Toon posts:

Is access object georienteerd?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik binnen Access een database bouw en schermen eromheen maak zodat ik een applicatie bouw.
Ben ik dan bezig met object georienteerd programmeren? Of kan dat uberhaupt wel of niet met Access?

Wie kan mij dit wat duidelijker uitleggen hoe het in elkaar zit?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Neen. Access is niet OO. Access is een dbms en geen programmeertaal. Een programmeertaal kan object georienteerd zijn, en een DBMS kan dat ook zijn, maar access is dat niet.
De taal waarmee je in Access kunt programmeren (VBA) is ook niet OO.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel!

ERG duidelijk.

Maar als ik dan wel in acces wil programmeren.

Technieken zoals
use cases
toestandsdiagrammen
activiteitendiagrammen
EER model
relationeel model

Die technieken kunnen evengoed wel gebruikt worden?
Ik moet voor het project aantal onderdelen opleveren. Vraag me af of die onderdelen wel consistent zijn met het " niet object georienteerd programmeren"

Verwijderd

ERD's, Relationele modellen enz. gaan in principe over de data in je tabellen dat heeft dus meet te maken met Datagericht proggen

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-08 19:07

dominic

will code for food

Da's database engineering / architectuur etc. Heeft nog weinig te maken met proggen.

Download my music on SoundCloud

Verwijderd

Topicstarter
code kloppen in VBA is toch programmeren?

:S

• Paxlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-02 10:40

Paxlie

chaos en inslag

Het heet programmeren, maar het is de meest simpele taal die ik ken..... Weinig opties en dergelijke, waardoor er vrij weinig mee mogelijk is. Verder is het wel makkelijk. Het vreemde is alleen dat Macro's vaak sneller werken dan code, terwijl je in de code vaak veel beknopter kan zijn.

Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze

Verwijderd

Access is deels object georiënteerd. In principe heeft bijna alles properties en je kunt je eigen objecten aanmaken. Daarmee is OO volgens mij toegepast. Nu heeft Microsoft pas in dotnet OO helemaal doorgevoerd (en naar mijn mening misschien zelfs nog wel te ver doorgevoerd).

• Sjnirk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-03-2025

Sjnirk

Hie vrieve

Op maandag 06 mei 2002 10:39 schreef chazer het volgende:
Dank je wel!

ERG duidelijk.

Maar als ik dan wel in acces wil programmeren.

Technieken zoals
use cases
toestandsdiagrammen
activiteitendiagrammen
EER model
relationeel model

Die technieken kunnen evengoed wel gebruikt worden?
Ik moet voor het project aantal onderdelen opleveren. Vraag me af of die onderdelen wel consistent zijn met het " niet object georienteerd programmeren"
Natuurlijk gaat dat, heb ik ook gedaan, en trouwens met VBA kun je een stuk meer dan je denkt,
de meeste mensen denken dat Access voor losers is, maar dat is dus niet zo, ik gebruik het ook >:)

Bikkelen gebeurt pas na 2:00

• Kool
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Antwoord is nee.

Access (en ook VB) is object-based, dus NIET object-georienteerd.

Object-based houdt in dat objecten properties en events hebben. Object-georienteerd voegt daar overerving, polymorphisme enz. aan toe. Dat is een HEEL groot verschil.

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

Op maandag 06 mei 2002 11:59 schreef Sjnirk het volgende:

[..]
Natuurlijk gaat dat, heb ik ook gedaan, en trouwens met VBA kun je een stuk meer dan je denkt,
de meeste mensen denken dat Access voor losers is, maar dat is dus niet zo, ik gebruik het ook >:)
Use cases en toestandsdiagrammen hebben volgens mij te maken met modelleren, niet met programmeren, dus ik betwijfel of VBA hier wel zo geschikt voor is ;)

Voor het werken met dit soort modelleringstechnieken worden over het algemeen CASE tools gebruikt, zoals bijvoorbeeld Rational Rose, maar dan ben je wel wat euros kwijt....

With the light in our eyes, it's hard to see.

Verwijderd

Topicstarter
het ging mij meer om de combinatie

(UML dus OO) in combinatie met programmeren/implementeren in Access (NIET OO)

dus of je dan wel wat aan je ontwerpen hebt.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Op maandag 06 mei 2002 11:29 schreef JeroenDega het volgende:
Access is deels object georiënteerd. In principe heeft bijna alles properties en je kunt je eigen objecten aanmaken. Daarmee is OO volgens mij toegepast. Nu heeft Microsoft pas in dotnet OO helemaal doorgevoerd (en naar mijn mening misschien zelfs nog wel te ver doorgevoerd).
Als iets properties heeft is het dus volgens u OO? Ik kan perfect een OO programma schrijven zonder properties.

Een taal is pas Object Oriented als:
- Er data encapsulation bij te pas komt
- Data hiding is
- overerving mogelijk is
- virtuele functies is.

edit:
Oops, Kool had dat al geschreven.

En waarom is .NET te ver OO ?

https://fgheysels.github.io/

Pagina: 1