Chassis Fan wil niet werken.

Pagina: 1
Acties:

• Bartjeuhz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 07:43
ik heb een extra fan in mijn kast geplaatst, hem aangesloten op de Chassis_fan aansluiting op mijn MB maar hij wil niet werken.
enig idee hoe dit komt?

Steam: CatBearCow

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-02 09:40
Misschien zijn de draadjes van je fan anders geordend. In het boekje van je mobo staat meestal welke draad op welk pinnetje moet. Misschien kan je dat ff checken.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Keer het stekkertje eens om :)
Sluit em anders op je molex aan :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Bartjeuhz
Op maandag 06 mei 2002 02:46 schreef bobo1on1 het volgende:
Keer het stekkertje eens om :)
Sluit em anders op je molex aan :)
stekkertje omkeren? er zit zo'n vorm in dat ie precies op past dus keren iznie nodig denk ik zo...

anderz op me ...molex?

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

dat rechthoekige wit plastic stekkertje waar electronen doorheenstromen, ook wel electriciteit genoemd..... :+

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Bartjeuhz
hmm nu vat ik em niet helemaal meer

• bobo1on1
De molex is het stekkertje om je hd en cdrom enzo van stroom te voorzien :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

• flippy
  • Niet online

flippy

er zitten 2 stekkers op je hd toch?
1: groot grijs lang, de flatcable: daar gaat alle info door
2: klein en met mooie kleurtjes versiert en naar een grote grijze (lawaaierige) kastje, die de voeding heet.

dat stekkertje bedoelen we, dat heet een molex connector.

en als je de draden goed aansluit (lees: kleurtjes aan elkaar knopen) gaat ie ook draaien, vind je moederbord ook fijner....

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Bartjeuhz
ok
hier ff hoe het eruit ziet:

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~h.schoonenberg/fan.jpg

klopt hier iets niet?

of zou het gewoon moete werke?

• Bartjeuhz
en over die molex.....moet ik dat ff uitzoeke hoe ik die draden verbind? of kunnen jullie dat zo uitleggen?

• flippy
  • Niet online

flippy

als je hem aan de molex knoopt, moet je gewoon de draden strippen en van de molex de overeenkomstige kleuren (geel en zwart dacht ik (ww op je voeding kijken uit welke draad 12+ komt, of je maakt hem (met de standaart stekkertje) aan de 12+ van het mobo en de - aan de gnd.

als je wat stillere fan(s) wilt, kan je de + van de fan aan de +12 maken en de min aan de +5 maken, dan komt er 7volt op de fan en is hij een heel stuk stiller.....

• bobo1on1
Op maandag 06 mei 2002 03:02 schreef Bartjeuz het volgende:
ok
hier ff hoe het eruit ziet:

[afbeelding]

klopt hier iets niet?

of zou het gewoon moete werke?
Die zwarte zit op het verkeerde pinnetje, die moet op de ground zitten.

Verwijderd

Ventilator connector:

-GND (zwart)
+12V (rood)
Sens (blauw) RPM/rotation

In alle moederborden die ik heb gezien staat in de handleiding wel welke volgorde ze gebruiken.

De volgorde kun je makkelijk veranderen door met een naald het lipje van zo'n contactpennetje in te duwen, waarna je hem eruit kan trekken.

Nooit de [-GND (zwart)] aan de [Sens (blauw) RPM/rotation] koppelen - zoals jij deed.
als je wat stillere fan(s) wilt, kan je de + van de fan aan de +12 maken en de min aan de +5 maken, dan komt er 7volt op de fan en is hij een heel stuk stiller.....
Nog stiller (en veiliger) wordt het als je de Fan op een Mobo aansluit die FanControl ondersteund.

De [12-5=7]-truuk gaat niet op voor elke voeding - 10% die ik tegenkom slaan in de beveiligingsstand omdat de 5 volt lijn onevenredig hierdoor belast wordt (en het feit dat de gescheiden gestabiliseerde 12/5 V lijnen weer aan elkaar geknoopt worden door een flucturerende ventilator). Neem gewoon een oude AT voeding met lekkere potmeters erin waarbij je de 12V lijn fijntjes op 7-10 Volt kan afstellen. Voordeel: je kan lekker 200 W aan koeling verstoken zonder je systeemvoeding te corrupteren.

Verwijderd

Op maandag 06 mei 2002 02:48 schreef Bartjeuz het volgende:

[..]

anderz op me ...molex?
je voedings stekkers.....
dit gaat heel makkelijk met oude lego trein gevallen
als je ze kent die stekkertjes. aan het einde van de draad :Y)
passen precies *D
code:
1
2
3
4
Geel = 12
Zwart = 0
zwart = 0
Rood = 5

• -FuBaR-
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01-2014

-FuBaR-

is it safe?

zwart en blauw omdraaien in het stekkertje zou moeten werken volgens je afbeelding. Midden (rood) laten zitten. Als het goed is kun je met een klein schroevendraaiertje aan de achterkant van dat stekkertje (meestal bruin) voorzichtig een lipje opwippen. Dan draadjes omwisselen, en OC'en maar >:)

The consumption of alcohol may cause a disturbance in the time-space continuum, whereby gaps of time may seem to literally disappear.

• flippy
  • Niet online

flippy

De [12-5=7]-truuk gaat niet op voor elke voeding - 10% die ik tegenkom slaan in de beveiligingsstand omdat de 5 volt lijn onevenredig hierdoor belast wordt
www.goedevoedingkopen.nl

dan moet je zoiso als je aan het testen bent een cdspeler of hd even aansluiten (lees: een belasting) zodat die kleine "storing" wegvalt met het verbruik met andere verbruikers... werkt perfect...

anders pak je gewoon een 4 watt 470 oom potmeter.

• Bartjeuhz
tiz gelukt keb ff die draadjes gewisseld..

tnx

Pagina: 1