overclocking in bios

Pagina: 1
Acties:

• SPOXER
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik heb de faq deergelezen, maar ik heb nog een vraag. Ik ben niet zo thuis in overklocking, maar ik zat een beetje te klooien in de bios en ik zag daar dat je de voltages en de mhz kan veranderen. Nu heb ik dit een klein beetje verandert 100 mhz hoger gezet, maar als ik dan directx opstart staat er de normale mhz snelheid van mijn processor.

• NiMu83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08-2025

NiMu83

AFCA

wat heb je nou precies verandert? en hoeveel?
welk moederbord heb je?
beetje meer info voortaan :)

Voetbal is de belangrijkste bijzaak in het leven.

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-01 09:29

bloasfist

Slot-A Crew

Dan heb je hem dus niet oc'ed. Normaal gesproken zit er ook niet een instelling in je bios waarmee je hem 100 mhz kan overklocken. Je hebt namelijk 2manieren van overclocken:
1)multiplier (aantal keer de fsb waarop de processor loopt)
2)fsb (front side bus: meestal 100, of 133: snelheid van je ram ed)

En je kunt 1 van die 2 of alle 2 veranderen. Maar een directe optie om iets "100mhz hoger te zetten" heb ik nog nooit gezien.

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

• SPOXER
adjust voltage, en de cpu clock heb ik verandert in de bios.
voltage staat op 1.80v
de cpu clock op 100mhz en spread spectrum aan.
dit heb ik verandert in de bios en dan het kopje plug and play III.

• NiMu83

NiMu83

AFCA

Op maandag 06 mei 2002 12:08 schreef SPOXER het volgende:
adjust voltage, en de cpu clock heb ik verandert in de bios.
voltage staat op 1.80v
de cpu clock op 100mhz en spread spectrum aan.
dit heb ik verandert in de bios en dan het kopje plug and play III.
maar hij staat bij jou standaard toch op 100MHz?

• RMYuma
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

RMYuma

The disguise is complete!

Allereerst moet je Spread Spectrum uitzetten. Deze optie is alleen voor testdoeleinden bedoeld.

Vervolgens moet je kijken of je de FSB (front side bus) met stapjes van 1 MHz kunt verhogen.

De formule is als volgt:

FSB * multiplier = CPU_Speed

bv. een Pentium III op 650 MHz, zal standaard een FSB van 100MHz hebben, met een multiplier van 6,5

De formule invullen wordt dan: 100 * 6,5 = 650 MHz.
Wil je die Pentium III dus overklokken, dan verhoog je de FSB bv met 10 MHz. De formule wordt dan: (100+10) * 6,5 = 715 MHz. De Pentium is dan dus 65 MHz overgeklokt. Dit verhaal geldt ook voor AMD-processoren.

Je kunt trouwens ook de multiplier unlocken (dat houdt in, dat je hem dan kunt aanpassen), en dus de tweede term in de formule aanpassen. (bv: 100 * 7,0 = 700 MHz).

| Specs Aurora24 | My music |

Verwijderd

Op maandag 06 mei 2002 12:02 schreef SPOXER het volgende:
Ik heb de faq deergelezen, maar ik heb nog een vraag. Ik ben niet zo thuis in overklocking, maar ik zat een beetje te klooien in de bios en ik zag daar dat je de voltages en de mhz kan veranderen. Nu heb ik dit een klein beetje verandert 100 mhz hoger gezet, maar als ik dan directx opstart staat er de normale mhz snelheid van mijn processor.
mag ik je dan ff een tip geven lees dan eerst ff wat meer input ander's sloop je strakkie's je compie eerst lezen verwerken nadenken slapen doen .......... :Z

• SPOXER
[/quote]
dat klopt, maar als ik heb op standaart zet staat hij op default daarna kan hij naar 95 mhz tot 124 mhz. Ik weet alleen niet waarvoor dit is, ik heb in het moederbord boekje gekeken daar stond in dat je hiermee kon oc-en

• NiMu83

NiMu83

AFCA

Op maandag 06 mei 2002 12:24 schreef SPOXER het volgende:
dat klopt, maar als ik heb op standaart zet staat hij op default daarna kan hij naar 95 mhz tot 124 mhz. Ik weet alleen niet waarvoor dit is, ik heb in het moederbord boekje gekeken daar stond in dat je hiermee kon oc-en
[/quote]
als je er niks van snapt kan je beter niet aan oc-en beginnen...er is dan een grote kans dat je iets sloopt wat je niet wilt...

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

Op maandag 06 mei 2002 12:24 schreef SPOXER het volgende:
Die 95-124 mhz is dus je FSB. Die staat standaard op 100. Probeer die nu met kleine stapjes (het liefst 1 mhz per stapje: ik weet niet of je bios dat toelaat), dit te verhogen, en kijk na elk stapje of je pc nog stabiel draait.

• SPOXER
Op maandag 06 mei 2002 12:36 schreef bloasfist het volgende:

[..]

Die 95-124 mhz is dus je FSB. Die staat standaard op 100. Probeer die nu met kleine stapjes (het liefst 1 mhz per stapje: ik weet niet of je bios dat toelaat), dit te verhogen, en kijk na elk stapje of je pc nog stabiel draait.
Dit zijn de opties die ik heb
95mhz
100mhz
112mhz
117mhz
124mhz

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

probeer die 112 dan maar eens. Misschien dat je dat nog haalt. Veel verder zul je niet komen zonder extra cooling of echte topcomponenten (merkgeheugen ed).
hij loopt dan op 8*112=896 (geeft 900 aan in de POST waarschijnlijk).

• SPOXER
bedankt ga ik proberen

• SPOXER
ik heb het geprobeert op 112mhz maar dan kan moet ik spreadspectrum aan latenstaan, en dan doet het geluid het niet meer.
Ik heb 117mhz geprobeert dat kon zonder spreadspectrum maar de compu wilde winxp niet opstarten en bootte elke keer opnieuw. Hoe zou ik spreadspectrum kunnen uitschakelen. In het bios heb ik al gezocht.

• SPOXER
weet niemand hoe ik de spread spectrum kan uitschakelen.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:14

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

spread sectrum is juist aan te raden.. athans, hier werkt et stukken beter..

ws. heb je hardware dat gewoon hogere fsb nie aankan (mbt dus tot je geluid).

wat betreft no-boot winxp.. probeer je vcore PIETSIE te verhogen (max 0,2volt ofzo ECHT MAX). Je proc wat extra cooling geven, evt. extra fannetje erin.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• SPOXER
Op dinsdag 07 mei 2002 02:43 schreef Karreman het volgende:
spread sectrum is juist aan te raden.. athans, hier werkt et stukken beter..

ws. heb je hardware dat gewoon hogere fsb nie aankan (mbt dus tot je geluid).

wat betreft no-boot winxp.. probeer je vcore PIETSIE te verhogen (max 0,2volt ofzo ECHT MAX). Je proc wat extra cooling geven, evt. extra fannetje erin.
dus bij jou werkt het met spread spectrum wel. Als ik spread spectrum aanzet dan doet het geluid het niet meer. Het is een Creative soundblaster 1024.
de vcore staat standaard op 1.70 op welke hoogte zou ik hem nu kunnen zetten hij kan tot 1.90

• SPOXER
Overclocking met bios is niet gelukt

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-02 13:01
je zou het eventueel ook met softfsb/cpufsb kunnen proberen
hiermee clock je de fsb over in windows waar je ze kunt downloaden?
moet je ff searchen hier
en als het met de een niet lukt moet je de andere proberen (werkte bij mij ook)
Je moet heirvoor wel je Mobo weten of je PLL numer

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Pagina: 1