Toon posts:

[Debian] hoe disable ik telnet?

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Goede avond.

Ik heb al search gedaan, maar kon zo gauw geen topic erover vinden, maar ik heb vandaag een ssh client geinstalled, maar me debian geeft ook nog gewoon toegang via telnet en dat wil ik disabled hebben, iemand die mij kan vertellen hoe en waar ik dat kan doen????

en 2e vraag is ik wil dat die ssh client auto opstart na reboot.
ik heb die file sshd2 die hij gebruikt om op te starten al in /etc/rc.boot/ gegooid, maar moet ik um nog ergens in een bestand bijgooien dattie /etc/rc.boot/sshd2 start doet en dan automatisch opstart ????

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

apt-get remove telnet? Works for me :)

ieeeepppppp :P

Verwijderd

Topicstarter
dat heb ik al geprobeerd, maar hij staat nog steeds telnet toe :) en dat apt-get remove is volgens mij ook helemaal geen goede manier om te proberen telnet te disablen

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zondag 05 mei 2002 23:51 schreef zenith1982 het volgende:
dat heb ik al geprobeerd, maar hij staat nog steeds telnet toe :)
Dat komt omdat je daarmee de client verwijderd, niet de server, die (tadaa) telnetd heet, als je die weghaalt met apt-get remove telnetd komen ze met telnet i.i.g. niet meer je machine binnen.
en dat apt-get remove is volgens mij ook helemaal geen goede manier om te proberen telnet te disablen
Dat is de manier om het te verwijderen, maar ik gok dat je hem verder niet meer nodig hebt, dus is dat de manier in dit geval ;-)
disablen doe je door bijv.
1) /etc/init.d/telnetd stop
2) op het scriptje in /etc/init.d chmod -x telnetd te draaien, waarna hij niet meer zal opstarten de volgende keer als je je computer aanzet.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

apt-get remove telnet zorgt er alleen maar voor dat je telnet-CLIENT verwijderd wordt :)

wat je dan zou moeten doen is apt-get remove telnetd

Maar je kunt gewoon je /etc/inetd.conf aanpassen, daarin staat een regeltje telnet en als je die verwijderd en daarna inetd opnieuw start (/etc/init.d/inetd restart) dan kun je niet meer inloggen op je telnet.

(gratiz tip: met "netstat -anp" kun je zien welke poorten er open zijn, en door welke processen ze gebruikt worden).

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

Verwijderd

Topicstarter
toppie HEHE telnet is nu disabled hartelijk dank daarvoor alvast!! is inetd.conf dan ook de plek waar ik die sshd2 client in moet zetten dattie auto opstart na een reboot ?

• JayTaph

JayTaph

Op zondag 05 mei 2002 23:55 schreef moto-moi het volgende:

Dat is de manier om het te verwijderen, maar ik gok dat je hem verder niet meer nodig hebt, dus is dat de manier in dit geval ;-)
disablen doe je door bijv.
1) /etc/init.d/telnetd stop
2) op het scriptje in /etc/init.d chmod -x telnetd te draaien, waarna hij niet meer zal opstarten de volgende keer als je je computer aanzet.
Dit zal (misschien) wel werken, maar is zeker niet de beste oplossing. Kans is groot dat je gewoon keihard een error over je beeldscherm krijgt (waarschijnlijk een "permission denied"). Mocht je init-script op .sh eindigen, dan word deze alsnog uitgevoerd (startup()-functie in /etc/init.d/rc).
Je kunt hier beter de rc-links weghalen door gebruik te maken van: "update-rc.d -f telnetd remove".

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

• JayTaph

JayTaph

Op maandag 06 mei 2002 00:01 schreef zenith1982 het volgende:
toppie HEHE telnet is nu disabled hartelijk dank daarvoor alvast!! is initd.conf dan ook de plek waar ik die sshd2 client in moet zetten dattie auto opstart na een reboot ?
inetd.conf bedoel je waarschijnlijk :+

sshd2 zal zowiezo opstarten als je deze via dselect of via dpkg hebt geinstalleerd. Anders kun je deze via update-rc.d toevoegen aan je runlevels.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het niet via dselect of dpkg gedaan.

ik had hiervoor een andere SSH client en toen heeft een vriend van me een scan op me box uitgevoerd en die bleek dus een exploit te hebben, dus heb ik deze nu gekregen van vriend van me die dus geen bugs etc. schijnt te hebben.
Hij start dus niet automatisch op, kheb die startup file "sshd2" wel in me /etc/rc.boot/ dir gestopt, maar zal um denkik ergens bij moeten schrijven als /etc/rc.boot/sshd2 start ofzo.
hoorde van vriend van me in rc.local, maarja dat kan ik totaal niet vinden in debian.
ik heb het dus nu via dat update-rc.d gedaan wat je zei en heb nano /usr/sbin/update-rc.d gedaan en vanwege mijn debian n00wb-heid schrok ik nogal van hoe dat bestand eruit zag en heb dus ook geen flauw benul van hoe ik het er dan bij moet schrijven?!?!! HELP MEEEEEE!! :o

Verwijderd

Hoe je services in een bepaald runlevel moet opstarten staat in de FAQ van NOS [topic=163843]

Daarnaast is het disablen van daemons als telnet wel erg basic (evenals het aanzetten van scipts in SysV-init style).

Dit soort dingen zijn al zo vaak langsgekomen en verder moet je dit soort dingen eigenlijk zelf uit kunnen zoeken als je met GNU/Linux werkt.

[topic=319439]

Succes in ieder geval :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.