Toon posts:

[debian 2.2] nic's doen typisch

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren Debian 2.2 op m'n router geinstalleerd. ipchains werkte niet met de oude kernel, dus heb ik kernel 2.2.19 geinstalleerd. Toen bedacht ik me dat ik natuurlijk ook ipfwadm had kunnen gebruiken, maar oke... Zo'n nieuwere kernel is ook wel leuk.

Mijn 2 3com Etherlink XL kaartjes werkten in de oude kernel vanzelf, maar in de nieuwe moest ik ff drivers laden. Nouja, ook goed. Maar nu gebeurt er iets aparts:

Als ik beide kaarten configureer in /etc/network/interfaces en ik start het systeem op doet de chello-kaart het niet meer. Hij wil iig niet meer pingen. Als ik alleen de chello kaart configureer en de andere handmatig opstart dmv "ifconfig 192.168.0.1 netmask 255.255.255.0" doen ze het wel allebei, en kan ie ook gewoon routen. Zo werkt het dus wel, maar het is niet echt netjes, ik wil gewoon dat ze 't allebei doen na het opstarten...

Wat doe ik fout? Ik ben nog behoorlijk n00b, zeker met Debian.

Dit is m'n /etc/network/interfaces file:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
iface lo inet loopback

iface eth0 inet dhcp

iface eth1 inet static
      address 192.168.0.1
      netmask 255.255.255.0
      broadcast 192.168.0.255
      network 192.168.0.0
      gateway 192.168.0.1

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 21:36
Volgens mij moet je er gewoon even in je interfaces "auto" erbij zetten, dan worden de interfaces ook opgestart bij het opstarten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
auto lo
iface lo ...

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

...

Voor meer info moet je even "man interfaces" doen

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 06 mei 2002 12:16 schreef DarkPipo het volgende:
Ik heb gisteren Debian 2.2 op m'n router geinstalleerd. ipchains werkte niet met de oude kernel
De default Potato kernel heeft bij mijn beste weten toch ipchains hoor...
Dus heb ik kernel 2.2.19 geinstalleerd.
Dan had je beter meteen 2.2.20 kunnen nemen :)
Toen bedacht ik me dat ik natuurlijk ook ipfwadm had kunnen gebruiken, maar oke... Zo'n nieuwere kernel is ook wel leuk.
Mja, och... ipfwadm is beetje ancient (voor Linux kernel termen dan). Je kunt op zich het beste met iptables (de nieuwste) werken. Die zal namelijk nog het langste meegaan (hij is het jongste), en hij is tot nu toe het krachtigst/flexibelst.
Maar qua syntax heeft hij iig redelijk wat weg van ipchains.
En een nieuwere kernel is meestal wel een goed idee.
Mijn 2 3com Etherlink XL kaartjes werkten in de oude kernel vanzelf, maar in de nieuwe moest ik ff drivers laden. Nouja, ook goed. Maar nu gebeurt er iets aparts:
'drivers laden'? Wat voor drivers?
Als ik beide kaarten configureer in /etc/network/interfaces en ik start het systeem op doet de chello-kaart het niet meer. Hij wil iig niet meer pingen. Als ik alleen de chello kaart configureer en de andere handmatig opstart dmv "ifconfig 192.168.0.1 netmask 255.255.255.0" doen ze het wel allebei, en kan ie ook gewoon routen. Zo werkt het dus wel, maar het is niet echt netjes, ik wil gewoon dat ze 't allebei doen na het opstarten...

Wat doe ik fout? Ik ben nog behoorlijk n00b, zeker met Debian.

Dit is m'n /etc/network/interfaces file:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
iface lo inet loopback

iface eth0 inet dhcp

iface eth1 inet static
      address 192.168.0.1
      netmask 255.255.255.0
      broadcast 192.168.0.255
      network 192.168.0.0
      gateway 192.168.0.1
Hmm, dat ziet er toch goed uit...
En als je 'ifup eth0' en 'ifup eth1' doet op de prompt, wat zegt hij dan? Werkt het erna wel?

[edit] Oja, en wat zeggen 'ifconfig' en 'ifconfig -a' direct na het booten, dus als het nog niet werkt? [/edit]
Op maandag 06 mei 2002 13:26 schreef cool_zero het volgende:
Volgens mij moet je er gewoon even in je interfaces "auto" erbij zetten, dan worden de interfaces ook opgestart bij het opstarten:
Nee, dat is pas zo vanaf Woody (Debian 3.0). Bij Potato (2.2) en ouder worden ze automatisch up gebracht, tenzij er 'noauto' bij staat.

• cool_zero
  • Laatst online: 08-07 21:36
Nee, dat is pas zo vanaf Woody (Debian 3.0). Bij Potato (2.2) en ouder worden ze automatisch up gebracht, tenzij er 'noauto' bij staat
O, dat wist ik zo niet, draai zelf alleen maar woody en sid. Dit leek mij de logische oplossing, maar dan ligt het probleem in dit geval dus ergens anders :)