i845D op 133 bus => PCI op 33??

Pagina: 1
Acties:

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
IK heb net m'n nieuwe P4 systeempje in elkaar zitten (Asus P4B266, 1.6A)
Deze heeft vrijwel vanaf het begin op 133 MHz bus gedraaid (2133 MHz dus)
Ik heb hiermee XP prima kunnen installeren en hij heeft >24 uur stresstests prima doorlopen (SiSoft Sandra burn-in test en een }:O om te testen).

Nu wilde ik zojuist Gentoo Linux gaan installeren, maar daar liep de installatie steeds vast op het binnenhalen van welke packages er te krijgen zijn. Hierbij liep de PC zelf niet vast, maar alleen de HDD was niet benaderbaar en de hdd-led bleef constant branden.
Op een gegeven moment heb ik, na 3 keer op diezelfde manier vast te zijn gelopen, de CPU maar eens op 1600 MHz gezet en voor de zekerheid een file van 1 GB gemaakt bestaande uit 0-en. (om mogelijke bad-sectors te overschrijven)
Hierna liep het allemaal prima door (loopt nu nog steeds te compileren) maar wat ik me afvraag is of de PCI-bus mischien niet op 33 MHz loopt, wanneer ik de bus op 133 zet.
Ik kon hierover zogauw niets vinden in de search en vind dit toch wel belangrijk, daar ik dit mainboard gekocht heb om er later nog een 3.5 GHz ofzo in te kunnen zetten die waarschijnlijk dan op 533 bus zal draaien (133 QDR) en er komen nogal wat dingen in m'n computer die niet goed tegen >33 MHz PCI kunnen (DC-10, maxtor HDD's)
Ik heb nog niet uitgesloten dat de HDD gewoon rot kan zijn, daar het compileer proces nu nog loopt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 18:21
ik dacht dat ie wel gewoon op 33 mhz blijft lopen.

• TD-er
is er een tooltje om te kijken hoe snel de PCI-bus loopt?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Ik kan mijn PCI bussnelheid zien in sandra 2002 bij mainboard information.
Ik heb echter een AMD proc (zie specs onderaan). Weet niet of dat uitmaakt.

Verwijderd

Ja, en je hebt het ook al. >:)
Sisoft Sandra, onder MainBoard Information.
Daar moet je even in de lijst kijken...

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Op zondag 05 mei 2002 20:27 schreef FirePower het volgende:
Ja, en je hebt het ook al. >:)
Sisoft Sandra, onder MainBoard Information.
Daar moet je even in de lijst kijken...
Ik ben hier ook wel benieuwd naar, maar SiSoft Sandra geeft bij mij geen informatie over de snelheid... Het enige wat ik kan zien is dat mijn USB op 48 mhz loopt bij een FSB van 133... Ik denk zelf dat de PCI bus met een divider van 1/4 werkt, dus keurig op 33 Mhz.

Concrete Loop Watercooling

• TD-er
Ik was ff weg om te koken & eten...
Kom ik terug, zie ik het lampje van de HDD constant branden... => HDD zal wel niet lekker zijn.
Ik ga nu ff rebooten naar XP en dan ff SiSoft runnen (en de CPU weer netjes op 2133 zetten, zoals 'ie hoort ;) )

• TD-er
Hij draait weer op 2133 MHz, maar geen PCI-snelheids-info in SiSoft.
Nu heb ik gisteren de nieuwste versie gedownload, daar deze goed zou werken met XP, maar ik heb het idee dat deze versie heel wat minder informatie geeft, dan voorheen.
Ik kon ook al niet vinden, wat voor informatie er in de SPD op het geheugen staat, wat 'ie voorheen wel netjes weer kon geven.

Bij het booten van de linux-kernel komt dergelijke informatie ook niet naar boven. Het enige wat in de buurt zou kunnen komen is dat 'ie "asumed" dat de IDE-bus op 33MHz staat te werken, maar dat zegt natuurlijk niets.

Pagina: 1