volgende:
Volgens mij zijn ze zowiezo al ge-aard omdat ze aan de voeding hangen (ge-aard stopcontact gebruiken).
IMHO hoeven ze dan niet per se contact met de case te maken.
Klopt. Met een geaard stopconstact heb je daar geen last van.
Om de herrie in mijn pc te verminderen ga ik binnekort de binenkant v/d kast isoleren met van dat gamma-spul.
Mijn kast is ook geisoleerd met van dat noppenschium, maar verwacht er niet teveel van. Je kunt dan beter van die tapijttegels gebruiken. Die zijn zwaarder en dempen beter.
Pagina: 1