temp van je mobo op X decimalen nauwkeurig

Pagina: 1
Acties:

• ddofborg
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-02 09:52
hallo,

weet iemand of het mogelijk is om mij MSI mobo's (m.n. K7T) op X (1 ofzo) decimalen nauwkeurig uit te kunnen lezen?

Ik meen ergens gelezen te hebben dat het gewoon kon. Kent iemand een progje waarmee het kan? Ik geloof dat MotherBoardMonitor het expres niet doet, omdat niet alle mobo's dat ondersteunen ofzo...

DD

• Carp_Hunter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 20:56

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

Om te kijken of het kan moet je gewoon even naar de temp in je bios kijken. Geeft die een waarde aan met een , dan kan het.
Ik weet zo snel even niet een progje dat het wel kan (Ja PCprobe van ASUS maar daar heb je nix aan met jou mobo)

-KiLLALoT- -Guild Wars Player LLL en WauS- -System- & -Server

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Zoek op: Motherboard Monitor

Forget your fears...
...and want to know more...

• ddofborg
MBM kan het dus niet...

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

Waarom zou je dat nodig hebben... voor de precieze?... is ook niet echt nodig.

Temp hangt van zoveel dingen af en wat maakt nou echt een graadje meer of minder uit... niks toch!!! laat staan 1 tiende meer of minder....

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

Waarom zou je dat willen? Ik heb laatst mijn MSI nForce moederbord vervangen door een ander exemplaar van hetzelfde model (ik had een kapotte secundaire IDE) en tussen de twee identieke borden, in hetzelfde systeem, met dezelfde BIOS versie en hardware zat zes graden verschil volgens de temperatuursensor.

Die onboard sensors zijn zo onnauwkeurig dat die decimaal geen enkele zin heeft. Als je nauwkeurig de temperatuur wil weten moet je zelf bij de electronicaboer een goede sensor met een controllertje kopen, en die ofwel naar een LCDtje leiden of via de seriële poort je computer in naar een stukje eigen software.

• ddofborg
Op maandag 06 mei 2002 01:14 schreef MRic3 het volgende:
Waarom zou je dat nodig hebben... voor de precieze?... is ook niet echt nodig.

Temp hangt van zoveel dingen af en wat maakt nou echt een graadje meer of minder uit... niks toch!!! laat staan 1 tiende meer of minder....
ja, dat is i.d.d. niet echt nodig, maar het is puur om te kijken hoe snel je temp fluctueert. als je iets doet...

• ddofborg
Op maandag 06 mei 2002 01:15 schreef Bnard het volgende:
[...]hardware zat zes graden verschil volgens de temperatuursensor.
dat is wel ERG veel... dat is 20% verschil (als je van 36 graden uitgaat)

sensoren die je bij conrad koopt (voor 3 euro) best nauwkeurig (ik heb nu geen zin om op te zoeken hoe precies). ik neem aan dat ze bij msi niet anders gebruiken...

ik heb een temp sens. gebouwd, voor mijn koelkast... alleen nu een keertje gaan gebruiken... was iets van 13 gulden bij elkaar

Verwijderd

uhhh erg leuk hoor om op 1 of n decimalen uit te lezen als je weet dat een NTC meestal maar op 2 a 3 graden nauwkeurig is :?

ligt aan de AD converter op je mobo en die is echt geen 20 bits ofzo, meestal 8 of 10 en meschien 12.
je kan wel een heel erg nauwkeurige temp meter kopen en die op je mobo plakken, dat heeft echt meer effect.

suc666

Verwijderd

Plak een digitale thermometer van blokker tegen je proc en je hebt em op tienden nauwkeurig. Dit gaat wel wat ver, trouwens, echt nutteloze informatie.

• ddofborg
Op maandag 06 mei 2002 01:22 schreef BoZ het volgende:
Plak een digitale thermometer van blokker tegen je proc en je hebt em op tienden nauwkeurig. Dit gaat wel wat ver, trouwens, echt nutteloze informatie.
zoals ik al zei, het is niet echt nuttig om er moeite voor te doen, maar als het kan (met andere software), is het wel leuk...

nu ga ik slapen :Z

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Thermometers kun je ook bij halfords halen :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Mighty_Xa4
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-07 16:13
Op maandag 06 mei 2002 01:21 schreef Genius_P het volgende:
uhhh erg leuk hoor om op 1 of n decimalen uit te lezen als je weet dat een NTC meestal maar op 2 a 3 graden nauwkeurig is :?

ligt aan de AD converter op je mobo en die is echt geen 20 bits ofzo, meestal 8 of 10 en meschien 12.
je kan wel een heel erg nauwkeurige temp meter kopen en die op je mobo plakken, dat heeft echt meer effect.

suc666
20 bit nauwkeurig zal het idd niet zijn. Ben nu zelf met een project bezig waar 20 bit nauwkeurigheid (op 5 volt) moet worden bereikt. De moeite die je hiervoor moet doen om het op een mobo te krijgen zou teveel geld kosten. Een normale temp-sensor doet het met 8 bitjes ofzo (misschien wel 10 maar ik denk geen 12).
Pagina: 1