Toon posts:

[SCSI] CD-R(OM) traag onder XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Eerst even kort de specs van m'n systeempje:

Abit VP6
Dual P3 1.0 GHz
512 MB RAM
ATI Rage 128 Pro
SB 512 PCI
Adaptec 29160

Aan deze Adaptec hangen volgende devices:
ID0: IBM 18 GB 10k rpm
ID1: Quantum Atlas 34 GB 10k rpm
ID2: Seagate Cheetah 72 GB 10k rpm
ID4: Plextor Ultraplex 40x
ID5: Plextor Plexwriter 12/4/32

Harde schijven hangen op LVD poort (68 pins), Plextors op 50 pins connector.

Tot vorige week draaide ik Windows 2000 SP2. Geen problemen met SCSI snelheden.

Gisteren Windows XP Pro geinstalleerd. Laatste updates van Microsoft afgehaald, via 4in1 drivers geïnstalleerd, adaptec driver voor scsi kaart, nieuwste firmware vr. plextors, ...

M'n eerste cd-tje dat ik ging bakken was al meteen rijp voor de prullenmand. Buffer-underrun bij 12x schrijven en wel van in het begin. Ik zag de buffer in Nero mooi leeglopen!
Volgende opdracht was een Audio-CD rippen. Met EAC kom ik niet boven de 8speed uit, terwijl ik vroeger regelmatig rond de 20speed zat! Ik dus gaan denken aan ASPI drivers. 3 verschillende versies geprobeerd (waaronder 4.70), met allen hetzelfde resultaat: max. ongv. 8speed. Een cd-tje schrijven tegen 8speed en minder lukt bijgevolg perfect!
Wanneer ik nu een volledige cd in explorer kopieer en manueel de snelheid uitreken, kom ik ook op ong. 1 mb/s uit (-+ 8speed). Kopieren van m'n dvd-speler (Pioneer IDE) gaat normaal -> hoge snelheden ook tijdens het rippen.

Kopieren van HD naar HD gaat goed (ook benchmarks van HD laten goede resultaten zien). Het zijn dus enkel de CD-ROM devices (die op de 50 pins kabel hangen) die traag gaan.

Aan m'n hardware is helemaal niets veranderd! Ik heb een format van m'n schijf gedaan en xp clean geïnstalleerd!

Heeft er iemand al een gelijkaardig verhaal gehoord of weet er iemand een oplossing voor dit probleem?

Alvast bedankt.

• JSK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-12-2025

JSK

Thunder K8WE

Probleem had ik ook, maar dan met Adaptec 29160 onder winxp. Het zijn de windows internal drivers voor de SCSI kaart. Met het installeren van de adaptec drivers genaamd 'fms_on_cd_v40a_sp3.exe' was bij mij het probleem opgelost.

Specs Casemod

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 06 mei 2002 12:36 schreef JSK het volgende:
Probleem had ik ook, maar dan met Adaptec 29160 onder winxp. Het zijn de windows internal drivers voor de SCSI kaart. Met het installeren van de adaptec drivers genaamd 'fms_on_cd_v40a_sp3.exe' was bij mij het probleem opgelost.
Heb het probleem kunnen oplossen met de windows 2000 driver van 'fms_on_cd_v40a_sp3a.exe'.

Thanks!