Toon posts:

Vreemde A7V133 plank

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb dus een A7V133 mamaplank en zit met een paar rariteiten.... Punt 1

Dit mobo heeft dus een 66ATA controller en een 100ATA controller (dus je kunt er 2 keer 2 devices aanhangen. Nu horen toch die 2 ATA100 poorten blauw te zijn en de 66 poorten zwart? Want bij mij is van iedere controller de primaire poort blauw en de secundairy zwart.....

Maar goed dat kan een fabricage foutje zijn, of ik heb het fout en hoort het gewoon zo....

Ten Tweede:
Ik heb pas een 5e IDE device gekocht en heb zodoende m'n pc even gereorganiseerd. Nu wil het dat ik het machien niet zo gek krijg dat ie een schijf die is aangesloten op m'n 100ATA poort kan booten. Is dit een bekend probleem of moet ik hier anderszins in handelen?

Ik zie een opheldering graag tegemoet!!! :)

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:04

Vliegvlug

Flight Simple

Nu horen toch die 2 ATA100 poorten blauw te zijn en de 66 poorten zwart? Want bij mij is van iedere controller de primaire poort blauw en de secundairy zwart.....
Nee, is normaal gewoon het verschil primair/secundair en dat voor beide controllers.
plaatje: http://www6.tomshardware.com/mainboard/01q1/010221/kt133a-05.html

En wat het booten betreft kan je in de bios de boot order instellen. Stel onboard promise in en het zou moeten werken vanaf de u100.

Verwijderd

Topicstarter
Ow das dan opzich wel logisch.... Ik heb inderdaad dat bord... Alleen heb ik geen fan op m'n moederbord zitten en zit er op deze volgens mij geen AMr slot en dat heeft de mijne ook wel!! Verder is het zo te zien het zelfde bord!!

weet er ook iemand waar ik dat kan vinden die optie om promise te kunnen booten??? :? Want ik ben al een keer me hele bios door geweest, maar ik ben het volgens mij niet tegen gekomen!!

Tevens heb ik me schijf (m'n oude 30Gb 7200 rpm Quantum schijf) gedual boot (met BootMagic) En heb dus 98 en 2K lopen. Het probleem is echter dat ik in 2K m'n secundaire aparatuur niet kan zien (alsof de secundairy IDE niet werkt ofzo) Maar in de device manager heeft ie wel een goed functionerende secundairy IDE controller enzo.... Iemand enig idee?? Want das dus niet leuk..... ;(

Verwijderd

Blauw is idd primair en zwart secundair.

Andere probleem:

In het bios (in iedergeval versie 1009) kan je instellen of je ata-100 bios geboot wordt. Hier is een auto stand en een disabeled stand. (ik weet niet precies waar het staat, zit niet achter m'n eigen pc..) Deze moet dus op auto staan..

Verder:
In het Boot menu in je bios moet je je hdd op disabled zetten en bij optie 4 (other) moet je je ata-100 als boot-optie zetten...

Vervolgens zou die het moeten doen..

(duurt tijdens het booten alleen veel langer :'( aangezien hij eerst nog alle ata-100 schijven aan het zoeken is..)

Suc6!

edit:

Van win2k weet ik nix, maar als je later nog van je 'gewone' hdd wil booten, moet je tijdens de boot van je ata-100 controller op de esc. toets rammelen. na de boot van je controller krijg je dan een bootmenu waarmee je de device kunt selecteren waarvan je wilt booten..
Je schijfletters veranderen daar dan ook mee; ata-66 is dan weer C: en ata-100 is dan d:

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 06 mei 2002 15:30 schreef Tjap het volgende:

(duurt tijdens het booten alleen veel langer :'( aangezien hij eerst nog alle ata-100 schijven aan het zoeken is..)
Ja maar das niks nieuws onder de zon, want mijn bak staat altijd die promise af te grazen als ie aan het booten is en ik het nooit kunnen vinden of dat uit kon, want ik had er nooit devices aan zitten, dus dan is het echt irri als ie daar naar gaat staan zoeken. Met devices eraan is ie overigens veel sneller klaar met zoeken!! (maar das logisch)

Maar goed ik zal m'n bios eens updaten... Misschien dat dat ook nog helpt voor dat 2k probleem! :P

Verwijderd

Als je in de BIOS aangeeft dat je de promise BIOS (weet de exacte term niet want ik zit er niet achter) NIET wil laden zal die ook geen devices gaan zoeken. Je kan dan alleen niet meer booten van een device wat aan die promise hangt.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

in de bios bij advanced naar pci config gaan :)
symbios scsi bios op auto zetten.
onboard ata device first op yes zetten.

bij boot het volgende :)
1 tot en met 3 uit.
en bij 4 voor scsi/onboard ata boot device kiezen :)
zo moet ie het doen :)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 06 mei 2002 18:16 schreef chucky666 het volgende:

bij boot het volgende :)
1 tot en met 3 uit.
en bij 4 voor scsi/onboard ata boot device kiezen :)
zo moet ie het doen :)
Maar het instellen van een ander boot device (bijv. me zip drive of een cd-rom station) kun je ook wel aanzetten als je dat wilt neem ik aan?

Verwijderd

Op dinsdag 07 mei 2002 09:53 schreef TheReaper het volgende:

[..]

Maar het instellen van een ander boot device (bijv. me zip drive of een cd-rom station) kun je ook wel aanzetten als je dat wilt neem ik aan?
Zoals ik al zei, als je tijdens het booten van je ata-100 controller op de esc. toets rammelt krijg je een boot menu van welke schijf je wilt booten. Dat kan de flop, zip, cd of hdd schijf zijn..

Als je dan voor een gewone ide schijf kiest, wordt dat wel de C schijf

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Op dinsdag 07 mei 2002 09:53 schreef TheReaper het volgende:

[..]

kan ook :)
het duurt alleen net iets langer omdat hij dan eerst op de andere kijkt.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Pagina: 1