P100 - SiS 55xx chipset herkent teveel EDO

Pagina: 1
Acties:

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Situatie:

1 x Digital Venturis 5100 met SiS 55xx chipset.

Hierop zit onboard 8 mb 60ns edo geheugen. Hij heeft 4 72 pins sockets. In deze grote PDF is te zien dat hij in deze sockets 32MB EDO modules zou moeten herkennen. Ik heb er dus twee 32MB EDO/55ns modules (4x mira P5M465i65B1P chip) ingestoken, wat op een totaal van zo'n 72MB zou moeten komen.

Niet dus, hij herkent nu 130MB, steek ik er nog 2 8MB EDO's naast, dan blijft hij op die 130MB steken.

Ik heb 5 biosversies geprobeerd, geen effect op de hoeveelheid geheugen. :(

Ook bij SiS kan ik niets vinden, ook niet in hun FAQ

Digital is helaas overgenomen door compaq, en compaq geeft geen support over de digital producten.

Is er een DOS/WIN TSR/utility die ik kan gebruiken om de correcte hoeveelheid geheugen te forceren, net zoals bij linux mem=xxx :?

ajb geen geëmmer over SiS of ouwe troep ;)

Verwijderd

Heb ff door dat pdfje gebladerd en pagina 41 gaat over het geheugen en daar staat in dat je de eerste twee slots met hetzelfde geheugen moet vullen.
Dus de vraag is nu: heb je die 2x32 in slot 0 en 1 zitten? Zo ja, dan weet ik het ook niet meer, zo nee, ga dat dan eens gauw doen!!

• Tele
  • Niet online
Op maandag 06 mei 2002 12:58 schreef _laaf_ het volgende:
Heb ff door dat pdfje gebladerd en pagina 41 gaat over het geheugen en daar staat in dat je de eerste twee slots met hetzelfde geheugen moet vullen.
Dus de vraag is nu: heb je die 2x32 in slot 0 en 1 zitten? Zo ja, dan weet ik het ook niet meer, zo nee, ga dat dan eens gauw doen!!
De modules die ik heb zijn allemaal exact hetzelfde. Ik heb 2x 32 in 01,02 geprobeerd en 4x 32 in 0123. Allebei hetzelfde effect, met 4 modules herkent hij 256MB ram. :D

Toch bedankt voor het doorlezen.. :)

Verwijderd

dan weet ik het ook niet meer..
tsja...

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
kijk eens even wat memtest86 zegt (bij die 4x32), als die 256MB ziet en vanaf de 128MB fouten gaat geven is er serieus iets mis. Als hij 128MB ziet en goed test is er niks aan de hand, dan ziet je bios het gewoon verkeerd. En als memtest86 256MB ziet en alles goed kan testen moet je even langs Hans Anders ;)

• Tele
  • Niet online
Op maandag 06 mei 2002 14:28 schreef Gabriel-LG het volgende:
kijk eens even wat memtest86 zegt (bij die 4x32), als die 256MB ziet en vanaf de 128MB fouten gaat geven is er serieus iets mis. Als hij 128MB ziet en goed test is er niks aan de hand, dan ziet je bios het gewoon verkeerd. En als memtest86 256MB ziet en alles goed kan testen moet je even langs Hans Anders ;)
Het bios herkent het geheugen verkeerd, als er 128mb op zit herkent hij 256mb. Ook een windows install wil lukken, zodra meer geheugen nodig is (boven 2x32+8 of 4x32+8) crash ie.

Ik had dus het idee om dit mbv een util te verhelpen, zodat windows op de correcte hoeveelheid wordt gewezen.. Memtest86 loopt vast zodra ik 'm van bios-detection op probe zet voor de herkenning van het geheugen. :(

Lijkt erop dat het niet gaat/kan werken... :?

• Tele
  • Niet online
Nog meer info, in de vorm van een plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2685603687

Dit is de Digital Venturis 5100 met de twee 32MB EDO SIMMS, tussen de SIMMS en de Processor zie je de 8MB onboard zitten.

Aan de rechterkant van de simm's zie je de 'presence detect pads' zitten, hiermee kan je een bepaalde grootte en snelheid van de simms aan het mobo doorgeven, als deze dat ondersteunt. Ik heb deze gesoldeerd zodat ze kunnen worden uitgelezen als 32MB/60NS, ik heb 70NS en 80NS ook geprobeerd.

Ook dit had geen effect; hij blijft 128MB tellen bij 32+32+8 onboard. :(

Nogmaals... help :? :D

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
het probleem zal wel hardwarematig/bios zijn dus moeilijk op te lossen :(

welk OS ga je er op draaien? linux waarschijnlijk niet aangezien je daar zelf al een oplossing voor geeft
voor win9x heb ik geen oplossing, maar voor winNT is er een functie aanwezig voor in boot.ini die het mem limiteerd op x aantal MB, bv in safe mode is dit 32 of 64 MB (weet het niet juist)
dit is bedoeld om fouten in het geheugen op te sporen maar moet perfect werken voor jouw probleem :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ziet hij de 8MB onboard ook als 8MB als je alle losse EDO reepjes eruit haalt :?

• Tele
  • Niet online
Op woensdag 08 mei 2002 12:46 schreef catfish het volgende:
het probleem zal wel hardwarematig/bios zijn dus moeilijk op te lossen :(

welk OS ga je er op draaien? linux waarschijnlijk niet aangezien je daar zelf al een oplossing voor geeft
voor win9x heb ik geen oplossing, maar voor winNT is er een functie aanwezig voor in boot.ini die het mem limiteerd op x aantal MB, bv in safe mode is dit 32 of 64 MB (weet het niet juist)
dit is bedoeld om fouten in het geheugen op te sporen maar moet perfect werken voor jouw probleem :)
Nouja, kijk dat is een oplossing, in principe mag er ook wel NT4 op ipv 98, das niet zo'n probleem. Bedankt voor je suggestie, eens kijken of ik hier wat bij microsoft over kan vinden :)
Op woensdag 08 mei 2002 12:59 schreef BalusC het volgende:
Ziet hij de 8MB onboard ook als 8MB als je alle losse EDO reepjes eruit haalt :?
Jep, die blijft dat geldig, dus ook zonder ingestoken geheugen kan hij werken, alhoewel ik liever die 32MB modules gebruik 8-)

Mocht iemand nog een util weten om de correcte hoeveelheid te forceren, ik hoor het graag! :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als je toch NT4 gaat gebruiken, dan moet je boot.ini ongeveer als volgt eruitzien:
code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Windows NT" /maxmem=72MB

Je hoeft dus alleen maar de parameter /maxmem=72MB toe te voegen aan de default boot.ini :)

edit:

ben de "maxmem=" tag vergeten.. :o
enne hier heb je alsnog een linkje :)

• Tele
  • Niet online
-dubbelpost- @#$%#$ :P

• Tele
  • Niet online
Op woensdag 08 mei 2002 13:59 schreef BalusC het volgende:

edit:

ben de "maxmem=" tag vergeten.. :o
enne hier heb je alsnog een linkje :)
Bedankt, had hem ook gevonden :) Helaas is het ook met deze truuk een no-go, dus in verklaar hierbij de combinatie geheugen-moederbord niet compatible. :(

Die simms doen het trouwens wel goed in m'n l33te 486 bordje met pio4, pci en EDO :o , maar das toch wat anders als die P100.

Bedankt voor de suggesties, case closed. :)

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
Op woensdag 08 mei 2002 12:37 schreef Tele het volgende:
Nog meer info, in de vorm van een plaatje:

[afbeelding]

Dit is de Digital Venturis 5100 met de twee 32MB EDO SIMMS, tussen de SIMMS en de Processor zie je de 8MB onboard zitten.

Aan de rechterkant van de simm's zie je de 'presence detect pads' zitten, hiermee kan je een bepaalde grootte en snelheid van de simms aan het mobo doorgeven, als deze dat ondersteunt. Ik heb deze gesoldeerd zodat ze kunnen worden uitgelezen als 32MB/60NS, ik heb 70NS en 80NS ook geprobeerd.

Ook dit had geen effect; hij blijft 128MB tellen bij 32+32+8 onboard. :(

Nogmaals... help :? :D
Die 8MB die onboard zit, is dat niet toevallig Fastpage? (dat gaat bijna nooit samen samen met EDO m.u.v. van de triton chipsets)
Pagina: 1